Page 6 - זרעים-גליון אב תשפ"ג
P. 6

‫צילום‪:‬‬                           ‫מחנות סיירים כדי שנצליח לתת מעטפת‬        ‫המשך‪ ,‬שירות צבאי או לאומי‪ ,‬מדרשה‪,‬‬
              ‫מתניה אופיר‬                      ‫טובה‪ .‬זו בחירה של התנועה להשקיע‬                                  ‫ישיבה או מכינה‪.‬‬
                                               ‫בכך‪ ,‬אף על פי שמבחינת עלויות מדובר‬
        ‫דניאל ליקסנברג‪:‬‬                        ‫בהשקעה כמעט כפולה (אף שמספר‬              ‫"מחנה סיירים הוא אבן דרך מרכזית‬
      ‫התמצית של תנועת‬                          ‫החניכים לא גדל פי שניים‪ ,‬וגם לא‬          ‫בצמתים האלה גם מבחינת רוח העשייה‬
  ‫הנוער נמצאת במחנה‪.‬‬                                                                    ‫והאידיאלים וגם מבחינה חברתית‪,‬‬
  ‫אין שם קומונריות‪ ,‬אין‬                                               ‫ההכנסות‪ ,‬כמובן)‪.‬‬  ‫מרחב ליצירת קשרים אישיים‪ ,‬מקום‬
‫שם אבא ואימא‪ .‬העיקר‬                            ‫"יש כאן ניהול של שני צוותי מחנות‬         ‫להתייעצויות והתלבטויות‪ ,‬שחנ"שים‪.‬‬
                                               ‫לכל דבר ועניין‪ .‬הפקה של מחנה כזה‬         ‫הניתוק הזה‪ ,‬שאין טלפונים ואין קליטה‬
       ‫הוא שיש שם נוער‬                         ‫דורשת תכנון כמה חודשים אחורה‪ ,‬מייד‬       ‫ביער עין זיתים‪ ,‬גורם לחניכים לשחק‬
‫שמגדל נוער בצורה הכי‬                           ‫אחרי חגי תשרי‪ .‬כבר בחנוכה התחלנו‬         ‫ולדבר זה עם זה‪ ,‬להגיע לרמות גבוהות‬
                                               ‫לשריין תאריכים ליערות עם קק"ל‪ ,‬לסדר‬      ‫של שיתוף ופתיחות‪ ,‬חברות וגיבוש‬
  ‫מדויקת‪ ,‬נקייה‪ ,‬טהורה‬                         ‫תשתיות ביער‪ ,‬לקבל את כל האישורים‬
                                               ‫הביטחוניים‪ ,‬לגייס את הצוות‪ ,‬ואנחנו כל‬                                     ‫שבטי"‪.‬‬
      ‫לעניין ההתמודדות‪ ,‬דניאל מציין‬            ‫הזמן שואלים את עצמנו איך אפשר לייעל‬
      ‫שהכנה מראש של כל הגורמים במחנה‬                                                             ‫התמצית של התנועה‬
      ‫וההכשרות למדריכים מונעות את חלקם‬                        ‫ולשפר עוד את המחנות"‪.‬‬
      ‫ומסייעות בהתמודדות עם האחרים‪" :‬יש‬                 ‫זו נשמעת הפקה מושקעת מאוד‬           ‫מה מיוחד כל כך במחנה סיירים שהוא‬
      ‫קווים אדומים שאם הם נחצים‪ ,‬אנחנו‬               ‫מחשבתית‪ ,‬תפעולית וכלכלית‪ .‬למה‬                           ‫נצרב כמעט בכולם?‬
      ‫משתמשים בכלים המתאימים להם‪.‬‬                   ‫משקיעים כל כך הרבה במחנות בכלל‬
      ‫בסופו של דבר המטרה היא שכולם יחוו‬                                                 ‫"מחנה סיירים הוא המחנה הכי ארוך‪,‬‬
      ‫מחנה חווייתי‪ ,‬משמעותי ומעצים ויחזרו‬                         ‫ובמחנה סיירים בפרט?‬   ‫שישה ימים שנמצאים בהם יחד בשטח‪,‬‬
       ‫הביתה בריאים ושלמים בגופם ובנפשם"‪.‬‬      ‫"התחלתי את עבודתי בתנועה במסעות‪,‬‬         ‫מטיילים במסלולים ומתמלאים בתוכן"‪,‬‬
                                               ‫ריכזתי מחנות‪ ,‬ואחר כך מוניתי לרכז‬        ‫משתף דניאל ליקסנברג‪ ,‬ראש מחלקת‬
                     ‫חיבור מחדש‬                ‫מחוז‪ ,‬ומשם עברתי לתפקיד ראש מחלקת‬        ‫מפעלים וידיעת הארץ‪" .‬גם השבת ביער‬
                                               ‫מפעלים"‪ ,‬עונה דניאל‪ ,‬והמסלול שעבר‬        ‫היא משהו מיוחד – התפילות‪ ,‬סעודות‬
               ‫זה עשרות שנים‪ ,‬עוד לפני השינוי‬  ‫מסביר את רוח דבריו‪" :‬אני חושב שבמובן‬     ‫השבת‪ ,‬האווירה‪ .‬כל זה נעשה כשאנחנו‬
