Page 17 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 17

‫כוח נשי ‪ .‬שבט תשע"ו ‪ .‬ינואר ‪2016‬‬

‫כהסנשהמימוםל‬
    ‫ראש חודש שבט מבשר עמו את בוא ט"ו בשבט‪ ,‬חג המחבר בין‬
    ‫ישראל לאדמתו‪ .‬אבל מהו באמת החיבור בינינו לבין אדמת ארץ‬

       ‫ישראל? האם הוא אקראי בלבד‪ ,‬ואיך אפשר לחוש אותו?‬

                             ‫הרב ישי אביעזר‬

‫הנביא'‪ ,‬שישיב בכוס חמישית 'לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם'‪.‬‬          ‫'בן אדם כעץ שתול על מים ‪ /‬שורש מבקש ‪ /‬בן אדם כסנה מול‬
‫ססמת המורשה ששומע משה בסנה מלווה אותו ארבעים שנה‪ ,‬עד הר נבו‪.‬‬            ‫השמים ‪ /‬בו בוערת אש'‪ ,‬כתב יעקב רוטבליט את מעמד הסנה האישי‬
‫ללא הסברים‪ ,‬יוצר משה גזירה שווה של שתי המילים הזהות‪,‬‬                    ‫של כל אחד מאתנו‪ .‬משה העומד מול ההתגלות האלוהית רואה את‬
‫המאחדת את הנבואה הראשונה עם האחרונה‪ ,‬בססמת מורשה‪ .‬מורשה‬                 ‫האש של עצמו‪ַ .‬ל ַּבת האש הבוערת בו מבקשת לפרוץ את המסגרת‬
‫של ארץ ומורשה של 'תורה ציווה לנו משה' הולכות יחד‪ .‬אי אפשר‬               ‫הצרה ולהתרחב במרחב‪' ,‬לפרוש כנפיים ולעוף ‪ /‬אל מקום שבו ‪ /‬אולי‬
‫להפריד ביניהן‪ ,‬כשם שאי אפשר להפריד בין גוף לנשמה‪ .‬יעקב‬
‫רוטבליט הבין שמעמד הסנה של משה הוא מעמד אישי של כל אחד‬                                                 ‫כמו הר נבו ‪ /‬רואים רחוק רואים שקוף'‪.‬‬
‫ואחת‪ .‬השורש המחפש חיוּת והראש המורם לשמים‪ ,‬הם חיבור של תורה‬
                                                                          ‫" המשימה הבינלאומית של 'יכירו‬
                                  ‫ועבודה‪ ,‬כמו סולם המחבר ארץ ושמים‪.‬‬      ‫וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל‬
‫'אז דרכי אבדה ‪ /‬חיי היו חידה ‪ /‬צמא כמו הלך במדבר ‪ /‬אל‬                     ‫ברך' יכולה להיות רק בחיבור שבין‬
‫מילת אמת ‪ /‬שכוח בה לתת ‪ /‬לשאת פנים אל המחר'‪ ,‬כתב רוטבליט‪.‬‬                 ‫העם לארצו‪ .‬מי שיכול להאיר את‬
‫את הדרך האבודה בחיפוש אחר מילת אמת מוצאים במורשה של תורה‬                ‫החושך העולמי הם צבאות ה' היוצאים‬
‫וארץ ישראל‪ .‬רק בארץ ישראל יכולים לגלות לעיני כל העמים את‬                  ‫ממצרים ומתקדמים אל המורשה"‬
‫מלכות ה'‪ .‬המשימה הבינלאומית של 'יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך‬
‫תכרע כל ברך' יכולה להיות רק בחיבור שבין העם לארצו‪ .‬מי שיכול‬             ‫ה ֵראוּת השקופה תגיע בסוף ארבעים שנה‪ ,‬לפני הכניסה אל הארץ‪.‬‬
‫להאיר את החושך העולמי הם צבאות ה' היוצאים ממצרים ומתקדמים‬               ‫עכשיו באה בשורה שהארץ אינה 'ירושה' אלא 'מורשה'‪ .‬כדי לקבל‬
‫אל המורשה‪ .‬אומות העולם יבינו שה' הוא האלוהים רק אם צבאות ה'‬             ‫ירושה אין צורך במאמץ‪ ,‬אך מורשה‪ ,‬שהיא מצד המוריש‪ ,‬מלמדת על‬
                                                                        ‫הערך הגדול של הנחלה‪ .‬התכנית שמתגלית בסנה מבהירה שהמורשה‬
                                       ‫יגלו את הדבר‪ ,‬ורק מארץ ישראל‪.‬‬    ‫של ארץ ישראל היא תכנית מדורגת‪ ,‬שאינה מסתיימת בהופעה אחת‪,‬‬
‫מראה הסנה הוא סמל על דש הבגד‪ .‬אש‪ ,‬מים‪ ,‬שורש ושמים‪ ,‬הם‬
‫השורשים שלנו המבקשים תורה‪ ,‬תוך נשיאת העיניים לשמים כאש‬                                                                  ‫וממשיכה בחמש פעימות‪.‬‬
‫בוערת‪ .‬בחודש שבט עלה משה להר נבו כדי לראות רחוק ושקוף‪.‬‬                  ‫חמש פעימות של 'והוצאתי‪ ,‬והצלתי‪ ,‬וגאלתי‪ ,‬ולקחתי‪ ,‬והבאתי'‬
‫השקיפות מבהירה את האחדות של התורה והארץ‪ .‬הסמל הזה מחייב‪.‬‬                ‫מצביעות על התקדמות משלב לשלב‪ ,‬שכל אחד מהם מצריך ברכה‬
‫כדי להפוך את האור שהאיר בחג החנוכה שאותו עברנו‪ ,‬לאור גויים‪ ,‬יש‬          ‫והודיה של גאולה‪ .‬כך הורו חכמים למזוג ארבע כוסות בליל הסדר‪ ,‬לברך‬
‫להתחבר לא אל הארץ בלבד ולא אל התורה בלבד‪ .‬יש לחבר בין הארץ‬              ‫ולהודות על התקדמות הגאולה‪ ,‬ול ַצפות ל' ִה ֵנה אנכי שולח לכם את א ִל ָיה‬

                                         ‫לתורה ולהפוך לסנה בוער באש‪.‬‬
‫חודש שבט הוא חודש של תורה לפני הכניסה אל הארץ‪ .‬בראש‬
‫חודש שבט 'הואיל משה באר את התורה הזאת' לפני בני ישראל קודם‬
‫מותו‪ .‬הוא מ ַצווה‪ :‬עלה ֵרש‪ ,‬כדברי כלב‪' :‬על ֹה נעלה וירשנו אותה כי יכול‬
‫נוכל לה'‪ .‬רוח התבוסתנות של המרגלים נושבת בכל הדורות‪ ,‬וצריך‬

                                             ‫להחזיק חזק בדגל המורשה‪.‬‬

‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22