Page 6 - זרעים - שבט תשע"ו
P. 6

‫הרב חגי לונדין‬
                                                                           ‫רב משמעות‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                   ‫הזרקן‪ ,‬הצדיק והלחוץ‬
                   ‫לפרנסה בכבוד‪ ,‬כאמור לעיל; והן משום שהם הפתח‬            ‫זהו‪ .‬חנוכה מאחורינו ופסח יותר מתמיד עוד לפנינו‬               ‫"הזרקנים הם‬
                   ‫לשכלול המציאות‪ .‬יצירה מדעית; עבודה איכותית;‬            ‫(שנה מעוברת!)‪ .‬עכשיו‪ ,‬יחד עם הפעילות בסניף ולפני‬             ‫אותם בחורים‬
                   ‫כישורים מקצועיים – כל אלה הם מרכיבים חיוניים‬           ‫הבלגנים של חודש אדר‪ ,‬החודשים הללו הם ה'מאני‬                  ‫ובחורות שלא‬
                   ‫בקידום עולמו של הקדוש ברוך הוא‪ .‬גם ביחס ללימודי‬        ‫טיים' ללימוד לקראת הבגרויות‪ .‬כמו כל אתגר בחיים‪,‬‬              ‫בראש שלהם‬
                   ‫קודש – בוודאי שהדבר החשוב הוא פיתוח האישיות‬            ‫גם ביחס למבחני הבגרות המתקרבים ישנן כמה שיטות‬              ‫ללמוד‪ .‬יש להם‬
                   ‫ולא הציונים‪ ,‬אבל ציונים הם מדד המאתגר את האדם‬                                                                   ‫הסברים מפה ועד‬
                   ‫להגיע להישגים לימודיים‪ ,‬שבסופו של דבר הופכים‬                                                        ‫התמודדות‪:‬‬  ‫הודעה חדשה‪ .‬הם‬
                   ‫אותו לאדם בעל אישיות טובה יותר; אז בבקשה‪ ,‬לא‬           ‫א) שיטת הזרקן‪ :‬הזרקנים הם אותם בחורים‬                    ‫יטענו בלהט שלא‬
                   ‫להשתמש בקדוש ברוך הוא כתירוץ‪ .‬אמנם‪ ,‬לעתים יש‬           ‫ובחורות שלא בראש שלהם ללמוד‪ .‬יש להם כמובן‬               ‫צריך בגרות בחיים‬
                   ‫יחידי סגולה שכל חייהם יעסקו רק בתורה‪ ,‬אבל א)‪:‬‬          ‫הסברים מפה ועד הודעה חדשה‪ .‬הם יטענו בלהט שלא‬              ‫('יש לי דוד שלא‬
                   ‫כאמור‪ ,‬אלו יחידי סגולה (ומן הסתם הם גם לא יבזבזו‬       ‫צריך בגרות בחיים ('יש לי דוד שלא עשה בגרות והיום‬         ‫עשה בגרות והיום‬
                   ‫זמן לקרוא את המאמר הזה); וב)‪ :‬מי יודע לאן בסוף‬         ‫הוא מיליונר')‪ ,‬יאשימו את ההורים ('לוחצים אותי‬                ‫הוא מיליונר')‪,‬‬
                                                                          ‫יותר מדי')‪ .‬לעתים נכנסות כאן גם אשליות‪' :‬עכשיו‬
                                   ‫תתגלגלו בחיים? אל תחסמו אופציות‪.‬‬       ‫מכריחים אותי ללמוד דברים שלא מתאימים לי‪ ,‬אבל‬                   ‫יאשימו את‬
                   ‫ג) שיטת הלחוץ‪ :‬הלחוצים מרגישים שהעולם‬                  ‫באוניברסיטה אני אהיה תותח'‪ .‬חייבים להבין שכל‬              ‫ההורים ('לוחצים‬
                   ‫נמצא על כתפיהם‪ .‬מבחינתם‪ ,‬ממוצע בגרות פחות‬              ‫המשפטים הללו הם בריחה מהמציאות‪ .‬זה שדוד שלך‬               ‫אותי יותר מדי')‪.‬‬
