Page 23 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 23
סיוון תשע"ו .יוני 2016
את הסלולרי ומשתמשות בו ,אבל במרחב הציבורי "גילינו שההפסקות הפכו להיות סביב הסלולריים. חגית יוגב,
של האולפנה הסלולריים לא נמצאים .המקום שהם התלמידות יושבות חבורות חבורות ,מחוברות מנהלת
תופסים הוא באמת מינורי בהשוואה למקום שהם למסך .משחקות בסלולרי ,מתכתבות בוואטסאפ,
קיבלו בעבר ,לפני שהחלטנו את ההחלטה הזאת, רואות סרטים ,רואות תכניות .ההפסקה לא נוצלה אולפנת צביה
ולמקום שהם מקבלים אצל הבנות בשעות שמעבר לצרכים כמו שירותים ואוכל וגם לא להתאווררות, לוד:
לטיול ,לשיחה עם חברה ,אלא כולן ממש צמודות
לשעות הלימודים". "בנות ישנות עם
לא חששתם שהתלמידות לא ישתפו פעולה עם למסך". הסלולרי – הן
התופעה הזו ,שמתארת חגית יוגב ,מנהלת אולפנת
היזמה המאתגרת? צביה לוד ,הייתה נפוצה באולפנה שלה עד לפני מגיבות להודעות
"האמת שלא ידענו אם זה יחזיק מעמד ואם זה באמת שנים מספר ,וככל הנראה נוכחת כיום בהרבה בתי וואטסאפ
יהיה משמעותי ,כי לדעת שהסלולרי אצלך ואת לא ספר בכל רחבי הארץ .אט אט מתחילות כל מיני
יכול להשתמש בו זה כמו לתת לחתול לשמור על יזמות בבתי ספר כדי לטפל בתופעה ככל האפשר. תוך כדי שינה
השמנת .אבל בסופו של דבר ,לאחר שבדקנו את כל לדוגמה ,באולפנת צביה בלוד חל איסור שימוש וקופצות מכל
הרעיונות והחלופות והחלטנו שאנחנו סגורים על זה הודעה ,וכשהן
בסלולריים לתלמידות בזמן שהותן באולפנה.
– באמת הלכנו על זה. נשמע מופרז? חושבים שאתם הייתם מצליחים מתעוררות
"התלות וההתמכרות לסלולרי היא חזקה מאוד, לעמוד בזה? ומה בעצם נורא כל כך בשימוש בבוקר הן
והאיסור הזה והגמילה החד-משמעית והמידית בודקות מיד
היו קשים מאוד לחלק מהתלמידות .התלמידות בסלולריים שנמצאים בחיינו? לראות מה קרה
הצעירות קיבלו את זה בקלות יחסית ,אבל דווקא בזמן שישנו.
אצל התלמידות הגדולות היו שקיבלו את זה קשה "מה יש לי לדבר עם חברה טלפון היום
מאוד בהתחלה .היו שטענו' :משעמם לנו'' ,מה הוא מחשב נייד
אתם מצפים שכל הזמן נלמד?' 'מה יש לי לדבר עם חצי שעה?"
צמוד"
חברות חצי שעה?'". "הטלפונים החכמים נכנסו לחיינו כניסה ניכרת
יוגב מוסיפה להסביר" ,כחלק מהתהליך ערכנו סקר בארבע-חמש שנים האחרונות ,ועם השנים הלך וירד יעל כהן:
בין התלמידות וסרט שתשאל אותן על היזמה ,והיה הגיל שבו התלמידות מחזיקות סלולריים" ,מסבירה "אם אני מדברת
אפשר לראות שהתלמידות מבינות היטב את העניין יוגב" .לפני ארבע שנים ,כשגילינו שבהפסקות מוקד
שעומד מאחורי זה ואפילו מסכימות אתו ,גם אם הן ההתעסקות הוא רק סביב הסלולריים ,החלטנו שיש עם כל אדם
צורך בחשיבה מחודשת והתכנסנו ,צוות האולפנה, אחר ,אני לא
לא אוהבות אותו". לחשוב על פתרון .הייתה המון התלבטות מה אגע בסלולרי.
