Page 21 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 21
איך משלבים תורת וחיים?
בזמנם הפנוי? הרב יונה גודמן ,ראש הוועדה העוסקת בכך בוועידה
במילים אחרות ,לב האתגר של נאמנות ל’תורת חיים’ אינו נשא במגוון תפקידים בתנועה ,ביניהם מדריך
מתגלה בעת שבה אנו בבית הכנסת ,אלא כשיוצאים לעיר בסמינריוני הדרכה ,מרכז סמינריוני הדרכה ,מרכז
או קופצים לקניון ,כשיושבים מול המחשב או בוחרים לבוש מחנות קיץ ,מרכז סל”ק (סמינר להכשרת קומונריות)
שהולם אותנו .האם יש לנו ציפייה גם בשעות אלו? ושמא ועוד .היה ראש מחלקת הדרכה ארצי ,ולאחר הפסקה
‘תורת חיים’ פירושה שאפשר לפעמים ‘סתם לחיות’ ,בלי לתת של כמה שנים שימש כמזכ”ל התנועה .כעת הוא חבר
דין חשבון ובלי ‘לחפור’?”. פעיל במליאת התנועה ו’מגויס’ לפי הצורך.
אלו אתגרים עומדים בפני הוועדה שבראשותך? בוגר סניף נווה שאנן בחיפה .תושב פדואל שבשומרון
“צריך לראות מה יתפתח בפועל ,אך אפשר לזהות לפחות ואב לשישה (קומונריות ,מדריכים וחניכים בעבר
אחד .בוועידה מתכנסים חבר’ה איכותיים שלא תמיד מייצגים
בדעותיהם את הסניף ,אך חובת כולם היא לקבל החלטות ובהווה.)...
שניתנות ליישום בחיי היום-יום בסניף .קל מאוד לקבוע שבכל היום הוא ‘ראש תחום חינוך אמוני’ במכללת אורות
יום בקיץ חייבים לקיים שלושה שיעורים ישראל ,וכן ‘ראש המכון לחינוך ולאמונה בימינו’
של לימוד תורה בכל סניף וייתכן שחברי
הוועידה מסוגלים ורוצים לעמוד בזה, באותה מכללה.
אך האם החלטה זו מתאימה ומעשית מה היא הוועדה שבראשה אתה עומד?
לכל חברי הסניף? אותו דבר תקף
גם בתחום תרבות הפנאי .קל לקבל במה היא עוסקת?
החלטות הדורשות שנחיה כל רגע “הוועדה נקראת ‘תורת חיים’ .בעת
ורגע בעשייה ערכית .האם החלטה זו חלוקת נושאי הוועידה בין הוועדות
מתאימה לכל חברי הסניף? השונות ,הוטל עליה לנסות לטפל בע”ה
ברם ,ברור שאין אנו רוצים רק להתאים עצמנו למציאות אלא בשלושה תחומים :האחד ,האם היותנו
תנועה הנאמנה לתורה קושר אותנו
לקדמה ולו במדרגה אחת קטנה. ליחסנו למדינה? ליחסנו לשירות צבאי?
נדרשת הליכה עדינה והרבה ענווה כדי להעלות את התנועה
שלב אחד קדימה במעלה ההר ,ובקצב שיאפשר לחברי אם כן ,כיצד?
השני ,האם נאמנותנו לתורת חיים צריכה לבוא לידי ביטוי רק
הסניפים להצטרף מבלי להיוותר מאחור. בעת שאנו בבית הכנסת או גם בתרבות הפנאי שלנו ,בדברים
זאת בנוסף לאתגרים הרגילים שניצבים בפני נבחרי ועידה ,כמו
היכולת להקשיב דווקא למי שאני חולק עליו; יכולת לתמצת את שאנו עושים ,לובשים ועוד? אם כן ,כיצד?
והשלישי ,האם וכיצד ניתן לחזק את לימוד התורה וקיומה בחיי
עמדתי; יכולת לשמור על קור רוח גם בדיון סוער ועוד”.
איזו הצעה אתה היית שם על השולחן? היום-יום של התנועה?”.
מהן הדילמות העומדות בפני הוועדה? על מה יש לדון?
“תפקידי להנחות ולסייע לחברים לבחור את מה שהם רוצים. “לעניות דעתי ,הסוגייה הכבדה ביותר והמרתקת ביותר היא
אמנם אני ציר בוועידה ולכן עקרונית אני רשאי להעלות הצעות, האופן שבו תפיסה של ‘תורת חיים’ צריכה לעצב את בילויי
הפנאי שלנו .לעתים נדמה שחלק מאיתנו דתיים מאוד בעת
אך נכון לעכשיו איני מתכוון להציע משהו משלי”. קיום מצוות מעשיות ,אך קצת פחות בעת שאנו ממלאים את
משהו לסיום על הוועידה?
שעות הפנאי שלנו.
“יש לנו חבר’ה נפלאים .כל אחד בדרכו ,וכל סניף באופיו. עולות מכאן שאלות רבות .ראשית ,האם התיאור הזה נכון?
דווקא התמהיל של סוגים שונים הוא חלק מכוחנו .לא צריך האמנם ישנם צעירים שמקפידים מאוד בהלכות סוכה או מצה,
להיבהל מכך שאנו רוצים לדבר גם על קשיים .זה מהווה ביטוי תפילה או שבת ,אך אופי הבילוי שלהם במוצאי שבתות רחוק
מאוד מעולם התורה? ואולי התיאור נכון ,אך רק אצל קומץ
לעוצמתנו ולא לחולשה”.
ומשהו אישי לסיום? שולי ביותר שאין צורך לדון בו כלל?
אם קיימת הסכמה שיש כאן תופעה מסוימת – אזי השאלה
“אני ממתין בציפייה לוועידה .ברור לי שאלמד המון מכל חבר הבאה היא האם יש כאן בעיה או שזה לגיטימי (‘הרי אנו
ומכל עמדה ,ושאקבל הרבה חומר אישי למחשבה .בהצלחה לא חרדים .)’...ואם זה לא בסדר – למה זה קורה ,ומה צריך
לעשות? האם הפיתרון הוא לדרוש מכולם רק ללמוד תורה
לכולנו!”.
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 21