Page 21 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 21

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

‫עולם המקדש‪ .‬הוא יהיה מקום אסתטי‪ ,‬כזה שמנוהל‬              ‫האמונה שלך‪ .‬כן‪ ,‬חסר לי בית מקדש – אני מתפלל‬           ‫יהודה גליק‬
‫ברמה הטכנולוגית הגבוה ביותר‪ .‬גם בהקשר המדיני‪,‬‬            ‫שבית המקדש ייבנה וכל עם ישראל יעבוד את הקב"ה‬
‫יום יבוא וראש ממשלת ישראל יקבל את פניו של‬                ‫בצורה אמתית וכנה – אבל כרגע זה ברמת השאיפה‬               ‫"יש בתורה‬
‫נשיא ארצות הברית בבית המקדש‪ ,‬ושניהם יחד‬                                                                           ‫משהו כמו‬
‫יקריבו קרבן שכולו התחברות למי שאמר והיה‬                       ‫בלבד; זה לא משהו שאני חושב עליו כל היום"‪.‬‬
                                                         ‫כדי להתמודד עם התסכול הזה‪ ,‬ניסינו לעשות קצת‬                 ‫חמישים‬
                                               ‫העולם"‪.‬‬   ‫סדר ולהבין אחת ולתמיד מה זה אומר לחכות לבניין‬       ‫פסוקים בענייני‬
                                                                                                             ‫שבת‪ ,‬ולעומתם‬
                                                                     ‫המקדש‪ ,‬ומה אמור לקרות כשהוא ייבנה‪.‬‬
                                                                                                                  ‫יש למעלה‬
    ‫סמל‪ ,‬לא בניין אמתי‬                                   ‫נשיא ארה"ב יבוא להקריב במקדש‬                         ‫מאלף פסוקים‬
                                                                                                             ‫שעוסקים בבית‬
‫אבל לפני שאנחנו מתחילים לפתח תקוות‪ ,‬הבה‬                  ‫אחד האנשים המפורסמים ביותר שעוסק כבר‬
‫נעז לשאול בקול רם‪ :‬האם אנחנו מצפים ומאמינים‬              ‫עשרות שנים בבירור הנושא הוא יהודה גליק‪ ,‬פעיל‬             ‫המקדש‪ .‬זו‬
‫בחזון בית המקדש? עבור אשת התקשורת אפרת‬                   ‫למען חופש פולחן בהר הבית‪ .‬יהודה שותף לעשרות‬           ‫הפרופורציה‪.‬‬
‫שפירא‪-‬רוזנברג‪ ,‬התשובה היא חד‪-‬משמעית לא‪.‬‬                  ‫יוזמות הקשורות בתודעת המקדש‪ ,‬כולל טקס שחזור‬            ‫בית המקדש‬
‫"חבל שלא מלמדים את הילדים שלנו יותר על‬                   ‫קרבן פסח המתקיים מדי שנה בירושלים‪" .‬בעתיד‪,‬‬
‫המקדש ההיסטורי‪ ,‬הקונקרטי‪ ,‬במקום לספר להם‬                 ‫כל החיים שלנו ייסובו סביב המקדש‪ .‬גם כשאני אוכל‬          ‫הוא הנושא‬
‫על איזו אידאה שכמעט מעולם לא הוגשמה"‪ ,‬היא‬                ‫את ארוחת הבוקר שלי בבית‪ ,‬זה ייעשה מתוך תפיסה‬         ‫המרכזי ביותר‬
‫אומרת‪" ,‬במשך רוב ימיו היה המקדש השני‪ ,‬וגם‬                ‫שהקריבו הבוקר את קרבן התמיד במקדש‪ .‬כל‬
‫הראשון‪ ,‬מקום של מסחר‪ ,‬פוליטיקה‪ ,‬שחיתות‪,‬‬                  ‫העשייה שלנו בעולם הזה תהיה מחוברת להוויה של‬            ‫שבו עוסקות‬
‫קומבינות וסיאוב‪ .‬קורא אינטליגנטי של המקרא‪,‬‬               ‫המקדש‪ .‬זו תופעה חובקת‪-‬כול – כשייבנה המקדש‬           ‫התורה שבכתב‬
‫המשנה‪ ,‬התלמוד והמדרשים לא יכול לפספס את זה‪.‬‬              ‫נבין שגם ילד מאינדונזיה שייך למבנה האחדותי‪,‬‬         ‫והתורה שבעל‪-‬‬
‫המקדש בתור מרכז רוחני אמתי היה קיים תקופה‬                ‫שהמשמעות שלו היא שהעולם מכיר בעובדה שה'‬
‫מאוד קצרה"‪ .‬שפירא‪-‬רוזנברג טוענת שבית המקדש‬                                                                               ‫פה"‬
‫צריך להישאר מושא געגוע בלבד‪ ,‬מיתוס שעורגים לו‬                  ‫אחד ושמו אחד‪ ,‬ובוחר לחבר בין שמים וארץ"‪.‬‬
