Page 23 - זרעים - סיוון תשע"ו
P. 23

‫סיוון תשע"ו ‪ .‬יוני ‪2016‬‬

‫את הסלולרי ומשתמשות בו‪ ,‬אבל במרחב הציבורי‬        ‫"גילינו שההפסקות הפכו להיות סביב הסלולריים‪.‬‬           ‫חגית יוגב‪,‬‬
‫של האולפנה הסלולריים לא נמצאים‪ .‬המקום שהם‬        ‫התלמידות יושבות חבורות חבורות‪ ,‬מחוברות‬                    ‫מנהלת‬
‫תופסים הוא באמת מינורי בהשוואה למקום שהם‬         ‫למסך‪ .‬משחקות בסלולרי‪ ,‬מתכתבות בוואטסאפ‪,‬‬
‫קיבלו בעבר‪ ,‬לפני שהחלטנו את ההחלטה הזאת‪,‬‬         ‫רואות סרטים‪ ,‬רואות תכניות‪ .‬ההפסקה לא נוצלה‬        ‫אולפנת צביה‬
‫ולמקום שהם מקבלים אצל הבנות בשעות שמעבר‬          ‫לצרכים כמו שירותים ואוכל וגם לא להתאווררות‪,‬‬                  ‫לוד‪:‬‬
                                                 ‫לטיול‪ ,‬לשיחה עם חברה‪ ,‬אלא כולן ממש צמודות‬
                              ‫לשעות הלימודים"‪.‬‬                                                    ‫"בנות ישנות עם‬
‫לא חששתם שהתלמידות לא ישתפו פעולה עם‬                                                      ‫למסך"‪.‬‬    ‫הסלולרי – הן‬
                                                 ‫התופעה הזו‪ ,‬שמתארת חגית יוגב‪ ,‬מנהלת אולפנת‬
                               ‫היזמה המאתגרת?‬    ‫צביה לוד‪ ,‬הייתה נפוצה באולפנה שלה עד לפני‬        ‫מגיבות להודעות‬
‫"האמת שלא ידענו אם זה יחזיק מעמד ואם זה באמת‬     ‫שנים מספר‪ ,‬וככל הנראה נוכחת כיום בהרבה בתי‬              ‫וואטסאפ‬
‫יהיה משמעותי‪ ,‬כי לדעת שהסלולרי אצלך ואת לא‬       ‫ספר בכל רחבי הארץ‪ .‬אט אט מתחילות כל מיני‬
‫יכול להשתמש בו זה כמו לתת לחתול לשמור על‬         ‫יזמות בבתי ספר כדי לטפל בתופעה ככל האפשר‪.‬‬          ‫תוך כדי שינה‬
‫השמנת‪ .‬אבל בסופו של דבר‪ ,‬לאחר שבדקנו את כל‬       ‫לדוגמה‪ ,‬באולפנת צביה בלוד חל איסור שימוש‬           ‫וקופצות מכל‬
‫הרעיונות והחלופות והחלטנו שאנחנו סגורים על זה‬                                                       ‫הודעה‪ ,‬וכשהן‬
                                                       ‫בסלולריים לתלמידות בזמן שהותן באולפנה‪.‬‬
                           ‫– באמת הלכנו על זה‪.‬‬   ‫נשמע מופרז? חושבים שאתם הייתם מצליחים‬                  ‫מתעוררות‬
‫"התלות וההתמכרות לסלולרי היא חזקה מאוד‪,‬‬          ‫לעמוד בזה? ומה בעצם נורא כל כך בשימוש‬                   ‫בבוקר הן‬
‫והאיסור הזה והגמילה החד‪-‬משמעית והמידית‬                                                                ‫בודקות מיד‬
‫היו קשים מאוד לחלק מהתלמידות‪ .‬התלמידות‬                               ‫בסלולריים שנמצאים בחיינו?‬    ‫לראות מה קרה‬
‫הצעירות קיבלו את זה בקלות יחסית‪ ,‬אבל דווקא‬                                                            ‫בזמן שישנו‪.‬‬
‫אצל התלמידות הגדולות היו שקיבלו את זה קשה‬        ‫"מה יש לי לדבר עם חברה‬                                ‫טלפון היום‬
‫מאוד בהתחלה‪ .‬היו שטענו‪' :‬משעמם לנו'‪' ,‬מה‬                                                          ‫הוא מחשב נייד‬
‫אתם מצפים שכל הזמן נלמד?' 'מה יש לי לדבר עם‬                      ‫חצי שעה?"‬
                                                                                                            ‫צמוד"‬
                             ‫חברות חצי שעה?'"‪.‬‬   ‫"הטלפונים החכמים נכנסו לחיינו כניסה ניכרת‬
‫יוגב מוסיפה להסביר‪" ,‬כחלק מהתהליך ערכנו סקר‬      ‫בארבע‪-‬חמש שנים האחרונות‪ ,‬ועם השנים הלך וירד‬             ‫יעל כהן‪:‬‬
‫בין התלמידות וסרט שתשאל אותן על היזמה‪ ,‬והיה‬      ‫הגיל שבו התלמידות מחזיקות סלולריים"‪ ,‬מסבירה‬      ‫"אם אני מדברת‬
