Page 17 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 17
הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג
החילונית הולכת ומאבדת את הצפון .היא מפתחת דור מביא דוגמא לדבריו“ .הבת שלי עבדה בתור ברמנית באולם
מאוד אגוצנטרי ,ילדים שגדלים במשפחות ללא סמכות ,חתונות .היא אמרה לי שכשמגיעים אנשים עם כיפות
ואילו החברה הדתית לא נסחפה לחלוטין בצונאמי של סרוגות ,פעם זה נראה כמו חרדים ,ופעם זה נראה כמו
האגוצנטריות ,של האני במרכז .מי שנתקל באנשים דתיים חילונים .אמרתי לה – הנה ,למדת שיעור בסוציולוגיה.
בצבא או בעבודה פתאום אמר‘ ,רגע חבר’ה ,האנשים האלה בציונות הדתית יש קשב לשני הכיוונים ,האוניברסאלי
נחמדים ,ערכיים ,הם עשויים מחומר שדומה לקיבוץ של המודרני ,והחרדי ,אך להערכתי הווקטור של הדתיים
פעם ,נשארה בהם תמימות ,מחויבות ,ערכיות .זו קבוצה המודרניים יותר חזק ,והוא הרוב”.
שיודעת להיות פחות צינית ולכן אתה רואה את האיכות
האם עדיין יש חברה ישראלית או רק אוסף של שבטים? האנושית שלהם’ .נכון שגם אתם סובלים מאוד מהמגמה
קודם כל ,אוסף של שבטים זהחברה” ,עונה לי אלמוג“ .גם הכללית ,אבל התהליך איטי יותר כי יש בלמים שאצלנו,
החברה שהגיעה לארץ ישראל ממצרים הייתה אוסף של החילונים ,נעלמו” .לאחר שהוא מתאר כיצד עלתה קרנה
שבטים .תמיד היינו אוסף של שבטים ,ודווקא מה שמעניין של הכיפה הסרוגה ,אלמוג לרגע לא נותן לי להתבלבל.
בחברה הישראלית זה הערבובים ,ההשפעות ההדדיות. “חייבים להודות ,קרו בחברה הדתית לאומית גם תהליכים
התקשורת מנסה לצייר אותנו כחברה מפולגת רווית מתחים, מכוערים .צמחה מתוכה שכבה לא מבוטלת של אנשים
אבל בפועל קורה בדיוק הפוך ,הקצוות אמנם מתקדמים קיצוניים ,קנאים לדת וללאומיות .זה מכתים את החברה
לקיצוניות ,לכל הכיוונים – שמאל ,ימין ,דתיים ,אתאיסטים הדתית ומזהם את הדימוי שלה .נכון שדתיים רבים אומרים,
וכו’ ,אולם הרוב מתכנס במרכז כשהאחד מושפע מהשני אל תכליל ,גם אנחנו מתנגדים לזה .אבל הקולות לא מספיק
ומשפיע עליו .יש סימביוזה נהדרת .אגב ,יש לזה השפעה חזקים ,לא מספיק תקיפים .זה קצת דומה למה שקורה
עצומה על המגזר הדתי-לאומי .היום יותר מתמיד קשה אצל החרדים ,יודעים שדברים לא תמיד בסדר אבל פוחדים
להגיד אם האדם דתי או חילוני .יש דתי לרבעים ,לשמיניות, לגנות בתקיפות ,שמא זה יכתים את כולנו .תגיד לי אתה,
וחילונים מהכרה ,להכעיס ,חילונים סתם .הדירוג הישן כבר למה בני עקיבא יכולה לחנך נהדר לאהבת הארץ והמדינה
מזמן לא תופס .זה הרבה יותר מורכב מזה .כלומר ,היום ולא יכולה לחנך כראוי לכיבוד הגוי ,לסובלנות ,ולעוד ערכים
המגזר הדתי הוא פחות מגזר כי המון אנשים מאמצים את אוניברסליים? אז יגידו שהיא עושה את זה ,אבל אני אומר
שזה לא מספיק ...באופן כללי ,מעמד הציונות הדתית הלך
מה שאהוד בנאי קרא ‘דתיות בופה’. ועלה ,אולם במקביל המגזר הלך והתפצל והיום הוא סובל
סביב מה מתכנסים?
“תראה ,אנחנו מדינה קטנה ממשבר זהות קשה ביותר” .אני
וחווים פחות או יותר אותן מבקש הסבר לדבר המשבר.
החוויות .ויש לנו גם אויבים “נכון .אם פעם הציונות “היום יותר מתמיד קשה להגדיר
מסביב ,אויבים מרים מאוד”. הדתית פיגרה אחרי החברה את הציונות הדתית כחטיבה,
אף על פי שציין אותה כגורם ויכול להיות שהיא כבר לא מגזר
אחיד .כולם יודעים שלפעמים החילונית וזה היה לרעתה ,לפיצול ,אלמוג מוצא את
התקשורת החדשה גם כגורם המחלוקות עמוקות מאוד .לגבי
מאחד“ .היום כולנו יושבים היום זה לטובתה .בגלל שירות צבאי ,לגבי לימוד תנ”ך,
בפייסבוק ,ובפייסבוק יש לגבי היחס למדינה .ומדי פעם זה
דתיים ,חרדים ,חילונים .גם שנותרו בה שמרנות ותמימות, פורץ החוצה במלוא העוצמה”.
בתקשורת המסורתית יש היא לא הזדהמה באותה אלמוג סבור שהפיצול מתבטא
יותר פתיחות .פעם לא היית הדרך כמו החברה החילונית. בכל סגנון החיים ,מהשקפה ועד
רואה בכלל כיפות בתוכניות לצערנו היא סוגרת פערים לבוש“ .אני בזמנו הכנתי מדריך
טלוויזיה .היום יש בלי סוף. עם החילונים במקום שעדיף לכיפות‘ ,אמור לי מה כיפתך ואומר
דתיים וחילוניים ,אשכנזים היה שלא תסגור ,מי שמדבר לך מי אתה .’...בגדול אני חושב
ומזרחיים ,נשים וגברים ,עולים עם מחנכים יודע שגם שאפשר לאפיין שלוש קבוצות
וותיקים ,כולם על המסך ביחד. אצלכם יש סחף ומיישרים קו עיקריות במגזר .הציונות הדתית
קצת חסרים הערבים אבל זה הקלאסית – ‘המזרוחניקים’,
לא רק בגללנו אלא גם בגללם, האנשים שהקימו את בני עקיבא
הם מדירים את עצמם מהשיח וגדלו בה ,אנשי תורה ועבודה ,כמו
ההורים שלי .ובנוסף יש מצד אחד
המשותף”. את ה’חרד”לים’ שבתוכם יש את
ובמקום שבו אנחנו קופצים
ה’חסד”לים’ ,ווריאנט יותר חסידי .עם תופעות לא טובות ,אך למנחה ,אלמוג מוצא תבנית
לסוציולוגיה“ .אתה מכיר את ומהצד השני יש את הדתיים
בית הכנסת שטיבלך בקטמון? לפחות אצלכם יש בלמים". המודרניים והדתיים לייט” .אלמוג
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 17