Page 19 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 19
הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג
ולשליחותו של עם ישראל עלי “התנשאות ופוליטיקה .המחקר החברתי בארץ נעשה
אדמות ,יש תפקיד חשוב מאוד בשיח – לאיזה כיוון צריכים באופן כללי מאוד צבוע פוליטית ,יותר קל להם מבחינה
ללכת? לאיזו ארץ מובטחת אנחנו צריכים להיכנס? נפשית לחקור את האוכלוסייה הערבית מאשר את הדתית.
אנחנו צריכים אותם בשיח החכמים“ .לציונות הדתית ובורות ,בורות נוראית של חוקרים .הרי בקושי מלמדים על
יש מינרלים שאנחנו זקוקים להם בשיח הזה .לימוד הציונות הדתית במבוא לחברה הישראלית .צריך גם לומר,
המקורות לדוגמא ,הוא פורמט מדהים .בגמרא לוקחים הציונות הדתית זו חברה שהרבה שנים לא אהבה או לא
סוגייה ומתחילים משחק אינטלקטואלי .הגמרא בעיניי היא יכלה להתבונן בעצמה” .ההתבוננות העצמית שהתעכבה,
הסוציולוגיה ,המשפט והפילוסופיה במיטבם .השאלה היא מתבטאת לדבריו בין השאר ,בעובדה שהיום יש הרבה יותר
איך אנחנו לוקחים את הגמרא הזו ,את הפורמט הרוחני הומור דתי מאשר בעבר“ .כשהתחלתי לכתוב עליהם היה
והאינטלקטואלי הזה ומעבירים אותו לעולם של היום ,בונים
עליו קומה נוספת .למה פרשן בתקופה התלמודית טוב יותר חסר לי ידע אלמנטרי ,נכנסתי
מפרשנים היום? למה לא לצרף אותם ולהרחיב?” בעוד אני לבתים של דתיים והתחלתי לחקור את אורח חייהם .ידעת
מהרהר כיצד ייראה דיון שכזה ,אלמוג ממשיך ועובר להכות. למשל שהציונות הדתית היא הקבוצה שקוראת הכי הרבה
“יש דבר שבו הציונות הדתית חטאה .במה היהודים תמיד
התייחדו? בלוחמים טובים? אנחנו תמיד היינו אנשי הרוח, ספרות יפה בארץ?”.
והרבה שנים הציונות הדתית לא הצמיחה פיגורות רוחניות. אני שמח על הנתון המרענן ,ואלמוג ממשיך להסביר לי
היו הרב קוק והרב סולבייצ’יק ,אבל מלבדם מאורות ברמת
הדור לא היו הרבה .היו פה ושם רבנים חכמים שכתבו מנין נובע חוסר הידע.
דברים יפים ,אבל לא ברמה ההיסטורית .אתם הלכתם “הציוני הדתי הוא לא כמו החרדי שגר בקהילה סגורה
בשנים האחרונות לתחום הצבאי ונתתם המון ,אבל בזה משלו .אמנם יש גם שכונות של דתיים אך בסופו של
אין לכם שום ייחוד ביחס אלינו החילונים .ופה צריך לתת דבר ,לציוני הדתי יש עולם שלם עם חילונים והוא לא
קרדיט לחרד”לים שאמרו – השליחות שלנו היא יותר פועל כל הזמן ליחצן את עצמו ,לחזק את הדימוי המובחן
רוחנית ,לא נתחרה כמפקדים טובים או אמנים ,אנחנו נביא שלו .להפך ,האוריינטציה הייתה תמיד להשתלב” .העניין
מתבטא בתחושת שייכות לקהילה השכונתית ,לבית הכנסת
"אני רואה את עצמי במובנים המקומי ,ולא לתפיסה מגזרית כוללת“ .גם בבני עקיבא,
מסוימים כאדם דתי ,לא במובן של אנשים יותר קשורים לסניף הספציפי שלהם ,ופחות לזהות
קיום תרי”ג מצוות ,אלא כמי שחש
שיש משהו מעלי ,ויש לי מחויבות הכללית של בני עקיבא” חותם אלמוג.
שהיא מעבר לזמן .עבודת הא-ל בתוך התהליכים שעליהם דיברת תנועות הנוער גם
שלי היא לחקור את העולם דרך
המדע וההגות שלי ,ובעיקר ללחום עלולות לקרוס?
למען הצדק ,זו עבודת השם בעיני". “כן .הן אולי ייעלמו אם הן לא יתעדכנו ,אנשים לא רוצים
היום ‘פעולות’ (ככה קוראים לזה ,נכון?) ,צריך לקחת את
את המסר של הרוחניות .אך הם הלכו למקום לא טוב ,כי הפורמאט הדיגיטלי ולעדכן אותו לפעולות .אבל הרעיון
האתגר של החברה הוא איך הופכים להיות חברה רוחנית של מסגרת חברתית סביב שליחות ,אסור לו להיעלם והוא
אינטלקטואלית ומוסרית .ואם בני עקיבא הולכת להפרדת מוכרח להתחזק .מצד אחד אתם הדור הכי חברותי בעולם,
נשים בנוסח חרדי ,היא לא מקיימת את שליחותה .אולם אם כל היום אחד עם השני בלהקות ,מצד שני זה בעיקר סביב
החברה הדתית לאומית תקיים שליחויות חברתיות רחבות,
ותקיים דיון ו’חברותות’ אינטלקטואליות בשאלות מוסריות, בילויים ושיתוף חוויות ופחות סביב שליחות משותפת”.
למשל ,איך מרסנים את הקפיטליזם? איך עוזרים לחלש איפה אתה רואה את בני עקיבא בעניין הזה?
ולנדכא? איך עוצרים את הזביחה לעגל הזהב החומרני? פה
היא מקיימת את שליחותה ,פה אנחנו זקוקים לאימפקט “אני מודה שאין לי מספיק ידיעות על הניואנסים בתוך בני
עקיבא ,כי יש כל כך הרבה .אני קורא דרכך לכל מי שרוצה
הציוני דתי”. שיבוא לעשות אצלי דוקטורט בעניין .צריך מחקר עדכני
לשאלתי אילו קריאות היה רוצה לשמוע יוצאות מהוועידה, ומקיף על בני עקיבא ,ואני מתכוון לא להיסטוריה ,אלא
לסגנון חיים ופולקלור".
אני מבקש מהפרופסור לדבר על יעדים וכיוונים .אחרי
הכול ,ועידה חדשה בפתח .אלמוג מסתייג בתחילה ,אך
אחרי הפצרות קלות לשמחתי הוא נעתר“ .אנחנו נמצאים
בעולם גלובלי ,בצונאמי עצום שמביא הרבה ברכות אך גם
הרבה קללות .השאלה היא איך מתגוננים .אנחנו נצטרך
למצוא עמוד אש חדש .עמוד האש הישן לא מספיק מושך
כי אנחנו נמצאים במקום אחר ,אבל אנחנו לא רוצים
לאבד נכסים של פעם .לציונות הדתית ,דווקא בגלל הממד
הרוחני ,הקהילתי ,ודווקא בגלל שהיא מחוברת לקולקטיב
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 19