Page 19 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 19

‫שבט תשע"ז ‪ .‬פברואר ‪2017‬‬

‫קמות היא לתת גב לקומונריות‪ ,‬להיות להן לעזר‬        ‫הנוער את המנדט להוביל‪ ,‬וגם לדעת מתי יש קו‬            ‫חנה שפיגלמן‪,‬‬
‫ולעשות להן את החיים קלים יותר‪ .‬יש מקומות‬          ‫אדום שאנחנו כהורים חייבים להתערב ולומר‪ :‬לא‬             ‫בעבר יושבת‬

      ‫שבהם הוועד לא משרת את המטרות הללו"‪.‬‬                                          ‫יקום ולא יהיה"‪.‬‬  ‫ראש ועדת הנוער‬
‫אתם נותנים כלים לקומונריות לשיתוף פעולה‬           ‫גם אורית סגל מאריאל היא חברה בוועד הורים‪.‬‬              ‫בחשמונאים‪:‬‬
                                                  ‫לאורית ארבעה ילדים שגדלו בתנועה‪ ,‬והקטן שבהם‬
                                  ‫נכון עם הורים?‬  ‫הוא פעיל בתנועה‪" .‬אחד העניינים שהובילו אותי‬       ‫"מעורבות ההורים‬
‫"יש מדי פעם הדרכות ושיחות‪ ,‬אבל בסופו של‬           ‫להשתתף בוועד הוא העניין הכספי‪ .‬עם כל הכבוד‬            ‫לא נועדה כדי‬
‫דבר הליווי הרציף עם הרכז המלווה הוא העזר‬          ‫לקומונרית‪ ,‬התקציב הסניפי גדול בהרבה מסכומים‬
‫המשמעותי ביותר‪ .‬בליווי כזה יש היכרות עמוקה‬        ‫שקומונרית רגילה להתעסק בהם‪ ,‬וטוב יהיה אם‬           ‫להיכנס לקישקע‬
‫יותר עם הקומונרית ועם הקהילה ועם ההורים‪ .‬כמו‬      ‫מבוגרים יעזרו בכך‪ .‬מעבר לנושא הכלכלי אנו‬             ‫של הקומונרית‬
‫כן המחוז מלווה ונותן את העזר במקרים הנצרכים‪,‬‬      ‫מנסים לעזור בכל עניין‪ .‬לדוגמה‪ ,‬עד לפני זמן מה לא‬
‫ולעתים רכז מלווה או אפילו רכז המחוז יושבים‬        ‫היה ספר תורה בסניף‪ .‬ההורים התארגנו‪ ,‬ולא מזמן‬      ‫או של המדריכים‬
                                                                                                      ‫אלא כדי לעמוד‬
   ‫בישיבה משותפת עם ההורים ועם הקומונרית"‪.‬‬                               ‫הכנסנו ספר תורה לסניף"‪.‬‬
‫"בני עקיבא רואה בשותפות מילת מפתח‪ .‬אנו‬            ‫עד כמה אתם מעורבים בעניינים החינוכיים‬                  ‫לרשותם‪ .‬אני‬
‫מכבדים מאוד את ההורים‪ ,‬וחס ושלום איננו רואים‬                                                         ‫מאמינה שהסניף‬
‫במשפחה ובחינוך בבית מקום שצריך לברוח ממנו‪,‬‬                          ‫ובפעילות השוטפת של הסניף?‬
‫להפך"‪ ,‬מוסיף דוד שמחון‪ ,‬ראש אגף חינוך והדרכה‪.‬‬     ‫"אלו עניינים שאם הקומונרית משתפת אותנו‬                  ‫הוא המקום‬
‫"עם זאת היחסים הבעייתיים שיכולים להיווצר בין‬      ‫בהם אנו שמחים לעזור‪ ,‬אך אנו משתדלים להשאיר‬           ‫שהילדים יוכלו‬
‫התנועה להורים נוצרים משני הכיוונים‪ :‬מצד אחד‬       ‫אותם לקומונרית ולצוות ההדרכה‪ .‬יש לנו השנה‬           ‫לקבל בו את כל‬
‫ההורים מתנהגים לעתים כלקוחות של התנועה‬                                                                  ‫הערכים שאני‬
‫ומחכים שהתנועה תשרת אותם‪ ,‬ומצד אחר התנועה‬                               ‫קומונרית מצוינת וערכית"‪.‬‬        ‫גדלתי עליהם‬
‫לפעמים מצטיירת כאילו היא 'גונבת' את הילדים‪,‬‬                  ‫ובכל זאת‪ ,‬קרה שהיו חילוקי דעות?‬
‫כאומרת‪' :‬אנחנו יודעים טוב יותר מה נכון לילדים'‪.‬‬   ‫"בשנים האחרונות הסניף גדל מאוד; היו פעמים‬              ‫ועדיין פועלת‬
‫"בני עקיבא וההורים הם שותפים‪ ,‬והמטרה של‬           ‫שצוות ההדרכה הנבחר נראה מתאים פחות‪ .‬לא‬                         ‫מהם"‬
‫כולנו היא ליצור מרחב אוטונומי לנוער לפעול בו‪.‬‬     ‫דרשנו לשנות או להחליף‪ ,‬אבל בנינו עם הקומונרית‬
‫אנו עם ההורים צריכים לייצר לבני הנוער מקום שבו‬    ‫מודל מתאים לשנים הבאות‪ .‬המדריכים משמשים‬
‫הם יוצרים‪ ,‬פועלים‪ ,‬מובילים ומקבלים אחריות‪,‬‬
‫וההורים צריכים לעזור לנו להגן על המקום הזה יחד‪.‬‬                ‫דוגמה לחניכים‪ ,‬וראוי שיתאימו לכך‪.‬‬
‫לפעמים התנועה מאבדת את הסבלנות‪ ,‬ופעמים‬            ‫בסופו של דבר רבים מחברי הוועד הם אנשי חינוך‪.‬‬
‫רבות יותר ההורים מאבדים סבלנות ומצפים‬             ‫במשך השנים היו קומונריות שהתנגדו למעורבות‬
‫שהסניף יפעל כאילו הם מנהלים אותו‪ .‬אם הסניף‬        ‫ההורים והיו קומונריות שהיו בעדה; אני חושבת‬
‫נעשה למקום שהוא של בני הנוער מבחינתם – זה‬         ‫שכדאי לעודד אותה‪ ,‬כי אנו ההורים ששולחים את‬
‫מה שהכי מגדל אותם‪ .‬זה הכוח הגדול של תנועת‬         ‫הילדים לתנועה‪ .‬לטובת התנועה‪ ,‬כדי שעוד הורים‬
‫הנוער‪ ,‬ותחושה הזו אינה יכולה להיווצר במקומות‬      ‫ישלחו את הילדים שלהם‪ ,‬נכון לעודד מעורבות‬

