Page 11 - זרעים - אדר א תשע"ו
P. 11
הרב . googleאדר א' תשע"ו .פברואר 2016
זו בזו .ראשונה שבהן היא העובדה שפסיקת הלכה אינה רק ידע .היא
כוללת עוד מרכיבים מגוונים :מסורת פסיקה ,שימוש תלמידי חכמים –
שלא לחינם אמרו חז״ל ״גדול שימושה יותר מלימודה״ ,ובעיקר שיקול
דעת שנצבר לאחר שנים רבות של לימוד .פסיקת הלכה בשאלות
מורכבות כוללת מפגש של מרכיבים הלכתיים רבים שיש צורך ללבנם
ולדייקם ,להפגיש אותם עם הלכות אחרות שאף הן נוגעות למקרה
המדובר ,ופעמים רבות עולה סתירה בין ההלכות .ממילא קיים צורך
בשקלול כל מרכיב בהלכה ובקביעת משקלו מול ההיבטים האחרים,
ועוד עבודה רבה בכף הבנאים של בוני ההלכה ,שעבודתם מרבה
שלום בעולם .היכולת לעשות זאת נוצרת אחרי שנים רבות של עיסוק
בנושאים השונים ,ואין היא יכולה להירכש על ידי גלישה שטחית ברשת.
סיבה שנייה היא הצורך במישהו ״מבחוץ״ שיפסוק את ההלכה
וינטרל את הנגיעות האישיות ,את הנטייה להחמיר מדי ,את הנטייה
להקל מדי ,את חוסר תשומת הלב להשלכות של הפסיקה שלנו על
אחרים וכדומה .מדובר בתהליך של שיקוף ,דיוק ,חיפוש ורצון פנימי עז
להיות מכוונים מול ההלכה .לא לחינם קיבל עליו עם ישראל כי פסיקת
ההלכה לאורך תולדות חייו תיעשה בדרך כלל לא בידי האדם עצמו
שההלכה נוגעת בו כי אם על ידי המומחה ,האמור לעמוד מבחוץ ,לפסוק
בלא נגיעות ובלי השפעה של התאוות הפרטיות ,ולכוון את הדרך של לידת"הרב "Google
השואלים .לפיכך לא תם תפקיד הרב ,ושתי סיבות אלו – דיבור ה"שפה"
מעצימה את התחושה ואת המחשבה ההלכתית ותפקידו של הרב כגורם פסיקתי – מעצימות את תפקיד הרב.
כי תם תפקידו המסורתי של הרב .הידע לא זו בלבד אלא שלעתים דווקא שפע הידע המורכב העולה מהגלישה
נגיש לכול ,מנוע החיפוש מוכר ,אדם יכול לחפש ברשת מחייב מישהו שיעשה סדר בדברים ויברור את התבן מן המוץ.
אם כן ,האם הידע הנגיש לכול נעשה מיותר? האם אנו מייחלים את התשובות בעצמו ,ללמוד את המקורות ולדעת את
לעצימת העיניים העצמיות של מה שהוא אמור לעשות לאור
הציבור? מובן שלא .ראשית, ההלכה .פתיחת שערי הידע בפני כל
כאשר מדובר בשאלות פשוטות, "לידע שרכש האדם מתוך עם ישראל היא חלק מהמהפכה הגדולה
האדם אכן יכול לפתוח ספר הלכה החיפוש לפני שהלך לשאול שחולל עזרא הסופר כבר לפני אלפי שנים.
