Page 17 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 17

‫הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג‬

‫החילונית הולכת ומאבדת את הצפון‪ .‬היא מפתחת דור מביא דוגמא לדבריו‪“ .‬הבת שלי עבדה בתור ברמנית באולם‬
‫מאוד אגוצנטרי‪ ,‬ילדים שגדלים במשפחות ללא סמכות‪ ,‬חתונות‪ .‬היא אמרה לי שכשמגיעים אנשים עם כיפות‬
‫ואילו החברה הדתית לא נסחפה לחלוטין בצונאמי של סרוגות‪ ,‬פעם זה נראה כמו חרדים‪ ,‬ופעם זה נראה כמו‬
‫האגוצנטריות‪ ,‬של האני במרכז‪ .‬מי שנתקל באנשים דתיים חילונים‪ .‬אמרתי לה – הנה‪ ,‬למדת שיעור בסוציולוגיה‪.‬‬
‫בצבא או בעבודה פתאום אמר‪‘ ,‬רגע חבר’ה‪ ,‬האנשים האלה בציונות הדתית יש קשב לשני הכיוונים‪ ,‬האוניברסאלי‬
‫נחמדים‪ ,‬ערכיים‪ ,‬הם עשויים מחומר שדומה לקיבוץ של המודרני‪ ,‬והחרדי‪ ,‬אך להערכתי הווקטור של הדתיים‬
‫פעם‪ ,‬נשארה בהם תמימות‪ ,‬מחויבות‪ ,‬ערכיות‪ .‬זו קבוצה המודרניים יותר חזק‪ ,‬והוא הרוב”‪.‬‬
                                                       ‫שיודעת להיות פחות צינית ולכן אתה רואה את האיכות‬
‫האם עדיין יש חברה ישראלית או רק אוסף של שבטים?‬         ‫האנושית שלהם’‪ .‬נכון שגם אתם סובלים מאוד מהמגמה‬
‫קודם כל‪ ,‬אוסף של שבטים זהחברה”‪ ,‬עונה לי אלמוג‪“ .‬גם‬     ‫הכללית‪ ,‬אבל התהליך איטי יותר כי יש בלמים שאצלנו‪,‬‬
‫החברה שהגיעה לארץ ישראל ממצרים הייתה אוסף של‬           ‫החילונים‪ ,‬נעלמו”‪ .‬לאחר שהוא מתאר כיצד עלתה קרנה‬
‫שבטים‪ .‬תמיד היינו אוסף של שבטים‪ ,‬ודווקא מה שמעניין‬     ‫של הכיפה הסרוגה‪ ,‬אלמוג לרגע לא נותן לי להתבלבל‪.‬‬
‫בחברה הישראלית זה הערבובים‪ ,‬ההשפעות ההדדיות‪.‬‬           ‫“חייבים להודות‪ ,‬קרו בחברה הדתית לאומית גם תהליכים‬
‫התקשורת מנסה לצייר אותנו כחברה מפולגת רווית מתחים‪,‬‬     ‫מכוערים‪ .‬צמחה מתוכה שכבה לא מבוטלת של אנשים‬
‫אבל בפועל קורה בדיוק הפוך‪ ,‬הקצוות אמנם מתקדמים‬         ‫קיצוניים‪ ,‬קנאים לדת וללאומיות‪ .‬זה מכתים את החברה‬
‫לקיצוניות‪ ,‬לכל הכיוונים – שמאל‪ ,‬ימין‪ ,‬דתיים‪ ,‬אתאיסטים‬  ‫הדתית ומזהם את הדימוי שלה‪ .‬נכון שדתיים רבים אומרים‪,‬‬
‫וכו’‪ ,‬אולם הרוב מתכנס במרכז כשהאחד מושפע מהשני‬         ‫אל תכליל‪ ,‬גם אנחנו מתנגדים לזה‪ .‬אבל הקולות לא מספיק‬
‫ומשפיע עליו‪ .‬יש סימביוזה נהדרת‪ .‬אגב‪ ,‬יש לזה השפעה‬      ‫חזקים‪ ,‬לא מספיק תקיפים‪ .‬זה קצת דומה למה שקורה‬
‫עצומה על המגזר הדתי‪-‬לאומי‪ .‬היום יותר מתמיד קשה‬         ‫אצל החרדים‪ ,‬יודעים שדברים לא תמיד בסדר אבל פוחדים‬
‫להגיד אם האדם דתי או חילוני‪ .‬יש דתי לרבעים‪ ,‬לשמיניות‪,‬‬  ‫לגנות בתקיפות‪ ,‬שמא זה יכתים את כולנו‪ .‬תגיד לי אתה‪,‬‬
‫וחילונים מהכרה‪ ,‬להכעיס‪ ,‬חילונים סתם‪ .‬הדירוג הישן כבר‬   ‫למה בני עקיבא יכולה לחנך נהדר לאהבת הארץ והמדינה‬
‫מזמן לא תופס‪ .‬זה הרבה יותר מורכב מזה‪ .‬כלומר‪ ,‬היום‬      ‫ולא יכולה לחנך כראוי לכיבוד הגוי‪ ,‬לסובלנות‪ ,‬ולעוד ערכים‬
‫המגזר הדתי הוא פחות מגזר כי המון אנשים מאמצים את‬       ‫אוניברסליים? אז יגידו שהיא עושה את זה‪ ,‬אבל אני אומר‬
                                                       ‫שזה לא מספיק‪ ...‬באופן כללי‪ ,‬מעמד הציונות הדתית הלך‬
                      ‫מה שאהוד בנאי קרא ‘דתיות בופה’‪.‬‬  ‫ועלה‪ ,‬אולם במקביל המגזר הלך והתפצל והיום הוא סובל‬
                                     ‫סביב מה מתכנסים?‬