‫אפשר לראות שהתלמידות מבינות היטב את העניין‬       ‫יוגב‪" .‬לפני ארבע שנים‪ ,‬כשגילינו שבהפסקות מוקד‬
‫שעומד מאחורי זה ואפילו מסכימות אתו‪ ,‬גם אם הן‬     ‫ההתעסקות הוא רק סביב הסלולריים‪ ,‬החלטנו שיש‬           ‫עם כל אדם‬
                                                 ‫צורך בחשיבה מחודשת והתכנסנו‪ ,‬צוות האולפנה‪,‬‬          ‫אחר‪ ,‬אני לא‬
                               ‫לא אוהבות אותו"‪.‬‬  ‫לחשוב על פתרון‪ .‬הייתה המון התלבטות מה‬              ‫אגע בסלולרי‪.‬‬
‫איך ההורים הגיבו לרעיון הזה? לא חששתם שהם‬        ‫יהיה הפתרון הכי טוב ויעיל – האם להפקיד את‬            ‫זה לא נחמד‬
‫יביעו התנגדות כיוון שירצו שבתם תהיה זמינה‬        ‫הסלולריים בהגעה‪ ,‬לאסור על הבאתם לאולפנה‬             ‫שאת בשיחה‬
                                                 ‫וכדומה‪ .‬בסופו של דבר אחרי דיון וחשיבה החלטנו‬     ‫עם מישהו והוא‬
                                       ‫בעבורם?‬   ‫שאנחנו לא אוסרים על תלמידות להביא סלולריים‬         ‫בכלל מתעסק‬
‫"ההורים ממש ציפו לזה‪ .‬ההורים מתקשים‬              ‫לאולפנה‪ ,‬אבל אנחנו דורשים שהם 'יהיו–ולא יהיו'‪,‬‬       ‫בדבר אחר"‬
‫מאוד להציב גבולות ולאכוף כללים על הבנות‬          ‫זאת אומרת הסלולריים יישארו אצל הבנות‪ ,‬אבל‬
‫בענייני הסלולרי והם מתוסכלים מזה מאוד‪ .‬מובן‬      ‫לא יהיו בשימוש במהלך כל היום‪ .‬החלטנו שאנחנו‬
‫שכשקיבלנו את ההחלטה על האיסור בשימוש‬             ‫מקפידים שבזמן שיעורים‪ ,‬תפילות‪ ,‬שיחות ופעילות‬
‫בסלולריים הבנו שיש צורך לאפשר לתלמידות‬
‫להתקשר אם באמת מדובר בדבר חשוב‪ ,‬ולכן עדכנו‬           ‫– לא יהיה שימוש בסלולריים‪ ,‬ועמדנו על זה"‪.‬‬
‫את הבנות ואת ההורים שלמקרים כאלה אנחנו‬           ‫איך זה מתנהל מבחינה טכנית? מה קורה אם מישהי‬
‫מעמידים לשימוש את הטלפון במשרד‪ ,‬ואם יש‬
‫שיחות חשובות ודחופות אפשר לנהל אותן דרכו‪.‬‬                        ‫משתמשת בסלולרי במהלך היום?‬
                                                 ‫"הבנות יודעות שכשהן נכנסות לאולפנה הן מכבות‬
              ‫אבל בינינו‪ ,‬כמה מקרים כאלה יש?"‬    ‫אותו‪ ,‬מכניסות לתיק ולא נוגעות בו במהלך היום‪,‬‬
‫למה את חושבת שחשוב כל כך להגדיר זמן‬              ‫מהשעה שמונה בבוקר ועד שעת סיום הלימודים‪.‬‬
                                                 ‫אם סלולרי נמצא בשימוש כלשהו‪ ,‬הוא מגיע אליי‬
                          ‫להתנתקות מהסלולרי?‬     ‫ומוחזר אל התלמידה רק בסוף היום שלמחרת‪.‬‬
‫"כולנו יודעים שהיום הטלפון הנייד מנהל את חיינו‪.‬‬  ‫הרעיון הוא לפנות מרחב אחר בזמן הלימודים –‬
‫אני יודעת על בנות שישנות עם הסלולרי – הן‬         ‫מרחב ללמידה‪ ,‬מרחב לחברות‪ .‬כי את הסלולרי יהיה‬
‫מגיבות להודעות וואטסאפ תוך כדי שינה וקופצות‬
‫מכל הודעה‪ ,‬וכשהן מתעוררות בבוקר הן בודקות‬             ‫לנו מזמן סיום הלימודים ועד למחרת בבוקר"‪.‬‬
‫אותו מיד‪ ,‬לראות מה קרה בזמן שישנו‪ .‬טלפון היום‬    ‫את מרגישה שיש שינוי באולפנה מאז שהחלטתם‬
‫הוא מחשב נייד צמוד‪ .‬היכולת שלנו להיות בעניין‬     ‫לאסור על השימוש בסלולריים במהלך שעות היום?‬
‫במלואנו ולא פה ושם דורשת המון שליטה עצמית‪,‬‬       ‫"כן‪ ,‬בהחלט‪ .‬ברור לנו שאין פה מאה אחוז וגם לא‬
‫וזה לא פשוט‪ .‬אם נצליח לפנות מרחב נקי למקום‬       ‫שמונים אחוז‪ .‬אנחנו יודעים שיש בנות שבסתר –‬
‫שאנחנו נמצאים בו על ידי הגבלות ברורות לעצמנו‪,‬‬    ‫בתוך התיק‪ ,‬בהפסקה או בשירותים – מוציאות‬
‫נרוויח יותר עומק גם בלמידה וגם בהקשרים‬

                                     ‫החברתיים"‪.‬‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28