Page 11 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 11
girlכrוeחwנoשי . pשבט תשע"ו .ינואר 20165
למפעל תנועתי". צילום :דודי גנוט
"זה נקרא לכבד" ,עונה תמר.
"לכבד זו מכבסת מילים" ,אומרת איילת בחדות, תנועה של עם איילת (ביכורה)
"המדריכות שלי התלבשו יותר צנוע מכל המדריכות "החניכות לא חייבות
בסמינריון ,למרות שהן היו עם מכנסיים .הן היו בהלם לכל אורך המפגש חזרה הססמה "תנועה של לבוא עם חצאית ,הן
שככה דתיות מתלבשות .לפני כל פעילות של כלל עם" ,שאותה חרטה בני עקיבא על דגלה והיא פועלת לא צריכות להתחפש!
התנועה ,ההורים מקבלים מכתב שבו כתוב שאנחנו במרץ כדי להגשימה :בפתיחת סניפים גם במקומות
יוצאים למפעל של בני עקיבא ולכן אנחנו מכבדים לא-דתיים ,בקירוב חניכים מכל סוגי החברה וביצירת הן לא צריכות כל
ומבקשים שהבנות תבואנה עם מכנסיים ארוכות .זה חברה הטרוגנית אך מאוחדת .מהר מאוד המפגש נסוב החיים שלהן ללכת עם
לבוש מכבד .חצאית איננה לבוש מכבד אלא לבוש סביב הנושא הזה -גם בגלל סערת האולטרה-סגול מכנסיים ובסניף עם
הלכתי .ואנחנו יכולים להגיד שבסך הכול אנחנו שהביאה אתה ויכוחים על ההלכה ועל ההבנה השונה מכנסיים ,אבל אם הן
שואפים להלכה .את לא יכולה להגיד 'תנועה של עם' שלה ,וגם בגלל מגוון הסניפים הרחב שממנו מגיעות
אבל לא להתכוון לכך באמת ,כי את מסתכלת עליהם הקומונריות שמוליד שוני ,כגון הסניף של איילת כהן, רוצות ללכת לטיול
שיש בו עוד אנשים
בעין עקומה". שם הלכו המדריכות בסמינריון עם מכנסיים. מבני עקיבא ,אז הן
"עצוב לי שאנחנו צריכים לדון על דברים כאלה", "יש בעיה עם האמירה 'תנועה של עם' .אנחנו צריכות לשים חצאית
אומרת לפתע מרים מסניף נתיבות" .זה רק מראה צריכים לחנך דור שנאמן לעמו ,לארצו ולתורתו", כי זה לא מספיק טוב
שאנחנו שמים את העיקר בטפל ואת הטפל בעיקר. אומרת תמר מסניף נתניה" .האמירה צריכה לכלול לתנועה .למה את
זה שכל הדיונים שלנו הם על צניעות ועם חצאית חושבת שתורה שווה
או מכנסיים ,סטיקלייט או לא סטיקלייט ,מראה גם את התורה". חצאית? חצאית זה
שאנחנו לא מספיק שמים את ה'ואהבת לרעך כמוך' "כתוב' :עמו'!" ,מחזירה לה ורד מסניף גבעת שמואל.
תמר מסבירה" :אבל אי אפשר לאבד בתנועה את שולי"
ואת ה'לשון הרע' במרכז". התורה .ללכת עם מכנסיים בסמינריון זו בעיה .ולהגיד
שאי אפשר לחרוט את ההלכה על דגלנו בגלל שזה
אחדות ,כבוד ,הכלה שורף סניפים מסוימים ,זו בעיה .כי ההלכה צריכה
מה צריך להיות לנגד עינינו :הלכה או תנועה להיות לפנינו ואנחנו לא אמורים להתנצל על כך".
של עם? איילת מסניף ביכורה מסכימה עם תמר ,אבל
מסתייגת מעט" .גם אני חושבת שלבני עקיבא
ורד (גבעת שמואל)" :לכל אחד יש את הגדרות יכולה להיות אמירה שהיא מכבדת את ההלכה ,אבל
ההלכה שלו .בציבור הדתי יש כל כך הרבה גוונים, החניכות לא חייבות לבוא עם חצאית ,הן לא צריכות
גם בגבעת שמואל יש הרבה סוגים של אנשים .וזה להתחפש! הן לא צריכות כל החיים שלהן ללכת עם
מדהים וזה נורא הגיוני שגם בציבור הדתי הולכים מכנסיים ובסניף עם מכנסיים ,אבל אם הן רוצות
עם כיסוי ראש ועם מכנסיים ,כי זה סוג מסוים ללכת לטיול שיש בו עוד אנשים מבני עקיבא ,הן
של אוכלוסייה .את יכולה לבוא לבית כנסת בשבת צריכות לשים חצאית .למה את חושבת שתורה שווה
ולראות מישהי עם פאה ואחרת עם כיסוי ראש מלא
או חצי או בכלל לא ,וזה מה שמדהים כאן .וכל אחד חצאית? חצאית זה שולי".
והגדרות ההלכה שלו ,אבל הגדרת ההלכה של הסניף "אני חושבת שיש דברים מינימליים שצריך
צריכה להתקבל על ידי הקהילה". לדרוש" ,מחזירה תחיה מסניף קרית גת.
טליה (דולב)" :הדיון הוא לא האם זה חשוך או "אז זו לא תנועה של עם" ,אומרת איילת" ,הם
לא ,האם זה פרימיטיבי או לא .הדיון כאן הוא הלכתי. מכבדים .הם לא באים על אופניים חשמליות בשבת,
אף אחד לא מעלה בנות בחושך בגלל שרוצים להדיר הם הולכים חצי שעה ברגל למרות שהם לא שומרים
בנות .מעלים בנות בחושך כי יש עם זה בעיה הלכתית.
הרי מגוחך לבוא בטענה לבני עקיבא שהיא מדירה שבת בבית".
נשים :כל ההנהגה של התנועה בנויה על קומונריות. ורד מסניף גבעת שמואל מוסיפה" :את כאילו
אומרת הלכה ,אבל בואו תשקרו כשאתם מגיעים
זו התנועה שמצמיחה הכי הרבה מנהיגות נשית".
"אבל מה שלא תגידו ,יש קסם בתנועה הזו ,בזה
שהיא מורכבת מכל כך הרבה סגנונות וגוונים" ,מסכמת
ורד מסניף גבעת שמואל" ,ולכן אני חושבת שהמזכ"ל
צריך לצאת בהצהרה שבני עקיבא היא תנועה ערכית,
הלכתית ומקבלת את כל הגוונים .וזה גם מה שיפה
בה ,שהיא מורכבת מכל כך הרבה גורמים .ולכן כל
סניף צריך להחליט בהתאם לקהילה שלו .ואם הם
יצטרכו עזרה ,התנועה תהיה שם כדי לייעץ ולכוון מה
נכון ומה לא נכון .אבל כן צריך לשים לב שיש דברים
שמתאימים לסניף אחד ולא לסניף אחר".
הדיון המשיך עוד שעות נוספות; אולי לא יצאנו
עם תשובה חותכת וסופית ,אבל אין ספק שאמנם
תנועה של עם יוצרת מורכבות גדולה ,אך היא מביאה
אתה הרבה מאוד קסם של אחדות ,כבוד והכלה.
11