Page 22 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 22
בני עקיבא ביישוב עלי ,עבד בהנהלה הארצית במחלקת קליטה והכיר הצמחת מנהיגות מקומית
בתנועה את אשתו – שהייתה קומונרית של אחד הסניפים שליווה.
המיזם נמצא בתחילת דרכו ,אך כבר החלו להתקבל תגובות מהשטח. מזכ"ל בני עקיבא הקודם ,דני הירשברג ,היה המדריך שלו" .מיד
"התגובות שאנחנו מקבלים טובות כששמעתי את הדיבור על הקמת
מאוד מצד התלמידים והמורים", סניף בתוך בית הספר קפצתי על
אומר סולימני" .מפתיע לגלות כמה המציאה .אני מקווה להיות בסך
מורים התלהבו לראות אדם בחולצת הכול קרש קפיצה ,ושבעוד חמש
תנועה מסתובב בבית הספר וכמה שנים כבר לא יצטרכו אותי כי
מנהלים עדיין מחוברים לבני עקיבא". הסניף יתפקד בצורה עצמאית .בית
"התקבלנו בזרועות פתוחות. הספר שלי הוא רק פלטפורמה .זה
לא ידענו עד כמה המנהלים רוצים לא יהיה קל בהתחלה ,אבל למרות
שותפות עם התנועה ,אבל עוד כל הקשיים בדרך נמשיך לדחוף
לא הגענו לבית ספר שלא התלהב ולהוביל".
מהתכנית ,ואין ספק שיש רצון גדול אפרת אוהב-ציון, גם הדס שרעבי ,מנהלת תיכון
מצד בתי הספר" ,מוסיפה אפרת אמי"ת קריית מלאכי ,החליטה
אוהב-ציון ,ראש מחלקת מעורבות ראש מחלקת מעורבות חברתית: להכניס את התכנית לבית ספרה.
חברתית בתנועה" .בני הנוער כבוגרת התנועה ואם לשלושה
שאנחנו פונים אליהם מגיבים לעתים "בני הנוער שאנחנו פונים אליהם מדריכים ולחניכה היא מגיעה
באמביוולנטיות ,כי בעבור חלקם השם מגיבים לעתים באמביוולנטיות ,כי למיזם עם הרבה מוטיבציה.
'בני עקיבא' לא משדר דברים טובים, בעבור חלקם השם 'בני עקיבא' לא "החשש היחיד שלי הוא שלא
כנראה בגלל יחס שלילי שחוו בעבר. משדר דברים טובים ,כנראה בגלל נצליח לגייס די מדריכים מחויבים.
אחרי שהם פוגשים את המדריכים יחס שלילי שחוו בעבר .אחרי שהם זה תהליך של בנייה ,כי התלמידים
ונכנסים לפעילות היחס השלילי לא ממש מכירים את התנועה ,אבל
מתפוגג ,ובמקומות רבים הנערים פוגשים את המדריכים ונכנסים אני מאמינה בתלמידים ובתלמידות
והנערות ניגשו לרכזים וביקשו לפעילות היחס השלילי מתפוגג, שלי שיעשו את העבודה הנכונה".
להתמנות למדריכים בסניף". ובמקומות רבים הנערים והנערות למה בעצם תלמידי בית הספר
האם הם חוששים ש'בית ספר ניגשו לרכזים וביקשו להתמנות לא משתתפים בפעילות בני עקיבא
בתנועה' היא תכנית של התנדבות
חיצונית שפוגעת יותר משהיא למדריכים בסניף" בסניף המקומי?
"זה מורכב .חלקם אולי חושבים
תורמת? שבני עקיבא לא תדע לתת להם
"בדיוק להפך .כל סניפי התנועה מענה ,אחרים לא מצאו מודל
שייפתחו לא יישארו 'סניפים מיוחדים' להזדהות בתנועה ואולי הם לא
אלא יהיו חלק מהמחוז לכל דבר .צורת מודעים לאיכות שבני עקיבא
העבודה שלי היא ביטול ההתנדבות יכולה לתת להם בתחום הערכי.
והצמחת מנהיגות מקומית מקרב תלמידי חלק ניכר מתלמידי בית הספר
בית הספר .היתרון במדריכים מתוך בית הם יוצאי העדה האתיופית ,וייתכן
הספר הוא שהם משמשים מודלים של שהם מרגישים שבני עקיבא לא
מנהיגות לתלמידי כיתה ז' או ח' ,והחניכים הצליחה לדבר בשפה שלהם ,ולכן
יסתכלו על המדריכים ויגידו שגם הם הם מצאו את עצמם מחוץ לכותלי
רוצים להשתתף ויום אחד אולי גם להיות הדס שרעבי, הסניף".
מדריכים .גם רכזי הסניפים שאני מגייסת איך הקמת סניף בלב בית הספר
לתכנית הם רכזים שלרוב גרים בעיר שבה מנהלת תיכון אמי"ת ,קריית מלאכי:
נפתח הסניף או שיש להם חיבור קודם "כשתלמיד פעיל בתנועת נוער הוא תשנה את המצב הזה?
"ברגע שמדריכי התנועה יהיו
לבית הספר. תלמידים מוכרים מתוך בית הספר,
"אנחנו מאמינים שלתנועת נוער יש מתרגל לתרום ולתת לאחר ,וזה זה ייצור לחניכים מודל חיובי
מה לתרום לכל ילד .כשהבנו לעומק מעצב את כל האישיות שלו .אדם להזדהות .אנחנו מנסים להפוך את
שבני נוער בתיכונים דתיים רבים כזה יתגייס לשירות משמעותי יותר המדריכים לצוות משמעותי כדי
סובבים ברחבי הארץ ואינם מוצאים וימשיך לתרום לחברה לאורך הדרך" שהסניף עצמו יהיה משמעותי.
את עצמם בבני עקיבא ,החלטנו ללכת אני רואה בבני עקיבא גוף חינוכי
על התכנית .יש לנו שיתוף פעולה חשוב העסוק בפעילויות ערכיות.
נהדר עם רשת אמי"ת ,ואני מקווה כשתלמיד פעיל בתנועת נוער הוא
שבעתיד נעבוד בשילוב עם החמ"ד מתרגל לתרום ולתת לאחר ,וזה
מעצב את כל האישיות שלו .אדם כזה יתגייס לשירות משמעותי יותר ונהיה חלק מבתי ספר ברשתות חינוך נוספות .מבחינתי זוהי רק יריית
הפתיחה – יש לבני עקיבא עוד הרבה מקומות שהיא צריכה להגיע וימשיך לתרום לחברה לאורך הדרך".
אליהם ,והיא פועלת במסירות בדרכה להגיע לשם".
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 22 //////////////////////////////////////////////