Page 19 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 19

‫טור אישי‬

    ‫שרה יאלו ∙ רכזת תכנית שורשים בבני עקיבא‬         ‫הסיפור שלהם‬

    ‫אלעד ליפשיץ‬

‫שכל קורא ינסה לשאול את עצמו‪ :‬מה הוא יודע‬                           ‫הסיפור שלהם הוא הסיפור של כולנו‪.‬‬               ‫זו לא‬
‫על הקהילה? על ההיסטוריה שלה? עד כמה היא חלק‬         ‫לפני כחודש נזעקה זעקה בתוך עם ישראל‪ ,‬זעקה‬               ‫קריאה של‬
‫אינטגרלי מפסיפס צביון התרבויות‪ ,‬המנהגים וההלכה‬      ‫שאם קראתם‪ ,‬שמעתם או דיברתם עליה‪ ,‬מילות‬
                                                    ‫המפתח שתיארו אותה היו‪ :‬האתיופים‪ ,‬גזענות‪ ,‬קיפוח‪,‬‬             ‫קהילה‪.‬‬
                                 ‫של עם ישראל כיום?‬  ‫מסכנים‪ ,‬מתמסכנים‪ ,‬אלימים‪ ,‬ברברים‪ ,‬עבריינים וכן‬            ‫זו קריאה‬
‫אם יצא לכם להכיר ילד‪ ,‬בחור‪ ,‬בחורה‪ ,‬מבוגר‬
‫או זקן מהקהילה ‪ -‬האם תהיתם לעצמכם פעם מה‬                                                             ‫הלאה‪.‬‬      ‫של עם‪:‬‬
‫הסיפור שהם הביאו אתם? איזה מסע תלאות הם‬             ‫התמונות ששודרו נשאו חותם של אלימות‪ ,‬של‬                  ‫עם שעודנו‬
‫ומשפחתם נדרשו לעבור כדי לזכות ולעלות למדינה?‬        ‫מחאה של קהילה אחת‪ ,‬של כעס ותסכול רב‪-‬שנים‪,‬‬
‫אתם יכולים לקרוא למחאה הזו "מחאת יוצאי‬              ‫ובינינו‪ ,‬לא בדיוק הבנתם גם על מה בדיוק הם מוחים‪:‬‬             ‫מפולג‬
‫אתיופיה" כפי שמשדרים לנו‪ ,‬אך אני מציעה כאן‬          ‫הרי נותנים לקהילה הכול ‪ -‬הנחות‪ ,‬מבצעים‪ ,‬סבסודים;‬             ‫בתוכו‪.‬‬
‫אפשרות אחרת‪ ,‬אפשרות להציץ לשורשי הכאב‪,‬‬              ‫מה‪ ,‬אם כן‪ ,‬חסר? על מה בעצם הם בוכים‪ ,‬ולמה‬                 ‫אם איננו‬
‫לשורשי הקהילה הזו‪ .‬אין זו קריאה של קהילה; זו‬                                                                  ‫מצליחים‬
‫קריאה של עם‪ .‬עם שעודנו מפולג בתוכו‪ .‬אם איננו‬                                                     ‫באלימות?‬   ‫להבין כיצד‬
‫מצליחים להבין כיצד המחאה הזו נוגעת גם אלינו‪ ,‬אנו‬    ‫בתוך הסערה שהתחוללה ברחובות ובלבבות‬                     ‫המחאה הזו‬
                                                    ‫של המוחים נכחתי אני‪ ,‬שרה יאלו‪ ,‬שעליתי עם‬                  ‫נוגעת גם‬
                  ‫נדרשים לחשבון נפש אישי וציבורי‪.‬‬   ‫הוריי מאתיופיה והתחנכתי בישראל‪ .‬עמדתי מנגד‪,‬‬              ‫אלינו‪ ,‬אנו‬
‫בני עקיבא חרתה על דגלה את המשפט שבו‬                 ‫חצויה בין שתי זהויות בתוכי‪ :‬זהות אחת שמרגישה‬                ‫נדרשים‬
‫היא מתגאה‪" :‬בני עקיבא‪ ,‬תנועה של עם"‪ ,‬ואני תוהה‬      ‫ומבינה את הכאב המתפרץ כאן בשיאו‪ ,‬וזהות שנייה‬                ‫לחשבון‬
‫לעצמי מיהו אותו עם‪ ,‬ממה הוא מורכב‪ ,‬והאם כל‬          ‫ששייכת למדינה ולעם ישראל ומרגישה חלק‪.‬‬                    ‫נפש אישי‬
‫מרכיביו באים לידי ביטוי בתנועה‪ .‬יש כאן סיפור של‬     ‫עמדתי מול מלחמת אחים לנגד עיניי‪ .‬למראית עין‬                 ‫וציבורי‬
‫קהילה בתוך עם‪ ,‬סיפור של חלום וגעגוע לירושלים‪,‬‬       ‫ראיתי את מה שהמדיה שידרה לי ‪ -‬את האלימות‪,‬‬
‫אמונה תמימה‪ ,‬סיפור שחובה להשמיע ולדבר אותו‪.‬‬         ‫את הביטויים הקשים‪ ,‬את הנבדלות; אך בעין רגישה‬
‫אם אנו רוצים לשמש סמל ומופת לאחדות עם ישראל‪,‬‬        ‫ובלב מיוסר אפשר לראות את מה שלא נמצא על‬
‫עלינו לפתוח את שערינו ואת לבנו ולהכיר לעומק‬         ‫פני השטח‪ .‬עבורי‪ ,‬המחאה החברתית הזו ייצגה כאב‪,‬‬
‫תרבות ועולם של ילדים שהם חלק מהתנועה‪ .‬יש לנו‬        ‫כאב של חלום שהתנפץ‪ ,‬של כמיהה להיות חלק מעם‬
‫הזדמנות להרחיב ולהעשיר את הזהות היהודית שלנו‬        ‫שאליו הקהילה השתוקקה לשוב ולהתאחד‪ ,‬רצון עז‬
‫בכך שנבחר לשאול‪ ,‬ללמוד ולחבור באמת ובגובה‬           ‫להכרה‪ ,‬הכרה בכוחות ובעוצמות שיש בקהילה‪ ,‬אלה‬
‫העיניים לאוצרות התרבות ולדמויות שנמצאות ממש‬         ‫שלא ידועים ואפילו לא מוערכים בחברה; ולבסוף ‪-‬‬
‫אתנו תחת אותה קורת גג תנועתית‪ .‬כשנבין שזוהי‬         ‫החשיבות בלהשמיע סיפור‪ ,‬סיפור שגודלו לא מוכר‬
‫זכות וחובה כאחד‪ ,‬ניצור תנועה רב‪-‬גונית בפעיליה‬       ‫ברצף ההיסטורי של מדינתנו הקטנה‪ ,‬סיפור של‬
‫ובחניכיה‪ ,‬בתכניה ובשיח המשותף‪ .‬כולי אמונה שבכך‬      ‫קהילה שהקריבה בחייה ובנפשה כדי לחיות על אדמת‬

                 ‫נקרב בצעד נוסף את גאולת ישראל‪.‬‬                                                ‫ארץ הקודש‪.‬‬

‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24