Page 3 - זרעים-גליון אב תשפ"ג
P. 3

‫נחמה בכפליים‬
            ‫>>>  הרבנית ד"ר יפה גיסר‪ ,‬אשת חינוך וחברת‬
             ‫מליאת ההנהלה הארצית של בני עקיבא‬

‫אוריה‪" ,‬לכן בגללכם ציון שדה תיחרש"‪,‬‬      ‫גנוזה הגאולה‪ .‬כפי שמלמדים אותנו חז"ל‬    ‫אמר במדרש איכה רבתי (סוף פרקנ‬
‫מעיד ללא ספק גם על קיומה העתידי‬          ‫כי ביום חורבנו של בית המקדש‪ ,‬בו ביום‬
‫של נבואת זכריהו‪" ,‬עוד ישבו זקנים‬                                                 ‫א)‪" :‬חטאו בכפליים‪ ,‬דכתיב‪ :‬חטא‬
‫וזקנות ברחובות ירושלים‪ ...‬ורחובות‬                                   ‫נולד המשיח‪.‬‬  ‫חטאה ירושלים‪ .‬ולקו בכפליים‪,‬‬
‫העיר יימלאו ילדים וילדות משחקים‬                                                  ‫דכתיב‪ :‬כי לקחה מיד ה' כפליים בכל‬
‫ברחובותיה"‪ .‬אמרו לו חבריו החכמים‪:‬‬        ‫כך לימד אותנו גם גדול התנאים רבי‬        ‫חטאתיה‪ .‬ומתנחמים בכפליים‪ ,‬דכתיב‪:‬‬
‫"עקיבא ניחמתנו‪ ,‬עקיבא ניחמתנו"‪ .‬וגם‬      ‫עקיבא‪ ,‬רבם של כל חניכי בני עקיבא‬
                                         ‫בכל הדורות‪ ,‬בראייתו הכפולה את‬                  ‫נחמו נחמו עמי יאמר א‪-‬לוהיכם"‪.‬‬
              ‫הפעם‪ ,‬שימו לב‪ ,‬בכפליים!‬    ‫המציאות‪ :‬לאחר החורבן עלו רבי עקיבא‬      ‫בתשעה באב בתפילת שחרית קראנו‬
                                         ‫וחבריו החכמים אל הר הצופים‪ ,‬ראו‬         ‫בתורה מפרשת ואתחנן‪ ,‬פרשת השבוע‪,‬‬
‫השיבה לארץ לאחר גלות ארוכה היא‬           ‫ממנו את הבית בחורבנו וקרעו בגדיהם‪.‬‬      ‫פסוקים קשים של אזהרה לעם ישראל‬
‫נס גדול‪ .‬בניין הארץ והחיים בה הוא‬        ‫כיוון שהגיעו אל הר הבית ראו שועל‬        ‫ערב כניסתם לארץ‪" .‬כי תוליד בנים ובני‬
‫תהליך מורכב‪ ,‬בימים אלה הוא נמצא‬          ‫יוצא מבית קודשי הקודשים‪ .‬התחילו‬         ‫בנים ונושנתם בארץ והשחתם ועשיתם‬
‫לצערנו במתח ומאבק פנימי גדול‪.‬‬                                                    ‫פסל תמונת כל ועשיתם הרע בעיני ה'‬
                                                 ‫כולם בוכים‪ ,‬ורבי עקיבא מצחק‪.‬‬    ‫א‪-‬לוהיך להכעיסו העידותי בכם היום‪...‬‬

