Page 18 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 18

‫הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג‬

‫במקום שעדיף היה שלא תסגור‪ ,‬מי שמדבר עם מחנכים‬           ‫יש שם את החבר’ה של החרדים‪ ,‬יש שם את רובינשטיין‬
‫יודע שגם אצלכם יש סחף ומיישרים קו עם תופעות לא‬          ‫שופט בעליון‪ ,‬דתיים‪ ,‬מסורתיים וספרדים‪ ,‬כולם‪ .‬צילמתי‬
‫טובות‪ ,‬אך לפחות אצלכם יש בלמים‪ .‬הדת גורמת לכך‬           ‫שם‪ ,‬זו הייתה חגיגה‪ .‬אני כל כך אוהב שטיבלך‪ .‬הידעת‬
‫שהחיים שלך לא יהיו הפקר‪ .‬אני אדם חילוני‪ ,‬אבל יש‬         ‫ששטיבלך איצקוביץ בבני ברק מארח ‪ 15,000‬מתפללים‬
‫משהו בחינוך הדתי שהוא קהילתי‪ ,‬מציב גבולות‪ ,‬ויש בו גם‬    ‫ביום? הגבאי שם יכול לעשות בית ספר לכל מנהל בתחום‬
‫הקניית חוסן‪ .‬אתה מסתכל על עול מצוות במובנים דתיים‪,‬‬      ‫השירות‪ .‬אתה צריך לראות את חדר המפתחות שלו‪ .‬נפלא‪.‬‬
‫אבל אני מסתכל על זה במובנים פסיכולוגיים – לאדם יש‬
‫מחויבות‪ .‬אני זוכר את סבא שלי חובש הכיפה צועק על דוד‬                  ‫הוא המציא את המיזוג במטבעות‪ .‬איש גדול”‪.‬‬
‫שלי בבוקר לקום לבית הכנסת‪ ,‬להתעורר‪ .‬זו משמעת‪ ,‬וטוב‬         ‫מה הם התהליכים שמתרחשים בחברה הישראלית?‬
‫שכך‪ .‬גם להגיד ברכת המזון זה לתרגל חוסר אגואיזם‪ .‬תגיד‬    ‫“החברה בישראל נמצאת במשבר עמוק מאוד‪ .‬אני עורך‬
‫תודה‪ ,‬אל תקבל דברים כמובן מאליו‪ ,‬יש כאן דור שמקבל‬
‫הכול כמובן מאליו‪ .‬זה מעצבן אותי‪ .‬במובנים הללו כיפה‬       ‫“יש דבר שבו הציונות הדתית‬
‫היום היא תו תקן לאיכות‪ ,‬חוץ מאלו שמקלקלים את השורה‬       ‫חטאה‪ .‬במה היהודים תמיד‬
‫וגולשים לקיצוניות‪ .‬כשאני רואה בחור עם כיפה ובחורה‬        ‫התייחדו? בלוחמים טובים? אנחנו‬
‫עם לבוש דתי צנוע‪ ,‬אני אומר לעצמי שהסיכוי שהם יהיו‬        ‫תמיד היינו אנשי הרוח‪ ,‬והרבה‬
‫מנומסים‪ ,‬שהם יהיו סקרנים להכיר דברים מעבר למאוויים‬       ‫שנים הציונות הדתית לא הצמיחה‬
‫המידיים‪ ,‬שהם ירצו להתנדב‪ ,‬לתרום ולשרת את הכלל‪,‬‬           ‫פיגורות רוחניות‪ .‬היו הרב קוק והרב‬
‫שהם ישמחו לקרוא משהו ולהעמיק‪ ,‬גבוה יותר‪ .‬הם פשוט‬         ‫סולבייצ’יק‪ ,‬אבל מלבדם מאורות‬
‫יותר מחונכים‪ .‬זו הכללה מאוד רחבה‪ ,‬אבל זאת האמת ויותר‬     ‫ברמת הדור לא היו הרבה‪ .‬היו פה‬
‫משהיא אומרת עליכם משהו היא אומרת עלינו‪ ,‬החילונים‪.‬‬        ‫ושם רבנים חכמים שכתבו דברים‬
‫אלמוג מדגיש כי הדתיים אולי מצויים בפיגור אך הם בהחלט‬     ‫יפים‪ ,‬אבל לא ברמה ההיסטורית‪.‬‬
‫מושפעים ממגמות כלליות‪ .‬לדבריו‪ ,‬חלק מהתהליך מתבטא‬         ‫אתם הלכתם בשנים האחרונות‬
‫בעובדה שכשלושים אחוזים יוצאים בשאלה באופן זה או‬          ‫לתחום הצבאי ונתתם המון‪ ,‬אבל‬
‫אחר‪ .‬אך גם נתון מעורר מחשבה זה לא סותר את הנקודה‬         ‫בזה אין לכם שום ייחוד ביחס אלינו‬
‫הבאה שמעלה אלמוג‪ .‬החברה הישראלית מאוד התקרבה‬
