Page 19 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 19
טור אישי
שרה יאלו ∙ רכזת תכנית שורשים בבני עקיבא הסיפור שלהם
אלעד ליפשיץ
שכל קורא ינסה לשאול את עצמו :מה הוא יודע הסיפור שלהם הוא הסיפור של כולנו. זו לא
על הקהילה? על ההיסטוריה שלה? עד כמה היא חלק לפני כחודש נזעקה זעקה בתוך עם ישראל ,זעקה קריאה של
אינטגרלי מפסיפס צביון התרבויות ,המנהגים וההלכה שאם קראתם ,שמעתם או דיברתם עליה ,מילות
המפתח שתיארו אותה היו :האתיופים ,גזענות ,קיפוח, קהילה.
של עם ישראל כיום? מסכנים ,מתמסכנים ,אלימים ,ברברים ,עבריינים וכן זו קריאה
אם יצא לכם להכיר ילד ,בחור ,בחורה ,מבוגר
או זקן מהקהילה -האם תהיתם לעצמכם פעם מה הלאה. של עם:
הסיפור שהם הביאו אתם? איזה מסע תלאות הם התמונות ששודרו נשאו חותם של אלימות ,של עם שעודנו
ומשפחתם נדרשו לעבור כדי לזכות ולעלות למדינה? מחאה של קהילה אחת ,של כעס ותסכול רב-שנים,
אתם יכולים לקרוא למחאה הזו "מחאת יוצאי ובינינו ,לא בדיוק הבנתם גם על מה בדיוק הם מוחים: מפולג
אתיופיה" כפי שמשדרים לנו ,אך אני מציעה כאן הרי נותנים לקהילה הכול -הנחות ,מבצעים ,סבסודים; בתוכו.
אפשרות אחרת ,אפשרות להציץ לשורשי הכאב, מה ,אם כן ,חסר? על מה בעצם הם בוכים ,ולמה אם איננו
לשורשי הקהילה הזו .אין זו קריאה של קהילה; זו מצליחים
קריאה של עם .עם שעודנו מפולג בתוכו .אם איננו באלימות? להבין כיצד
מצליחים להבין כיצד המחאה הזו נוגעת גם אלינו ,אנו בתוך הסערה שהתחוללה ברחובות ובלבבות המחאה הזו
של המוחים נכחתי אני ,שרה יאלו ,שעליתי עם נוגעת גם
נדרשים לחשבון נפש אישי וציבורי. הוריי מאתיופיה והתחנכתי בישראל .עמדתי מנגד, אלינו ,אנו
בני עקיבא חרתה על דגלה את המשפט שבו חצויה בין שתי זהויות בתוכי :זהות אחת שמרגישה נדרשים
היא מתגאה" :בני עקיבא ,תנועה של עם" ,ואני תוהה ומבינה את הכאב המתפרץ כאן בשיאו ,וזהות שנייה לחשבון
לעצמי מיהו אותו עם ,ממה הוא מורכב ,והאם כל ששייכת למדינה ולעם ישראל ומרגישה חלק. נפש אישי
מרכיביו באים לידי ביטוי בתנועה .יש כאן סיפור של עמדתי מול מלחמת אחים לנגד עיניי .למראית עין וציבורי
קהילה בתוך עם ,סיפור של חלום וגעגוע לירושלים, ראיתי את מה שהמדיה שידרה לי -את האלימות,
אמונה תמימה ,סיפור שחובה להשמיע ולדבר אותו. את הביטויים הקשים ,את הנבדלות; אך בעין רגישה
אם אנו רוצים לשמש סמל ומופת לאחדות עם ישראל, ובלב מיוסר אפשר לראות את מה שלא נמצא על
עלינו לפתוח את שערינו ואת לבנו ולהכיר לעומק פני השטח .עבורי ,המחאה החברתית הזו ייצגה כאב,
תרבות ועולם של ילדים שהם חלק מהתנועה .יש לנו כאב של חלום שהתנפץ ,של כמיהה להיות חלק מעם
הזדמנות להרחיב ולהעשיר את הזהות היהודית שלנו שאליו הקהילה השתוקקה לשוב ולהתאחד ,רצון עז
בכך שנבחר לשאול ,ללמוד ולחבור באמת ובגובה להכרה ,הכרה בכוחות ובעוצמות שיש בקהילה ,אלה
העיניים לאוצרות התרבות ולדמויות שנמצאות ממש שלא ידועים ואפילו לא מוערכים בחברה; ולבסוף -
אתנו תחת אותה קורת גג תנועתית .כשנבין שזוהי החשיבות בלהשמיע סיפור ,סיפור שגודלו לא מוכר
זכות וחובה כאחד ,ניצור תנועה רב-גונית בפעיליה ברצף ההיסטורי של מדינתנו הקטנה ,סיפור של
ובחניכיה ,בתכניה ובשיח המשותף .כולי אמונה שבכך קהילה שהקריבה בחייה ובנפשה כדי לחיות על אדמת
נקרב בצעד נוסף את גאולת ישראל. ארץ הקודש.
19