איך ההורים הגיבו לרעיון הזה? לא חששתם שהם יהיה הפתרון הכי טוב ויעיל – האם להפקיד את זה לא נחמד
יביעו התנגדות כיוון שירצו שבתם תהיה זמינה הסלולריים בהגעה ,לאסור על הבאתם לאולפנה שאת בשיחה
וכדומה .בסופו של דבר אחרי דיון וחשיבה החלטנו עם מישהו והוא
בעבורם? שאנחנו לא אוסרים על תלמידות להביא סלולריים בכלל מתעסק
"ההורים ממש ציפו לזה .ההורים מתקשים לאולפנה ,אבל אנחנו דורשים שהם 'יהיו–ולא יהיו', בדבר אחר"
מאוד להציב גבולות ולאכוף כללים על הבנות זאת אומרת הסלולריים יישארו אצל הבנות ,אבל
בענייני הסלולרי והם מתוסכלים מזה מאוד .מובן לא יהיו בשימוש במהלך כל היום .החלטנו שאנחנו
שכשקיבלנו את ההחלטה על האיסור בשימוש מקפידים שבזמן שיעורים ,תפילות ,שיחות ופעילות
בסלולריים הבנו שיש צורך לאפשר לתלמידות
להתקשר אם באמת מדובר בדבר חשוב ,ולכן עדכנו – לא יהיה שימוש בסלולריים ,ועמדנו על זה".
את הבנות ואת ההורים שלמקרים כאלה אנחנו איך זה מתנהל מבחינה טכנית? מה קורה אם מישהי
מעמידים לשימוש את הטלפון במשרד ,ואם יש
שיחות חשובות ודחופות אפשר לנהל אותן דרכו. משתמשת בסלולרי במהלך היום?
"הבנות יודעות שכשהן נכנסות לאולפנה הן מכבות
אבל בינינו ,כמה מקרים כאלה יש?" אותו ,מכניסות לתיק ולא נוגעות בו במהלך היום,
למה את חושבת שחשוב כל כך להגדיר זמן מהשעה שמונה בבוקר ועד שעת סיום הלימודים.
אם סלולרי נמצא בשימוש כלשהו ,הוא מגיע אליי
להתנתקות מהסלולרי? ומוחזר אל התלמידה רק בסוף היום שלמחרת.
"כולנו יודעים שהיום הטלפון הנייד מנהל את חיינו. הרעיון הוא לפנות מרחב אחר בזמן הלימודים –
אני יודעת על בנות שישנות עם הסלולרי – הן מרחב ללמידה ,מרחב לחברות .כי את הסלולרי יהיה
מגיבות להודעות וואטסאפ תוך כדי שינה וקופצות
מכל הודעה ,וכשהן מתעוררות בבוקר הן בודקות לנו מזמן סיום הלימודים ועד למחרת בבוקר".
אותו מיד ,לראות מה קרה בזמן שישנו .טלפון היום את מרגישה שיש שינוי באולפנה מאז שהחלטתם
הוא מחשב נייד צמוד .היכולת שלנו להיות בעניין לאסור על השימוש בסלולריים במהלך שעות היום?
במלואנו ולא פה ושם דורשת המון שליטה עצמית, "כן ,בהחלט .ברור לנו שאין פה מאה אחוז וגם לא
וזה לא פשוט .אם נצליח לפנות מרחב נקי למקום שמונים אחוז .אנחנו יודעים שיש בנות שבסתר –
שאנחנו נמצאים בו על ידי הגבלות ברורות לעצמנו, בתוך התיק ,בהפסקה או בשירותים – מוציאות
נרוויח יותר עומק גם בלמידה וגם בהקשרים
החברתיים".
23