‫לדת בשנים האחרונות‪ .‬ההתקרבות הזו‪ ,‬לדבריו‪ ,‬משפיעה‬                         ‫החילונים‪".‬‬
‫גם על האופן בו נתפסת החברה הדתית‪“ .‬היום כשרואים‬
‫אדם דתי עם כיפה לא מזהים אותו כ’מתנחל’‪ ,‬אומרים שיש‬      ‫כרגע מחקר על ‘דור ה ‪ ,’Y‬ילידי שנות השמונים‪ ,‬והתמונה‬
‫לו רוחניות‪ ,‬יהדות‪ .‬דגל ארץ ישראל ירד ממרכז הבמה‪ ,‬ומה‬    ‫המצטיירת קשה מאוד‪ .‬אלו אנשים שגדלו בעידן הדיגיטלי‪,‬‬
‫שעלה למרכז הבמה זו רוחניות‪ .‬קצת שטחית יש לומר‪ ,‬אבל‬      ‫במשפחות שגידלו אותם בצמר גפן‪ ,‬רבות מהן של זוגות‬
                                                        ‫גרושים‪ .‬אין בהם חוסן‪ ,‬יש ילדותיות‪ .‬אצלנו באוניברסיטה‬
                             ‫מאוד פלורליסטית‪ .‬אתה יודע‬
            ‫כמה אנשים משתתפים בחוגים ליהדות?‪"...‬‬                                               ‫אנשים לא מסוגלים‬
             ‫מה אומר המושג בני עקיבא לכלל החברה?‬        ‫לקרוא בספרים‪ ,‬זה איטי מדי‪ ,‬הם רגילים לאייפון‪ ,‬לגירוי‬
‫לדעתי רוב החילונים לא יודעים מה זה בני עקיבא‪ .‬זה אומר‬   ‫המהיר והשטחי‪ ,‬וזה יגיע גם לבית הכנסת‪ .‬בחור שלא‬
‫להם איזה משהו דתי כזה‪ .‬בני עקיבא מעולם לא מותגה‬         ‫מצליח לקרוא ספרים לא יצליח להתרכז בגמרא ויתקשה‬
‫מחוץ למגזר”‪ ,‬אומר אלמוג ומתחיל להרהר בעצם מדוע‪.‬‬         ‫מאוד להתפלל‪ .‬אנחנו נצטרך לייצר תחליפים הולמים‪ .‬זה‬
‫“אולי זה גם השם שלא כל כך מצטלצל מודרני‪ ,‬בני עקיבא‪...‬‬   ‫לא קל‪ ,‬אבל זה דורש הכרה במציאות המשתנה‪ ,‬אי אפשר‬
‫מלבד המיתוג‪ ,‬אני חושב שאין בציבור הרחב מספיק ידע‬
‫היסטורי על התנועה ופועלה”‪ ,‬מוסיף אלמוג‪ ,‬בעוד אני‬                                           ‫לטמון את הראש בחול”‪.‬‬
‫תוהה בצער האם לחניכי התנועה יש את הידע‪“ .‬לתנועה‬         ‫מנגד‪ ,‬הזכרת מקודם את העובדה שבציונות הדתית‬
‫הזו יש חלק היסטורי גדול בתולדות ישראל והציונות‪ .‬אבל‬
‫היו גם הרבה שנים של צניעות‪ ,‬בני עקיבא היו מאוד צנועים‬                                   ‫נותרו מחויבות וסמכות?‬
‫ומלאי רגשי נחיתות ביחס לציונות החילונית שהובילה‬         ‫“נכון‪ .‬אם פעם הציונות הדתית פיגרה אחרי החברה‬
‫במשך שנים רבות את המחנה‪ .‬הם לא הבליטו את פועלם‬          ‫החילונית וזה היה לרעתה‪ ,‬היום זה לטובתה‪ .‬בגלל שנותרו‬
‫בניגוד לאחרים‪ .‬אבל בוא נאמר את האמת”‪ ,‬אלמוג עוצר‬        ‫בה שמרנות ותמימות‪ ,‬היא לא הזדהמה באותה הדרך כמו‬
‫לרגע‪ ,‬ומשנה את הפוקוס‪“ ,‬לרוב החילונים בארץ‪ ,‬וזה‬         ‫החברה החילונית‪ .‬לצערנו היא סוגרת פערים עם החילונים‬
‫כולל גם חוקרים באוניברסיטה‪ ,‬אין מושג ירוק על החברה‬

                        ‫הדתית לאומית‪ ,‬אני משתגע מזה”‪.‬‬
                                         ‫מה ההסבר לזה?‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג‬        ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23