Page 25 - זרעים - טבת תשע"ז
P. 25

‫טבת תשע"ז ‪ .‬ינואר ‪2017‬‬

‫אותה! מי ישים לב? וגם אם ישימו לב – אז מה? מה יקרה? אבל‬           ‫למדי‪ ,‬אבל כשאנחנו מתנהלים בקבוצות של עשרות ומאות חברים‬
‫מתברר שצריך לכך אומץ רב‪ ,‬ומי שיש להם ווטסאפ יכולים להתנסות‬        ‫אין כללים ואין חוקים‪ ,‬וכשלמישהו מתחשק להעלות משהו הוא‬
                                                                  ‫שולח ומשתף מיד‪ ,‬ואנחנו נדרשים להיות זמינים לזה כל הזמן‪ .‬כי‬
                 ‫בזה לא מעט‪ ,‬כי קבוצות כאלה נפתחות ללא הרף‪.‬‬       ‫איך אפשר להשאיר ווטסאפ עם הודעות שלא נקראו? אז מה אם‬
                                                                  ‫החלטנו שעכשיו אנחנו קוראים ספר חצי שעה לפני השינה? המכשיר‬
        ‫האם יש לנו אומץ לצאת מקבוצת‬                               ‫יצלצל שוב ושוב ואנחנו נצטרך לפתוח‪ ,‬לקרוא ולפעמים גם להגיב‪.‬‬
                                                                  ‫והכי מורכב בסיפור הזה – שכל מי שאנחנו מתכתבים אתם יודעים‬
         ‫ווטסאפ? לא מדובר בקבוצה של‬                               ‫בדיוק מה קורה אתנו; אם עדיין לא פתחנו את ההודעה שלהם או אם‬
                                                                  ‫כבר קראנו אותה ופשוט החלטנו לסנן‪ .‬במצב כזה כמעט אי‪-‬אפשר‬
     ‫החברים הטובים ביותר שלנו‪ ,‬שאולי‬                              ‫שלא להיות זמינים; אי‪-‬אפשר להחליט שעכשיו אנחנו מתנתקים וכלום‬
                                                                  ‫לא מעניין אותנו‪ ,‬כי אם אנחנו לא מגיבים החברים יודעים שקראנו‬
      ‫מישהו שם ייפגע ולכו תדעו לאן זה‬                             ‫וסיננו‪ ,‬ואז אנחנו סתם יוצאים זבל‪ .‬קשה מאוד לעבוד על המידה הזאת‬
                                                                  ‫ולהחליט מתי אנחנו זמינים ומתי לא‪ ,‬ומי שיש להם ווטסאפ‪ ,‬כאמור‪,‬‬
   ‫יגיע‪ .‬מדובר בקבוצה של המחזור שלנו‬
                                                                               ‫זוכים ויכולים לעבוד על מידה חשובה זו ממש בכל רגע‪.‬‬
    ‫מבית הספר יסודי‪ ,‬שאנחנו בכלל לא‬
                                                                                        ‫יצר המציצנות‬
      ‫זוכרים את רוב שמות החברים שם‪.‬‬
                                                                  ‫כשנולד בני השלישי לפני חודשים מספר‪ ,‬העלתה אשתי לסטטוס‬
       ‫אז מה הסיפור? נפתח את הגדרות‬                               ‫שלה בווטסאפ תמונה חדשה מהברית‪ .‬במפתיע‪ ,‬ביממה שאחרי‬
                                                                  ‫הברית היא קיבלה אין‪-‬ספור הודעות ווטסאפ על כמה יפה התמונה‬
                    ‫הקבוצה ונעזוב אותה!‬                           ‫שהיא העלתה ומזל טוב על התינוק החדש‪ .‬ומה שהפתיע יותר מכול‬
                                                                  ‫הוא שהיא קיבלה הודעות מאנשים שהיא לא הייתה בקשר אתם‬
                                        ‫***‬                       ‫תקופה ארוכה‪ ,‬לפעמים יותר משנתיים! איך הם ידעו על התמונה‬

