Page 7 - זרעים - ניסן-תשע"ו
P. 7

‫ניסן תשע"ו ‪ .‬אפריל ‪2016‬‬

‫במשכן אפשרות אחרת לעבודת ה'‪ ,‬בניגוד מוחלט להתנהגות בני עלי‪.‬‬                               ‫בין משה לשמואל‬
‫ההקדשה לנביא ולמנהיג מגיעה רק לאחר ההתמודדות הזאת של משה‬
‫ושמואל‪ .‬רק לאחר שהם עומדים באתגרים רוחניים מול בני עמם‪,‬‬        ‫זהו סיפור ההקדשה של שמואל לנביא‪ ,‬המובא בשמואל א ג‪ .‬אנו‬
‫מתוך ראיית הסבל מחד גיסא והרצון ליצור סביבה אחרת של עבודת‬      ‫מכירים בתנ"ך סיפורי הקדשה רבים‪ :‬משה‪ ,‬ישעיהו‪ ,‬ירמיהו‪ ,‬יחזקאל‬
‫ה' מאידך גיסא‪ ,‬רק לאחר כל זאת מתגלה אליהם ה' בתוך המציאות‪,‬‬     ‫ועוד‪ ,‬אך סיפור הקדשת שמואל דומה במיוחד לסיפור הקדשת משה‪.‬‬
‫בחדר השינה של שמואל ותוך כדי רעיית הצאן של משה‪ .‬בלב המקום‬      ‫ההשוואה בין שמואל למשה היא רחבה הן במאפייני הכתיבה הן‬
 ‫הטבעי של המנהיגים לעתיד הוא נותן להם נבואות על העתיד לבוא‪.‬‬    ‫בסיפורי חייהם של השניים‪ :‬שניהם גדלו מחוץ לבית מגיל צעיר מאוד‪,‬‬
                                                               ‫על שניהם אנו יודעים פרטים רבים מלידתם ועד למותם ואף סיפור‬
                          ‫לראות את הסביבה‬                      ‫ההתגלות הראשונה דומה במאפיינים רבים‪ ,‬מהזיהוי המאוחר יחסית‬
                                                               ‫של המעמד שבו הם נמצאים – משה בסנה ושמואל בהיכל ה' – ועד‬
‫כדי להיות מנהיגים ואולי אף נביאים עלינו לראות את הסבל שסביבנו‬  ‫לתשובת ה'הנני' של שניהם‪ .‬אולי שיא ההשוואה נמצא בסוף פרק ג‪:‬‬
‫ולייצר לו חלופה; להבחין בסבל הפיזי וגם הרוחני ולפתח דרך חדשה‬   ‫" ִּכי ֶנ ֱא ָמן ׁ ְשמ ּו ֵאל ְל ָנ ִביא ַלה'" (שם‪ ,‬כ) – ביטוי שנאמר גם על משה‪:‬‬
‫המתאימה לדור ולצרכיו‪ .‬הנביא נקרא בתנ"ך 'צופה'‪' ,‬חוזה'‪' ,‬רואה'‬
‫– אך לא רק בגלל חזיונות עילאיים בעולמות העליונים אלא כי‬                      ‫" ֹלא ֵכן ַע ְב ִ ּדי ֹמׁ ֶשה ְּב ָכל ֵּבי ִתי ֶנ ֱא ָמן ה ּוא" (במדבר יב‪ ,‬ז)‪.‬‬
‫הוא מסוגל לראות את הסבל של העם ולתווכו אל האלוקים‪ .‬הפעם‬        ‫אך ייתכן שההשוואה חסרה ללא סיפור הרקע שקדם לסיפור הנבואה‬
‫הראשונה שנזכרת המילה 'נביא' בתנ"ך היא בסיפור אבימלך ואברהם‪,‬‬    ‫וההתגלות של משה ושמואל‪ ,‬ולשם כך עלינו לנסות ולהבין את סיבת‬
‫כאשר ה' אומר לאבימלך שאברהם הוא נביא ועל כן יכול להתפלל‬
‫בעדו‪ .‬בפסוק זה אנו רואים את תפקידו המרכזי של הנביא – להתפלל‬                ‫הבחירה דווקא בשני הנביאים הללו למנהיגים ולנביאים‪.‬‬
‫בעבור העם ולפעול למענו‪ .‬זהו תפקידו של כל מנהיג ומי שרוצה‬       ‫אם נשווה את הרגע שקדם לנבואה אצל שניהם נגלה כי שניהם לא‬
‫להיות כזה‪ :‬לראות את הסבל הרוחני או הפיזי ולפעול לתיקונו השלם‪.‬‬  ‫השלימו עם המציאות שסביבם אלא ניסו לפעול בתוכה ולייצר חלופה‪.‬‬
‫כך שמואל מנערותו‪ ,‬בעוד הוא שוכב בהיכל ה'‪ ,‬כך משה היוצא‬         ‫חמשת הסיפורים הראשונים על משה רבנו בתורה המסופרים מהרגע‬
‫מארמון המלוכה לראות באחיו הסובלים וכך המנהיגים והנביאים‬        ‫שהוא מתחיל לפעול‪ ,‬קשורים לראייה ולפעולה בתוך המציאות שהוא‬
                                                               ‫רואה – מראיית הסבל והיחלצות לעזרה ועד למעמד הסנה‪ ,‬שכתוב‬
                        ‫שבכל דור וכל מי ששואף להנהגה ולנבואה‪.‬‬  ‫בו‪ָ " :‬א ֻסָרה ָּנא ְו ֶאְר ֶאה ֶאת ַה ַּמְר ֶאה ַה ָּג ֹדל ַה ֶּזה" (שמות ג‪ ,‬ג)‪ .‬משה‬
                                                               ‫רואה ופועל‪ ,‬וכמוהו גם שמואל‪ ,‬הפועל במציאות רוחנית מקולקלת‬
                                                               ‫ומעוותת ומצליח להתבלט ולמצוא חן בעיני אלוקים ואדם‪ .‬הוא מייצר‬

                                                               ‫מבבתהתולהונכךוועוחוחבהערליליבירההצבטברחחת‪,‬שוובמןדבמרש'לועמאהפירללגגרללצוומוהצונקולמדןשוהשמתדינררותושהקתםםתגשחבכמאמיפילמשושפרתמאויקהוהג‪ ‬ביתןיו‪,‬רחשבדדשקשביעיינלדואיעמסותםבערת‪. ‬תרמ‪ ‬ילתפ‪,‬ךיםוכמרימוגשולםייידרוממעדרחבשברכעסנושושמויהמש‪ ‬וחנלשתנםקינילאתיההתומנ‪.‬עללבווה'פאעיידלהעבחאסמ‪.‬וםעוחתשבפהיידררנקשביינאיויצההשרםמייייהםצהב‪,‬חביוישקפרתד‪.‬נעשיהפלעיםםבית המדרש התנועתי ‪ -‬מה זה?‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12