Page 20 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 20
הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג
“אני מודה שאין לי מספיק ידיעות אלמוג נותן שורה של קריאות עם דגשים שונים .הוא מדבר
על הניואנסים בתוך בני עקיבא, על הוקעה והתנערות מהקיצוניים“ .הדור שלכם עוד יבוא
כי יש כל כך הרבה .אני קורא דרכך חשבון עם הוריכם ,כיצד יצאו כאלו קיצוניים מתוך הציונות
לכל מי שרוצה שיבוא לעשות אצלי הדתית?!” .או למשל הגדלת השפעתן של נשים ,ברוח
דוקטורט בעניין .צריך מחקר עדכני ארגון ‘קולך’ ,אותו הוא מביא כדוגמה למהפכה תוצרת
ומקיף על בני עקיבא ,ואני מתכוון הציונות הדתית .הנפת הדגל החברתי ומאבק ברעלים
לא להיסטוריה ,אלא לסגנון חיים החומרניים שיבוא דווקא מתוך הציונות הדתית שהיא
ברובה חברה משכילה ומבוססת .פתיחת השורות גם
ופולקלור". לאנשים מסורתיים ,והימנעות מהסתגרות .הקמת מסגרות
של שילוב מדע ,אומנות ויהדות“ ,כאשר הדגש הוא – חברת
אין מעלית שבת .לומר באומץ וביושר ,כמו חז”ל ,שיש גם
דברים שלא שייכים היום .היא יכולה וצריכה לבנות קומה לומדים מודרנית”.
האם לדעתך כל הקריאות והכיוונים שהצגת יכולים
נוספת בתורה שבעל פה ,ברוח היהדות”. להתקיים אצל הדתי לאומי כשהוא מציב את הא-לוהים
אלמוג מבקש לסכם לדעתו את הבעיה הגדולה בציונות
במרכז חייו?
הדתית. “אפשר ,אבל הציונות הדתית צריכה לשים במרכז החיים
“אין מספיק אומץ” ,הוא אומר“ .בציונות הדתית יש אומץ את הדגש האמוני ולא הפולחני .מה שקרה בחברה החרדית
בל יתואר בקרב ,לוחמים נהדרים ,עזי רוח ,אך לא במסגרות הוא שהאמצעי הפך לעיקר .יש לדוגמה תחרות אינפלציונית
הדת .אני רוצה שכמו הגיבורים בתחום הביטחון שהם בהחמרה בכשרות וזה הופך את הדת לפלסטר .צריך לחפש
ראויים להערצה ,שמים נפשם בכפם ,יצמחו כאלה גם את הגרעין הרוחני כי בגרעין העמוק האדם הערכי הוא
בתחום הדתי .שיוכלו לבוא ולעשות מעשים אמיצים גם מאמין .אני רואה את עצמי במובנים מסוימים כאדם דתי,
לא במובן של קיום תרי”ג מצוות ,אלא כמי שחש שיש משהו
בדת ,ושזה לא ייחשב מעלי ,ויש לי מחויבות שהיא מעבר לזמן .עבודת הא-ל שלי
בגידה בעיני הקנאים .אני רוצה שהציונות הדתית תמשיך היא לחקור את העולם דרך המדע וההגות שלי ,ובעיקר
לראות באדמה ערך חשוב .אבל מנגד אנחנו לא צריכים
לקדש אדמות ,אנחנו צריכים לקדש ערכים .אנחנו עם ללחום למען הצדק,
הספר ,עם ההגות ,לא עם ההתנחלות .אנחנו לא בונים
מסגדים וכנסיות .אנחנו יצרנו נכסי רוח אדירים בתוך בתי "היום יותר מתמיד קשה להגיד
מדרש צנועים וסגפניים .את זה הציונות הדתית לפעמים אם האדם דתי או חילוני .יש דתי
לרבעים ,לשמיניות ,וחילונים
קצת שוכחת". מהכרה ,להכעיס ,חילונים סתם.
וכמעט סירבת לתת לי כיוונים לציונות הדתית... הדירוג הישן כבר מזמן לא תופס.
“אני נזהר מלייעץ ,אבל אני צאצא של בני עקיבא וגאה זה הרבה יותר מורכב מזה .כלומר,
בזה .צריך להבין שבני עקיבא לא נגמרת בתרי”ג מצוות, היום המגזר הדתי הוא פחות מגזר
היא הרבה יותר .יש לי הרבה קרובי משפחה מהמגזר הדתי כי המון אנשים מאמצים את מה
לאומי שאני אוהב ומעריך ,רבים מהם צמחו בבני עקיבא שאהוד בנאי קרא ‘דתיות בופה’".
והדי.אן.איי התרבותי שלהם בא משם .כל משפחתה של
אמי צמחה בבני עקיבא ,שלוש אחיות ואח אחד .גאולה, זו עבודת השם בעיני .כן ,אני אדם מאמין .אני מאמין
אמי ,נעשתה חילונית ,תחייה נשארה דתית אבל מאוד שהאדם לא בא לעולם רק כדי לאכול ולבלות ולהגדיל רכוש,
מודרנית ופלורליסטית ,תקווה היגרה לאוסטרליה והפכה הוא בא כדי להגשים מטרות נעלות ,כדי לקדם את האנושות,
לחרדית .ואילו בן הזקונים ,ישראל ,נעשה חילוני ,אבל נשאר כדי לממש את הפוטנציאל האנושי שלו .אני רוצה להשאיר
תלמיד מאוד חכם (עורך דין ,צייר ,משורר ,פילוסוף) ויודע חותם אחריי ,לחנך ולנסות לשפר את עצמי ואת ילדיי
מקורות יותר מרוב הרבנים .אבל את הדתיים הוא לא הכי ונכדיי ,ואני רוצה לתת ,מעצמי לזולתי .זאת האמונה בעיניי
אוהב .אם אתה רוצה ,זו תמצית הסיפור של בני עקיבא”. ולא בדיקות מחמירות של צניעות ,כשרויות או כל משטרה
אני מודה לפרופ’ אלמוג ואנחנו נפרדים בשעת לילה
מאוחרת ,לא לפני בקשה אחרונה“ .תעשה מצווה ,שלח גם שמפקחת על האחר.
הציונות הדתית צריכה להתמקד בגרעין המוסרי ,הערכי
להורים שלי הזמנה לוועידה.”... והרוחני ,כמו ‘והצנע לכת’ ,ולא להתמקד רק אם יש או
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 20