‫בסופו של דבר הווטסאפ הוא כלי מדהים‪ .‬מצד אחד יש בו יתרונות‬                                                                  ‫הזאת?‬
‫ניכרים בכל הקשור לתקשורת‪ ,‬ומצד אחר למי שמשתמשים בו יש‬             ‫ואז נחשפתי להתמודדות חדשה ומפתיעה עם היצר‪ ,‬שרק מי‬
‫יכולת לעבוד על מידות רבות בפשטות יחסית‪ ,‬שלא בטוח שבמצבים‬          ‫שיש לו ווטסאפ יכול להתמודד אתה ולהתגבר עליה בנוחות רבה כל‬
‫אחרים הם היו יכולים להתמודד אתן‪ ,‬כי הם פשוט לא היו נפגשים‬         ‫כך‪ :‬יש יצר של מציצנות‪ ,‬של חדירה למרחבים של אנשים פרטיים‪.‬‬
‫עם המורכבות הזאת‪ .‬מפאת קוצר היריעה לא פורטו פה התמודדויות‬         ‫לפעמים מדובר במרחבים מכוסים ונעולים‪ ,‬ואז זו כבר בעיה חמורה‪,‬‬
‫נוספות‪ ,‬כמו חברות מדומה‪ ,‬בזבוז זמן‪ ,‬שעבוד ועוד‪ ,‬אבל בכל‬           ‫אבל הרבה פעמים הוא פוגש אותנו במרחבים פתוחים לגמרי‪ ,‬כמו‬
‫מקרה רק מי שיש להם ווטסאפ מצליחים להגיע לכל הקונפליקטים‬           ‫בתמונות שמישהו מפרסם ברשתות החברתיות‪ .‬מתברר שלא מעט‬
                                                                  ‫ממשתמשי ווטסאפ בזמני שעמום ובטלה פשוט גוללים את אנשי‬
                                            ‫וההתמודדויות הללו‪.‬‬    ‫הקשר שלהם ומציצים על תמונות הפרופיל שלהם‪ .‬ככה מזהים אם‬
‫ואולם אפשר לחשוב על עוד כיוון‪ .‬אמנם אנחנו כחברה‪ ,‬בציונות‬          ‫מישהו החליף תמונה לאחרונה‪ ,‬ואם היא גם מוצאת חן‪ ,‬שולחים‬
‫הדתית ובתנועה של תורה ועבודה‪ ,‬מתחנכים על מורכבויות ועל‬            ‫לו הודעה מפרגנת‪ .‬ככה מגיעים גם למישהו שלא דיברתם אתו‬
‫התמודדויות‪ ,‬ונכון שההתמודדות בונה ומעצימה ומתוך המשברים‬           ‫שנתיים – פשוט בהחלקת האצבע כלפי מעלה וגלילת אנשי הקשר‬
‫יוצאים דברים גדולים‪ .‬אבל לפעמים אנחנו צריכים לדעת שיש‬
‫התמודדויות שגדולות עלינו‪ ,‬לפחות בזמן נתון‪ ,‬כי יש בהן כוח‬                                                    ‫אגב עיון בתמונותיהם‪.‬‬
‫שחזק מאתנו‪ .‬הדרך שבחרנו בה היא דרך מלאת קונפליקטים ואנחנו‬
‫שמחים בה‪ ,‬אבל מותר וחובה לשים לעצמנו גבולות‪ .‬נכון שיש לדעת‬                                        ‫אומץ‬
‫להבדיל בין קודש לחול‪ ,‬אבל לפעמים צריך לדעת גם להבדיל בין חול‬
‫לחול; בין חול שאנחנו יכולים להתמודד אתו לחול שאנחנו מראש לא‬       ‫אחד הדברים היפים בווטסאפ הוא שאנחנו יכולים לפתוח בקלות‬
                                                                  ‫קבוצה של עשרות אנשים – פשוט מצרפים לקבוצה את אנשי הקשר‪.‬‬
                                                    ‫נכנסים אליו‪.‬‬  ‫לא צריך לשאול ולא צריך לאשר‪ ,‬ובתוך כמה שניות הקמנו לעצמנו‬
‫אפשר גם להחליט להיות בלי ווטסאפ או בלי כל דבר אחר שאנחנו‬          ‫קבוצה לתפארת שאפשר להתחיל לעבוד אתה ולהעביר מסרים‪ .‬אך‬
‫יודעים שישאב מאתנו כוחות והתמודדויות‪ ,‬ואנחנו יכולים להסתדר‬        ‫אליה וקוץ בה – כמו שאנחנו יכולים לפתוח בקלות‪ ,‬ככה גם אחרים‬
‫גם בלעדיו‪ .‬אני יודע על עצמי שההתמודדות הזאת גדולה עליי ולא‬        ‫יכולים‪ ,‬ואנחנו מוצאים את עצמנו מצורפים ללא מעט קבוצות שאין‬
‫אצליח להיות עם ווטסאפ ולא ליפול בחסרונות הרבים של הכלי הזה‪,‬‬
‫ולכן פשוט אין לי ווטסאפ‪ .‬והאמת? אני מצליח להסתדר טוב מאוד‬          ‫לנו שום טעם בהן‪ ,‬וגרוע מכך – הן לא מפסיקות לחפור בהודעות‪.‬‬
                                                                  ‫כאן אנחנו מגיעים לעבודה על האומץ‪ :‬האם יש לנו אומץ לצאת‬
                                                     ‫גם בלעדיו‪.‬‬   ‫מהקבוצה? לא מדובר בקבוצה של החברים הטובים ביותר שלנו‪,‬‬
‫נכון שלפעמים יש איזו תמונה שהייתי רוצה לשלוח או לקבל‪,‬‬             ‫שאולי מישהו שם ייפגע ולכו תדעו לאן זה יגיע‪ .‬מדובר בקבוצה‬
‫ולפעמים אני מחמיץ פרטים חשובים שעברו בווטסאפ ולא ידעתי‬            ‫של המחזור שלנו מבית הספר יסודי‪ ,‬שאנחנו בכלל לא זוכרים את‬
‫עליהם‪ ,‬ואולי אפילו מפסיד באיזו נקודה‪ ,‬אבל למדתי למצוא‬             ‫רוב השמות שם‪ .‬אז מה הסיפור? נפתח את הגדרות הקבוצה ונעזוב‬
‫פתרונות‪ ,‬ולמדתי גם לדעת שלפעמים כדאי להפסיד כמה דברים‬
‫קטנים הניצבים מול ערך משמעותי יותר‪ ,‬שבו אני מרגיש שאני‬

                                                   ‫מרוויח בגדול‪.‬‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30