Page 22 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 22

‫בני עקיבא ביישוב עלי‪ ,‬עבד בהנהלה הארצית במחלקת קליטה והכיר הצמחת מנהיגות מקומית‬
                                                          ‫בתנועה את אשתו – שהייתה קומונרית של אחד הסניפים שליווה‪.‬‬

‫המיזם נמצא בתחילת דרכו‪ ,‬אך כבר החלו להתקבל תגובות מהשטח‪.‬‬  ‫מזכ"ל בני עקיבא הקודם‪ ,‬דני הירשברג‪ ,‬היה המדריך שלו‪" .‬מיד‬

‫"התגובות שאנחנו מקבלים טובות‬                                              ‫כששמעתי את הדיבור על הקמת‬

‫מאוד מצד התלמידים והמורים"‪,‬‬                                               ‫סניף בתוך בית הספר קפצתי על‬

‫אומר סולימני‪" .‬מפתיע לגלות כמה‬                                            ‫המציאה‪ .‬אני מקווה להיות בסך‬

‫מורים התלהבו לראות אדם בחולצת‬                                             ‫הכול קרש קפיצה‪ ,‬ושבעוד חמש‬

‫תנועה מסתובב בבית הספר וכמה‬                                               ‫שנים כבר לא יצטרכו אותי כי‬

‫מנהלים עדיין מחוברים לבני עקיבא"‪.‬‬                                         ‫הסניף יתפקד בצורה עצמאית‪ .‬בית‬

‫"התקבלנו בזרועות פתוחות‪.‬‬                                                  ‫הספר שלי הוא רק פלטפורמה‪ .‬זה‬

‫לא ידענו עד כמה המנהלים רוצים‬                                             ‫לא יהיה קל בהתחלה‪ ,‬אבל למרות‬

‫שותפות עם התנועה‪ ,‬אבל עוד‬                                                 ‫כל הקשיים בדרך נמשיך לדחוף‬

‫לא הגענו לבית ספר שלא התלהב‬                                               ‫ולהוביל"‪.‬‬

‫מהתכנית‪ ,‬ואין ספק שיש רצון גדול‬           ‫אפרת אוהב‪-‬ציון‪,‬‬                 ‫גם הדס שרעבי‪ ,‬מנהלת תיכון‬
‫מצד בתי הספר"‪ ,‬מוסיפה אפרת‬                                                ‫אמי"ת קריית מלאכי‪ ,‬החליטה‬
‫אוהב‪-‬ציון‪ ,‬ראש מחלקת מעורבות‬             ‫ראש מחלקת מעורבות חברתית‪:‬‬        ‫להכניס את התכנית לבית ספרה‪.‬‬
‫חברתית בתנועה‪" .‬בני הנוער‬                                                 ‫כבוגרת התנועה ואם לשלושה‬

‫שאנחנו פונים אליהם מגיבים לעתים‬           ‫"בני הנוער שאנחנו פונים אליהם‬   ‫מדריכים ולחניכה היא מגיעה‬
‫באמביוולנטיות‪ ,‬כי בעבור חלקם השם‬         ‫מגיבים לעתים באמביוולנטיות‪ ,‬כי‬   ‫למיזם עם הרבה מוטיבציה‪.‬‬
‫'בני עקיבא' לא משדר דברים טובים‪,‬‬         ‫בעבור חלקם השם 'בני עקיבא' לא‬    ‫"החשש היחיד שלי הוא שלא‬
‫כנראה בגלל יחס שלילי שחוו בעבר‪.‬‬          ‫משדר דברים טובים‪ ,‬כנראה בגלל‬     ‫נצליח לגייס די מדריכים מחויבים‪.‬‬
‫אחרי שהם פוגשים את המדריכים‬              ‫יחס שלילי שחוו בעבר‪ .‬אחרי שהם‬    ‫זה תהליך של בנייה‪ ,‬כי התלמידים‬
‫ונכנסים לפעילות היחס השלילי‬                                               ‫לא ממש מכירים את התנועה‪ ,‬אבל‬
‫מתפוגג‪ ,‬ובמקומות רבים הנערים‬               ‫פוגשים את המדריכים ונכנסים‬     ‫אני מאמינה בתלמידים ובתלמידות‬
‫והנערות ניגשו לרכזים וביקשו‬               ‫לפעילות היחס השלילי מתפוגג‪,‬‬     ‫שלי שיעשו את העבודה הנכונה"‪.‬‬

