Page 14 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 14

‫הצטיינות לא סותרת ערכיות‬                            ‫המעניין ומעורר ההשראה הותיר אותנו עם רגשות‬                  ‫הודיה‪" :‬אני מאוד‬
                                                       ‫מעורבים‪ :‬מצד אחד ברור שעצוב לראות בחורה בכיתה‬          ‫נהנית ממתמטיקה‪ ,‬אני‬
‫רבקה בת ה‪ 25-‬מפתח תקווה חושבת שנכון לתת‬                ‫י' מוותרת מראש על החלומות שלה כי אין לה זמן‬             ‫טובה בזה‪ ,‬אבל עשיתי‬
‫לכל בחורה את האפשרות להתפתח באופן מקסימלי‬              ‫להשקיע בלימודים‪ ,‬אבל מצד שני ‪ -‬האם ניתן לשאוף‬
 ‫בלימודים‪ ,‬ולא לעודד חינוך התנדבותי‪-‬חברתי בלבד‪.‬‬        ‫להצטיין בכמה תחומים במקביל? האם אנחנו מראש‬                  ‫בגרויות של ארבע‬
‫"'חנוך לנער על פי דרכו' ‪ -‬החינוך מאוד תלוי‬             ‫מחנכים לחיים בלתי אפשריים? איך אפשר להפוך את‬           ‫יחידות כי לא היה לי רצון‬
‫באופי הבחורה‪ .‬אם יש מישהי שחזקה יותר בין‬
‫אנשים‪ ,‬יש לעודד אותה להדריך‪ ,‬להעצים אותה‬                                     ‫כל החלומות האלה לאפשריים?‬          ‫וכוח להשקיע דווקא‬
‫בתחומים האלו ופחות לעשות עניין מההישגיות‬                                                                       ‫בזה‪ .‬לכל בגרות למדתי‬
‫שלה בלימודים‪ ,‬אם כי חשוב לעזור לה גם ברמה‬                             ‫לחץ אטומי‬                                 ‫בערב שלפני והוצאתי‬
‫הלימודית שלא יהיה לה נזק בעתיד‪ ,‬אבל לא‬                                                                          ‫מאה‪ ,‬אבל לא עשיתי‬
‫לעשות עניין‪ .‬אם יש מישהי מאוד חכמה וכישרונית‬           ‫"יש ציפייה מבנות בתיכון ללמוד עד שעות‬                    ‫יותר כי רציתי במקביל‬
‫בלימודים‪ ,‬צריך לחזק אותה שם‪ ,‬לעודד אותה‬                ‫מאוחרות בבית ספר"‪ ,‬מספרת לנו תאיר בת ‪ 17‬מהישוב‬          ‫לעשות דברים שהיו לי‬
‫מבחינה לימודית‪ .‬לכל אחד מהדברים יש ערך בפני‬            ‫מיתר‪" ,‬וכשהן מגיעות הביתה זה כבר בסביבות שבע‬
‫עצמו‪ .‬אם למישהי מתאימים שני הדברים ביחד‪,‬‬               ‫בערב‪ .‬מיותר לציין שבשעות האלה כבר קשה למוח‬                ‫משמעותיים יותר"‪.‬‬
‫ואם היא מאוד מוכשרת‪ ,‬אדרבה‪ ,‬צריך לעודד אותה‬            ‫לפעול‪ .‬וכמובן‪ ,‬שמצפים מבנות בתיכון להשקיע‬                 ‫ד"ר חנה קטן‪" :‬בימי‬
‫בשני המישורים‪ ,‬וכנראה שיש לה תכונות מיוחדות‬            ‫שעתיים שבועיות בהתנדבות‪ ,‬כשאת מבינה כמובן‬                 ‫ההתמחות המייגעת‪,‬‬
‫אם היא מצליחה לשלב את שני הדברים ולעמוד‬                                                                         ‫כששעות הלילה והיום‬
