Page 20 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 20

‫הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג‬

‫“אני מודה שאין לי מספיק ידיעות‬                              ‫אלמוג נותן שורה של קריאות עם דגשים שונים‪ .‬הוא מדבר‬
‫על הניואנסים בתוך בני עקיבא‪,‬‬                                ‫על הוקעה והתנערות מהקיצוניים‪“ .‬הדור שלכם עוד יבוא‬
‫כי יש כל כך הרבה‪ .‬אני קורא דרכך‬                             ‫חשבון עם הוריכם‪ ,‬כיצד יצאו כאלו קיצוניים מתוך הציונות‬
‫לכל מי שרוצה שיבוא לעשות אצלי‬                               ‫הדתית?!”‪ .‬או למשל הגדלת השפעתן של נשים‪ ,‬ברוח‬
‫דוקטורט בעניין‪ .‬צריך מחקר עדכני‬                             ‫ארגון ‘קולך’‪ ,‬אותו הוא מביא כדוגמה למהפכה תוצרת‬
‫ומקיף על בני עקיבא‪ ,‬ואני מתכוון‬                             ‫הציונות הדתית‪ .‬הנפת הדגל החברתי ומאבק ברעלים‬
‫לא להיסטוריה‪ ,‬אלא לסגנון חיים‬                               ‫החומרניים שיבוא דווקא מתוך הציונות הדתית שהיא‬
                                                            ‫ברובה חברה משכילה ומבוססת‪ .‬פתיחת השורות גם‬
               ‫ופולקלור"‪.‬‬                                   ‫לאנשים מסורתיים‪ ,‬והימנעות מהסתגרות‪ .‬הקמת מסגרות‬
                                                            ‫של שילוב מדע‪ ,‬אומנות ויהדות‪“ ,‬כאשר הדגש הוא – חברת‬
‫אין מעלית שבת‪ .‬לומר באומץ וביושר‪ ,‬כמו חז”ל‪ ,‬שיש גם‬
‫דברים שלא שייכים היום‪ .‬היא יכולה וצריכה לבנות קומה‬                                                   ‫לומדים מודרנית”‪.‬‬
                                                            ‫האם לדעתך כל הקריאות והכיוונים שהצגת יכולים‬
                 ‫נוספת בתורה שבעל פה‪ ,‬ברוח היהדות”‪.‬‬         ‫להתקיים אצל הדתי לאומי כשהוא מציב את הא‪-‬לוהים‬
‫אלמוג מבקש לסכם לדעתו את הבעיה הגדולה בציונות‬
                                                                                                          ‫במרכז חייו?‬
                                                    ‫הדתית‪.‬‬  ‫“אפשר‪ ,‬אבל הציונות הדתית צריכה לשים במרכז החיים‬
‫“אין מספיק אומץ”‪ ,‬הוא אומר‪“ .‬בציונות הדתית יש אומץ‬          ‫את הדגש האמוני ולא הפולחני‪ .‬מה שקרה בחברה החרדית‬
‫בל יתואר בקרב‪ ,‬לוחמים נהדרים‪ ,‬עזי רוח‪ ,‬אך לא במסגרות‬        ‫הוא שהאמצעי הפך לעיקר‪ .‬יש לדוגמה תחרות אינפלציונית‬
‫הדת‪ .‬אני רוצה שכמו הגיבורים בתחום הביטחון שהם‬               ‫בהחמרה בכשרות וזה הופך את הדת לפלסטר‪ .‬צריך לחפש‬
‫ראויים להערצה‪ ,‬שמים נפשם בכפם‪ ,‬יצמחו כאלה גם‬                ‫את הגרעין הרוחני כי בגרעין העמוק האדם הערכי הוא‬
‫בתחום הדתי‪ .‬שיוכלו לבוא ולעשות מעשים אמיצים גם‬              ‫מאמין‪ .‬אני רואה את עצמי במובנים מסוימים כאדם דתי‪,‬‬
                                                            ‫לא במובן של קיום תרי”ג מצוות‪ ,‬אלא כמי שחש שיש משהו‬
                                      ‫בדת‪ ,‬ושזה לא ייחשב‬    ‫מעלי‪ ,‬ויש לי מחויבות שהיא מעבר לזמן‪ .‬עבודת הא‪-‬ל שלי‬
