Page 16 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 16

‫הציונות הדתית ממעוף הסוציולוג‬

‫ריאיון עם פרופסור‬
     ‫עוז אלמוג‬

‫הרבה”‪ .‬אלמוג איננו דתי‪ ,‬אך לריאיון של תנועת בני עקיבא‬                                                 ‫מאת‪ :‬יותם הלפרין‬
                                                  ‫הוא נענה‬
                                                            ‫לקראת הוועידה הארצית של התנועה‪ ,‬ישבתי לריאיון‬
‫בשמחה וגילה לנו כי הוריו הכירו בתנועה‪ .‬אביו שהיה מפקד‬       ‫עם הפרופסור עוז אלמוג‪ ,‬חוקר החברה הישראלית‪,‬‬
‫הקומנדו הימי ומפקד חיל הים‪ ,‬אף החל את שירותו בגרעין‬
 ‫בני עקיבא ואת המסלול בשייטת עשה כחייל חובש כיפה‪.‬‬                         ‫לשמוע את נקודת מבטו על החברה‪.‬‬
‫איך בעבודתך היית מגדיר את החברה הדתית לאומית?‬               ‫בכלל‪ ,‬הציונות הדתית ובני עקיבא בפרט‪ ,‬איפה‬
‫זה בעצם השילוב בין מי שמקבל על עצמו את האתוס‬                ‫אנחנו היום ואיפה אולי נהיה מחר‪ .‬שיחה על תהליכים‪,‬‬
‫הציוני ומקבל על עצמו אורח חיים דתי אורתודוקסי”‪,‬‬
‫פותח אלמוג‪“ .‬אבל צריך להבחין בין הדתי לאומי לחרדי‪.‬‬             ‫אתגרים‪ ,‬רוחניות והשטיבלך בקטמון‪ .‬היה מרתק‬
‫אצל החרדי הדת היא מעין מקצוע וכל היתר נספח‪ ,‬וודאי‬
‫עבור זה שלומד בכולל‪ .‬הדת היא חזות הכול‪ ,‬הוא עוסק‬            ‫פרופסור עוז אלמוג הוא אדם מעניין‪ ,‬בזה אין לי ספק עוד‬
‫במשרה מלאה בעבודת ה’‪ .‬בחיי הדתי לאומי עומדים קודם‬                                                       ‫לפני שנפגשנו‪.‬‬
‫כל מקצוע ועיסוקי פנאי והדת היא בעצם תוספת‪ ,‬אמנם‬
‫תוספת חשובה מאוד אבל לא לב החיים‪ .‬יש לו חיים שלמים‪,‬‬         ‫“אני חוקר של החברה הישראלית”‪ ,‬עונה הפרופסור‬
‫הדומים לגמרי לחיי האדם החילוני‪ .‬הוא מבלה‪ ,‬עובד‪ ,‬לומד‬        ‫לשאלתי כיצד הוא מגדיר את עבודתו‪ .‬ובאמת נראה שאין‬
‫לימודי חול‪ ,‬אבל יש לו תוספת של קיום מצוות בדרגות‬            ‫הגדרה מתאימה יותר למי שהוא סוציולוג‪ ,‬היסטוריון‪,‬‬
‫כאלו ואחרות‪ ”.‬אני מהרהר באבחנתו של הסוציולוג‪ ,‬ותוהה‬         ‫אנתרופולוג‪ ,‬כותב ספרים ומייעץ לגופים החל ממשרד‬
‫מה משמעותה עבור עבודת ה’ שלי‪ ,‬אך השיחה ממשיכה‪.‬‬
‫“ההגדרה כאן היא מעבר לנושא של אידיאולוגיה‪ .‬גם בקרב‬                                                              ‫החינוך‬
‫החרדים יש אנשים שמקבלים את האתוס הציוני‪ ,‬אולי לא‬            ‫ועד גופי תקשורת בחו”ל בכל הנוגע לחברה בישראל‪.‬‬
‫באופן רשמי‪ ,‬אבל סגנון החיים הוא דתי‪-‬טוטאלי‪ .‬לאחרונה‬         ‫אלמוג גם מנהל ועורך של האתר ‘אנשים ישראל’‪ ,‬יחד עם‬
                                                            ‫אשתו ושותפתו ד”ר תמר אלמוג‪ ,‬שניהם מאוניברסיטת‬
     ‫חלק מהדתיים הלאומיים אימצו סגנון חיים כמו חרדי‪,‬‬        ‫חיפה‪ .‬האתר נחשב למאגר המידע הגדול ביותר לענייני‬
‫אלה החרד”לים‪ .‬הם יוצרים משבר לא קל בציונות הדתית‪,‬‬           ‫חברה בישראל‪“ .‬במדריך הזה אנחנו מחזיקים מידע רב‪.‬‬
                                                            ‫חומר מקיף שעוסק בתרבות‪ ,‬מסורת והיבטי פולקלור על‬
        ‫מערערים על סגנון החיים הטיפוסי של המזרחי”‪..‬‬         ‫כלל החברה וגם על הציונות הדתית‪ ,‬חברה שלא נחקרה‬
      ‫הציונות הדתית‪ ,‬מה מקומה בחברה הישראלית?‬
‫“הציונות הדתית עברה תהפוכות”‪ ,‬פותח אלמוג את‬
‫השתלשלות העניינים‪“ .‬היא התחילה רחוק מהמיינסטרים‪.‬‬
‫ידועה האמרה שהציונות הדתית הייתה משגיח הכשרות‬
‫בקרון האחרון של הרכבת הציונית‪ .‬בשנות החמישים‬

                                            ‫והשישים זה לא‬
                              ‫היה סמל סטטוס כזה גדול"‪.‬‬

                                         ‫מה המצב היום?‬
‫“ידידי הרב שרלו אמר כפרפראזה של האמירה על הרכבת‬
‫והקטר‪ -‬אנחנו עברנו לקטר‪ ,‬אך המסילה השתנתה‪ ,‬והוא‬
‫צודק‪ .‬בקרב האוכלוסייה החילונית קורה תהליך הולך‬
‫ומתחזק של סגידה לעגל הזהב‪ ,‬עגל הרייטינג‪ ,‬החומרנות‪,‬‬
‫הסוציומטיות וההטפשה‪ .‬התברר שלאט לאט החברה‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג‬            ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21