Page 7 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 7
ניסן תשע"ו .אפריל 2016
במשכן אפשרות אחרת לעבודת ה' ,בניגוד מוחלט להתנהגות בני עלי. בין משה לשמואל
ההקדשה לנביא ולמנהיג מגיעה רק לאחר ההתמודדות הזאת של משה
ושמואל .רק לאחר שהם עומדים באתגרים רוחניים מול בני עמם, זהו סיפור ההקדשה של שמואל לנביא ,המובא בשמואל א ג .אנו
מתוך ראיית הסבל מחד גיסא והרצון ליצור סביבה אחרת של עבודת מכירים בתנ"ך סיפורי הקדשה רבים :משה ,ישעיהו ,ירמיהו ,יחזקאל
ה' מאידך גיסא ,רק לאחר כל זאת מתגלה אליהם ה' בתוך המציאות, ועוד ,אך סיפור הקדשת שמואל דומה במיוחד לסיפור הקדשת משה.
בחדר השינה של שמואל ותוך כדי רעיית הצאן של משה .בלב המקום ההשוואה בין שמואל למשה היא רחבה הן במאפייני הכתיבה הן
הטבעי של המנהיגים לעתיד הוא נותן להם נבואות על העתיד לבוא. בסיפורי חייהם של השניים :שניהם גדלו מחוץ לבית מגיל צעיר מאוד,
על שניהם אנו יודעים פרטים רבים מלידתם ועד למותם ואף סיפור
לראות את הסביבה ההתגלות הראשונה דומה במאפיינים רבים ,מהזיהוי המאוחר יחסית
של המעמד שבו הם נמצאים – משה בסנה ושמואל בהיכל ה' – ועד
כדי להיות מנהיגים ואולי אף נביאים עלינו לראות את הסבל שסביבנו לתשובת ה'הנני' של שניהם .אולי שיא ההשוואה נמצא בסוף פרק ג:
ולייצר לו חלופה; להבחין בסבל הפיזי וגם הרוחני ולפתח דרך חדשה " ִּכי ֶנ ֱא ָמן ׁ ְשמ ּו ֵאל ְל ָנ ִביא ַלה'" (שם ,כ) – ביטוי שנאמר גם על משה:
המתאימה לדור ולצרכיו .הנביא נקרא בתנ"ך 'צופה'' ,חוזה'' ,רואה'
– אך לא רק בגלל חזיונות עילאיים בעולמות העליונים אלא כי " ֹלא ֵכן ַע ְב ִ ּדי ֹמׁ ֶשה ְּב ָכל ֵּבי ִתי ֶנ ֱא ָמן ה ּוא" (במדבר יב ,ז).
הוא מסוגל לראות את הסבל של העם ולתווכו אל האלוקים .הפעם אך ייתכן שההשוואה חסרה ללא סיפור הרקע שקדם לסיפור הנבואה
הראשונה שנזכרת המילה 'נביא' בתנ"ך היא בסיפור אבימלך ואברהם, וההתגלות של משה ושמואל ,ולשם כך עלינו לנסות ולהבין את סיבת
כאשר ה' אומר לאבימלך שאברהם הוא נביא ועל כן יכול להתפלל
בעדו .בפסוק זה אנו רואים את תפקידו המרכזי של הנביא – להתפלל הבחירה דווקא בשני הנביאים הללו למנהיגים ולנביאים.
בעבור העם ולפעול למענו .זהו תפקידו של כל מנהיג ומי שרוצה אם נשווה את הרגע שקדם לנבואה אצל שניהם נגלה כי שניהם לא
להיות כזה :לראות את הסבל הרוחני או הפיזי ולפעול לתיקונו השלם. השלימו עם המציאות שסביבם אלא ניסו לפעול בתוכה ולייצר חלופה.
כך שמואל מנערותו ,בעוד הוא שוכב בהיכל ה' ,כך משה היוצא חמשת הסיפורים הראשונים על משה רבנו בתורה המסופרים מהרגע
מארמון המלוכה לראות באחיו הסובלים וכך המנהיגים והנביאים שהוא מתחיל לפעול ,קשורים לראייה ולפעולה בתוך המציאות שהוא
רואה – מראיית הסבל והיחלצות לעזרה ועד למעמד הסנה ,שכתוב
שבכל דור וכל מי ששואף להנהגה ולנבואה. בוָ " :א ֻסָרה ָּנא ְו ֶאְר ֶאה ֶאת ַה ַּמְר ֶאה ַה ָּג ֹדל ַה ֶּזה" (שמות ג ,ג) .משה
רואה ופועל ,וכמוהו גם שמואל ,הפועל במציאות רוחנית מקולקלת
ומעוותת ומצליח להתבלט ולמצוא חן בעיני אלוקים ואדם .הוא מייצר
מבבתהתולהונכךוועוחוחבהערליליבירההצבטברחחת,שוובמןדבמרש'לועמאהפירללגגרללצוומוהצונקולמדןשוהשמתדינררותושהקתםםתגשחבכמאמיפילמשושפרתמאויקהוהג ביתןיו,רחשבדדשקשביעיינלדואיעמסותםבערת. תרמ ילתפ,ךיםוכמרימוגשולםייידרוממעדרחבשברכעסנושושמויהמש וחנלשתנםקינילאתיההתומנ.עללבווה'פאעיידלהעבחאסמ.וםעוחתשבפהיידררנקשביינאיויצההשרםמייייהםצהב,חביוישקפרתד.נעשיהפלעיםםבית המדרש התנועתי -מה זה?
7

