Page 22 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 22
אורנה ,על בית המקדש את לא בוכה חצי מזה .היה מאוניברסיטת תל-אביב ,מסכים עם שפירא-רוזנברג. צילום :דן פרץ
לי סוויץ' בראש ,שאני צריכה לבכות פי עשרה על "אני חושב שאלה חלומות באספמיה" ,הוא אומר,
"כבר היו לנו בעבר שני מקדשים .האם הם תרמו ד"ר תומר פרסיקו
בית המקדש". לאחווה ולאחדות בעם ישראל? להפך – לא מעט "כבר היו לנו
פעמים היה דווקא המקדש במוקד מחלוקת פנים- בעבר שני
מה ההבדל בין עולם שאין בו מקדש לבין עולם שבו ישראלית .בבית הראשון היה זה הפיצול בין ממלכת מקדשים .האם
המקדש בנוי? יהודה לממלכת ישראל .בבית שני ,כשהפרושים בגללם העם
והצדוקים נלחמו ביניהם ,גם המקדש היה חלק המקסיקני
"מערכת היחסים בין כנסת ישראל לריבונו של עולם הפסיק להילחם?
היא כמו הקשר בין בעל ואשה ,בין נער אהוב לאהובה. מהסכסוך".
כשיש בית מקדש ,כנסת ישראל וריבונו של עולם אבל למרות זאת ,פרסיקו דווקא רואה בחיוב האם הם תרמו
כאילו נשואים וגרים בבית אחד .כשהבית חרב ,זה את הקמתו של בית המקדש השלישי" .אין ספק לאחווה ולאחדות
כמו בחור ובחורה שמאוהבים עד השמים אבל הם שמשהו חסר בדתיות שלנו ,איזה חלל שהמקדש
רחוקים אחד מהשני .לא רק שאין להם בית להיפגש יכול למלא .מרכז רוחני עם עבודת כוהנים הוא דבר בעם ישראל?"
בו; הם גרים במדינות רחוקות ,אין סקייפ ,קו הטלפון חיובי .זה לא חייב להיות מקדש עם קרבנות מן החי
משובש והם רק מחכים ליום שבו יוכלו להתאחד. – אפשר שיהיה זה מקדש בסגנון שהרמב"ם מדבר אפרת שפירא-
כדי להמחיש להם את תחושת השלמות שאדם אמור עליו ,משהו עליון יותר מבחינת צורת עבודת ה' ,או רוזנברג
להרגיש ,הקב"ה נתן לנו רגעי שיא בחיי הפרט .אנחנו מרכז שמשלב תפילה והתבוננות ,לימוד ומדיטציה,
מסוגלים להרגיש רק רסיסים מתחושת האחדות הזו, מוזיקה ופולחנים אחרים .זה יהיה מקום המכריז יום "בית מקדש
שמוכרת לנו חלקית מחוויות של העולם הזה .למשל, ולילה 'כאן עובדים את ה' ,יש אלוהות שאנחנו רוצים שבשאיפות
מישהו שהייתה לו שאלה שהטרידה אותו זמן רב ויום מעולם לא
אחד הוא מצא את התשובה הספציפית המתאימה להתקרב אליה'".
לו .באותו הרגע הכול מואר ,החיים ,האנשים ,הקשר התקיים –
עם ריבונו של עולם ,הכול שלם .כך גם לגבי אדם מה ההבדל בעיניך בין המקדש השלישי ובין השניים במקומו ,היה זה
שטרח על פרויקט ,בנה בית ,הגשים חלום ,וכשסיים שהיו לפניו? איך לא נחזור על הטעויות שהובילו רוב הזמן מקום
הכול הוא מרגיש שהנפש כאילו הגיעה אל המנוחה
ואל הנחלה ,והיא רגועה ואינה רוצה או צריכה דבר". לחורבן המקדשים הקודמים? של שחיתות
"אפילו כשאדם נמצא במופע הגמר של כוכב נולד, "קשה לי להגיד שזה תלוי במקדש .השאלה הזו כוהנית ומלחמות
והאורות מהבהבים ,והצבעים הנוצצים וההתלהבות תלויה אך ורק בנו .יהיו סכסוכים סביבו ,זה ברור.
בשיאה ,ולרגע נדמה שהלב מלא בהתרגשות עד רק נסה לדמיין את נשות הכותל הופכות לנשות על הר הבית.
הסוף ,כל כך מלא שאנשים צורחים מהתרגשות -פה המקדש ודורשות לקרוא שם בתורה .כמובן ,לדעתי חבל לבנות עוד
זה תחושת מלאות באמצעים מלאכותיים וחיצוניים, חובה לתת גם להן את הזכות לעבוד את ה' בצורה מקדש שיאכזב
והתחושה מתפוגגת ברגע שהאורות כבים .תארו לכם שהן מרגישות לנכון .המקדש לא יספק לנו קיצורי
חוויה כזו מתוך פרץ אהבה לריבונו של עולם ,דבר דרך .המקדש הוא לא מטה קסמים שיהפוך את כולנו גם הוא את
שאינו תלוי באמצעים חיצוניים אלא ברובד פנימי לעובדי ה' תמימים .עבודה רוחנית היא תובענית מי שתולה בו
ובלתי תלוי בדבר חיצוני ,כך שזה נשאר גם אחרי וארוכה .המקדש אולי יהיה לנו לעזר מסוים :חבורות
שמעמד הקרבן ,או כל מעמד אחד שיהיה במקדש של כוהנים או נביאים שילמדו את מלאכתם יעזרו תקוות"
ייגמר .אנחנו נלך עם זה הלאה וזה ימשיך ללחוש לנו בדרך ,אבל הדרך בעינה עומדת .יש לי רק דברים
ולבעבע ולמלא אותנו שמחה .אז תחושת הסיפוק קלישאתיים לומר על הישרדות המקדש :בדיוק
הזו ,אנחת הרווחה הזו ,המקום המואר הזה ,תוכפל מה שחז"ל אמרו על שנאת חינם תקף גם בבניין
פי מאה .ככה נרגיש כשיהיה בית מקדש .סוף סוף השלישי .אנחנו נצטרך להיות בוגרים ,לדבר אחד
הגוף והנשמה יוכלו להתחבר ,סוף סוף הנשמה שלנו עם השני בענווה ולא מתוך התנשאות ,לכבד איש
תבוא על סיפוקה כי היא תקבל מענה לשאלותיה, את רעהו ,וכך נוכל לשמור על המקדש שיעזור לנו
הגוף יפסיק להילחם בה ,והלב יהיה כל כך מלא
להתקרב לקב"ה".
שמחה .כי הגענו הביתה".
הגוף והנשמה יתחברו
כל מי שלא נבנה בית המקדש הסופרת אורנה בורדמן מציגה פן שונה ומצליחה
בימיו ,כאילו החריבו להמחיש איך החוויה הדתית שלנו תשתנה כשיהיה
בית מקדש .בספרה "היינו כחולמים" מתארת בורדמן
המציאות שגליק ובורדמן מתארים נשמעת כל כך בצבעים חיים את ימי בניית המקדש השני .שאלת
חלומית ,וכבר לא ברור למה אנחנו לא עושים הכול כדי המקדש העסיקה אותה עוד לפני שכתבה את הספר.
להביא את בית המקדש בהקדם .כששואלים את הרב "העיסוק הזה התחיל אצלי בתקופת ההתנתקות
מגוש קטיף .מצאתי את עצמי ממש בוכה על
העקירה ,ובשלב מסוים תפסתי את עצמי ואמרתי:
22