                                                                                       ‫שלעצמן אין להן זמן"‪.‬‬       ‫דרו יחדיו בערבוביא‬
                          ‫בשניהם צורה מקסימלית"‪.‬‬            ‫מה תעשה מי שלא מצליחה לשלב הכול?‬                      ‫מוחלטת‪ ,‬היה מביט‬
‫את חושבת שלרוב החינוך הדתי הוא יותר ערכי‬               ‫"בנות שלא מצליחות לעשות הכול מוותרות על‬                    ‫עליי בעלי ברחמים‪,‬‬
                                                       ‫משהו לצערי‪ ,‬כי אין ברירה‪ .‬המטרה שלך היא לצאת‬            ‫ואומר ‪' -‬חבל לי עלייך‪,‬‬
                                        ‫מאשר הישגי?‬    ‫עם תעודת בגרות‪ .‬אז או שאת מוותרת על השתתפות‬             ‫את לא מספיקה למצות‬
‫"אני לא רוצה לצאת בהכללות‪ ,‬כי אני למדתי‬                ‫בתנועת נוער‪ ,‬או על בילוי‪ ,‬שאם נודה על האמת‪ ,‬אין‬           ‫את הנחת של ילדינו‪.‬‬
‫רק באולפנה אחת ואני לא יודעת איך היה בשאר‬              ‫לזה זמן‪ ,‬ויש גם בנות שבוחרות לא לוותר על תנועת‬           ‫הם יסתדרו‪ ,‬אך חוויית‬
‫האולפנות‪ .‬באולפנה שלי היה בהחלט דגש על התחום‬           ‫הנוער‪ ,‬ובגלל שהן היו בפעולה אז הן לא ייגשו למבחן‬        ‫האמהות שלך מתקופת‬
‫הערכי ולא על התחום הישגי‪ .‬הדגש היה חינוכי‪,‬‬             ‫שלמחרת‪ .‬אני מרגישה לחץ אטומי לעמוד בכמה‬                 ‫ילדותם – תחלוף ב'אל‪-‬‬
‫התנדבותי‪ .‬יש לכך יתרונות‪ .‬לי זה התאים‪ ,‬אבל אני‬         ‫דברים במקביל‪ .‬אני ויתרתי על תנועת נוער ששהיתי‬
‫לא חושבת שזה טוב לכולן‪ .‬מישהי שמאוד מוכשרת‬             ‫בה לטובת הלימודים ואת ההתנדבות שלי לא התחלתי‬                         ‫חזור"‬
‫בתחום הלימודי ויכולה להוציא יותר מעצמה בתחום‬           ‫מחוסר זמן‪ .‬את מרגישה כל הזמן שאת במירוץ נגד‬
‫ההישגי הייתה יכולה להצטיין יותר‪ ,‬ואין סיבה לעמוד‬       ‫הזמן‪ .‬וזו הרגשה לא נעימה‪ .‬יש בנות שמרגישות‬
‫מול זה‪ ,‬זה לא סותר ערכיות‪ .‬בדור שלנו יש הרבה‬
                                                                                       ‫תסכול וייאוש‪ ,‬ובצדק"‪.‬‬
    ‫תחומים שבהם נשים משתלבות בצורה מדהימה"‪.‬‬
                                                                   ‫הקשבה עצמית‬
     ‫שוויון בשאיפות ובדרישות‬
                                                       ‫"בתור נערה שברתי מוסכמות‪ .‬למדתי באולפנה‬
‫"אני למדתי באולפנה מאוד הישגית‪ ,‬ואני‬                   ‫מאוד הישגית‪ ,‬שבה הכי נחשב לעשות חמש יחידות‬
‫לא מצטערת על זה לרגע"‪ ,‬אומרת נעמה‪ ,‬בת ‪30‬‬               ‫פיזיקה‪ .‬נלחמתי כדי להיות במקום שלי‪ ,‬בלי לתת‬
‫מירושלים‪ ,‬נשואה ואם לשלושה‪" .‬חינכו אותנו‬               ‫מקום ללחץ של הסביבה"‪ ,‬מספרת הודיה מפרדס‬
