Page 21 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 21

‫איך משלבים תורת וחיים?‬

                                               ‫בזמנם הפנוי?‬    ‫הרב יונה גודמן‪ ,‬ראש הוועדה העוסקת בכך בוועידה‬
‫במילים אחרות‪ ,‬לב האתגר של נאמנות ל’תורת חיים’ אינו‬             ‫נשא במגוון תפקידים בתנועה‪ ,‬ביניהם מדריך‬
‫מתגלה בעת שבה אנו בבית הכנסת‪ ,‬אלא כשיוצאים לעיר‬                ‫בסמינריוני הדרכה‪ ,‬מרכז סמינריוני הדרכה‪ ,‬מרכז‬
‫או קופצים לקניון‪ ,‬כשיושבים מול המחשב או בוחרים לבוש‬            ‫מחנות קיץ‪ ,‬מרכז סל”ק (סמינר להכשרת קומונריות)‬
‫שהולם אותנו‪ .‬האם יש לנו ציפייה גם בשעות אלו? ושמא‬              ‫ועוד‪ .‬היה ראש מחלקת הדרכה ארצי‪ ,‬ולאחר הפסקה‬
‫‘תורת חיים’ פירושה שאפשר לפעמים ‘סתם לחיות’‪ ,‬בלי לתת‬           ‫של כמה שנים שימש כמזכ”ל התנועה‪ .‬כעת הוא חבר‬

