Page 21 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 21

‫שבט תשע"ז ‪ .‬פברואר ‪2017‬‬

‫איך הייתם מגיבים אם הסניף שלכם היה בתוך בית הספר‬
‫שאתם לומדים בו? המיזם החדש של תנועת בני עקיבא‪,‬‬

  ‫'בית ספר בתנועה'‪ ,‬מקים סניפים בבתי ספר תיכוניים‬
  ‫שמרבית התלמידים בהם אינם הולכים לתנועות נוער‬

                                         ‫צוריאל הורוביץ‬

‫סולימני מוסיף‪" :‬הדרישה שלנו מבית הספר היא למתג את התכנית‬       ‫דמיינו לרגע את מבנה הסניף שלכם‪ :‬קירות צבועים מחודש ארגון‪,‬‬

‫כמיזם יוקרתי‪' ,‬הסיירת של בית הספר'‪ .‬המיתוג לא נועד כדי להעלות‬  ‫שאריות של צ'ופרים מהפעולה שעברה‪ ,‬חולצת תנועה מונחת בפינת‬

‫את האגו של המדריכים ושל החניכים בתנועה‪ ,‬אין לנו עניין בזה;‬     ‫חדר המדריכים ומחיצה מתקפלת לתפילות השבת‪.‬‬

‫אנחנו מבקשים את היחס המיוחד הזה כדי לדרבן תלמידים להסתקרן‬      ‫עכשיו נסו לדמיין סניף מעט שונה‪ ,‬הנמצא בתוך כיתת לימוד בבית‬

‫ולהגיע‪ ,‬כדי לגרום לבית הספר כולו לשאת עיניים אל הפעילים‬        ‫הספר‪ ,‬שמתקיימות בו פעולות לאחר שעות הלימודים ובשבתות‬

‫בתנועה‪ .‬הדגש שאנחנו שמים בתכנית הוא על הובלת החבר'ה את‬              ‫כבכל סניף רגיל‪ .‬נשמע לכם מוזר?‬

‫עצמם‪ .‬התלמידים הם שנדרשים לקבל אחריות‪ ,‬להוביל וליזום‬           ‫מיזם חדש של התנועה‪' ,‬בית ספר בתנועה'‪ ,‬פותח סניפים חדשים‬

‫בשטח‪ .‬ברגע שהם יבינו שהם לא רק חלק מסניף בבית הספר שלהם‬        ‫בתוך בתי הספר‪ .‬מהו הרעיון העומד מאחורי התכנית? מהי תגובת‬

‫אלא חלק מתנועה שמונה ‪ 70‬אלף פעילים‪,‬‬                                 ‫ראשי מוסדות הלימוד? מדוע‬

‫הם ייסחפו‪ .‬זה מדהים‪ .‬חשוב לנו לפתח‬                                  ‫שחניכים ומדריכים ירצו שהסניף‬

‫מנהיגות מקומית‪ ,‬והקמת מסגרת של סניף‬                                 ‫שלהם יהיה בתוך בית הספר שהם‬

‫בתוך בית ספר היא מצע טוב לזה"‪.‬‬                                      ‫לומדים בו?‬

                                                                    ‫"כחלק מהנושא השנתי של בני‬

‫בית הספר הוא‬                                                        ‫עקיבא 'ופרצת – מגדילים את‬
                                                                    ‫התנועה'‪ ,‬החליטו בתנועה לפנות‬
‫פלטפורמה‬
                                                                    ‫לאוכלוסיות שלרוב אינן מגיעות‬
                                                                    ‫לסניפים"‪ ,‬מסביר רמי סולימני‪,‬‬

‫היחס בין מוסדות הלימוד בחינוך הפורמלי‬                               ‫רכז התכנית‪" .‬רכזי התנועה חשבו‬

‫לתנועות הנוער מורכב‪ ,‬בעיקר כשהתלמידים‬       ‫אבי רוק‪,‬‬                ‫והעלו מגוון רעיונות כיצד לעשות‬
‫משקיעים את זמנם ואת מרצם בתנועת‬                                     ‫זאת‪ ,‬ולבסוף התגבש כיוון – להקים‬
‫הנוער על חשבון הלימודים‪ ,‬וזה קורה לא‬     ‫מנהל תיכון בטירת הכרמל‪:‬‬    ‫סניפים בתוך בתי ספר תיכוניים‬
‫פעם‪ .‬כיצד פועלת התכנית בהדדיות עם‬                                   ‫שמרבית התלמידים בהם אינם‬