או לחפש במרשתת ולמצוא את את הרב -חשיבות בלתי נדלית. הוא הוציא את התורה לרחובה של עיר,
ההלכה .ואולם כאשר מדובר קרא אותה ולימד את העם כולו ,כולל נשים
בשאלה מורכבת יותר ,לידע וילדים ,ובכך העמיד את תלמוד התורה
שרכש האדם מתוך החיפוש לפני השואל בא אל הרב עם הידע ההמוני ,השייך לכולם ,במרכז ההוויה
שהלך לשאול את הרב – חשיבות האמונית שלנו .זוהי אכן הברכה הגדולה
בלתי נדלית .השואל בא אל הרב שלמד ,צבר וחיפש ,ועל כן אינו יושב מול שבפתיחת שערי הידע ,והיא ממשיכה
עם הידע שלמד ,צבר וחיפש, הרב כחייל המקבל פקודות וצווים בלתי את הדרך המיוחדת של היהדות – שתורה
ועל כן אינו יושב מול הרב כחייל ברורים אלאהואשותףבדיון ,שואל לעניין, פתוחה לכולם וכולם רשאים ללמדה .אמנם
המקבל פקודות וצווים בלתי כשמדובר בפסיקת הלכה נאמר כבר בתורה
ברורים אלא הוא שותף בדיון, כי יש מוסד של פסיקת הלכה" :וּ ָבא ָת ֶאל
ַה ּכֹ ֲה ִנים ַה ְל ִו ִיּם ְו ֶאל ַה ׁ ּשֹ ֵפט ֲא ׁ ֶשר ִי ְה ֶיה ַּב ָיּ ִמים
שואל לעניין ,בוחן את התשובות בוחן את התשובות להלכה ,מקשה על ָה ֵהם" (דברים יז ,ט) ,ופסיקת ההלכה אינה
להלכה ,מקשה על פסיקת הרב
ובוחן את תירוציו ,ועל ידי כך פסיקת הרב ובוחן את תירוציו ,ועל ידי כך פתוחה לכולם .לא זו בלבד אלא שלאחר
הוא משכלל מאוד את פסיקת הוא משכלל מאוד את פסיקת ההלכה" התמוטטות המוסד הגדול – הסנהדרין –
ההלכה .מניסיוני כרב אני למד קיבל עליו עם ישראל כי העולם הרבני
כי כאשר השאלה נשאלת מתוך הוא שימלא את החלל הזה עד שתיבנה
ידע – השואל נעשה חלק מבירור הסנהדרין מחדש ,כדי שלא תהיה תורת כל
ההלכה ,מקשה ומתרץ ,מערער אחד ואחד בידו ,ותיעשה התורה חס ושלום
כשתי תורות .ואולם משעה שנפתחו מנועי החיפוש בפני כולם מתברר ותומך ,ופסיקת ההלכה נעשית מדויקת ומבוקרת הרבה יותר ומצילה
היקף עולם המחלוקת המבורך הקיים בהלכה ,ולכאורה תם תפקידו של את כולנו הן מנטיית הלב המוטה שלנו ,הן מסטייה מדרכה האמתית של
הרב האחד ,או של "מרא דאתרא" ,ושערי הידע גם חושפים את העמדות ההלכה .וכך חוברים יחד הידע של המעורבים בפסיקה ,שיקול הדעת
ההלכתיות השונות ומאפשרות לכל אחד ללכת בדרך הלכתית כפי שהוא והמסורת לכוון את עצמנו יותר לעשות את ציוויו של ריבונו של עולם.
על כן טוב מאוד לנצל את כל הידע שאפשר להשיג מהחיפוש מבין אותה.
האם אכן זו המסקנה המתחייבת והראויה מהעולם המחובר ומהגלישה ולבוא אתו אל הרב ,ועל ידי כך גם להינצל משטחיות
והמתוקשר שאנו חיים בו? הוא היה נכון אילו הרב היה רק בעל הידע ,ומחוסר ההבנה שנובעים לעתים דווקא מריבוי הידע ,גם להיות
ומעתה הידע הזה אינו אקסקלוסיבי אלא פתוח לכול .ברם יש טעות שותפים בפסיקת ההלכה ,גם להינצל מחיפוש "חומרות" או "קולות",
גדולה בהנחה שתם תפקיד הרב .הדבר נובע משתי סיבות שאינן קשורות ולהתברך ממסורת ההלכה ומהידע הנרחב של הרב פוסק ההלכה.
11