Page 16 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 16

‫חושבת שהחוויה הייתה שמבנות לא ממש מצפים‪.‬‬                ‫לשלב בין גידול הילדים לעבודה הפרלמנטרית הקשה‪.‬‬           ‫ח"כ רחל עזריה‪" :‬אני‬
‫היו מורות שאמרו‪' :‬אנחנו נסביר לך את הפונקציה‬            ‫ביום שבו השיחה מתקיימת היא הייתה בכנסת עד‬               ‫חושבת שצריך לצאת‬
‫במתמטיקה‪ ,‬אבל בסופו של דבר מה שחשוב זה‬                  ‫השעה שש‪ ,‬חזרה הביתה לשעתיים להיות עם הילדים‪,‬‬             ‫מהטרמינולוגיה של‬
‫שתתחתני ותהיי אמא טובה וכדומה'‪ ,‬ואני שמחה‬               ‫ושוב יצאה לפגישות‪ .‬עזריה מספרת שפעמיים בשבוע‬
‫לשמוע שמתחולל שינוי‪ .‬אני חושבת שאחד הדברים‬                                                                         ‫זה או זה‪ .‬אנחנו‬
‫החשובים ביותר זה לאפשר לבנות את מגוון הדרכים‬               ‫היא מקפידה לחזור מוקדם כדי להיות עם הילדים‪.‬‬            ‫צריכים לראות את‬
‫למימוש עצמי‪ ,‬לחיות חיים מלאים‪ ,‬ויש כל מיני דרכים‬        ‫"אני עושה אאוטסורסינג‪ ,‬מיקור חוץ‪ ,‬לכל מה‬               ‫עצמנו כאנשים שלמים‬
‫לעשות זאת‪ .‬אני כן מסכימה עם הסרטון של נאמני‬             ‫שאני יכולה‪ .‬אין לי זמן לבשל‪ ,‬ואני משלמת על‬             ‫שעושים דברים שונים‬
‫תורה ועבודה‪ ,‬שלימודי מדעים לא תמיד מתאפשרים‬             ‫מה שאני יכולה‪ .‬אני שומרת על הזמן עם הילדים‪,‬‬             ‫ולתת לתא המשפחתי‬
‫לנערות דתיות‪ ,‬אומרים שזה לא ממש חשוב‪ ,‬יותר‬              ‫להיות אתם‪ ,‬לדעת מה הם צריכים‪ ,‬לזה לא עושים‬                ‫לקבל החלטות איך‬
‫חשוב שתתנדבי‪ .‬זה דיון טוב‪ ,‬לא צריך ללחוץ על בנות‬        ‫אאוטסורסינג‪ .‬העניין הוא להיות ממוקדת על מה‬
‫לעשות הכול‪ ,‬אבל צריך להעניק להן את האפשרויות‬            ‫הילדים שלך צריכים‪ .‬הילדים לא תמיד יודעים לומר‪,‬‬                ‫לנהל את זה"‬
‫לעשות מה שמתאים להן‪ .‬אני חושבת שאחת הסיבות‬              ‫'הסיטואציה בכיתה מורכבת לי'‪ ,‬הם פתאום מתנהגים‬
‫שצריך לתת את האפשרויות היא שאישה לא יכולה‬               ‫אחרת‪ ,‬את צריכה לחשוב על זה ולדעת להיות שם‪,‬‬
‫להיתפס רק כמתמטיקאית‪ ,‬טוב שיש את המקום‬                  ‫ואני חושבת שאם אנחנו מורידים את כל מטלות הבית‬
‫הרך והמתנדב‪ ,‬וכן להיפך ‪ -‬אישה לא יכולה להיות‬            ‫ומתמקדים בילדים‪ ,‬זה אפשרי‪ .‬זה עולה כסף‪ ,‬וצריך‬
‫רק מתנדבת אלא גם צריכה להתעצם בלימודים‪.‬‬                 ‫להרוויח מספיק כסף בשביל זה‪ ,‬אבל כשמכניסים את‬
‫לא חייבים לשלב הכול; כל אחת צריכה לעשות מה‬              ‫הכסף זה צריך להיות סדר העדיפויות‪ .‬שאלו פעם את‬
‫שמתאים לה‪ .‬אני כן חושבת שמאוד חשוב להשקיע‬               ‫מנהלת תיכון פלך לשעבר אליס שלוי מה הדבר הכי‬
‫בלימודים‪ ,‬ולא לוותר על מקצועות מדעיים‪ ,‬אם יש לך‬         ‫חשוב בשביל להיות פמיניסטית‪ ,‬והיא ענתה‪ :‬להתחתן‬

                                    ‫את זה‪ ,‬לכי על זה"‪.‬‬                 ‫עם גבר פמיניסטי‪ ,‬ואני מסכימה אתה"‪.‬‬
‫אבל השאיפות הגבוהות של הנערה לא יתנפצו‬                  ‫אבל לפעמים יש נשים שמעדיפות להיות בבית‬