‫שהשמים הם הגבול‪ .‬שאנחנו צריכות להגיע הכי רחוק‬          ‫חנה‪ ,‬משווקת בתחום הרפואה האלטרנטיבית ואם‬
‫שאנחנו יכולות‪ ,‬ובאמת עבדנו קשה‪ ,‬והיום ברוך השם‬         ‫לארבעה‪" .‬התרבות שלנו מעודדת חוסר הקשבה‬
‫אנחנו רואות את הפירות‪ .‬לי‪ ,‬ולהרבה מהחברות שלי‬          ‫עצמית למקום הנכון שלי ולמה אני רוצה לעשות‪:‬‬
                                                       ‫האם אני מסוגלת היום ללמוד לפיזיקה‪ ,‬או שאולי‬
                  ‫יש עבודה נחשבת שאנחנו אוהבות"‪.‬‬       ‫בדיוק היום אני עוברת תהליך פיזי שמשפיע עליי‪,‬‬
‫ומה עם שאר הדרישות שיש כאלה שדורשים‬
                                                                               ‫ואני צריכה להיות עם עצמי?"‪.‬‬
                       ‫מנשים‪ ,‬כמו משפחה וילדים?‬        ‫אבל יש בנות שבאמת מתעצמות בלימודים והן‬
‫"אם הייתי גבר לא היית שואלת את זה‪ ,‬נכון? אז‬
‫כמו שעם גברים זה ברור מאליו שהם יכולים להגשים‬                          ‫דווקא כן הישגיות‪ ,‬וטוב להן עם זה‪.‬‬
‫את כל החלומות שלהם‪ ,‬ככה גם עם נשים‪ :‬זה צריך‬            ‫"אם טוב לך וכיף לך בלימודים‪ ,‬מצוין‪ ,‬אף אחד לא‬
                                                       ‫עוצר אותך‪ .‬אני לא אומרת שאנחנו צריכות לעצור את‬
                                   ‫להיות ברור מאליו"‪.‬‬  ‫עצמנו‪ .‬אני לא מתנגדת לכך שאישה תעבוד ותלמד‪,‬‬
‫"לצערי עדיין יש סטיגמה שמי שצריכה לדאוג‬                ‫כל עוד זה משמח אותה‪ .‬שתעשה מה שטוב לה‪ ,‬אבל‬
‫לבית והילדים זו האישה‪ ,‬בזמן שהגבר יכול להגשים‬
‫את עצמו‪ .‬אני חושבת שזו ממש טעות‪ .‬לשני בני הזוג‬                  ‫כשהיא מרגישה שזה חונק אותה‪ ,‬שתפסיק"‪.‬‬
‫יש מחויבויות שוות‪ ,‬ושאיפות שוות‪ .‬אצלנו בבית בעלי‬       ‫"אני מאוד נהנית ממתמטיקה‪ ,‬אני טובה בזה‪ ,‬אבל‬
‫לוקח את הילדים פעמיים בשבוע מהגן‪ ,‬ואני לוקחת‬           ‫עשיתי בגרויות של ארבע יחידות כי לא היה לי רצון וכוח‬
‫את הילדים פעמיים בשבוע‪ .‬עוד יום‪ ,‬אחד ההורים‬            ‫להשקיע דווקא בזה‪ .‬לכל בגרות למדתי בערב שלפני‬
‫שלנו עוזר‪ .‬לפעמים בעלי שומע הערות כמו‪' :‬זה ממש‬         ‫והוצאתי מאה‪ ,‬אבל לא עשיתי יותר כי רציתי במקביל‬
‫יפה איך שאתה עוזר לה עם הילדים'‪ .‬ההערות האלה‬           ‫להיות מדריכה‪ ,‬קומונרית‪ ,‬להתנדב‪ ,‬לעשות דברים שהיו‬
‫ממש מעצבנות‪ .‬למה הוא 'עוזר' לי?! אלה הילדים שלו‬        ‫לי משמעותיים יותר‪ .‬ויתרתי על המאמץ של חמש‬

                        ‫בדיוק כמו שהם הילדים שלי!"‬             ‫יחידות‪ ,‬עשיתי ארבע והייתי שמחה ומאושרת"‪.‬‬

                                                                                                              ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19