Page 14 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 14
הצטיינות לא סותרת ערכיות המעניין ומעורר ההשראה הותיר אותנו עם רגשות הודיה" :אני מאוד
מעורבים :מצד אחד ברור שעצוב לראות בחורה בכיתה נהנית ממתמטיקה ,אני
רבקה בת ה 25-מפתח תקווה חושבת שנכון לתת י' מוותרת מראש על החלומות שלה כי אין לה זמן טובה בזה ,אבל עשיתי
לכל בחורה את האפשרות להתפתח באופן מקסימלי להשקיע בלימודים ,אבל מצד שני -האם ניתן לשאוף
בלימודים ,ולא לעודד חינוך התנדבותי-חברתי בלבד. להצטיין בכמה תחומים במקביל? האם אנחנו מראש בגרויות של ארבע
"'חנוך לנער על פי דרכו' -החינוך מאוד תלוי מחנכים לחיים בלתי אפשריים? איך אפשר להפוך את יחידות כי לא היה לי רצון
באופי הבחורה .אם יש מישהי שחזקה יותר בין
אנשים ,יש לעודד אותה להדריך ,להעצים אותה כל החלומות האלה לאפשריים? וכוח להשקיע דווקא
בתחומים האלו ופחות לעשות עניין מההישגיות בזה .לכל בגרות למדתי
שלה בלימודים ,אם כי חשוב לעזור לה גם ברמה לחץ אטומי בערב שלפני והוצאתי
הלימודית שלא יהיה לה נזק בעתיד ,אבל לא מאה ,אבל לא עשיתי
לעשות עניין .אם יש מישהי מאוד חכמה וכישרונית "יש ציפייה מבנות בתיכון ללמוד עד שעות יותר כי רציתי במקביל
בלימודים ,צריך לחזק אותה שם ,לעודד אותה מאוחרות בבית ספר" ,מספרת לנו תאיר בת 17מהישוב לעשות דברים שהיו לי
מבחינה לימודית .לכל אחד מהדברים יש ערך בפני מיתר" ,וכשהן מגיעות הביתה זה כבר בסביבות שבע
עצמו .אם למישהי מתאימים שני הדברים ביחד, בערב .מיותר לציין שבשעות האלה כבר קשה למוח משמעותיים יותר".
ואם היא מאוד מוכשרת ,אדרבה ,צריך לעודד אותה לפעול .וכמובן ,שמצפים מבנות בתיכון להשקיע ד"ר חנה קטן" :בימי
בשני המישורים ,וכנראה שיש לה תכונות מיוחדות שעתיים שבועיות בהתנדבות ,כשאת מבינה כמובן ההתמחות המייגעת,
אם היא מצליחה לשלב את שני הדברים ולעמוד כששעות הלילה והיום
שלעצמן אין להן זמן". דרו יחדיו בערבוביא
בשניהם צורה מקסימלית". מה תעשה מי שלא מצליחה לשלב הכול? מוחלטת ,היה מביט
את חושבת שלרוב החינוך הדתי הוא יותר ערכי "בנות שלא מצליחות לעשות הכול מוותרות על עליי בעלי ברחמים,
משהו לצערי ,כי אין ברירה .המטרה שלך היא לצאת ואומר ' -חבל לי עלייך,
מאשר הישגי? עם תעודת בגרות .אז או שאת מוותרת על השתתפות את לא מספיקה למצות
"אני לא רוצה לצאת בהכללות ,כי אני למדתי בתנועת נוער ,או על בילוי ,שאם נודה על האמת ,אין את הנחת של ילדינו.
רק באולפנה אחת ואני לא יודעת איך היה בשאר לזה זמן ,ויש גם בנות שבוחרות לא לוותר על תנועת הם יסתדרו ,אך חוויית
האולפנות .באולפנה שלי היה בהחלט דגש על התחום הנוער ,ובגלל שהן היו בפעולה אז הן לא ייגשו למבחן האמהות שלך מתקופת
הערכי ולא על התחום הישגי .הדגש היה חינוכי, שלמחרת .אני מרגישה לחץ אטומי לעמוד בכמה ילדותם – תחלוף ב'אל-
התנדבותי .יש לכך יתרונות .לי זה התאים ,אבל אני דברים במקביל .אני ויתרתי על תנועת נוער ששהיתי
לא חושבת שזה טוב לכולן .מישהי שמאוד מוכשרת בה לטובת הלימודים ואת ההתנדבות שלי לא התחלתי חזור"
בתחום הלימודי ויכולה להוציא יותר מעצמה בתחום מחוסר זמן .את מרגישה כל הזמן שאת במירוץ נגד
ההישגי הייתה יכולה להצטיין יותר ,ואין סיבה לעמוד הזמן .וזו הרגשה לא נעימה .יש בנות שמרגישות
מול זה ,זה לא סותר ערכיות .בדור שלנו יש הרבה
תסכול וייאוש ,ובצדק".
