Page 22 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 22

‫אורנה‪ ,‬על בית המקדש את לא בוכה חצי מזה‪ .‬היה‬           ‫מאוניברסיטת תל‪-‬אביב‪ ,‬מסכים עם שפירא‪-‬רוזנברג‪.‬‬                                ‫צילום‪ :‬דן פרץ‬
‫לי סוויץ' בראש‪ ,‬שאני צריכה לבכות פי עשרה על‬           ‫"אני חושב שאלה חלומות באספמיה"‪ ,‬הוא אומר‪,‬‬
                                                      ‫"כבר היו לנו בעבר שני מקדשים‪ .‬האם הם תרמו‬              ‫ד"ר תומר פרסיקו‬
                                         ‫בית המקדש"‪.‬‬  ‫לאחווה ולאחדות בעם ישראל? להפך – לא מעט‬                     ‫"כבר היו לנו‬
                                                      ‫פעמים היה דווקא המקדש במוקד מחלוקת פנים‪-‬‬                      ‫בעבר שני‬
‫מה ההבדל בין עולם שאין בו מקדש לבין עולם שבו‬          ‫ישראלית‪ .‬בבית הראשון היה זה הפיצול בין ממלכת‬             ‫מקדשים‪ .‬האם‬
                                         ‫המקדש בנוי?‬  ‫יהודה לממלכת ישראל‪ .‬בבית שני‪ ,‬כשהפרושים‬                     ‫בגללם העם‬
                                                      ‫והצדוקים נלחמו ביניהם‪ ,‬גם המקדש היה חלק‬                       ‫המקסיקני‬
‫"מערכת היחסים בין כנסת ישראל לריבונו של עולם‬                                                                 ‫הפסיק להילחם?‬
‫היא כמו הקשר בין בעל ואשה‪ ,‬בין נער אהוב לאהובה‪.‬‬                                                   ‫מהסכסוך"‪.‬‬
‫כשיש בית מקדש‪ ,‬כנסת ישראל וריבונו של עולם‬             ‫אבל למרות זאת‪ ,‬פרסיקו דווקא רואה בחיוב‬                   ‫האם הם תרמו‬
‫כאילו נשואים וגרים בבית אחד‪ .‬כשהבית חרב‪ ,‬זה‬           ‫את הקמתו של בית המקדש השלישי‪" .‬אין ספק‬                 ‫לאחווה ולאחדות‬
‫כמו בחור ובחורה שמאוהבים עד השמים אבל הם‬              ‫שמשהו חסר בדתיות שלנו‪ ,‬איזה חלל שהמקדש‬
‫רחוקים אחד מהשני‪ .‬לא רק שאין להם בית להיפגש‬           ‫יכול למלא‪ .‬מרכז רוחני עם עבודת כוהנים הוא דבר‬             ‫בעם ישראל?"‬
‫בו; הם גרים במדינות רחוקות‪ ,‬אין סקייפ‪ ,‬קו הטלפון‬      ‫חיובי‪ .‬זה לא חייב להיות מקדש עם קרבנות מן החי‬
‫משובש והם רק מחכים ליום שבו יוכלו להתאחד‪.‬‬             ‫– אפשר שיהיה זה מקדש בסגנון שהרמב"ם מדבר‬                 ‫אפרת שפירא‪-‬‬
‫כדי להמחיש להם את תחושת השלמות שאדם אמור‬              ‫עליו‪ ,‬משהו עליון יותר מבחינת צורת עבודת ה'‪ ,‬או‬               ‫רוזנברג‬
‫להרגיש‪ ,‬הקב"ה נתן לנו רגעי שיא בחיי הפרט‪ .‬אנחנו‬       ‫מרכז שמשלב תפילה והתבוננות‪ ,‬לימוד ומדיטציה‪,‬‬
‫מסוגלים להרגיש רק רסיסים מתחושת האחדות הזו‪,‬‬           ‫מוזיקה ופולחנים אחרים‪ .‬זה יהיה מקום המכריז יום‬              ‫"בית מקדש‬
‫שמוכרת לנו חלקית מחוויות של העולם הזה‪ .‬למשל‪,‬‬          ‫ולילה 'כאן עובדים את ה'‪ ,‬יש אלוהות שאנחנו רוצים‬              ‫שבשאיפות‬
‫מישהו שהייתה לו שאלה שהטרידה אותו זמן רב ויום‬                                                                       ‫מעולם לא‬
‫אחד הוא מצא את התשובה הספציפית המתאימה‬                                                      ‫להתקרב אליה'"‪.‬‬
‫לו‪ .‬באותו הרגע הכול מואר‪ ,‬החיים‪ ,‬האנשים‪ ,‬הקשר‬                                                                        ‫התקיים –‬
‫עם ריבונו של עולם‪ ,‬הכול שלם‪ .‬כך גם לגבי אדם‬           ‫מה ההבדל בעיניך בין המקדש השלישי ובין השניים‬            ‫במקומו‪ ,‬היה זה‬
‫שטרח על פרויקט‪ ,‬בנה בית‪ ,‬הגשים חלום‪ ,‬וכשסיים‬          ‫שהיו לפניו? איך לא נחזור על הטעויות שהובילו‬              ‫רוב הזמן מקום‬
‫הכול הוא מרגיש שהנפש כאילו הגיעה אל המנוחה‬
‫ואל הנחלה‪ ,‬והיא רגועה ואינה רוצה או צריכה דבר"‪.‬‬                                ‫לחורבן המקדשים הקודמים?‬            ‫של שחיתות‬
‫"אפילו כשאדם נמצא במופע הגמר של כוכב נולד‪,‬‬            ‫"קשה לי להגיד שזה תלוי במקדש‪ .‬השאלה הזו‬                ‫כוהנית ומלחמות‬
‫והאורות מהבהבים‪ ,‬והצבעים הנוצצים וההתלהבות‬            ‫תלויה אך ורק בנו‪ .‬יהיו סכסוכים סביבו‪ ,‬זה ברור‪.‬‬
‫בשיאה‪ ,‬ולרגע נדמה שהלב מלא בהתרגשות עד‬                ‫רק נסה לדמיין את נשות הכותל הופכות לנשות‬                   ‫על הר הבית‪.‬‬
‫הסוף‪ ,‬כל כך מלא שאנשים צורחים מהתרגשות ‪ -‬פה‬           ‫המקדש ודורשות לקרוא שם בתורה‪ .‬כמובן‪ ,‬לדעתי‬               ‫חבל לבנות עוד‬
‫זה תחושת מלאות באמצעים מלאכותיים וחיצוניים‪,‬‬           ‫חובה לתת גם להן את הזכות לעבוד את ה' בצורה‬               ‫מקדש שיאכזב‬
‫והתחושה מתפוגגת ברגע שהאורות כבים‪ .‬תארו לכם‬           ‫שהן מרגישות לנכון‪ .‬המקדש לא יספק לנו קיצורי‬
‫חוויה כזו מתוך פרץ אהבה לריבונו של עולם‪ ,‬דבר‬          ‫דרך‪ .‬המקדש הוא לא מטה קסמים שיהפוך את כולנו‬                  ‫גם הוא את‬
‫שאינו תלוי באמצעים חיצוניים אלא ברובד פנימי‬           ‫לעובדי ה' תמימים‪ .‬עבודה רוחנית היא תובענית‬                 ‫מי שתולה בו‬
‫ובלתי תלוי בדבר חיצוני‪ ,‬כך שזה נשאר גם אחרי‬           ‫וארוכה‪ .‬המקדש אולי יהיה לנו לעזר מסוים‪ :‬חבורות‬
‫שמעמד הקרבן‪ ,‬או כל מעמד אחד שיהיה במקדש‬               ‫של כוהנים או נביאים שילמדו את מלאכתם יעזרו‬                       ‫תקוות"‬
‫ייגמר‪ .‬אנחנו נלך עם זה הלאה וזה ימשיך ללחוש‬           ‫לנו בדרך‪ ,‬אבל הדרך בעינה עומדת‪ .‬יש לי רק דברים‬
‫ולבעבע ולמלא אותנו שמחה‪ .‬אז תחושת הסיפוק‬              ‫קלישאתיים לומר על הישרדות המקדש‪ :‬בדיוק‬
‫הזו‪ ,‬אנחת הרווחה הזו‪ ,‬המקום המואר הזה‪ ,‬תוכפל‬          ‫מה שחז"ל אמרו על שנאת חינם תקף גם בבניין‬
‫פי מאה‪ .‬ככה נרגיש כשיהיה בית מקדש‪ .‬סוף סוף‬            ‫השלישי‪ .‬אנחנו נצטרך להיות בוגרים‪ ,‬לדבר אחד‬
‫הגוף והנשמה יוכלו להתחבר‪ ,‬סוף סוף הנשמה שלנו‬          ‫עם השני בענווה ולא מתוך התנשאות‪ ,‬לכבד איש‬
‫תבוא על סיפוקה כי היא תקבל מענה לשאלותיה‪,‬‬             ‫את רעהו‪ ,‬וכך נוכל לשמור על המקדש שיעזור לנו‬
‫הגוף יפסיק להילחם בה‪ ,‬והלב יהיה כל כך מלא‬
                                                                                           ‫להתקרב לקב"ה"‪.‬‬
                             ‫שמחה‪ .‬כי הגענו הביתה"‪.‬‬

