Page 6 - זרעים-גליון אב תשפ"ג
P. 6
צילום: מחנות סיירים כדי שנצליח לתת מעטפת המשך ,שירות צבאי או לאומי ,מדרשה,
מתניה אופיר טובה .זו בחירה של התנועה להשקיע ישיבה או מכינה.
בכך ,אף על פי שמבחינת עלויות מדובר
דניאל ליקסנברג: בהשקעה כמעט כפולה (אף שמספר "מחנה סיירים הוא אבן דרך מרכזית
התמצית של תנועת החניכים לא גדל פי שניים ,וגם לא בצמתים האלה גם מבחינת רוח העשייה
הנוער נמצאת במחנה. והאידיאלים וגם מבחינה חברתית,
אין שם קומונריות ,אין ההכנסות ,כמובן). מרחב ליצירת קשרים אישיים ,מקום
שם אבא ואימא .העיקר "יש כאן ניהול של שני צוותי מחנות להתייעצויות והתלבטויות ,שחנ"שים.
לכל דבר ועניין .הפקה של מחנה כזה הניתוק הזה ,שאין טלפונים ואין קליטה
הוא שיש שם נוער דורשת תכנון כמה חודשים אחורה ,מייד ביער עין זיתים ,גורם לחניכים לשחק
שמגדל נוער בצורה הכי אחרי חגי תשרי .כבר בחנוכה התחלנו ולדבר זה עם זה ,להגיע לרמות גבוהות
לשריין תאריכים ליערות עם קק"ל ,לסדר של שיתוף ופתיחות ,חברות וגיבוש
מדויקת ,נקייה ,טהורה תשתיות ביער ,לקבל את כל האישורים
הביטחוניים ,לגייס את הצוות ,ואנחנו כל שבטי".
לעניין ההתמודדות ,דניאל מציין הזמן שואלים את עצמנו איך אפשר לייעל
שהכנה מראש של כל הגורמים במחנה התמצית של התנועה
וההכשרות למדריכים מונעות את חלקם ולשפר עוד את המחנות".
ומסייעות בהתמודדות עם האחרים" :יש זו נשמעת הפקה מושקעת מאוד מה מיוחד כל כך במחנה סיירים שהוא
קווים אדומים שאם הם נחצים ,אנחנו מחשבתית ,תפעולית וכלכלית .למה נצרב כמעט בכולם?
משתמשים בכלים המתאימים להם. משקיעים כל כך הרבה במחנות בכלל
בסופו של דבר המטרה היא שכולם יחוו "מחנה סיירים הוא המחנה הכי ארוך,
מחנה חווייתי ,משמעותי ומעצים ויחזרו ובמחנה סיירים בפרט? שישה ימים שנמצאים בהם יחד בשטח,
הביתה בריאים ושלמים בגופם ובנפשם". "התחלתי את עבודתי בתנועה במסעות, מטיילים במסלולים ומתמלאים בתוכן",
ריכזתי מחנות ,ואחר כך מוניתי לרכז משתף דניאל ליקסנברג ,ראש מחלקת
חיבור מחדש מחוז ,ומשם עברתי לתפקיד ראש מחלקת מפעלים וידיעת הארץ" .גם השבת ביער
מפעלים" ,עונה דניאל ,והמסלול שעבר היא משהו מיוחד – התפילות ,סעודות
זה עשרות שנים ,עוד לפני השינוי מסביר את רוח דבריו" :אני חושב שבמובן השבת ,האווירה .כל זה נעשה כשאנחנו
בתוכנית השיבוצים ,שמחנה סיירים נצרב מסוים התמצית של תנועת הנוער נמצאת לא בבית ,לא בסביבה הטבעית שלנו .זה
כחוויה במי שהיה בו .לא כבד מדי להוסיף במחנה .אין שם קומונריות ,אין שם אבא
ואימא .יש שם מבוגר אחראי ,זה נכון ,אבל שילוב מנצח".
את התוכן של השיבוצים למחנה הזה? בסופו של דבר העיקר הוא שיש שם נוער דניאל מציין שבכל אחד מהמחנות יש
"החבר'ה באים עם המטען הזה למחנה", שמגדל נוער בצורה הכי מדויקת ,נקייה, דגש על העניין החינוכי ,ובכולם שולטת
עונה יובל חובב" .הם מגיעים למחנה טהורה .היציאה מהסביבה הטבעית – התפיסה שהמחנה הוא חלק מהרצף
אחרי שכבר קיבלו את התפקידים ,הם מהטלפונים ,מהמזגנים ,מאזור הנוחות – החינוכי של אותו שבט ,הנקודה שממנה
עמוק בתוך הסיפור ,זה המקום שבו השבט מאפשרת לדברים בשדה החינוכי הוא בא למחנה והנקודה שממנה הוא
הזה נמצא כרגע .בהקשר הזה המחנה הוא והחברתי להתרחש ,מה שלא תמיד קורה ממשיך לאחר המחנה" :יש משהו דווקא
סוג של נקודת חיבור מחדש לשבט .אחרי ביציאה מהמקום הרגיל ,מהמכולת
הטלטלה של השיבוצים ,אחרי שכל אחד בשגרה בסניף". השכונתית ,מתחנת האוטובוס המוכרת,
קיבל תפקיד אחר ,המחנה הוא אבן דרך דניאל מציין שהיציאה מהשגרה ,עם כל שיוצר דברים שאינם מתאפשרים במסגרת
הברכה שהיא מביאה ,כוללת גם אתגרים השוטפת .לכן דגש גדול במחנות מושם
שגם מחברת. חינוכיים" :חלק מהאתגרים הם מקרי קצה על ההכנה של המדריכים ,גם שלהם
חינוכיים שהיציאה מהשגרה והמרחק כמובילים ראשיים של התהליך הזה ,וגם
מההורים גורמים להם לבוא לידי ביטוי, כי גם מדובר מבחינתם באבן דרך שבונה
וחלק מהאתגרים הם מעצם היציאה ומגדלת אותם כבני נוער .אחרי הכול
לטבע ,למשל הצורך בהקפדה על שתיית אנחנו תנועת נוער – נוער שמגדל נוער".
מים וחבישת כובע זה משהו ייחודי
איך מתכוננים למחנה בסדר גודל כזה?
לשהות במחנה". "מהקיץ שעבר ,בעקבות הגדילה
בהרשמות למחנה ,נערכים במקביל שני
"וכן ,הדבר הזה נמצא שם על השולחן ,זה
לא תוכן מנותק .הדברים כבר נמצאים שם,
וזו ההזדמנות לעצב את השיח ,להנכיח
אותו במקום הנכון ולהביא אותו למקום
שבונה את הקשר ומקדם את החבורה
השבטית גם דרך צוות המחוז שנוכח ,גם
דרך התכנים שמועברים וגם דרך החוויה
שהחניכים עוברים יחד כשבט – שבוע
ביחד ביער והשבת במחנה – ולצעוד יחד
להמשך התהליך הזה לאחר המחנה".
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 6