Page 17 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 17

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

    ‫תלמיד שהוא שותף פעיל‬                                       ‫בתפקיד‪ ,‬היום כבר אין מקום למורים שהם פחות ממצוינים‪ .‬אבל זה‬

‫גם דוד שמחון‪ ,‬ראש אגף חינוך בתנועה‪ ,‬מכיר בכוחו של המלמד‪.‬‬       ‫לא אומר שצריך להפסיק עם הלימוד לבגרות‪ .‬למרות שאני מעוניין‬

‫שהרופא יזדהה עם הדברים שהוא לומד‪ ,‬אני בכל זאת מכריח אותו "כשהייתי תלמיד שנאתי ללמוד גמרא‪ .‬לא הצלחתי להבין למה‬

‫אנשים אוהבים ללמוד גמרא או מה בכלל הקטע של הספר הזה‪ .‬לא‬                          ‫לגשת למבחנים ברפואה‪ .‬זה לא סותר"‪.‬‬

‫שנאתי את הלימוד בגלל המבחנים‬                                                     ‫להאהיב את התורה‬

‫אלא בגלל שלא הבנתי מה העניין‬
‫בכלל‪ .‬בכיתה יא היה לי ר"מ שאני‬

‫זוכר לטובה‪ .‬הוא ראה שאני מעוניין‬                                                 ‫העיתונאית סיון רהב‪-‬מאיר מעבירה‬

‫ללמוד אבל לא מסתדר עם גמרא‪,‬‬                                                      ‫שיעורי תורה ציבוריים בתל אביב‬

‫לכן הוא בנה לי תכנית בלימודי‬                                                     ‫ובירושלים‪ ,‬והם זוכים לפופולריות‬

‫הלכה כל ערב‪ .‬היה לי תענוג גדול‪.‬‬                                                  ‫רבה ואף מוכיחים שלימוד תורה הוא‬

‫למדתי את כל הלכות שבת‪ ,‬סיכמתי‬                                                    ‫עניין אקטואלי ומושך‪ .‬ואולם עם‬

‫אותן וזה משהו שנשאר אתי עד‬                                                       ‫הצלחת השיעורים התורניים "הלא‬

‫היום‪ .‬הוא יכול לצעוק עליי ולנזוף בי‬   ‫סיון רהב‪ -‬מאיר‬                             ‫פורמליים" היא רואה חשיבות בלימוד‬

‫שאלמד‪ ,‬אבל במקום זה בחר לראות‬                                                    ‫התורה המאוגד במוסדות הלימוד‪.‬‬

‫אותי ואת מה שנכון לי‪ .‬הוא לא ויתר‬                                                ‫"אני רואה אצל חברות שלי‪ ,‬שכן‬

‫על התפקיד שלו כמורה‪ ,‬רק עזר לי‬                                                   ‫מגיעות מהחינוך הדתי‪ ,‬גישה שהיא‬

    ‫ללמוד טוב יותר"‪.‬‬                                                             ‫לפעמים קצת אנטי כלפי לימוד‬

‫נוסף על כך שמחון רואה את‬              ‫העיתונאית סיון רהב‪-‬מאיר‪:‬‬                   ‫תורה‪ ,‬כי היו להן שנים 'פורמליות'‬

‫החשיבות שבשימור הלימוד‬                ‫"אני רואה אצל חברות שלי‪,‬‬                   ‫עם התורה‪ .‬אני מהזווית שלי דווקא‬
‫הפורמלי‪" .‬תפקידו של החינוך‬            ‫שכן מגיעות מהחינוך הדתי‪,‬‬                   ‫מקנאה בהן שיש להן ידע בסיסי‬
‫הפורמלי הוא להקנות ידע וגם לחנך‪.‬‬                                                 ‫ומסודר‪ ,‬שלא קיבלתי באותן שנים‪,‬‬

‫בתנועה לעומת זאת איני שואף‬            ‫גישה שהיא לפעמים קצת‬                       ‫אבל אני מבינה שאחרי שנות התיכון‬
‫להקנות ידע בכלל‪ .‬אני לא רוצה‬          ‫אנטי כלפי לימוד תורה‪ ,‬כי‬                   ‫אדם רוצה לבנות יחסים מתוך‬
‫להיות במקום הזה‪ ,‬לא זה תפקידי‪.‬‬                                                   ‫עצמאות ובחירה‪ ,‬ובמובן הזה כולנו‬
                                      ‫היו להן שנים 'פורמליות' עם‬
‫הניסיונות של החינוך הפורמלי‬                                                      ‫חוזרים בתשובה‪ .‬כל אחד בוחר‬

