Page 18 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 18
מובן שבני עקיבא היא תנועת נוער ,תנועה המובלת האווירה הייתה חיובית מהרגע הראשון? אריה פרידמן,
על ידי נוער ,אך גם בהנהלת התנועה עומדים "כן ,ממש .מהפגישה הראשונה שבה הכרנו הם יו"ר ועד ההורים
אנשים מבוגרים .גם בסניף לפעמים יש למבוגרים נתנו לי תחושה חיובית .אני יכולה להגיע אליהם
מה לתרום ולתת לנוער ,כמו שכמובן יש לעתים לכל עניין באמצע השבוע או בשבת .בכלל ,אני ברעננה:
לנו ,המבוגרים ,מה ללמוד מהנוער .אני מאמינה "חשוב מאוד
שברגע שאני מכבדת את הנוער ומדברת אתו בגובה מקבלת תחושת הערכה כל הזמן". למצוא את שביל
העיניים ,הוא יכבד את דעותיי ואת הניסיון שלי. והיו מצבים של חוסר הסכמה או של חילוקי הזהב מתוך הבנה
בסופו של דבר כשמתנהלים בדרך הזו יש אמונה שמדובר בתנועת
בקומונרית ובמדריכים ,וממנה נובע גם שיתוף דעות? נוער ,לתת לבני
פעולה מצוין .הכול תלוי באיזון הנכון בין מעורבות "כן ,אבל זה לא משהו שמשפיע .בכל מקרה הם הנוער את המנדט
למען הנוער ממקום של כבוד ותמיכה ובין התערבות נותנים לי את התחושה שאני שולטת בעניינים. להוביל ,וגם
לדעת להתערב
מציקה ולא מכבדת". לפעמים יש עניינים שהם קו אדום מבחינתם". ולומר :לא יקום
לדוגמה?
לדעת מתי יש קו אדום ולא יהיה"
"כל העניין הפוליטי המתרחש בעיר :דתיים, ***
מר אריה פרידמן גדל ברעננה ,התחנך בסניף המקומי חרדים ,חילונים .היה ניסיון של בוגרים להביא רב גפן (שם בדוי),
והדריך בו ,ובהמשך חזר ללבוש 'מדים כחולים' כדי חרדי לשיעורים בסניף ,וההורים התנגדו מאוד. קומונרית:
לשמש קומונר בסניף .כאשר גדלו ילדיו נעשה במקרה הזה ממש השתדלתי שלא להתערב; אלו "קרה שהחלטתי
פרידמן הורה מלווה .עם השנים התמנה לסגן ראש עניינים שאני מעדיפה שלא להביע בהם עמדה. שלא להכניס
העיר ,הקים פורום הורים מסודר והשתדל לעזור להדרכה ילד
להם בכל עניין עם העירייה ועם גורמים אחרים. בסוף הוא באמת לא העביר שיעור בסניף". של אחד מהורי
כאשר נפרד מתפקידו בעירייה התמנה פרידמן ליו"ר מה קורה בשיבוצים להדרכה? הוועד; זה היה
לא נעים והבהירו
הוועד. "הם נותנים לי גב בכל החלטה כזו". לי את זה בכל
"הוועד מטפל בכל עניין ארגוני שהסניף זקוק ומה אם ילד שלהם לא ישובץ? מיני דרכים"
לו ,בייחוד בקשרים עם העירייה ועם גורמי חוץ
כמו המשטרה באירועים גדולים .הוועד מארגן "זה יהיה מורכב מאוד ,אבל אני מאמינה שגם
אירועים מרכזיים עם החניכים ,עם המדריכים ועם במקרה כזה בסופו של דבר הם יכבדו אותי".
הקומונרית ,נותן תמיכה בכל העניינים הקשורים
למבנה ולתפעולו וכמובן מגייס כספים לסניף .עיקר עמוד התווך של הקומונרית
הפעילות שלנו מסתכמת בתמיכה מסביב ,ואנו
משתדלים מאוד שלא להתערב בתכנים ובמהלכים ואיך זה נראה מצד ההורים? איזו חשיבות הם
חינוכיים .כמובן ,אם ירצו נעזור גם בתחומים אלו". רואים בוועד ההורים? האם יש להם תמונה ברורה
היו מקרים של חילוקי דעות של ממש? של תפקידם? איך מיישמים אותו היטב?
"לפני כמה שנים הייתה מגמה בתנועה לקיים עד לפני שלוש שנים שימשה חנה שפיגלמן
פעילות ואירועים בנפרד לגברים ולנשים .תופעה זו יושבת ראש ועדת הנוער ביישוב ,וכאשר התמנתה
הגיעה גם לסניף שלנו ,ובעניין זה עמדנו על הרגליים לתפקיד היה לה ברור שהיא עומדת לרשות
האחוריות ואמרנו :לא יקום ולא יהיה .ברעננה יש התנועה לכל דבר ועניין" :גדלתי בחו"ל על התנועה
אופי מסוים ,ויש גבול למה שאנשים שמגיעים ובזכותה עליתי לארץ לפני 26שנה .בני עקיבא
היא חלק מהאישיות שלי עד היום .בארץ המושג
מבחוץ יכולים להביא לסניף". סניף משמעותו גאווה ,בית; הסניף הוא העוגן
מיהם 'האנשים מבחוץ'? של הילדים ,ובעקבות זאת השותפות של ההורים
"קומונרית כזו או אחרת". הופכת משמעותית הרבה יותר .כיועצת חינוכית
אני רואה שההורים מעורבים הרבה יותר בתנועת
איך פועלים במקרה כזה של חילוקי דעות? הנוער משהם מעורבים בבית הספר .ההורים מבינים
"אני פוליטיקאי ,אני יודע איך להוביל מהלך טוב שעיצוב האישיות של ילדיהם קורה לרוב בתנועת
ונעים שבו לבסוף כולם מבינים מהי הדרך הנכונה הנוער ,לעתים הרבה יותר משהיא מתעצבת בבית
והמתאימה ומסכימים עליה .נפגשנו עם רכז המחוז הספר ,ולכן הם חשים צורך להיות מעורבים מאוד.
ועם המזכ"ל ותיאמנו את דרך הפעילות המתאימה בעיניי מעורבות ההורים לא נועדה כדי להיכנס
לאופי הסניף .ברגע שהסברנו את הדברים בצורה לקישקע של הקומונרית או של המדריכים אלא כדי
לעמוד לרשותם .אני מאמינה שהסניף הוא המקום
מכובדת ומכבדת ,הבנו יחד מה נכון לסניף". שהילדים יוכלו לקבל בו את כל הערכים שאני
לדברי פרידמן ,מעורבות ההורים הובילה להקמת
מגוון תכניות ,כגון שבט יובל ותכנית עמישב, גדלתי עליהם ועדיין פועלת מהם".
ולסיום הוא אומר" :חשוב מאוד למצוא את שביל מהו התפקיד של ועד ההורים בפעילות הסניף?
הזהב מתוך הבנה שמדובר בתנועת נוער ,לתת לבני "לדעתי התפקיד המרכזי של ועד ההורים הוא
להיות עמוד התווך של הקומונרית; לעזור לה בכל
עניין שתצטרך ,לתת לה את הגיבוי הנצרך אם יש
קשיים עם הצוות ,עם החניכים ואף עם ההורים.
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 18 //////////////////////////////