תחומים שבהם נשים משתלבות בצורה מדהימה".
הקשבה עצמית
שוויון בשאיפות ובדרישות
"בתור נערה שברתי מוסכמות .למדתי באולפנה
"אני למדתי באולפנה מאוד הישגית ,ואני מאוד הישגית ,שבה הכי נחשב לעשות חמש יחידות
לא מצטערת על זה לרגע" ,אומרת נעמה ,בת 30 פיזיקה .נלחמתי כדי להיות במקום שלי ,בלי לתת
מירושלים ,נשואה ואם לשלושה" .חינכו אותנו מקום ללחץ של הסביבה" ,מספרת הודיה מפרדס
שהשמים הם הגבול .שאנחנו צריכות להגיע הכי רחוק חנה ,משווקת בתחום הרפואה האלטרנטיבית ואם
שאנחנו יכולות ,ובאמת עבדנו קשה ,והיום ברוך השם לארבעה" .התרבות שלנו מעודדת חוסר הקשבה
אנחנו רואות את הפירות .לי ,ולהרבה מהחברות שלי עצמית למקום הנכון שלי ולמה אני רוצה לעשות:
האם אני מסוגלת היום ללמוד לפיזיקה ,או שאולי
יש עבודה נחשבת שאנחנו אוהבות". בדיוק היום אני עוברת תהליך פיזי שמשפיע עליי,
ומה עם שאר הדרישות שיש כאלה שדורשים
ואני צריכה להיות עם עצמי?".
מנשים ,כמו משפחה וילדים? אבל יש בנות שבאמת מתעצמות בלימודים והן
"אם הייתי גבר לא היית שואלת את זה ,נכון? אז
כמו שעם גברים זה ברור מאליו שהם יכולים להגשים דווקא כן הישגיות ,וטוב להן עם זה.
את כל החלומות שלהם ,ככה גם עם נשים :זה צריך "אם טוב לך וכיף לך בלימודים ,מצוין ,אף אחד לא
עוצר אותך .אני לא אומרת שאנחנו צריכות לעצור את
להיות ברור מאליו". עצמנו .אני לא מתנגדת לכך שאישה תעבוד ותלמד,
"לצערי עדיין יש סטיגמה שמי שצריכה לדאוג כל עוד זה משמח אותה .שתעשה מה שטוב לה ,אבל
לבית והילדים זו האישה ,בזמן שהגבר יכול להגשים
את עצמו .אני חושבת שזו ממש טעות .לשני בני הזוג כשהיא מרגישה שזה חונק אותה ,שתפסיק".
יש מחויבויות שוות ,ושאיפות שוות .אצלנו בבית בעלי "אני מאוד נהנית ממתמטיקה ,אני טובה בזה ,אבל
לוקח את הילדים פעמיים בשבוע מהגן ,ואני לוקחת עשיתי בגרויות של ארבע יחידות כי לא היה לי רצון וכוח
את הילדים פעמיים בשבוע .עוד יום ,אחד ההורים להשקיע דווקא בזה .לכל בגרות למדתי בערב שלפני
שלנו עוזר .לפעמים בעלי שומע הערות כמו' :זה ממש והוצאתי מאה ,אבל לא עשיתי יותר כי רציתי במקביל
יפה איך שאתה עוזר לה עם הילדים' .ההערות האלה להיות מדריכה ,קומונרית ,להתנדב ,לעשות דברים שהיו
ממש מעצבנות .למה הוא 'עוזר' לי?! אלה הילדים שלו לי משמעותיים יותר .ויתרתי על המאמץ של חמש
בדיוק כמו שהם הילדים שלי!" יחידות ,עשיתי ארבע והייתי שמחה ומאושרת".
14