‫בגידה בעיני הקנאים‪ .‬אני רוצה שהציונות הדתית תמשיך‬           ‫היא לחקור את העולם דרך המדע וההגות שלי‪ ,‬ובעיקר‬
‫לראות באדמה ערך חשוב‪ .‬אבל מנגד אנחנו לא צריכים‬
‫לקדש אדמות‪ ,‬אנחנו צריכים לקדש ערכים‪ .‬אנחנו עם‬                                                      ‫ללחום למען הצדק‪,‬‬
‫הספר‪ ,‬עם ההגות‪ ,‬לא עם ההתנחלות‪ .‬אנחנו לא בונים‬
‫מסגדים וכנסיות‪ .‬אנחנו יצרנו נכסי רוח אדירים בתוך בתי‬         ‫"היום יותר מתמיד קשה להגיד‬
‫מדרש צנועים וסגפניים‪ .‬את זה הציונות הדתית לפעמים‬             ‫אם האדם דתי או חילוני‪ .‬יש דתי‬
                                                             ‫לרבעים‪ ,‬לשמיניות‪ ,‬וחילונים‬
                                             ‫קצת שוכחת"‪.‬‬     ‫מהכרה‪ ,‬להכעיס‪ ,‬חילונים סתם‪.‬‬
        ‫וכמעט סירבת לתת לי כיוונים לציונות הדתית‪...‬‬          ‫הדירוג הישן כבר מזמן לא תופס‪.‬‬
‫“אני נזהר מלייעץ‪ ,‬אבל אני צאצא של בני עקיבא וגאה‬             ‫זה הרבה יותר מורכב מזה‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫בזה‪ .‬צריך להבין שבני עקיבא לא נגמרת בתרי”ג מצוות‪,‬‬            ‫היום המגזר הדתי הוא פחות מגזר‬
‫היא הרבה יותר‪ .‬יש לי הרבה קרובי משפחה מהמגזר הדתי‬            ‫כי המון אנשים מאמצים את מה‬
‫לאומי שאני אוהב ומעריך‪ ,‬רבים מהם צמחו בבני עקיבא‬              ‫שאהוד בנאי קרא ‘דתיות בופה’‪".‬‬
‫והדי‪.‬אן‪.‬איי התרבותי שלהם בא משם‪ .‬כל משפחתה של‬
‫אמי צמחה בבני עקיבא‪ ,‬שלוש אחיות ואח אחד‪ .‬גאולה‪,‬‬             ‫זו עבודת השם בעיני‪ .‬כן‪ ,‬אני אדם מאמין‪ .‬אני מאמין‬
‫אמי‪ ,‬נעשתה חילונית‪ ,‬תחייה נשארה דתית אבל מאוד‬               ‫שהאדם לא בא לעולם רק כדי לאכול ולבלות ולהגדיל רכוש‪,‬‬
‫מודרנית ופלורליסטית‪ ,‬תקווה היגרה לאוסטרליה והפכה‬            ‫הוא בא כדי להגשים מטרות נעלות‪ ,‬כדי לקדם את האנושות‪,‬‬
‫לחרדית‪ .‬ואילו בן הזקונים‪ ,‬ישראל‪ ,‬נעשה חילוני‪ ,‬אבל נשאר‬      ‫כדי לממש את הפוטנציאל האנושי שלו‪ .‬אני רוצה להשאיר‬
‫תלמיד מאוד חכם (עורך דין‪ ,‬צייר‪ ,‬משורר‪ ,‬פילוסוף) ויודע‬       ‫חותם אחריי‪ ,‬לחנך ולנסות לשפר את עצמי ואת ילדיי‬
‫מקורות יותר מרוב הרבנים‪ .‬אבל את הדתיים הוא לא הכי‬           ‫ונכדיי‪ ,‬ואני רוצה לתת‪ ,‬מעצמי לזולתי‪ .‬זאת האמונה בעיניי‬
 ‫אוהב‪ .‬אם אתה רוצה‪ ,‬זו תמצית הסיפור של בני עקיבא”‪.‬‬          ‫ולא בדיקות מחמירות של צניעות‪ ,‬כשרויות או כל משטרה‬
‫אני מודה לפרופ’ אלמוג ואנחנו נפרדים בשעת לילה‬
‫מאוחרת‪ ,‬לא לפני בקשה אחרונה‪“ .‬תעשה מצווה‪ ,‬שלח גם‬                                                  ‫שמפקחת על האחר‪.‬‬
                                                            ‫הציונות הדתית צריכה להתמקד בגרעין המוסרי‪ ,‬הערכי‬
                           ‫להורים שלי הזמנה לוועידה‪.”...‬‬    ‫והרוחני‪ ,‬כמו ‘והצנע לכת’‪ ,‬ולא להתמקד רק אם יש או‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג‬            ‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25