‫מרחוק והוא אינו מתממש במציאות‪" .‬בית המקדש‬                                                                  ‫הרב אלי אלטשולר‬
‫השלישי‪ ,‬אם מישהו יבנה אותו‪ ,‬יתחיל את תהליך‬               ‫למה המקדש תופס מקום מרכזי כל כך בעשייה‬
‫הגסיסה שלו ברגע שיקום‪ .‬הוא ייהרס כמו שקודמיו‬                                  ‫שלך? מה החשיבות שלו בעיניך?‬  ‫"הנער באמת לא‬
‫נהרסו‪ .‬בית המקדש צריך להיות סמל רוחני‪ ,‬שאיפה‪,‬‬                                                                  ‫זקוק למקדש‬
                                                         ‫"קודם כול‪ ,‬המקדש לא תופס מקום מרכזי רק אצלי‪.‬‬           ‫באופן אישי‪,‬‬
                                     ‫רעיון – לא בניין"‪.‬‬  ‫זה נעוץ כבר בתורה‪ .‬רק כדי לסבר את האוזן – יש‬
                                                         ‫בתורה בערך חמישים פסוקים בענייני שבת‪ ,‬ולעומתם‬      ‫בוודאי לא לבית‬
‫הטענה שלך מזכירה טענות פוסט‪-‬ציוניות‪ :‬ארץ‬                 ‫יש למעלה מאלף פסוקים שעוסקים בבית המקדש‪.‬‬             ‫עצמו‪ .‬זה צורך‬
‫ציון וירושלים צריכות להישאר בפיוטים‪ ,‬בתפילות‬             ‫זו הפרופורציה‪ .‬בית המקדש הוא הנושא המרכזי‬            ‫כללי של העם‪,‬‬
‫ובגעגועים‪ ,‬ולא להתממש כגוף פוליטי מוצק‪ .‬מה‬               ‫ביותר שבו עוסקות התורה שבכתב והתורה שבעל‪-‬‬              ‫שיהיה מרכז‬
‫ההבדל בין תפיסות כאלה לבין התפיסה שאת מציגה?‬             ‫פה‪ .‬מאה שנים לפני החורבן קרה אסון גדול לעם‬            ‫רוחני‪-‬לאומי"‬
‫"ראשית‪ ,‬אני מאוד ציונית‪ .‬אבל אני כן חושבת‬                ‫ישראל – גלות עשרת השבטים‪ .‬אין שום צום שמציין‬
‫שאנחנו צריכים להפריד בין שאיפות פוליטיות של‬              ‫את האסון הזה‪ .‬מצד שני‪ ,‬יש לנו ארבעה צומות על‬
‫חיים ארציים – שאותן אין סיכוי לממש במלואן‬                ‫חורבן המקדש‪ ,‬כי מבחינתנו זו הטרגדיה הגדולה‬
‫וגם אין צורך לנסות ‪ -‬לבין ערכים רוחניים שאנחנו‬           ‫ביותר‪ .‬כל אדם שמתחתן שובר כוס זכר לחורבן‪ .‬כל‬
‫צריכים לחתור אליהם תמיד‪ ,‬גם כשאנחנו יודעים‬               ‫אדם שאוכל חתיכת עוגה מברך 'על המחיה' ומזכיר‬
‫שלא נגיע למקסימום‪ .‬שיר השירים כולו הוא משל‬               ‫את המקדש‪ .‬אנחנו אולי לא מרגישים את זה היום‪,‬‬
‫לעניין הזה‪ ,‬של הגעגוע התמידי שלא מתממש‪ .‬בית‬
‫המקדש שבשאיפות מעולם לא התקיים; רוב הזמן‬                        ‫אבל המקדש צריך להיות מרכז החיים שלנו"‪.‬‬
‫הוא היה מקום של שחיתות כוהנית ומלחמות על הר‬              ‫גליק נזהר מלשרטט בקווים מדויקים את המציאות‬
‫הבית‪ .‬חבל לבנות עוד מקדש שגם הוא יאכזב את מי‬             ‫העתידית‪" .‬אחד הדברים שהכי קשה לי לחזות זה‬
                                                         ‫העתיד‪ .‬בחיזוי העבר אני דווקא די מוצלח‪ ,‬אבל את‬
                                    ‫שתולה בו תקוות"‪.‬‬     ‫העתיד אני עוד לא מצליח לחזות"‪ ,‬הוא מתלוצץ‪.‬‬
                                                         ‫"איך ייראה היום‪-‬יום שלנו כשבית המקדש ייבנה?‬
   ‫בית המקדש תלוי רק בנו‬                                 ‫אני לא יודע בדיוק‪ .‬חלק מהעניין הוא שלא יישא‬
                                                         ‫גוי אל גוי חרב‪ ,‬וכולנו נפסיק להתחרות ולהיאבק‬
‫ד"ר תומר פרסיקו‪ ,‬חוקר דתות ורוחניות עכשווית‬              ‫אחד עם השני‪ .‬גם העם הגנאי והעם המקסיקני ידעו‬
                                                         ‫שיש להם חלק באחדות ה'‪ ,‬ולכן אין לאף אחד סיבה‬
                                                         ‫להילחם עם אדם אחר‪ .‬ברמה המעשית יותר‪ :‬ודאי‬
                                                         ‫שדרכי התחבורה והתקשורת החדישים ישרתו את‬

‫‪21‬‬
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26