        ‫בתוכנית השיבוצים‪ ,‬שמחנה סיירים נצרב‬    ‫מסוים התמצית של תנועת הנוער נמצאת‬        ‫לא בבית‪ ,‬לא בסביבה הטבעית שלנו‪ .‬זה‬
       ‫כחוויה במי שהיה בו‪ .‬לא כבד מדי להוסיף‬   ‫במחנה‪ .‬אין שם קומונריות‪ ,‬אין שם אבא‬
                                               ‫ואימא‪ .‬יש שם מבוגר אחראי‪ ,‬זה נכון‪ ,‬אבל‬                              ‫שילוב מנצח"‪.‬‬
          ‫את התוכן של השיבוצים למחנה הזה?‬      ‫בסופו של דבר העיקר הוא שיש שם נוער‬       ‫דניאל מציין שבכל אחד מהמחנות יש‬
      ‫"החבר'ה באים עם המטען הזה למחנה"‪,‬‬        ‫שמגדל נוער בצורה הכי מדויקת‪ ,‬נקייה‪,‬‬      ‫דגש על העניין החינוכי‪ ,‬ובכולם שולטת‬
      ‫עונה יובל חובב‪" .‬הם מגיעים למחנה‬         ‫טהורה‪ .‬היציאה מהסביבה הטבעית –‬           ‫התפיסה שהמחנה הוא חלק מהרצף‬
      ‫אחרי שכבר קיבלו את התפקידים‪ ,‬הם‬          ‫מהטלפונים‪ ,‬מהמזגנים‪ ,‬מאזור הנוחות –‬      ‫החינוכי של אותו שבט‪ ,‬הנקודה שממנה‬
      ‫עמוק בתוך הסיפור‪ ,‬זה המקום שבו השבט‬      ‫מאפשרת לדברים בשדה החינוכי‬               ‫הוא בא למחנה והנקודה שממנה הוא‬
      ‫הזה נמצא כרגע‪ .‬בהקשר הזה המחנה הוא‬       ‫והחברתי להתרחש‪ ,‬מה שלא תמיד קורה‬         ‫ממשיך לאחר המחנה‪" :‬יש משהו דווקא‬
      ‫סוג של נקודת חיבור מחדש לשבט‪ .‬אחרי‬                                                ‫ביציאה מהמקום הרגיל‪ ,‬מהמכולת‬
      ‫הטלטלה של השיבוצים‪ ,‬אחרי שכל אחד‬                                  ‫בשגרה בסניף"‪.‬‬   ‫השכונתית‪ ,‬מתחנת האוטובוס המוכרת‪,‬‬
      ‫קיבל תפקיד אחר‪ ,‬המחנה הוא אבן דרך‬        ‫דניאל מציין שהיציאה מהשגרה‪ ,‬עם כל‬        ‫שיוצר דברים שאינם מתאפשרים במסגרת‬
                                               ‫הברכה שהיא מביאה‪ ,‬כוללת גם אתגרים‬        ‫השוטפת‪ .‬לכן דגש גדול במחנות מושם‬
                                   ‫שגם מחברת‪.‬‬  ‫חינוכיים‪" :‬חלק מהאתגרים הם מקרי קצה‬      ‫על ההכנה של המדריכים‪ ,‬גם שלהם‬
                                               ‫חינוכיים שהיציאה מהשגרה והמרחק‬           ‫כמובילים ראשיים של התהליך הזה‪ ,‬וגם‬
                                               ‫מההורים גורמים להם לבוא לידי ביטוי‪,‬‬      ‫כי גם מדובר מבחינתם באבן דרך שבונה‬
                                               ‫וחלק מהאתגרים הם מעצם היציאה‬             ‫ומגדלת אותם כבני נוער‪ .‬אחרי הכול‬
                                               ‫לטבע‪ ,‬למשל הצורך בהקפדה על שתיית‬         ‫אנחנו תנועת נוער – נוער שמגדל נוער"‪.‬‬
                                               ‫מים וחבישת כובע זה משהו ייחודי‬
                                                                                           ‫איך מתכוננים למחנה בסדר גודל כזה?‬
                                                                       ‫לשהות במחנה"‪.‬‬    ‫"מהקיץ שעבר‪ ,‬בעקבות הגדילה‬
                                                                                        ‫בהרשמות למחנה‪ ,‬נערכים במקביל שני‬

‫"וכן‪ ,‬הדבר הזה נמצא שם על השולחן‪ ,‬זה‬
‫לא תוכן מנותק‪ .‬הדברים כבר נמצאים שם‪,‬‬
‫וזו ההזדמנות לעצב את השיח‪ ,‬להנכיח‬
‫אותו במקום הנכון ולהביא אותו למקום‬
‫שבונה את הקשר ומקדם את החבורה‬
‫השבטית גם דרך צוות המחוז שנוכח‪ ,‬גם‬
‫דרך התכנים שמועברים וגם דרך החוויה‬
‫שהחניכים עוברים יחד כשבט – שבוע‬
‫ביחד ביער והשבת במחנה – ולצעוד יחד‬

    ‫להמשך התהליך הזה לאחר המחנה"‪.‬‬

                                               ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                                                     ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11