                                   ‫דין חשבון ובלי ‘לחפור’?”‪.‬‬              ‫פעיל במליאת התנועה ו’מגויס’ לפי הצורך‪.‬‬
           ‫אלו אתגרים עומדים בפני הוועדה שבראשותך?‬             ‫בוגר סניף נווה שאנן בחיפה‪ .‬תושב פדואל שבשומרון‬
‫“צריך לראות מה יתפתח בפועל‪ ,‬אך אפשר לזהות לפחות‬                ‫ואב לשישה (קומונריות‪ ,‬מדריכים וחניכים בעבר‬
‫אחד‪ .‬בוועידה מתכנסים חבר’ה איכותיים שלא תמיד מייצגים‬
‫בדעותיהם את הסניף‪ ,‬אך חובת כולם היא לקבל החלטות‬                                                                ‫ובהווה‪.)...‬‬
‫שניתנות ליישום בחיי היום‪-‬יום בסניף‪ .‬קל מאוד לקבוע שבכל‬         ‫היום הוא ‘ראש תחום חינוך אמוני’ במכללת אורות‬
‫יום בקיץ חייבים לקיים שלושה שיעורים‬                            ‫ישראל‪ ,‬וכן ‘ראש המכון לחינוך ולאמונה בימינו’‬
‫של לימוד תורה בכל סניף וייתכן שחברי‬
‫הוועידה מסוגלים ורוצים לעמוד בזה‪,‬‬                                                                         ‫באותה מכללה‪.‬‬
‫אך האם החלטה זו מתאימה ומעשית‬                                                       ‫מה היא הוועדה שבראשה אתה עומד?‬
‫לכל חברי הסניף? אותו דבר תקף‬
‫גם בתחום תרבות הפנאי‪ .‬קל לקבל‬                                                                             ‫במה היא עוסקת?‬
‫החלטות הדורשות שנחיה כל רגע‬                                                         ‫“הוועדה נקראת ‘תורת חיים’‪ .‬בעת‬
‫ורגע בעשייה ערכית‪ .‬האם החלטה זו‬                                                     ‫חלוקת נושאי הוועידה בין הוועדות‬
           ‫מתאימה לכל חברי הסניף?‬                                                   ‫השונות‪ ,‬הוטל עליה לנסות לטפל בע”ה‬
‫ברם‪ ,‬ברור שאין אנו רוצים רק להתאים עצמנו למציאות אלא‬                                ‫בשלושה תחומים‪ :‬האחד‪ ,‬האם היותנו‬
                                                                                    ‫תנועה הנאמנה לתורה קושר אותנו‬
                             ‫לקדמה ולו במדרגה אחת קטנה‪.‬‬                             ‫ליחסנו למדינה? ליחסנו לשירות צבאי?‬
‫נדרשת הליכה עדינה והרבה ענווה כדי להעלות את התנועה‬
‫שלב אחד קדימה במעלה ההר‪ ,‬ובקצב שיאפשר לחברי‬                                                                    ‫אם כן‪ ,‬כיצד?‬
                                                               ‫השני‪ ,‬האם נאמנותנו לתורת חיים צריכה לבוא לידי ביטוי רק‬
                    ‫הסניפים להצטרף מבלי להיוותר מאחור‪.‬‬         ‫בעת שאנו בבית הכנסת או גם בתרבות הפנאי שלנו‪ ,‬בדברים‬
‫זאת בנוסף לאתגרים הרגילים שניצבים בפני נבחרי ועידה‪ ,‬כמו‬
‫היכולת להקשיב דווקא למי שאני חולק עליו; יכולת לתמצת את‬                             ‫שאנו עושים‪ ,‬לובשים ועוד? אם כן‪ ,‬כיצד?‬
                                                               ‫והשלישי‪ ,‬האם וכיצד ניתן לחזק את לימוד התורה וקיומה בחיי‬
      ‫עמדתי; יכולת לשמור על קור רוח גם בדיון סוער ועוד”‪.‬‬
                    ‫איזו הצעה אתה היית שם על השולחן?‬                                                ‫היום‪-‬יום של התנועה?”‪.‬‬
                                                                  ‫מהן הדילמות העומדות בפני הוועדה? על מה יש לדון?‬
‫“תפקידי להנחות ולסייע לחברים לבחור את מה שהם רוצים‪.‬‬            ‫“לעניות דעתי‪ ,‬הסוגייה הכבדה ביותר והמרתקת ביותר היא‬
‫אמנם אני ציר בוועידה ולכן עקרונית אני רשאי להעלות הצעות‪,‬‬       ‫האופן שבו תפיסה של ‘תורת חיים’ צריכה לעצב את בילויי‬
                                                               ‫הפנאי שלנו‪ .‬לעתים נדמה שחלק מאיתנו דתיים מאוד בעת‬
            ‫אך נכון לעכשיו איני מתכוון להציע משהו משלי”‪.‬‬       ‫קיום מצוות מעשיות‪ ,‬אך קצת פחות בעת שאנו ממלאים את‬
                                 ‫משהו לסיום על הוועידה?‬
                                                                                                         ‫שעות הפנאי שלנו‪.‬‬
‫“יש לנו חבר’ה נפלאים‪ .‬כל אחד בדרכו‪ ,‬וכל סניף באופיו‪.‬‬           ‫עולות מכאן שאלות רבות‪ .‬ראשית‪ ,‬האם התיאור הזה נכון?‬
‫דווקא התמהיל של סוגים שונים הוא חלק מכוחנו‪ .‬לא צריך‬            ‫האמנם ישנם צעירים שמקפידים מאוד בהלכות סוכה או מצה‪,‬‬
‫להיבהל מכך שאנו רוצים לדבר גם על קשיים‪ .‬זה מהווה ביטוי‬         ‫תפילה או שבת‪ ,‬אך אופי הבילוי שלהם במוצאי שבתות רחוק‬
                                                               ‫מאוד מעולם התורה? ואולי התיאור נכון‪ ,‬אך רק אצל קומץ‬
                                    ‫לעוצמתנו ולא לחולשה”‪.‬‬
                                        ‫ומשהו אישי לסיום?‬                                ‫שולי ביותר שאין צורך לדון בו כלל?‬
                                                               ‫אם קיימת הסכמה שיש כאן תופעה מסוימת – אזי השאלה‬
‫“אני ממתין בציפייה לוועידה‪ .‬ברור לי שאלמד המון מכל חבר‬         ‫הבאה היא האם יש כאן בעיה או שזה לגיטימי (‘הרי אנו‬
‫ומכל עמדה‪ ,‬ושאקבל הרבה חומר אישי למחשבה‪ .‬בהצלחה‬                ‫לא חרדים‪ .)’...‬ואם זה לא בסדר – למה זה קורה‪ ,‬ומה צריך‬
                                                               ‫לעשות? האם הפיתרון הוא לדרוש מכולם רק ללמוד תורה‬
                                                    ‫לכולנו!”‪.‬‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג ‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26