Page 11 - זרעים-גליון אב תשפ"ג
P. 11

‫הלב והנשמה‪ .‬להצלחה שלהם מצטרפים‬              ‫שלנו וגם לקבוצת חיילות דתיות‬                             ‫ואולם תחיה מדגישה שמעבר לאירועים‬
‫רכזי הגרעינים‪ ,‬מנהלי התוכניות וכל‬            ‫שמתגייסות וצריכות יותר מעטפת‬                             ‫המרגשים ולסיפורים הגדולים‪ ,‬אגף הגשמה‬
‫צוות האגף"‪ .‬את המתנדבים בגרעינים‬            ‫וחיזוק של השפה שלנו‪ ,‬של תורה‬                              ‫פועל‪ ,‬מתמיד ומגשים יום‪-‬יום‪ ,‬ועיקר‬
‫למיניהם מכשירים ומלווים נוסף על‬                                                                        ‫העשייה היא העשייה הרציפה והשגרתית‪.‬‬
‫הרכזים ומנהלי תוכניות גם רכזת שיבוץ‪,‬‬                                     ‫ועבודה‪.‬‬                      ‫"נכון שיש לנו רגעי שיא גדולים‪ ,‬ונכון‬
                                        ‫"אנחנו רוצים להעמיק גם את הקשרים‬                              ‫שיש לנו אירועים וסמינריונים ושבת‬
                ‫עובדות סוציאליות ועוד‪.‬‬  ‫שלנו בתוך התנועה‪ :‬לשמור על הקשר עם‬                            ‫הגשמה עוצמתית עם מאות חבר'ה‬
‫מעבר לתפקידה הרשמי בראש האגף‬            ‫התנועה‪ ,‬להעניק את המעטפת והתכנים‬                              ‫וחיבורים מגוונים עם כל מיני אוכלוסיות‬
‫תחיה מכירה את פעילות הגרעינים‬           ‫שלנו גם לבוגרות התנועה שנמצאות‬                                ‫מהמנעד הגדול של הקשת הדתית‪ ,‬אבל‬
‫מזווית אישית‪" .‬לפני שנתיים הבן שלי‬      ‫במקומות אחרים בשירות הלאומי‪ .‬העיקר‬                            ‫בסופו של דבר אנחנו מגשימים בפרטים‬
‫יהונתן עלה לכיתה י"ב ועדכן אותנו‬                                                                      ‫הקטנים‪ ,‬ביום‪-‬יום‪ :‬בחיבור לתלמיד‪,‬‬
‫שהוא רוצה ללכת לשל"פ"‪ ,‬היא מספרת‪.‬‬            ‫להשפיע טוב מתוך הערכים שלנו"‪.‬‬                            ‫בשיחה עם החניך‪ ,‬במסירות של החיילים‬
‫"בהתחלה התנגדנו‪ ,‬לא הבנו מה זה‬          ‫הרצון להשפיע טוב נשזר במילותיה של‬                             ‫שלנו‪ ,‬בעידוד לשירות משמעותי‪ .‬היום‪-‬‬
‫לצאת לשל"פ בשמינית ולא לסיים את‬         ‫תחיה לאורך כל השיחה‪" .‬זו מטרת העל‬
‫מה שהתחלת לימודית ותורנית‪ .‬לא‬           ‫של אגף הגשמה"‪ ,‬היא מסבירה‪" .‬אנחנו‬                                              ‫יום הוא הניצחון שלנו"‪.‬‬
‫הבנו מה חסר ליהונתן בבית שהוא רוצה‬      ‫בתנועה כל הזמן מנסים להיצמד לצורכי‬
‫לצאת להרפתקה הזו‪ .‬אבל ראינו שיש לו‬      ‫השעה‪ ,‬לצרכים הלאומיים‪ ,‬ולהגיב עליהם‪.‬‬                             ‫להפוך לקהילות משפיעות‬
‫מוטיבציה כל כך גבוהה‪ ,‬הוא אמר שהוא‬      ‫צרכים לאומיים יכולים לבוא מכל מיני‬
‫לא רוצה לבזבז את שנת השמינית‪ ,‬שהוא‬      ‫כיוונים‪ :‬בעיתות חירום ומשבר‪ ,‬כמו בשנות‬                        ‫דוגמאות לעשייה כזו אפשר למצוא אצל‬
‫רוצה שזו תהיה שנה משמעותית‪ ,‬והבנו‬       ‫הקורונה או בסבבי המלחמה‪ ,‬וגם צרכים‬                            ‫בנות השירות מגרעין שכונת קריית השרון‬
                                        ‫לאומיים בשכונות מסוימות‪ ,‬באוכלוסיות‬                           ‫בנתניה‪ ,‬שהעבירו סדנאות בת מצווה‬
        ‫שאנחנו לא יכולים לעמוד מנגד‪.‬‬    ‫ובקהילות מסוימות‪ .‬אגף הגשמה יספק‬                              ‫לנערות ולאימהות עולות מצרפת ועברו‬
‫"ואז‪ ,‬אחרי שיהונתן כבר סגר בגרעין‬       ‫בכל פעם את הצרכים האלה באמצעות‬                                ‫איתן יחד תהליך עוצמתי שקירב אותן‬
‫הר חומה‪ ,‬ואפילו אחרי הסמינריון שלו‪,‬‬                                                                   ‫אל הזהות הנשית ואל הזהות היהודית‬
‫קיבלתי את תפקיד ראש האגף‪ .‬זה היה‬             ‫החבר'ה בשכבות הגיל הרלוונטיות"‪.‬‬                          ‫שלהן‪ .‬גם השי"ן‪-‬שי"נים בכפר הנוער‬
‫מאוד מצחיק כשסיפרתי לו שבעצם אני‬                                                                      ‫ברוש מציגים דוגמה של עבודה מתמשכת‬
                                           ‫שומרים על החיבור לשטח‬                                      ‫ועוברים עם התלמידים תהליכים אישיים‪.‬‬
              ‫קצת אחראית לכל העניין"‪.‬‬                                                                 ‫"השי"ן‪-‬שי"נים הם לא תלמידים אבל גם‬
‫תחיה מספרת שיציאת בנה לשל"פ עזרה‬        ‫הפעילות בגרעינים אינה פשוטה; יש‬                               ‫לא בהכרח מדריכים; הם בעצם משמשים‬
‫לה בתפקיד‪" :‬ראיתי מקרוב את התרומה‬       ‫אתגרים הטמונים בעשייה עצמה ובניתוק‬                            ‫אחים בוגרים לתלמידים במקום‪ .‬לדוגמה‪,‬‬
‫העצומה שלהם בקהילות ובבתי הספר‪,‬‬         ‫מהסביבה הטבעית‪ ,‬ונוספים עליהם גם‬                              ‫אם יש בברוש חניך שעבר עבירת‬
‫ראיתי מה זה עושה לקהילה ולשמיניסטים‬     ‫השינויים והמעברים המתרחשים בגילים‬                             ‫משמעת‪ ,‬ועל פי הכללים אמורים להרחיק‬
‫עצמם; מבחינתי זו הייתה החפיפה הכי‬       ‫אלו‪ .‬תחיה מספרת שצוות האגף מקפיד‬                              ‫אותו מהכפר‪ ,‬הוא מקבל הזדמנות לעבור‬
‫טובה בעולם‪ .‬אולי בהמשך אני אזכה‬         ‫לשמור על מעורבות גבוהה ועל היכרות‬                             ‫מסע מיוחד‪ ,‬להיפגש עם דמויות‪ ,‬לעשות‬
‫שיהיה לי ילד גם בשי"ן‪-‬שי"ן או בנח"ל‪,‬‬    ‫מעמיקה עם השטח‪ .‬הרכזים נחשפים‬
                                        ‫לכלל פעילויות הגרעינים למיניהם ולא‬                              ‫עבודה עצמית ופנימית ולחזור למוסד‪.‬‬
  ‫העיקר שיהיו עסוקים בתרומה למדינה"‪.‬‬    ‫רק לגרעינים שהם עצמם מלווים‪ ,‬כדי‬                              ‫"השי"ן‪-‬שי"נים הם המלווים של החניכים‬
                                        ‫לשמור על חיבור למה שקורה בפועל‪,‬‬                               ‫במסע הזה‪ ,‬ועולים שם דברים עמוקים‬
                                        ‫להעמיק את ההיכרות ולדייק את הליווי‬                            ‫ומשמעותיים‪ .‬במסע הזה הילד מחזיק את‬
                                        ‫ואת ההכשרה‪" .‬המתנדבים בחרו בחירה‬                              ‫נקודת האור של עצמו‪ ,‬ואומר 'אני לא‬
                                        ‫שאינה מובנת מאליה ומתנדבים עם כל‬                              ‫נופל‪ ,‬אני ממשיך‪ ,‬אני מתרומם מזה'‪ .‬כל‬

