Page 18 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 18

‫מובן שבני עקיבא היא תנועת נוער‪ ,‬תנועה המובלת‬             ‫האווירה הייתה חיובית מהרגע הראשון?‬           ‫אריה פרידמן‪,‬‬
‫על ידי נוער‪ ,‬אך גם בהנהלת התנועה עומדים‬           ‫"כן‪ ,‬ממש‪ .‬מהפגישה הראשונה שבה הכרנו הם‬           ‫יו"ר ועד ההורים‬
‫אנשים מבוגרים‪ .‬גם בסניף לפעמים יש למבוגרים‬        ‫נתנו לי תחושה חיובית‪ .‬אני יכולה להגיע אליהם‬
‫מה לתרום ולתת לנוער‪ ,‬כמו שכמובן יש לעתים‬          ‫לכל עניין באמצע השבוע או בשבת‪ .‬בכלל‪ ,‬אני‬                  ‫ברעננה‪:‬‬
‫לנו‪ ,‬המבוגרים‪ ,‬מה ללמוד מהנוער‪ .‬אני מאמינה‬                                                             ‫"חשוב מאוד‬
‫שברגע שאני מכבדת את הנוער ומדברת אתו בגובה‬                        ‫מקבלת תחושת הערכה כל הזמן"‪.‬‬     ‫למצוא את שביל‬
‫העיניים‪ ,‬הוא יכבד את דעותיי ואת הניסיון שלי‪.‬‬      ‫והיו מצבים של חוסר הסכמה או של חילוקי‬           ‫הזהב מתוך הבנה‬
‫בסופו של דבר כשמתנהלים בדרך הזו יש אמונה‬                                                          ‫שמדובר בתנועת‬
‫בקומונרית ובמדריכים‪ ,‬וממנה נובע גם שיתוף‬                                                   ‫דעות?‬    ‫נוער‪ ,‬לתת לבני‬
‫פעולה מצוין‪ .‬הכול תלוי באיזון הנכון בין מעורבות‬   ‫"כן‪ ,‬אבל זה לא משהו שמשפיע‪ .‬בכל מקרה הם‬         ‫הנוער את המנדט‬
‫למען הנוער ממקום של כבוד ותמיכה ובין התערבות‬      ‫נותנים לי את התחושה שאני שולטת בעניינים‪.‬‬              ‫להוביל‪ ,‬וגם‬
                                                                                                    ‫לדעת להתערב‬
                            ‫מציקה ולא מכבדת"‪.‬‬         ‫לפעמים יש עניינים שהם קו אדום מבחינתם"‪.‬‬       ‫ולומר‪ :‬לא יקום‬
                                                                                       ‫לדוגמה?‬
          ‫לדעת מתי יש קו אדום‬                                                                             ‫ולא יהיה"‬
                                                  ‫"כל העניין הפוליטי המתרחש בעיר‪ :‬דתיים‪,‬‬                   ‫***‬
‫מר אריה פרידמן גדל ברעננה‪ ,‬התחנך בסניף המקומי‬     ‫חרדים‪ ,‬חילונים‪ .‬היה ניסיון של בוגרים להביא רב‬      ‫גפן (שם בדוי)‪,‬‬
‫והדריך בו‪ ,‬ובהמשך חזר ללבוש 'מדים כחולים' כדי‬     ‫חרדי לשיעורים בסניף‪ ,‬וההורים התנגדו מאוד‪.‬‬               ‫קומונרית‪:‬‬
‫לשמש קומונר בסניף‪ .‬כאשר גדלו ילדיו נעשה‬           ‫במקרה הזה ממש השתדלתי שלא להתערב; אלו‬            ‫"קרה שהחלטתי‬
‫פרידמן הורה מלווה‪ .‬עם השנים התמנה לסגן ראש‬        ‫עניינים שאני מעדיפה שלא להביע בהם עמדה‪.‬‬              ‫שלא להכניס‬
‫העיר‪ ,‬הקים פורום הורים מסודר והשתדל לעזור‬                                                              ‫להדרכה ילד‬
‫להם בכל עניין עם העירייה ועם גורמים אחרים‪.‬‬                ‫בסוף הוא באמת לא העביר שיעור בסניף"‪.‬‬      ‫של אחד מהורי‬
‫כאשר נפרד מתפקידו בעירייה התמנה פרידמן ליו"ר‬                       ‫מה קורה בשיבוצים להדרכה?‬          ‫הוועד; זה היה‬
                                                                                                  ‫לא נעים והבהירו‬
                                          ‫הוועד‪.‬‬              ‫"הם נותנים לי גב בכל החלטה כזו"‪.‬‬       ‫לי את זה בכל‬
‫"הוועד מטפל בכל עניין ארגוני שהסניף זקוק‬                          ‫ומה אם ילד שלהם לא ישובץ?‬             ‫מיני דרכים"‬
‫לו‪ ,‬בייחוד בקשרים עם העירייה ועם גורמי חוץ‬
‫כמו המשטרה באירועים גדולים‪ .‬הוועד מארגן‬           ‫"זה יהיה מורכב מאוד‪ ,‬אבל אני מאמינה שגם‬
‫אירועים מרכזיים עם החניכים‪ ,‬עם המדריכים ועם‬             ‫במקרה כזה בסופו של דבר הם יכבדו אותי"‪.‬‬
‫הקומונרית‪ ,‬נותן תמיכה בכל העניינים הקשורים‬
‫למבנה ולתפעולו וכמובן מגייס כספים לסניף‪ .‬עיקר‬          ‫עמוד התווך של הקומונרית‬
‫הפעילות שלנו מסתכמת בתמיכה מסביב‪ ,‬ואנו‬
‫משתדלים מאוד שלא להתערב בתכנים ובמהלכים‬           ‫ואיך זה נראה מצד ההורים? איזו חשיבות הם‬
‫חינוכיים‪ .‬כמובן‪ ,‬אם ירצו נעזור גם בתחומים אלו"‪.‬‬   ‫רואים בוועד ההורים? האם יש להם תמונה ברורה‬

