Page 19 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 19
סיוון תשע"ו .יוני 2016
שהרה בלאו הרב יוני לביא
סופרת ופובליציסטית מנהל מוקד "חברים מקשיבים" לנוער
דווקא בימים אלו מדובר בשאלה קלה מאין כמותה .איפה התנ"ך כיף לקרוא סיפור טוב.
פוגש אותי? או נכון יותר ,איפה אני פוגשת אותו? התשובה: נחמד עוד יותר כשלא מדובר במשהו בדיוני אלא בסיפור חיים אמתי
התנ"ך ואני נפגשים על הבמה .בימים אלו אני משחקת בהצגת יחיד
שכתבתי" ,ותכתוב" (יצירה משותפת עם עמנואלה עמיחי) ,המביאה של בן אדם.
את סיפורה של סופרת בחדר עבודתה ,הכותבת עיבוד מודרני רומנטי אבל השיא הוא כשהגיבור של הסיפור הזה הוא לא אחר מ ...אתה
לסיפור יעל וסיסרא .במהלך ההצגה חלה התמזגות בין דמותה של
הסופרת לדמותה של יעל אשת חבר הקיני ,כך שאת השנתיים בעצמך.
האחרונות אנו מבלות יחד ,יעל ואני .דמות מעניינת ,יעל ,חידתית התכונה שהפכה את התנ"ך לרב המכר הגדול בהיסטוריה אינה
ומסתורית ,והמסתורין הגדול מכול הוא השאלה :מדוע הרגה את העלילות המרתקות שלו ,כי כבר אפשר למצוא מותחנים וסיפורי
סיסרא? והיא מתעצמת במיוחד מאחר שהיו בני ברית .ועוד מוות
כזה ,אמוציונלי ,מדמם ,אלים ומלוכלך ,כשיתד מפלחת את מוחו והרפתקאות שעולים עליו בזה.
מקצה אל קצה .במהלך העבודה הרגשתי איך אני הולכת ומתמזגת התנ"ך מנצח את כולם כיוון שהוא הספר האמתי והרלוונטי ביותר
עם הדמות החידתית הזו ,ניסיתי להיות היא על כל המשתמע (אף
על פי שהתנ"ך לרוב אינו נדיב בתיאור דמויות נשיות ומקמץ בהן בעולם.
ובתולדותיהן ,לרווח הזה ניסיתי להיכנס) ,וצר לי לומר שככל שהפכתי למה? מפני שהוא מדבר עלינו.
והפכתי בדמות ובמניעיה ,המסתורין לא התפצח ,לא לגמרי .אבל אני הוא אמנם מספר כביכול על אנשים אחרים ועוסק בעבר הרחוק ,אך
מרגישה שנעשינו מעין אחיות (מצחיק ,כי גם לאחותי קוראים יעל כל זה רק אמצעי לגעת בעזרתו בכל ההתמודדויות והמצבים שכולנו
וגם היא מסתורית מעט) ,כך שהתשובה לשאלה" ,איפה התנ"ך פוגש פוגשים במהלך חיינו .בקשיים וביצרים ,באמונות ובתקוות ,במידות
אותי?" פשוטה מאוד :אני מרגישה שהוא חי בתוכי. ובערכים.
אדם שיפתח את מוחו ואת לבו אל ספר הספרים לא יוכל שלא לצאת
דניאל זמיר :נדהמתי לגלות בסאבווי
בניו יורק כי קהלת מתעסק בשאלות מן המפגש הזה אדם אחר; מכוון יותר ,מוסרי יותר ,מאיר יותר.
קיומיות הרות גורל .הייתי בטוח שאני כיהודים יש לנו קשר מיוחד אליו ,ובפרט בדור האחרון ,שבו נדמה
מבין לא נכון ,וכי כנראה בגלל שאני שהפרק הבא של התנ"ך עומד ונכתב לנגד עינינו .נבואות עתיקות
מחפש תשובות לשאלות קיומיות ,אני יומין הולכות ומתגשמות ,וכולנו מילים ופסוקים חיים בהתרחשות
המרגשת הזו .לכן התנ"ך אינו ספק שקוראים או לומדים; הוא ספר
משליך את עצמי על הטקסט
שנושמים ,ששותים בצמא ,שמאוהבים בו.
דווקא בדור שבו ההתפתחות הטכנולוגית מגיעה לשיאים שלא נראו
מעולם ,אין תחליף להתחברות הקבועה אל המצפן הזה ,כי גם אם
אנחנו נוסעים את החיים במכונית חדישה ומשוכללת ,צריך מישהו
שיראה לנו לאן בכלל אנחנו אמורים להגיע.
כשאדם רוצה לקרוא ספר פרוזה טוב ,הוא ייגש למדפי הספרות היפה שבספרייה .אם ירצה ספר
שירה ,ייגש לאזור ספרי השירה .ירצה ספר עיון העוסק בחוקים ומשפטים ,גם להם יש פינה
המוקצית בעבורם .כל אחד ותחומו ,כל אחת והעדפותיה 2.4 .מיליארד נוצרים 1.6 ,מוסלמים וגם
13מיליון יהודים – חיי כל אלו נעים במעגלים הסובבים את התנ"ך; ספר אחד שמצליח כבר אלפי
שנים לרתק אליו אנשים מסוגים כה רבים ,מאומות כה שונות ,עם מאוויים ומאפיינים שכמעט
שום דבר אחר אינו מחבר ביניהם .כי בתנ"ך יש הכול :יש בו סיפורים משפחתיים המתארים את
האנושות עד לבסיסה העמוק והראשוני ביותר; יש בו חוקים שבלעדיהם אין
אנושות; יש בו שירה המרוממת את הנפש ,התרוממות שכל אדם באשר אריאל שנבל
הוא אדם זקוק לה מפעם לפעם במהלך חייו .עם הספר הוא תואר מחייב.
התנ"ך הוא אמנם ספרם של עמים רבים ,אבל הוא בראש ובראשונה של עם עיתונאי
ישראל – עם התנ"ך היושב בארץ התנ"ך .לכן חובתנו היא חובה מתמדת:
ללמוד אותו ,להגות בו ולשמר אותו כרלוונטי לכאן ולעכשיו.
19