Page 18 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 18
הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג
במקום שעדיף היה שלא תסגור ,מי שמדבר עם מחנכים יש שם את החבר’ה של החרדים ,יש שם את רובינשטיין
יודע שגם אצלכם יש סחף ומיישרים קו עם תופעות לא שופט בעליון ,דתיים ,מסורתיים וספרדים ,כולם .צילמתי
טובות ,אך לפחות אצלכם יש בלמים .הדת גורמת לכך שם ,זו הייתה חגיגה .אני כל כך אוהב שטיבלך .הידעת
שהחיים שלך לא יהיו הפקר .אני אדם חילוני ,אבל יש ששטיבלך איצקוביץ בבני ברק מארח 15,000מתפללים
משהו בחינוך הדתי שהוא קהילתי ,מציב גבולות ,ויש בו גם ביום? הגבאי שם יכול לעשות בית ספר לכל מנהל בתחום
הקניית חוסן .אתה מסתכל על עול מצוות במובנים דתיים, השירות .אתה צריך לראות את חדר המפתחות שלו .נפלא.
אבל אני מסתכל על זה במובנים פסיכולוגיים – לאדם יש
מחויבות .אני זוכר את סבא שלי חובש הכיפה צועק על דוד הוא המציא את המיזוג במטבעות .איש גדול”.
שלי בבוקר לקום לבית הכנסת ,להתעורר .זו משמעת ,וטוב מה הם התהליכים שמתרחשים בחברה הישראלית?
שכך .גם להגיד ברכת המזון זה לתרגל חוסר אגואיזם .תגיד “החברה בישראל נמצאת במשבר עמוק מאוד .אני עורך
תודה ,אל תקבל דברים כמובן מאליו ,יש כאן דור שמקבל
הכול כמובן מאליו .זה מעצבן אותי .במובנים הללו כיפה “יש דבר שבו הציונות הדתית
היום היא תו תקן לאיכות ,חוץ מאלו שמקלקלים את השורה חטאה .במה היהודים תמיד
וגולשים לקיצוניות .כשאני רואה בחור עם כיפה ובחורה התייחדו? בלוחמים טובים? אנחנו
עם לבוש דתי צנוע ,אני אומר לעצמי שהסיכוי שהם יהיו תמיד היינו אנשי הרוח ,והרבה
מנומסים ,שהם יהיו סקרנים להכיר דברים מעבר למאוויים שנים הציונות הדתית לא הצמיחה
המידיים ,שהם ירצו להתנדב ,לתרום ולשרת את הכלל, פיגורות רוחניות .היו הרב קוק והרב
שהם ישמחו לקרוא משהו ולהעמיק ,גבוה יותר .הם פשוט סולבייצ’יק ,אבל מלבדם מאורות
יותר מחונכים .זו הכללה מאוד רחבה ,אבל זאת האמת ויותר ברמת הדור לא היו הרבה .היו פה
משהיא אומרת עליכם משהו היא אומרת עלינו ,החילונים. ושם רבנים חכמים שכתבו דברים
אלמוג מדגיש כי הדתיים אולי מצויים בפיגור אך הם בהחלט יפים ,אבל לא ברמה ההיסטורית.
מושפעים ממגמות כלליות .לדבריו ,חלק מהתהליך מתבטא אתם הלכתם בשנים האחרונות
בעובדה שכשלושים אחוזים יוצאים בשאלה באופן זה או לתחום הצבאי ונתתם המון ,אבל
אחר .אך גם נתון מעורר מחשבה זה לא סותר את הנקודה בזה אין לכם שום ייחוד ביחס אלינו
הבאה שמעלה אלמוג .החברה הישראלית מאוד התקרבה
לדת בשנים האחרונות .ההתקרבות הזו ,לדבריו ,משפיעה החילונים".
גם על האופן בו נתפסת החברה הדתית“ .היום כשרואים
אדם דתי עם כיפה לא מזהים אותו כ’מתנחל’ ,אומרים שיש כרגע מחקר על ‘דור ה ,’Yילידי שנות השמונים ,והתמונה
לו רוחניות ,יהדות .דגל ארץ ישראל ירד ממרכז הבמה ,ומה המצטיירת קשה מאוד .אלו אנשים שגדלו בעידן הדיגיטלי,
שעלה למרכז הבמה זו רוחניות .קצת שטחית יש לומר ,אבל במשפחות שגידלו אותם בצמר גפן ,רבות מהן של זוגות
גרושים .אין בהם חוסן ,יש ילדותיות .אצלנו באוניברסיטה
מאוד פלורליסטית .אתה יודע
כמה אנשים משתתפים בחוגים ליהדות?"... אנשים לא מסוגלים
מה אומר המושג בני עקיבא לכלל החברה? לקרוא בספרים ,זה איטי מדי ,הם רגילים לאייפון ,לגירוי
לדעתי רוב החילונים לא יודעים מה זה בני עקיבא .זה אומר המהיר והשטחי ,וזה יגיע גם לבית הכנסת .בחור שלא
להם איזה משהו דתי כזה .בני עקיבא מעולם לא מותגה מצליח לקרוא ספרים לא יצליח להתרכז בגמרא ויתקשה
מחוץ למגזר” ,אומר אלמוג ומתחיל להרהר בעצם מדוע. מאוד להתפלל .אנחנו נצטרך לייצר תחליפים הולמים .זה
“אולי זה גם השם שלא כל כך מצטלצל מודרני ,בני עקיבא... לא קל ,אבל זה דורש הכרה במציאות המשתנה ,אי אפשר
מלבד המיתוג ,אני חושב שאין בציבור הרחב מספיק ידע
היסטורי על התנועה ופועלה” ,מוסיף אלמוג ,בעוד אני לטמון את הראש בחול”.
תוהה בצער האם לחניכי התנועה יש את הידע“ .לתנועה מנגד ,הזכרת מקודם את העובדה שבציונות הדתית
הזו יש חלק היסטורי גדול בתולדות ישראל והציונות .אבל
היו גם הרבה שנים של צניעות ,בני עקיבא היו מאוד צנועים נותרו מחויבות וסמכות?
ומלאי רגשי נחיתות ביחס לציונות החילונית שהובילה “נכון .אם פעם הציונות הדתית פיגרה אחרי החברה
במשך שנים רבות את המחנה .הם לא הבליטו את פועלם החילונית וזה היה לרעתה ,היום זה לטובתה .בגלל שנותרו
בניגוד לאחרים .אבל בוא נאמר את האמת” ,אלמוג עוצר בה שמרנות ותמימות ,היא לא הזדהמה באותה הדרך כמו
לרגע ,ומשנה את הפוקוס“ ,לרוב החילונים בארץ ,וזה החברה החילונית .לצערנו היא סוגרת פערים עם החילונים
כולל גם חוקרים באוניברסיטה ,אין מושג ירוק על החברה
הדתית לאומית ,אני משתגע מזה”.
מה ההסבר לזה?
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 18