                                                      ‫הגוף והנשמה יתחברו‬

 ‫כל מי שלא נבנה בית המקדש‬                             ‫הסופרת אורנה בורדמן מציגה פן שונה ומצליחה‬
    ‫בימיו‪ ,‬כאילו החריבו‬                               ‫להמחיש איך החוויה הדתית שלנו תשתנה כשיהיה‬
                                                      ‫בית מקדש‪ .‬בספרה "היינו כחולמים" מתארת בורדמן‬
‫המציאות שגליק ובורדמן מתארים נשמעת כל כך‬              ‫בצבעים חיים את ימי בניית המקדש השני‪ .‬שאלת‬
‫חלומית‪ ,‬וכבר לא ברור למה אנחנו לא עושים הכול כדי‬      ‫המקדש העסיקה אותה עוד לפני שכתבה את הספר‪.‬‬
‫להביא את בית המקדש בהקדם‪ .‬כששואלים את הרב‬             ‫"העיסוק הזה התחיל אצלי בתקופת ההתנתקות‬
                                                      ‫מגוש קטיף‪ .‬מצאתי את עצמי ממש בוכה על‬
                                                      ‫העקירה‪ ,‬ובשלב מסוים תפסתי את עצמי ואמרתי‪:‬‬

                                                                                                             ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27