                                         ‫אחרים‪.‬‬                                            ‫כזאת"‪.‬‬
‫"זו השותפות שלנו עם ההורים‪ :‬מצד אחד ללוות‬
‫את הנוער ומצד אחר לתת לו לפעול לבד‪ .‬אנחנו‪,‬‬                        ‫תנו להם להוביל‬
‫פעילי התנועה עם ההורים‪ ,‬מלמדים את הילדים‬
‫יחד לרכוב על אופניים‪ ,‬ומובן שלפעמים יש הורים‬      ‫בתנועת הצופים יש עבודה מובנית עם ההורים‬
‫שמפחדים לשחרר – זה בדיוק האתגר של כולנו‪.‬‬          ‫בתנועה‪ .‬לכל שבט (סניף) יש הורה מלווה‪ ,‬הנקרא‬
‫האמירה שלנו ושל ההורים צריכה להיות‪' :‬אנחנו כאן‬    ‫'דרג מלווה'‪ ,‬והוא עובד בצמוד לרכז השבט‪.‬‬
‫בשבילכם'‪ .‬מילת המפתח היא שותפות בין הנהגת‬         ‫הדרג המלווה מגיע מתוך הקהילה ומתווך בינה‬
‫התנועה וההורים על מנת לעזור לבני הנוער ללכת‬       ‫ובין השבט‪ ,‬ולא מעט מהמלווים הם אנשי חינוך‬
                                                  ‫ושותפים גם בהובלה החינוכית‪ .‬יש לדרג המלווה‬
                             ‫על רגליהם שלהם"‪.‬‬     ‫ישיבות חודשיות של המחוז‪ ,‬שדנים בהן בנושאים‬
                                                  ‫רלוונטיים ומקבלים כלים לתפקיד‪ ,‬ולא פעם הם‬
                                                  ‫נמצאים בפעילות עוד יותר מהדרג השכיר‪ .‬שיתוף‬
                                                  ‫הפעולה מאוגד ומסודר בהוראות ברורות‪ .‬האם כך‬

                                                                                             ‫רצוי?‬
                                                  ‫נגה פרשה‪ ,‬אחראית תחום קומונריות במחלקת‬
                                                  ‫משאבי אנוש בבני עקיבא‪ ,‬הייתה קומונרית בעצמה‬
                                                  ‫וחוותה התמודדות לא פשוט עם הורים דעתנים‬
                                                  ‫מאוד‪" .‬אני חושבת שיש מקומות שבהם ועדי‬
                                                  ‫ההורים עוזרים מאוד‪ ,‬ויש מקומות שהם יוצרים‬
                                                  ‫התמודדויות לא מחויבות‪ .‬המטרה שלשמה הוועדות‬

‫��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ‪///////////////////////////////// 19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24