‫מוסדות הלימוד? מהו המניע של מנהלי‬           ‫"החיבור לערכים יקדם‬     ‫הולכים לתנועות נוער‪ .‬תלמידי כיתה‬
‫המוסדות להיענות לתכנית ואף לעודד את‬       ‫את האווירה הבית ספרית‬     ‫י' יוכשרו להדרכה ואילו תלמידי‬
                                         ‫ובהמשך גם את ההישגים של‬    ‫כיתה ז' ו‪-‬ח' יהיו החניכים‪ .‬החניכים‬
                  ‫התלמידים להשתתף בו?‬    ‫התלמידים‪ .‬תלמיד שאצליח‬     ‫והמדריכים שיצטרפו לסניפי התנועה‬
‫"אני מנהל בית ספר שנים רבות‪ ,‬ויכול‬       ‫להביא להיות מדריך ולקבל‬    ‫בתוך בתי הספר יגיעו לכל מפעל‬
‫לומר בפירוש שהחינוך הבלתי‪-‬פורמלי‬

‫הוא החינוך האמתי"‪ ,‬אומר אבי רוק‪ ,‬מנהל‬                               ‫של התנועה; המדריכים והחניכים‬

‫תיכון בטירת הכרמל המשתתף בתכנית‪.‬‬         ‫אחריות לחניכים יגלה בתוכו‬  ‫יצאו למסעות ולמחנות‪ ,‬לסמינריונים‬
‫"הקישור לסולם ערכים‪ ,‬הפעילות החברתית‬     ‫כוחות‪ ,‬מוטיבציה ובגרות –‬                           ‫ולנטיעות"‪.‬‬
‫והמעורבות בקהילה הם משמעותיים‪ ,‬ואנחנו‬     ‫והם יתבטאו גם בתחומים‬
‫נשתדל למנף את ההצלחה של התכנית כדי‬                                  ‫איך בחרתם באילו בתי ספר‬
                                                   ‫אחרים"‬                         ‫להתחיל את התכנית?‬
       ‫ליצור אקלים טוב יותר בבית הספר"‪.‬‬
                                                                    ‫"יצרנו קשר עם כל מיני בתי ספר‪,‬‬

‫מה המניע שלך לרתום את בית הספר‬                                      ‫אבל בסופו של דבר חיפשנו קריטריון‬

‫להקמת סניף של בני עקיבא?‬                                            ‫מרכזי אחד – בית ספר שבו אחוז‬

‫"דווקא באוכלוסיות מהסוג שיש אצלי‬                                    ‫גבוה מהתלמידים אינו הולך לכל‬

‫בתיכון‪ ,‬החיבור לערכים יקדם את האווירה‬                               ‫תנועת נוער שהיא‪ .‬לפעילות בתנועת‬

‫הבית ספרית ובהמשך גם את הישגי התלמידים‪ .‬תלמיד שאצליח‬           ‫נוער יש השפעה חיובית חשובה על החניכים ועל המדריכים‪ ,‬היא‬

‫להביא להיות מדריך ולקבל אחריות לחניכים יגלה בתוכו כוחות‪,‬‬       ‫מאפשרת להם לצמוח ולגדול‪ ,‬ולכן חיוני בעינינו שרבים ככל האפשר‬

‫מוטיבציה ובגרות – והם יתבטאו גם בתחומים אחרים‪ .‬עם תלמיד‬        ‫יהיו שותפים בתנועה כלשהי‪ .‬אם הייתי יודע שתלמידי בית הספר‬

‫כזה כבר תהיה לי הרבה פחות התעסקות בתחום המשמעתי או‬             ‫פעילים במסגרת תנועות אחרות הייתי ממשיך הלאה‪ .‬קריטריונים‬

                         ‫המוטיבציוני של הלמידה"‪.‬‬               ‫נוספים היו פוטנציאל החיבור לתנועה ונכונות בית הספר לשתף‬

‫לרוק יש עבר עשיר בתנועה‪ .‬הוא היה חניך‪ ,‬מדריך‪ ,‬הקים את סניף‬          ‫פעולה"‪.‬‬

‫��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ‪///////////////////////////////// 21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26