Page 19 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 19

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

     ‫שהרה בלאו‬                                                        ‫הרב יוני לביא‬

    ‫סופרת ופובליציסטית‬                                            ‫מנהל מוקד "חברים מקשיבים" לנוער‬

‫דווקא בימים אלו מדובר בשאלה קלה מאין כמותה‪ .‬איפה התנ"ך‬                                                       ‫כיף לקרוא סיפור טוב‪.‬‬
‫פוגש אותי? או נכון יותר‪ ,‬איפה אני פוגשת אותו? התשובה‪:‬‬             ‫נחמד עוד יותר כשלא מדובר במשהו בדיוני אלא בסיפור חיים אמתי‬
‫התנ"ך ואני נפגשים על הבמה‪ .‬בימים אלו אני משחקת בהצגת יחיד‬
‫שכתבתי‪" ,‬ותכתוב" (יצירה משותפת עם עמנואלה עמיחי)‪ ,‬המביאה‬                                                               ‫של בן אדם‪.‬‬
‫את סיפורה של סופרת בחדר עבודתה‪ ,‬הכותבת עיבוד מודרני רומנטי‬        ‫אבל השיא הוא כשהגיבור של הסיפור הזה הוא לא אחר מ‪ ...‬אתה‬
‫לסיפור יעל וסיסרא‪ .‬במהלך ההצגה חלה התמזגות בין דמותה של‬
‫הסופרת לדמותה של יעל אשת חבר הקיני‪ ,‬כך שאת השנתיים‬                                                                         ‫בעצמך‪.‬‬
‫האחרונות אנו מבלות יחד‪ ,‬יעל ואני‪ .‬דמות מעניינת‪ ,‬יעל‪ ,‬חידתית‬       ‫התכונה שהפכה את התנ"ך לרב המכר הגדול בהיסטוריה אינה‬
‫ומסתורית‪ ,‬והמסתורין הגדול מכול הוא השאלה‪ :‬מדוע הרגה את‬            ‫העלילות המרתקות שלו‪ ,‬כי כבר אפשר למצוא מותחנים וסיפורי‬
‫סיסרא? והיא מתעצמת במיוחד מאחר שהיו בני ברית‪ .‬ועוד מוות‬
‫כזה‪ ,‬אמוציונלי‪ ,‬מדמם‪ ,‬אלים ומלוכלך‪ ,‬כשיתד מפלחת את מוחו‬                                              ‫והרפתקאות שעולים עליו בזה‪.‬‬
‫מקצה אל קצה‪ .‬במהלך העבודה הרגשתי איך אני הולכת ומתמזגת‬            ‫התנ"ך מנצח את כולם כיוון שהוא הספר האמתי והרלוונטי ביותר‬
‫עם הדמות החידתית הזו‪ ,‬ניסיתי להיות היא על כל המשתמע (אף‬
‫על פי שהתנ"ך לרוב אינו נדיב בתיאור דמויות נשיות ומקמץ בהן‬                                                                   ‫בעולם‪.‬‬
‫ובתולדותיהן‪ ,‬לרווח הזה ניסיתי להיכנס)‪ ,‬וצר לי לומר שככל שהפכתי‬                                        ‫למה? מפני שהוא מדבר עלינו‪.‬‬
‫והפכתי בדמות ובמניעיה‪ ,‬המסתורין לא התפצח‪ ,‬לא לגמרי‪ .‬אבל אני‬       ‫הוא אמנם מספר כביכול על אנשים אחרים ועוסק בעבר הרחוק‪ ,‬אך‬
‫מרגישה שנעשינו מעין אחיות (מצחיק‪ ,‬כי גם לאחותי קוראים יעל‬         ‫כל זה רק אמצעי לגעת בעזרתו בכל ההתמודדויות והמצבים שכולנו‬
‫וגם היא מסתורית מעט)‪ ,‬כך שהתשובה לשאלה‪" ,‬איפה התנ"ך פוגש‬          ‫פוגשים במהלך חיינו‪ .‬בקשיים וביצרים‪ ,‬באמונות ובתקוות‪ ,‬במידות‬