‫לטשטש את הפורמליות שלו‬                   ‫התורה‪ .‬אני מהזווית שלי‬                  ‫מחדש להמשיך בדרך‪ .‬עם הילדים‬
‫בשביל למצוא חן בעיני התלמידים‬         ‫דווקא מקנאה בהן שיש להן‬                    ‫שלי אני משתדלת מאוד להאהיב את‬
‫הם שליליים‪ .‬לו ניסתה בני עקיבא‬                                                   ‫התורה מחוץ למסגרת של המחברות‬

‫להקנות ידע כמו בבתי הספר אבל בלי‬                      ‫ידע בסיסי ומסודר‪ ,‬שלא‬                         ‫ושיעורי הבית"‪.‬‬
‫המסגרת‪ ,‬היא הייתה נכשלת‪ .‬בתי‬                              ‫קיבלתי באותן שנים"‬     ‫"את השיעורים שלי אני‬
                                                                                 ‫משתדלת ללמד ברמה כיפית;‬
                ‫הספר צריכים ללמד‪.‬‬

‫"אני מאמין באתגרים‪ .‬אילו היו‬                                                     ‫בודקת איפה הפרשה נוגעת בחיים‬

‫אומרים לי בתיכון לקבל עליי פרויקט‬                                 ‫הרב דני וינט‪:‬‬  ‫שלי ומשתפת אנשים אחרים‪ .‬אני‬
‫ולסיים את כל התנ"ך‪ ,‬למשל‪ ,‬הייתי‬                       ‫"פעם רק האליטה הייתה‬       ‫משתדלת להכניס פנימה הרבה‬
‫הולך על זה‪ .‬ידע הוא מתנה לכל החיים‪.‬‬                                              ‫תקשורת ואקטואליה וסיפורים‬

‫פותחת גמרא‪ .‬היום כל תלמיד ברגע שמטילים אחריות על התלמיד‬                          ‫על המשפחה‪ ,‬על הילדים‪ ,‬על‬

‫והופכים אותו לשותף פעיל בחוויית‬       ‫בחמ"ד‪ ,‬בישיבה תיכונית או‬                   ‫חברותיי‪ ,‬על גיסותיי ועוד‪ .‬בקיצור‪,‬‬
‫הלמידה‪ ,‬הוא נעשה מעורב יותר ובפועל‬     ‫בתיכון דתי‪ ,‬מחויב ללמוד‬                   ‫החיים עצמם‪ .‬חז"ל אומרים שאין‬
                                                                                 ‫אדם לומד תורה אלא ממקום‬
                  ‫הוא גם נהנה יותר"‪.‬‬

‫רגע לפני ששלחתי את הכתבה‪#‬‬             ‫גמרא‪ .‬הרחבנו את השורות‬                     ‫שלבו חפץ‪ .‬אני מסתובבת קבוע‬
                                      ‫עשרת מונים‪ ,‬ועם ההרחבה‬                     ‫עם החוברת של הפרשה‪ ,‬רושמת‬
‫למערכת‪ ,‬קיבלתי הודעה מתלמידת‬                                                     ‫לעצמי כל הזמן נקודות‪ ,‬תזכורות‬
                                                          ‫הזו יש גם קשיים"‬
‫כיתה יא באולפנה בירושלים ששוחחתי‬                                                 ‫ופתקים ואומרת לעצמי שלא‬

‫עמה‪ ,‬וכך היא כתבה‪" :‬עלו לי מחשבות‬                                                ‫לשכוח‪ .‬זה משנה את התודעה‪.‬‬

‫חדשות על הנושא של הכתבה שלך‪.‬‬                                                     ‫איפה שהמוח שלי נמצא‪ ,‬שם‬

‫בימים האחרונים‪ ,‬הימים שאחרי‬                                                      ‫בעצם גם אני נמצאת‪ .‬פתאום אני‬

‫הבגרות בתנ"ך‪ ,‬גיליתי שבזכות הבגרות‬                             ‫מגלה איך הכול מתחבר לפרשה‪ .‬אני מאמינה שזה המפתח‬

‫ללימוד משמעותי – כשהמלמד באמת מוטרד מהנושאים‪ ,‬כשהוא חי אני שורקת את החומר‪ .‬הוא עולה לי בראש בכל מיני הקשרים‬

‫ומעשיר מאוד את שאר הדברים שאני לומדת‪ .‬אני מרגישה שהבחינה‬                         ‫את זה‪ ,‬זה יעבור הלאה גם ללומדים"‪.‬‬

‫שנבחנתי על החומר בבגרות אמנם אילצה אותי ללמוד (והרי אין אדם‬

‫לומד אלא במקום שלבו חפץ)‪ ,‬אבל זה הכניס לי את החומר עמוק‬

    ‫הרבה יותר‪ .‬אני מרגישה שבסופו של דבר הרווחתי מהבגרות הזו"‪.‬‬

‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22