   ‫למראה תימהונם של חבריו הסביר רבי עקיבא‬                                          ‫כי א ֹבד תאבדון‪ ...‬כי ִה ָשמד ִת ָשמדון‪."...‬‬
  ‫שדווקא בשעה שהם חוזים בעיניהם בהגשמת‬                                           ‫תהליך החורבן מתואר בפעלים כפולים‪.‬‬
‫נבואת החורבן‪ ,‬הוא מתחזק בביטחון שתתגשמנה‬                                         ‫ברור שההכפלה באה להעצים ולחזק‬
                                                                                 ‫את דברי האזהרה של הקב"ה לישראל‪,‬‬
                         ‫גם כל נבואות הגאולה‬                                     ‫אולם לא רק הרעה תבוא בכפליים‬
                                                                                 ‫אלא גם תהליך הנחמה והגאולה יבוא‬
‫בשבת נחמו זו עלינו לחזק בתוכנו את‬        ‫למראה תימהונם של חבריו הסביר‬            ‫בכפליים‪ ,‬ואנו ב"ה זוכים לראותו יום‪-‬יום‬
‫האחריות הגדולה לבית הלאומי השלישי‬        ‫רבי עקיבא שדווקא בשעה שהם חוזים‬
‫שלנו‪ ,‬להמשך בניינו‪ ,‬מתוך אהבת חינם‬       ‫בעיניהם בהגשמת נבואת החורבן‪,‬‬                                  ‫בארץ הטובה הזו‪.‬‬
‫ואחדות הלבבות עם כל חלקיו של העם‬         ‫הוא מתחזק בביטחון שתתגשמנה גם‬           ‫" ַנ ֲחמּו ַנ ֲחמּו ַע ִּמי יֹא ַמר ֱא‪ֹ-‬ל ֵהי ֶכם‪ַּ .‬דְּברּו ַעל‬
                                         ‫כל נבואות הגאולה‪ .‬קיומה של נבואת‬        ‫ֵלב ְירּוָׁש ִַלם ְו ִק ְראּו ֵא ֶלי ָה ִּכי ָמ ְל ָאה ְצ ָב ָאּה‬
                           ‫היושב בציון‪.‬‬                                          ‫ִּכי ִנ ְר ָצה ֲעו ָנּה ִּכי ָל ְק ָחה ִמַּיד ה' ִּכ ְפ ַל ִים ְּב ָכל‬
                                                                                 ‫ַחּטֹא ֶתי ָה"‪ .‬הכפילות הזאת באה לבטא‬
                                                                                 ‫גם את כפל המבט הנדרש בכל עניין‬
                                                                                 ‫הקשור בחיי עם ישראל‪ ,‬את ההבנה‬
                                                                                 ‫העמוקה כי בכל חורבן ומשבר כבר‬

‫הדף השבועי – מתחילים את מסכת פסחים‬
                                         ‫יזם הדף השבועי של תנועת הבוגרים של בני עקיבא מציע ללומדים ללמוד גמראמ‬
            ‫ללליאהמתצוטדהרקספוורדתקו‬
                                         ‫בקצב איטי ומותאם לחיים עמוסים‪ .‬הלימוד בקצב אחיד מתווה מסגרת למידה‬
                                         ‫המתאימה לאנשים עובדים ולבעלי משפחות‪ ,‬ובקצב של דף בשבוע אפשר‬
                                         ‫ללמוד עם בני המשפחה או הורה עם ילדיו המתבגרים‪ ,‬לחזור על הדף בשבת‬

                                                                                               ‫ואף למצוא זמן להרחיב ולהעמיק‪.‬‬
                                         ‫במיזם לומדים פעמיים בשבוע עמוד גמרא אחד בכל פעם‪ ,‬וחוזרים על שני העמודים‬

                                         ‫בשבת‪ .‬כל לומדי הדף השבועי‪ ,‬כל אחד במקומו‪ ,‬עוסקים יחד באותו דף‪ .‬הלימוד‬

                                         ‫נערך בשיעור קהילתי‪ ,‬בשיעור מקוון או בלימוד אישי ומשפחתי‪.‬‬

                                         ‫בימים אלו מתחילים אלפי לומדים את מסכת פסחים‪ .‬מוזמנים להצטרף!‬

‫אב תשפ״ג ‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8