        ‫להתמנות למדריכים בסניף"‪.‬‬         ‫ובמקומות רבים הנערים והנערות‬     ‫למה בעצם תלמידי בית הספר‬
‫האם הם חוששים ש'בית ספר‬                   ‫ניגשו לרכזים וביקשו להתמנות‬     ‫לא משתתפים בפעילות בני עקיבא‬
‫בתנועה' היא תכנית של התנדבות‬
‫חיצונית שפוגעת יותר משהיא‬                        ‫למדריכים בסניף"‬                           ‫בסניף המקומי?‬
                                                                          ‫"זה מורכב‪ .‬חלקם אולי חושבים‬

‫תורמת?‬                                                                    ‫שבני עקיבא לא תדע לתת להם‬

‫"בדיוק להפך‪ .‬כל סניפי התנועה‬                                              ‫מענה‪ ,‬אחרים לא מצאו מודל‬

‫שייפתחו לא יישארו 'סניפים מיוחדים'‬                                        ‫להזדהות בתנועה ואולי הם לא‬

‫אלא יהיו חלק מהמחוז לכל דבר‪ .‬צורת‬                                         ‫מודעים לאיכות שבני עקיבא‬

‫העבודה שלי היא ביטול ההתנדבות‬                                             ‫יכולה לתת להם בתחום הערכי‪.‬‬

‫והצמחת מנהיגות מקומית מקרב תלמידי‬                                         ‫חלק ניכר מתלמידי בית הספר‬

‫בית הספר‪ .‬היתרון במדריכים מתוך בית‬                                        ‫הם יוצאי העדה האתיופית‪ ,‬וייתכן‬

‫הספר הוא שהם משמשים מודלים של‬                                             ‫שהם מרגישים שבני עקיבא לא‬

‫מנהיגות לתלמידי כיתה ז' או ח'‪ ,‬והחניכים‬                                   ‫הצליחה לדבר בשפה שלהם‪ ,‬ולכן‬

‫יסתכלו על המדריכים ויגידו שגם הם‬                                          ‫הם מצאו את עצמם מחוץ לכותלי‬

‫רוצים להשתתף ויום אחד אולי גם להיות‬         ‫הדס שרעבי‪,‬‬                                             ‫הסניף"‪.‬‬
‫מדריכים‪ .‬גם רכזי הסניפים שאני מגייסת‬                                      ‫איך הקמת סניף בלב בית הספר‬
‫לתכנית הם רכזים שלרוב גרים בעיר שבה‬      ‫מנהלת תיכון אמי"ת‪ ,‬קריית מלאכי‪:‬‬
‫נפתח הסניף או שיש להם חיבור קודם‬         ‫"כשתלמיד פעיל בתנועת נוער הוא‬               ‫תשנה את המצב הזה?‬
                                                                          ‫"ברגע שמדריכי התנועה יהיו‬
                        ‫לבית הספר‪.‬‬                                        ‫תלמידים מוכרים מתוך בית הספר‪,‬‬

‫"אנחנו מאמינים שלתנועת נוער יש‬             ‫מתרגל לתרום ולתת לאחר‪ ,‬וזה‬     ‫זה ייצור לחניכים מודל חיובי‬
‫מה לתרום לכל ילד‪ .‬כשהבנו לעומק‬            ‫מעצב את כל האישיות שלו‪ .‬אדם‬     ‫להזדהות‪ .‬אנחנו מנסים להפוך את‬
‫שבני נוער בתיכונים דתיים רבים‬            ‫כזה יתגייס לשירות משמעותי יותר‬   ‫המדריכים לצוות משמעותי כדי‬
‫סובבים ברחבי הארץ ואינם מוצאים‬           ‫וימשיך לתרום לחברה לאורך הדרך"‬   ‫שהסניף עצמו יהיה משמעותי‪.‬‬
‫את עצמם בבני עקיבא‪ ,‬החלטנו ללכת‬                                           ‫אני רואה בבני עקיבא גוף חינוכי‬

‫על התכנית‪ .‬יש לנו שיתוף פעולה‬                                             ‫חשוב העסוק בפעילויות ערכיות‪.‬‬

‫נהדר עם רשת אמי"ת‪ ,‬ואני מקווה‬                                             ‫כשתלמיד פעיל בתנועת נוער הוא‬

‫שבעתיד נעבוד בשילוב עם החמ"ד‬                                              ‫מתרגל לתרום ולתת לאחר‪ ,‬וזה‬

‫מעצב את כל האישיות שלו‪ .‬אדם כזה יתגייס לשירות משמעותי יותר ונהיה חלק מבתי ספר ברשתות חינוך נוספות‪ .‬מבחינתי זוהי רק יריית‬

‫הפתיחה – יש לבני עקיבא עוד הרבה מקומות שהיא צריכה להגיע‬                   ‫וימשיך לתרום לחברה לאורך הדרך"‪.‬‬

‫אליהם‪ ,‬והיא פועלת במסירות בדרכה להגיע לשם"‪.‬‬

‫‪��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 22 //////////////////////////////////////////////‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27