                   ‫מ‪ 12.5-‬הוא כישלון מהדהד‪ .‬הם חורשים לחומר לבגרות‬        ‫הצליח בחיים זה למרות (!) שלא הייתה לו בגרות ולא‬
                   ‫כבר מכיתה א'‪ ,‬כי ברור להם שבלי בגרות מושלמת‬            ‫בגלל (!) שלא הייתה לו בגרות‪ .‬גם התירוץ של הורים‬             ‫לעתים נכנסות‬
                   ‫הם לא ימצאו עבודה‪ ,‬לא יתחתנו וככל הנראה גם לא‬          ‫מלחיצים לא ישנה את העובדה שמבחני הבגרות הם‬                ‫כאן גם אשליות‪:‬‬
                   ‫ימצאו טעם לחייהם‪ .‬כאן באמת צריך להרגיע ולקחת‬           ‫נתוני פתיחה חשובים לרכישת מקצוע מכובד‪ .‬לגבי‬               ‫'עכשיו מכריחים‬
                   ‫נשימה עמוקה‪ .‬הבגרויות כאמור הן שלב חשוב בחיים‪,‬‬         ‫החלומות על כך שבעתיד כן תשקיעו – על פי רוב אלו‬          ‫אותי ללמוד דברים‬
                   ‫אך הן לא כל החיים‪ .‬תפקידך עכשיו להשקיע ככל‬             ‫דמיונות‪ .‬מי שרציני עכשיו יהיה רציני אחר כך‪ ,‬ומי‬         ‫שלא מתאימים לי‪,‬‬
                   ‫יכולתך‪ ,‬אבל לדעת שציוני הבגרות אינם המדד הבלעדי‬        ‫שלא – לא‪ .‬כמובן שתמיד ניתן להשתנות ולשפר‪ ,‬אבל‬            ‫באוניברסיטה אני‬
                   ‫לאושר (מה גם שניתן לשפר אותם בשלב מאוחר‬
                   ‫יותר)‪ .‬היכולת לאזן בין עבודה קשה לבין ביטחון בה'‬                       ‫למה מראש להכניס את עצמך לבעיה?‬                ‫אהיה תותח'"‬
                   ‫היא יכולת שיש לאמץ לפני כל מבחן בחיים‪ ,‬ויהיו עוד‬       ‫ב) שיטת הצדיק‪ :‬הצדיקים הם אלה שגילו את‬
                   ‫הרבה כאלה‪ .‬על פי רוב‪ ,‬תכנון נכון של הזמן והמשימות‬      ‫אלוהים‪ ,‬ולפי שיטתם – אצלו לא צריך ללמוד‪ .‬תקבל‬
                   ‫בתקופה הזו מאפשר לצלוח את החודשים הללו ברוגע‬           ‫מהם הרצאות מאלפות על כך שלימודי חול זה 'ביטול‬
                                                                          ‫תורה'; מתמטיקה היא 'חכמה יוונית'; הם עכשיו‬
                                    ‫ובהצלחה; כמובן כל אחד לפי יכולתו‪.‬‬     ‫'בתהליך פנימי שלא נמדד בציונים'‪ ,‬וכמובן‪ ,‬טיעון‬
                   ‫שלב הלימוד לקראת מבחני הבגרות הוא שלב‬                  ‫המחץ – 'מה שחשוב זה האישיות ולא התעודה'‪ .‬גם‬
                   ‫מצוין בחיים לעבודת ה'‪ .‬זהו זמן נפלא לרכוש‬              ‫כאן חשוב להבהיר‪ :‬לימודי חול הם חלק מעבודת ה'‪.‬‬
                   ‫ידע; לפתח הרגלי למידה; יכולת ריכוז; בניית סדר‬          ‫נקודה! נכון שיש צד (!) שלימודי חול פחות חשובים‬
                   ‫עדיפויות; עמידה בלחצים והרבה אמונה ותפילה‪ .‬אל‬          ‫מלימודי קודש‪ ,‬אבל זה לא סותר את זה שיש להשקיע‬
                                                                          ‫גם בהם‪ .‬לימודי חול חשובים הן משום שהם אמצעי‬
                                                            ‫תחמיצו אותו‪.‬‬

                                                                                                                                  ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11