                                                                                                              ‫זה נעשה בליווי השי"ן‪-‬שי"נים"‪.‬‬
                                                                                                      ‫תחיה מספרת גם על פתיחת תוכנית‬
                                                                                                      ‫המשך לבוגרי שנת השירות‪ ,‬שתעניק להם‬
                                                                                                      ‫ליווי ברוח ערכי התנועה במהלך שירותם‬
                                                                                                      ‫הצבאי‪" .‬אנחנו רוצים לגעת בהרבה יותר‬
                                                                                                      ‫מעגלים בשכבת הגיל הזו של בוגרי‬
                                                                                                      ‫התנועה"‪ ,‬היא מתארת‪" .‬אנחנו רוצים‬
                                                                                                      ‫להפוך מגרעינים ספציפיים לקהילות‬
                                                                                                      ‫משפיעות‪ ,‬לקחת את הסיפור הזה של‬
                                                                                                      ‫ליווי‪ ,‬הגשמה וחיזוק גם לחיילים הבוגרים‬

‫ביוםאה‪-‬ניחוחנינםוך‪,:‬מבבגחימשיבסבוימעירריודםלתותדלבשלפלמירשידהט‪,‬ריוחיםתבילישיהמםקחשטהמשנילעוענםותי‪,,‬ם‬                                           ‫צילום‪ :‬מתניה אופיר‬

‫אב תשפ״ג ‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16