                                        ‫כשהיא תגדל?‬                                                ‫עם הילדים‪.‬‬
‫"זו שאלה נפרדת‪ .‬נערות לא צריכות להילחץ מכך‬              ‫"אני לא חושבת שיש כאן דיכוטומיה של בית או‬
‫נערות שאם עכשיו הן לא מצליחות לשלב דברים‪ ,‬גם‬            ‫קריירה‪ .‬אני חושבת שצריך לצאת מהטרמינולוגיה של‬
‫בעתיד הן לא יצליחו‪ ,‬כי עוברים שינויים ומתבגרים‪.‬‬         ‫זה או זה‪ .‬אני אוהבת את הילדים שלי‪ ,‬אני רוצה להיות‬
‫איך משלבים? קודם כול‪ ,‬זה קשה‪ .‬אני עובדת על‬              ‫אתם‪ ,‬אני אוהבת להיות אתם גם כשקשה‪ ,‬חשוב לי‬
‫חוק שמשנה את זה‪ .‬יש לי חוק שלוקח את שעת‬                 ‫להיות אתם‪ ,‬אני אוהבת את העבודה שלי‪ ,‬אני רוצה‬
‫ההנקה ומאפשר לנשים לצאת מוקדם יותר בארבעת‬               ‫לעשות דברים משמעותיים‪ ,‬זה חלק ממי שאני‪ .‬אנחנו‬
‫החודשים אחרי חופשת הלידה להנקה‪ ,‬ואני רוצה‬               ‫צריכים לראות את עצמנו כאנשים שלמים שעושים‬
‫לאפשר לנשים וגברים להתחלק ביניהם בתוך זה‪ .‬ואז‬           ‫דברים שונים ולתת לתא המשפחתי לקבל החלטות‬
‫אנחנו מנסים לייצר שוק עבודה שבו גם לגברים יש את‬         ‫איך לנהל את זה‪ ,‬ולא להעמיס הכול על האישה‪ .‬אני‬
‫חוויית ההורות שחשובה להם‪ ,‬וגם הנשים לא צריכות‬           ‫יודעת שיש משפחות שבהן נשים רוצות להיות יותר עם‬
‫לחפש עבודה רק עד שלוש וחצי‪ ,‬או שזה נתפס כאילו‬           ‫הילדים וזה מצוין‪ ,‬אבל צריך לתת את כל האפשרויות‪.‬‬
‫הן מזניחות את הילדים אם לא‪ .‬קשה לשלב‪ ,‬אבל אני‬           ‫אני גם חושבת שככל שנייצר שוויון בשוק התעסוקתי‬
‫מקווה שלדור הבא יהיה יותר קל‪ .‬אנחנו דור המעבר‪.‬‬          ‫מבחינת שכר בין גברים לנשים אז בני הזוג יוכלו לקבל‬
‫צריך להגיד לנערות שלא יסתכלו עלינו‪ ,‬שיראו שלנו‬          ‫החלטה‪ .‬גם לגבר המעמסה של עול הפרנסה מאוד‬
‫קשה ויילחצו מכך‪ ,‬כי אנחנו דור מעבר‪ .‬הבנים שהן‬           ‫גדולה‪ ,‬ויש גברים שהיו מעדיפים לא להרגיש שרק‬
                                                        ‫הם צריכים להביא את כל הפרנסה הביתה‪ ,‬בדיוק‬
                     ‫יתחתנו אתם יהיו גברים אחרים"‪.‬‬      ‫כמו שהנשים רוצות להרגיש שלא כל עול הבית מוטל‬
                                                        ‫רק עליהן‪ .‬אני חושבת שאלו השינויים שמתרחשים‬
              ‫הקשיבי ללב‬                                ‫ואנחנו צריכים כמחנכים‪ ,‬מחוקקים‪ ,‬מעסיקים‪ ,‬לתת‬

‫המהפכה הפמיניסטית מציבה בפני הנשים הרבה‬                                             ‫את האפשרות‪ ,‬לא לכפות"‪.‬‬
‫אפשרויות‪ ,‬אבל גם הרבה אתגרים‪ .‬הסבתות שלנו‬               ‫האם יש ציפייה בלתי אפשרית כלפי נערות‬
‫לא חלמו שיהיה יום שבו תהיה נשיאת בית המשפט‬
‫העליון‪ ,‬חברות כנסת‪ ,‬שרות ומדעניות זוכות פרס נובל‪,‬‬                                       ‫ונשים להצטיין בכול?‬
‫אבל הן גם לא דמיינו אילו מחירים אותן נשים יצטרכו‬        ‫"זה מעניין שאת שואלת את זה‪ ,‬כי בעבר אני‬
‫לשלם בשביל להגשים את החלומות שלהן‪ .‬האם‬
‫אפשר לעמוד באתגר הזה? האם המחירים שווים את‬

  ‫זה? לכל אחת‪ ,‬כנראה‪ ,‬יש את התשובה הנכונה לה‪.‬‬

                                                        ‫לסיים בגרויות‬

‫להדריך בסניף‬

                                                                                                               ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21