                ‫אותי?" פשוטה מאוד‪ :‬אני מרגישה שהוא חי בתוכי‪.‬‬                                                              ‫ובערכים‪.‬‬
                                                                  ‫אדם שיפתח את מוחו ואת לבו אל ספר הספרים לא יוכל שלא לצאת‬
                  ‫דניאל זמיר‪ :‬נדהמתי לגלות בסאבווי‬
                 ‫בניו יורק כי קהלת מתעסק בשאלות‬                        ‫מן המפגש הזה אדם אחר; מכוון יותר‪ ,‬מוסרי יותר‪ ,‬מאיר יותר‪.‬‬
                 ‫קיומיות הרות גורל‪ .‬הייתי בטוח שאני‬               ‫כיהודים יש לנו קשר מיוחד אליו‪ ,‬ובפרט בדור האחרון‪ ,‬שבו נדמה‬
                  ‫מבין לא נכון‪ ,‬וכי כנראה בגלל שאני‬               ‫שהפרק הבא של התנ"ך עומד ונכתב לנגד עינינו‪ .‬נבואות עתיקות‬
                ‫מחפש תשובות לשאלות קיומיות‪ ,‬אני‬                   ‫יומין הולכות ומתגשמות‪ ,‬וכולנו מילים ופסוקים חיים בהתרחשות‬
                                                                  ‫המרגשת הזו‪ .‬לכן התנ"ך אינו ספק שקוראים או לומדים; הוא ספר‬
                     ‫משליך את עצמי על הטקסט‬
                                                                                          ‫שנושמים‪ ,‬ששותים בצמא‪ ,‬שמאוהבים בו‪.‬‬
                                                                  ‫דווקא בדור שבו ההתפתחות הטכנולוגית מגיעה לשיאים שלא נראו‬
                                                                  ‫מעולם‪ ,‬אין תחליף להתחברות הקבועה אל המצפן הזה‪ ,‬כי גם אם‬
                                                                  ‫אנחנו נוסעים את החיים במכונית חדישה ומשוכללת‪ ,‬צריך מישהו‬

                                                                                          ‫שיראה לנו לאן בכלל אנחנו אמורים להגיע‪.‬‬

‫כשאדם רוצה לקרוא ספר פרוזה טוב‪ ,‬הוא ייגש למדפי הספרות היפה שבספרייה‪ .‬אם ירצה ספר‬

‫שירה‪ ,‬ייגש לאזור ספרי השירה‪ .‬ירצה ספר עיון העוסק בחוקים ומשפטים‪ ,‬גם להם יש פינה‬

‫המוקצית בעבורם‪ .‬כל אחד ותחומו‪ ,‬כל אחת והעדפותיה‪ 2.4 .‬מיליארד נוצרים‪ 1.6 ,‬מוסלמים וגם‬

‫‪ 13‬מיליון יהודים – חיי כל אלו נעים במעגלים הסובבים את התנ"ך; ספר אחד שמצליח כבר אלפי‬

‫שנים לרתק אליו אנשים מסוגים כה רבים‪ ,‬מאומות כה שונות‪ ,‬עם מאוויים ומאפיינים שכמעט‬

‫שום דבר אחר אינו מחבר ביניהם‪ .‬כי בתנ"ך יש הכול‪ :‬יש בו סיפורים משפחתיים המתארים את‬

‫האנושות עד לבסיסה העמוק והראשוני ביותר; יש בו חוקים שבלעדיהם אין‬

‫אנושות; יש בו שירה המרוממת את הנפש‪ ,‬התרוממות שכל אדם באשר‬                          ‫אריאל שנבל‬
‫הוא אדם זקוק לה מפעם לפעם במהלך חייו‪ .‬עם הספר הוא תואר מחייב‪.‬‬

‫התנ"ך הוא אמנם ספרם של עמים רבים‪ ,‬אבל הוא בראש ובראשונה של עם‬                         ‫עיתונאי‬
‫ישראל – עם התנ"ך היושב בארץ התנ"ך‪ .‬לכן חובתנו היא חובה מתמדת‪:‬‬

    ‫ללמוד אותו‪ ,‬להגות בו ולשמר אותו כרלוונטי לכאן ולעכשיו‪.‬‬

‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24