         ‫היו מקרים של חילוקי דעות של ממש?‬                  ‫של תפקידם? איך מיישמים אותו היטב?‬
‫"לפני כמה שנים הייתה מגמה בתנועה לקיים‬            ‫עד לפני שלוש שנים שימשה חנה שפיגלמן‬
‫פעילות ואירועים בנפרד לגברים ולנשים‪ .‬תופעה זו‬     ‫יושבת ראש ועדת הנוער ביישוב‪ ,‬וכאשר התמנתה‬
‫הגיעה גם לסניף שלנו‪ ,‬ובעניין זה עמדנו על הרגליים‬  ‫לתפקיד היה לה ברור שהיא עומדת לרשות‬
‫האחוריות ואמרנו‪ :‬לא יקום ולא יהיה‪ .‬ברעננה יש‬      ‫התנועה לכל דבר ועניין‪" :‬גדלתי בחו"ל על התנועה‬
‫אופי מסוים‪ ,‬ויש גבול למה שאנשים שמגיעים‬           ‫ובזכותה עליתי לארץ לפני ‪ 26‬שנה‪ .‬בני עקיבא‬
                                                  ‫היא חלק מהאישיות שלי עד היום‪ .‬בארץ המושג‬
                    ‫מבחוץ יכולים להביא לסניף"‪.‬‬    ‫סניף משמעותו גאווה‪ ,‬בית; הסניף הוא העוגן‬
                       ‫מיהם 'האנשים מבחוץ'?‬       ‫של הילדים‪ ,‬ובעקבות זאת השותפות של ההורים‬
                     ‫"קומונרית כזו או אחרת"‪.‬‬      ‫הופכת משמעותית הרבה יותר‪ .‬כיועצת חינוכית‬
                                                  ‫אני רואה שההורים מעורבים הרבה יותר בתנועת‬
     ‫איך פועלים במקרה כזה של חילוקי דעות?‬         ‫הנוער משהם מעורבים בבית הספר‪ .‬ההורים מבינים‬
‫"אני פוליטיקאי‪ ,‬אני יודע איך להוביל מהלך טוב‬      ‫שעיצוב האישיות של ילדיהם קורה לרוב בתנועת‬
‫ונעים שבו לבסוף כולם מבינים מהי הדרך הנכונה‬       ‫הנוער‪ ,‬לעתים הרבה יותר משהיא מתעצבת בבית‬
‫והמתאימה ומסכימים עליה‪ .‬נפגשנו עם רכז המחוז‬       ‫הספר‪ ,‬ולכן הם חשים צורך להיות מעורבים מאוד‪.‬‬
‫ועם המזכ"ל ותיאמנו את דרך הפעילות המתאימה‬         ‫בעיניי מעורבות ההורים לא נועדה כדי להיכנס‬
‫לאופי הסניף‪ .‬ברגע שהסברנו את הדברים בצורה‬         ‫לקישקע של הקומונרית או של המדריכים אלא כדי‬
                                                  ‫לעמוד לרשותם‪ .‬אני מאמינה שהסניף הוא המקום‬
       ‫מכובדת ומכבדת‪ ,‬הבנו יחד מה נכון לסניף"‪.‬‬    ‫שהילדים יוכלו לקבל בו את כל הערכים שאני‬
‫לדברי פרידמן‪ ,‬מעורבות ההורים הובילה להקמת‬
‫מגוון תכניות‪ ,‬כגון שבט יובל ותכנית עמישב‪,‬‬                        ‫גדלתי עליהם ועדיין פועלת מהם"‪.‬‬
‫ולסיום הוא אומר‪" :‬חשוב מאוד למצוא את שביל‬          ‫מהו התפקיד של ועד ההורים בפעילות הסניף?‬
‫הזהב מתוך הבנה שמדובר בתנועת נוער‪ ,‬לתת לבני‬       ‫"לדעתי התפקיד המרכזי של ועד ההורים הוא‬
                                                  ‫להיות עמוד התווך של הקומונרית; לעזור לה בכל‬
                                                  ‫עניין שתצטרך‪ ,‬לתת לה את הגיבוי הנצרך אם יש‬
                                                  ‫קשיים עם הצוות‪ ,‬עם החניכים ואף עם ההורים‪.‬‬

‫‪��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 18 //////////////////////////////‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23