‫“תראה‪ ,‬אנחנו מדינה קטנה‬                                  ‫ממשבר זהות קשה ביותר”‪ .‬אני‬
‫וחווים פחות או יותר אותן‬                                 ‫מבקש הסבר לדבר המשבר‪.‬‬
‫החוויות‪ .‬ויש לנו גם אויבים‬    ‫“נכון‪ .‬אם פעם הציונות‬      ‫“היום יותר מתמיד קשה להגדיר‬

‫מסביב‪ ,‬אויבים מרים מאוד”‪.‬‬     ‫הדתית פיגרה אחרי החברה‬     ‫את הציונות הדתית כחטיבה‪,‬‬
‫אף על פי שציין אותה כגורם‬                                ‫ויכול להיות שהיא כבר לא מגזר‬
‫אחיד‪ .‬כולם יודעים שלפעמים החילונית וזה היה לרעתה‪ ,‬לפיצול‪ ,‬אלמוג מוצא את‬
‫התקשורת החדשה גם כגורם‬                                   ‫המחלוקות עמוקות מאוד‪ .‬לגבי‬
‫מאחד‪“ .‬היום כולנו יושבים‬      ‫היום זה לטובתה‪ .‬בגלל‬       ‫שירות צבאי‪ ,‬לגבי לימוד תנ”ך‪,‬‬
‫בפייסבוק‪ ,‬ובפייסבוק יש‬                                   ‫לגבי היחס למדינה‪ .‬ומדי פעם זה‬
‫דתיים‪ ,‬חרדים‪ ,‬חילונים‪ .‬גם‬     ‫שנותרו בה שמרנות ותמימות‪,‬‬    ‫פורץ החוצה במלוא העוצמה”‪.‬‬

‫בתקשורת המסורתית יש‬           ‫היא לא הזדהמה באותה‬        ‫אלמוג סבור שהפיצול מתבטא‬
‫יותר פתיחות‪ .‬פעם לא היית‬      ‫הדרך כמו החברה החילונית‪.‬‬   ‫בכל סגנון החיים‪ ,‬מהשקפה ועד‬
‫רואה בכלל כיפות בתוכניות‬      ‫לצערנו היא סוגרת פערים‬     ‫לבוש‪“ .‬אני בזמנו הכנתי מדריך‬
‫טלוויזיה‪ .‬היום יש בלי סוף‪.‬‬    ‫עם החילונים במקום שעדיף‬    ‫לכיפות‪‘ ,‬אמור לי מה כיפתך ואומר‬
‫דתיים וחילוניים‪ ,‬אשכנזים‬      ‫היה שלא תסגור‪ ,‬מי שמדבר‬    ‫לך מי אתה‪ .’...‬בגדול אני חושב‬
‫ומזרחיים‪ ,‬נשים וגברים‪ ,‬עולים‬  ‫עם מחנכים יודע שגם‬         ‫שאפשר לאפיין שלוש קבוצות‬
‫וותיקים‪ ,‬כולם על המסך ביחד‪.‬‬   ‫אצלכם יש סחף ומיישרים קו‬   ‫עיקריות במגזר‪ .‬הציונות הדתית‬
‫קצת חסרים הערבים אבל זה‬                                  ‫הקלאסית – ‘המזרוחניקים’‪,‬‬
‫לא רק בגללנו אלא גם בגללם‪,‬‬                               ‫האנשים שהקימו את בני עקיבא‬
‫הם מדירים את עצמם מהשיח‬                                  ‫וגדלו בה‪ ,‬אנשי תורה ועבודה‪ ,‬כמו‬
                                                         ‫ההורים שלי‪ .‬ובנוסף יש מצד אחד‬
                    ‫המשותף”‪.‬‬                             ‫את ה’חרד”לים’ שבתוכם יש את‬
‫ובמקום שבו אנחנו קופצים‬
‫ה’חסד”לים’‪ ,‬ווריאנט יותר חסידי‪ .‬עם תופעות לא טובות‪ ,‬אך למנחה‪ ,‬אלמוג מוצא תבנית‬
‫לסוציולוגיה‪“ .‬אתה מכיר את‬                                ‫ומהצד השני יש את הדתיים‬
‫בית הכנסת שטיבלך בקטמון?‬      ‫לפחות אצלכם יש בלמים‪".‬‬     ‫המודרניים והדתיים לייט”‪ .‬אלמוג‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג ‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22