Page 17 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 17
כוח נשי .שבט תשע"ו .ינואר 2016
כהסנשהמימוםל
ראש חודש שבט מבשר עמו את בוא ט"ו בשבט ,חג המחבר בין
ישראל לאדמתו .אבל מהו באמת החיבור בינינו לבין אדמת ארץ
ישראל? האם הוא אקראי בלבד ,ואיך אפשר לחוש אותו?
הרב ישי אביעזר
הנביא' ,שישיב בכוס חמישית 'לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם'. 'בן אדם כעץ שתול על מים /שורש מבקש /בן אדם כסנה מול
ססמת המורשה ששומע משה בסנה מלווה אותו ארבעים שנה ,עד הר נבו. השמים /בו בוערת אש' ,כתב יעקב רוטבליט את מעמד הסנה האישי
ללא הסברים ,יוצר משה גזירה שווה של שתי המילים הזהות, של כל אחד מאתנו .משה העומד מול ההתגלות האלוהית רואה את
המאחדת את הנבואה הראשונה עם האחרונה ,בססמת מורשה .מורשה האש של עצמוַ .ל ַּבת האש הבוערת בו מבקשת לפרוץ את המסגרת
של ארץ ומורשה של 'תורה ציווה לנו משה' הולכות יחד .אי אפשר הצרה ולהתרחב במרחב' ,לפרוש כנפיים ולעוף /אל מקום שבו /אולי
להפריד ביניהן ,כשם שאי אפשר להפריד בין גוף לנשמה .יעקב
רוטבליט הבין שמעמד הסנה של משה הוא מעמד אישי של כל אחד כמו הר נבו /רואים רחוק רואים שקוף'.
ואחת .השורש המחפש חיוּת והראש המורם לשמים ,הם חיבור של תורה
" המשימה הבינלאומית של 'יכירו
ועבודה ,כמו סולם המחבר ארץ ושמים. וידעו כל יושבי תבל כי לך תכרע כל
'אז דרכי אבדה /חיי היו חידה /צמא כמו הלך במדבר /אל ברך' יכולה להיות רק בחיבור שבין
מילת אמת /שכוח בה לתת /לשאת פנים אל המחר' ,כתב רוטבליט. העם לארצו .מי שיכול להאיר את
את הדרך האבודה בחיפוש אחר מילת אמת מוצאים במורשה של תורה החושך העולמי הם צבאות ה' היוצאים
וארץ ישראל .רק בארץ ישראל יכולים לגלות לעיני כל העמים את ממצרים ומתקדמים אל המורשה"
מלכות ה' .המשימה הבינלאומית של 'יכירו וידעו כל יושבי תבל כי לך
תכרע כל ברך' יכולה להיות רק בחיבור שבין העם לארצו .מי שיכול ה ֵראוּת השקופה תגיע בסוף ארבעים שנה ,לפני הכניסה אל הארץ.
להאיר את החושך העולמי הם צבאות ה' היוצאים ממצרים ומתקדמים עכשיו באה בשורה שהארץ אינה 'ירושה' אלא 'מורשה' .כדי לקבל
אל המורשה .אומות העולם יבינו שה' הוא האלוהים רק אם צבאות ה' ירושה אין צורך במאמץ ,אך מורשה ,שהיא מצד המוריש ,מלמדת על
הערך הגדול של הנחלה .התכנית שמתגלית בסנה מבהירה שהמורשה
יגלו את הדבר ,ורק מארץ ישראל. של ארץ ישראל היא תכנית מדורגת ,שאינה מסתיימת בהופעה אחת,
מראה הסנה הוא סמל על דש הבגד .אש ,מים ,שורש ושמים ,הם
השורשים שלנו המבקשים תורה ,תוך נשיאת העיניים לשמים כאש וממשיכה בחמש פעימות.
בוערת .בחודש שבט עלה משה להר נבו כדי לראות רחוק ושקוף. חמש פעימות של 'והוצאתי ,והצלתי ,וגאלתי ,ולקחתי ,והבאתי'
השקיפות מבהירה את האחדות של התורה והארץ .הסמל הזה מחייב. מצביעות על התקדמות משלב לשלב ,שכל אחד מהם מצריך ברכה
כדי להפוך את האור שהאיר בחג החנוכה שאותו עברנו ,לאור גויים ,יש והודיה של גאולה .כך הורו חכמים למזוג ארבע כוסות בליל הסדר ,לברך
להתחבר לא אל הארץ בלבד ולא אל התורה בלבד .יש לחבר בין הארץ ולהודות על התקדמות הגאולה ,ול ַצפות ל' ִה ֵנה אנכי שולח לכם את א ִל ָיה
לתורה ולהפוך לסנה בוער באש.
חודש שבט הוא חודש של תורה לפני הכניסה אל הארץ .בראש
חודש שבט 'הואיל משה באר את התורה הזאת' לפני בני ישראל קודם
מותו .הוא מ ַצווה :עלה ֵרש ,כדברי כלב' :על ֹה נעלה וירשנו אותה כי יכול
נוכל לה' .רוח התבוסתנות של המרגלים נושבת בכל הדורות ,וצריך
להחזיק חזק בדגל המורשה.
17