Page 17 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 17
סיוון תשע"ו .יוני 2016
תלמיד שהוא שותף פעיל בתפקיד ,היום כבר אין מקום למורים שהם פחות ממצוינים .אבל זה
גם דוד שמחון ,ראש אגף חינוך בתנועה ,מכיר בכוחו של המלמד. לא אומר שצריך להפסיק עם הלימוד לבגרות .למרות שאני מעוניין
שהרופא יזדהה עם הדברים שהוא לומד ,אני בכל זאת מכריח אותו "כשהייתי תלמיד שנאתי ללמוד גמרא .לא הצלחתי להבין למה
אנשים אוהבים ללמוד גמרא או מה בכלל הקטע של הספר הזה .לא לגשת למבחנים ברפואה .זה לא סותר".
שנאתי את הלימוד בגלל המבחנים להאהיב את התורה
אלא בגלל שלא הבנתי מה העניין
בכלל .בכיתה יא היה לי ר"מ שאני
זוכר לטובה .הוא ראה שאני מעוניין העיתונאית סיון רהב-מאיר מעבירה
ללמוד אבל לא מסתדר עם גמרא, שיעורי תורה ציבוריים בתל אביב
לכן הוא בנה לי תכנית בלימודי ובירושלים ,והם זוכים לפופולריות
הלכה כל ערב .היה לי תענוג גדול. רבה ואף מוכיחים שלימוד תורה הוא
למדתי את כל הלכות שבת ,סיכמתי עניין אקטואלי ומושך .ואולם עם
אותן וזה משהו שנשאר אתי עד הצלחת השיעורים התורניים "הלא
היום .הוא יכול לצעוק עליי ולנזוף בי סיון רהב -מאיר פורמליים" היא רואה חשיבות בלימוד
שאלמד ,אבל במקום זה בחר לראות התורה המאוגד במוסדות הלימוד.
אותי ואת מה שנכון לי .הוא לא ויתר "אני רואה אצל חברות שלי ,שכן
על התפקיד שלו כמורה ,רק עזר לי מגיעות מהחינוך הדתי ,גישה שהיא
ללמוד טוב יותר". לפעמים קצת אנטי כלפי לימוד
נוסף על כך שמחון רואה את העיתונאית סיון רהב-מאיר: תורה ,כי היו להן שנים 'פורמליות'
החשיבות שבשימור הלימוד "אני רואה אצל חברות שלי, עם התורה .אני מהזווית שלי דווקא
הפורמלי" .תפקידו של החינוך שכן מגיעות מהחינוך הדתי, מקנאה בהן שיש להן ידע בסיסי
הפורמלי הוא להקנות ידע וגם לחנך. ומסודר ,שלא קיבלתי באותן שנים,
בתנועה לעומת זאת איני שואף גישה שהיא לפעמים קצת אבל אני מבינה שאחרי שנות התיכון
להקנות ידע בכלל .אני לא רוצה אנטי כלפי לימוד תורה ,כי אדם רוצה לבנות יחסים מתוך
להיות במקום הזה ,לא זה תפקידי. עצמאות ובחירה ,ובמובן הזה כולנו
היו להן שנים 'פורמליות' עם
הניסיונות של החינוך הפורמלי חוזרים בתשובה .כל אחד בוחר
לטשטש את הפורמליות שלו התורה .אני מהזווית שלי מחדש להמשיך בדרך .עם הילדים
בשביל למצוא חן בעיני התלמידים דווקא מקנאה בהן שיש להן שלי אני משתדלת מאוד להאהיב את
הם שליליים .לו ניסתה בני עקיבא התורה מחוץ למסגרת של המחברות
להקנות ידע כמו בבתי הספר אבל בלי ידע בסיסי ומסודר ,שלא ושיעורי הבית".
המסגרת ,היא הייתה נכשלת .בתי קיבלתי באותן שנים" "את השיעורים שלי אני
משתדלת ללמד ברמה כיפית;
הספר צריכים ללמד.
"אני מאמין באתגרים .אילו היו בודקת איפה הפרשה נוגעת בחיים
אומרים לי בתיכון לקבל עליי פרויקט הרב דני וינט: שלי ומשתפת אנשים אחרים .אני
ולסיים את כל התנ"ך ,למשל ,הייתי "פעם רק האליטה הייתה משתדלת להכניס פנימה הרבה
הולך על זה .ידע הוא מתנה לכל החיים. תקשורת ואקטואליה וסיפורים
פותחת גמרא .היום כל תלמיד ברגע שמטילים אחריות על התלמיד על המשפחה ,על הילדים ,על
והופכים אותו לשותף פעיל בחוויית בחמ"ד ,בישיבה תיכונית או חברותיי ,על גיסותיי ועוד .בקיצור,
הלמידה ,הוא נעשה מעורב יותר ובפועל בתיכון דתי ,מחויב ללמוד החיים עצמם .חז"ל אומרים שאין
אדם לומד תורה אלא ממקום
הוא גם נהנה יותר".
רגע לפני ששלחתי את הכתבה# גמרא .הרחבנו את השורות שלבו חפץ .אני מסתובבת קבוע
עשרת מונים ,ועם ההרחבה עם החוברת של הפרשה ,רושמת
למערכת ,קיבלתי הודעה מתלמידת לעצמי כל הזמן נקודות ,תזכורות
הזו יש גם קשיים"
כיתה יא באולפנה בירושלים ששוחחתי ופתקים ואומרת לעצמי שלא
עמה ,וכך היא כתבה" :עלו לי מחשבות לשכוח .זה משנה את התודעה.
חדשות על הנושא של הכתבה שלך. איפה שהמוח שלי נמצא ,שם
בימים האחרונים ,הימים שאחרי בעצם גם אני נמצאת .פתאום אני
הבגרות בתנ"ך ,גיליתי שבזכות הבגרות מגלה איך הכול מתחבר לפרשה .אני מאמינה שזה המפתח
ללימוד משמעותי – כשהמלמד באמת מוטרד מהנושאים ,כשהוא חי אני שורקת את החומר .הוא עולה לי בראש בכל מיני הקשרים
ומעשיר מאוד את שאר הדברים שאני לומדת .אני מרגישה שהבחינה את זה ,זה יעבור הלאה גם ללומדים".
שנבחנתי על החומר בבגרות אמנם אילצה אותי ללמוד (והרי אין אדם
לומד אלא במקום שלבו חפץ) ,אבל זה הכניס לי את החומר עמוק
הרבה יותר .אני מרגישה שבסופו של דבר הרווחתי מהבגרות הזו".
17