Page 21 - זרעים - שבט תשע"ז
P. 21
שבט תשע"ז .פברואר 2017
איך הייתם מגיבים אם הסניף שלכם היה בתוך בית הספר
שאתם לומדים בו? המיזם החדש של תנועת בני עקיבא,
'בית ספר בתנועה' ,מקים סניפים בבתי ספר תיכוניים
שמרבית התלמידים בהם אינם הולכים לתנועות נוער
צוריאל הורוביץ
סולימני מוסיף" :הדרישה שלנו מבית הספר היא למתג את התכנית דמיינו לרגע את מבנה הסניף שלכם :קירות צבועים מחודש ארגון,
כמיזם יוקרתי' ,הסיירת של בית הספר' .המיתוג לא נועד כדי להעלות שאריות של צ'ופרים מהפעולה שעברה ,חולצת תנועה מונחת בפינת
את האגו של המדריכים ושל החניכים בתנועה ,אין לנו עניין בזה; חדר המדריכים ומחיצה מתקפלת לתפילות השבת.
אנחנו מבקשים את היחס המיוחד הזה כדי לדרבן תלמידים להסתקרן עכשיו נסו לדמיין סניף מעט שונה ,הנמצא בתוך כיתת לימוד בבית
ולהגיע ,כדי לגרום לבית הספר כולו לשאת עיניים אל הפעילים הספר ,שמתקיימות בו פעולות לאחר שעות הלימודים ובשבתות
בתנועה .הדגש שאנחנו שמים בתכנית הוא על הובלת החבר'ה את כבכל סניף רגיל .נשמע לכם מוזר?
עצמם .התלמידים הם שנדרשים לקבל אחריות ,להוביל וליזום מיזם חדש של התנועה' ,בית ספר בתנועה' ,פותח סניפים חדשים
בשטח .ברגע שהם יבינו שהם לא רק חלק מסניף בבית הספר שלהם בתוך בתי הספר .מהו הרעיון העומד מאחורי התכנית? מהי תגובת
אלא חלק מתנועה שמונה 70אלף פעילים, ראשי מוסדות הלימוד? מדוע
הם ייסחפו .זה מדהים .חשוב לנו לפתח שחניכים ומדריכים ירצו שהסניף
מנהיגות מקומית ,והקמת מסגרת של סניף שלהם יהיה בתוך בית הספר שהם
בתוך בית ספר היא מצע טוב לזה". לומדים בו?
"כחלק מהנושא השנתי של בני
בית הספר הוא עקיבא 'ופרצת – מגדילים את
התנועה' ,החליטו בתנועה לפנות
פלטפורמה
לאוכלוסיות שלרוב אינן מגיעות
לסניפים" ,מסביר רמי סולימני,
היחס בין מוסדות הלימוד בחינוך הפורמלי רכז התכנית" .רכזי התנועה חשבו
לתנועות הנוער מורכב ,בעיקר כשהתלמידים אבי רוק, והעלו מגוון רעיונות כיצד לעשות
משקיעים את זמנם ואת מרצם בתנועת זאת ,ולבסוף התגבש כיוון – להקים
הנוער על חשבון הלימודים ,וזה קורה לא מנהל תיכון בטירת הכרמל: סניפים בתוך בתי ספר תיכוניים
פעם .כיצד פועלת התכנית בהדדיות עם שמרבית התלמידים בהם אינם
מוסדות הלימוד? מהו המניע של מנהלי "החיבור לערכים יקדם הולכים לתנועות נוער .תלמידי כיתה
המוסדות להיענות לתכנית ואף לעודד את את האווירה הבית ספרית י' יוכשרו להדרכה ואילו תלמידי
ובהמשך גם את ההישגים של כיתה ז' ו-ח' יהיו החניכים .החניכים
התלמידים להשתתף בו? התלמידים .תלמיד שאצליח והמדריכים שיצטרפו לסניפי התנועה
"אני מנהל בית ספר שנים רבות ,ויכול להביא להיות מדריך ולקבל בתוך בתי הספר יגיעו לכל מפעל
לומר בפירוש שהחינוך הבלתי-פורמלי
הוא החינוך האמתי" ,אומר אבי רוק ,מנהל של התנועה; המדריכים והחניכים
תיכון בטירת הכרמל המשתתף בתכנית. אחריות לחניכים יגלה בתוכו יצאו למסעות ולמחנות ,לסמינריונים
"הקישור לסולם ערכים ,הפעילות החברתית כוחות ,מוטיבציה ובגרות – ולנטיעות".
והמעורבות בקהילה הם משמעותיים ,ואנחנו והם יתבטאו גם בתחומים
נשתדל למנף את ההצלחה של התכנית כדי איך בחרתם באילו בתי ספר
אחרים" להתחיל את התכנית?
ליצור אקלים טוב יותר בבית הספר".
"יצרנו קשר עם כל מיני בתי ספר,
מה המניע שלך לרתום את בית הספר אבל בסופו של דבר חיפשנו קריטריון
להקמת סניף של בני עקיבא? מרכזי אחד – בית ספר שבו אחוז
"דווקא באוכלוסיות מהסוג שיש אצלי גבוה מהתלמידים אינו הולך לכל
בתיכון ,החיבור לערכים יקדם את האווירה תנועת נוער שהיא .לפעילות בתנועת
הבית ספרית ובהמשך גם את הישגי התלמידים .תלמיד שאצליח נוער יש השפעה חיובית חשובה על החניכים ועל המדריכים ,היא
להביא להיות מדריך ולקבל אחריות לחניכים יגלה בתוכו כוחות, מאפשרת להם לצמוח ולגדול ,ולכן חיוני בעינינו שרבים ככל האפשר
מוטיבציה ובגרות – והם יתבטאו גם בתחומים אחרים .עם תלמיד יהיו שותפים בתנועה כלשהי .אם הייתי יודע שתלמידי בית הספר
כזה כבר תהיה לי הרבה פחות התעסקות בתחום המשמעתי או פעילים במסגרת תנועות אחרות הייתי ממשיך הלאה .קריטריונים
המוטיבציוני של הלמידה". נוספים היו פוטנציאל החיבור לתנועה ונכונות בית הספר לשתף
לרוק יש עבר עשיר בתנועה .הוא היה חניך ,מדריך ,הקים את סניף פעולה".
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ///////////////////////////////// 21