Page 15 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 15

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

                                          ‫ולשכרון כוח‪.‬‬                          ‫שטנו‪ .‬עלינו מוטלת האחריות‪.‬‬                                               ‫"ימי בין‬
‫עם מסר כזה החברה הישראלית כולה יכולה‬                    ‫בהרבה מקומות בתורה ובנביאים מסביר לנו‬                                                     ‫המצרים בכלל‬
‫להזדהות‪ .‬הסכנה מפני שחיתות מוסרית והחובה‬                ‫הקב"ה שהארץ ניתנת לנו על תנאי‪ .‬כך‪ ,‬למשל‪,‬‬
‫להיות ראויים לארץ היא חובה של כולנו‪ .‬עלינו‬                                                                                                          ‫ותשעה באב‬
‫לקרוא את מגילת איכה‪ ,‬לזכור את האסונות שקרו‬                                      ‫מבטיחה התורה בספר ויקרא‪:‬‬                                           ‫בפרט הם ימי‬
‫לנו‪ ,‬ולשאול את עצמנו מה דורש תיקון במדינת‬               ‫וּ ׁ ְש ַמ ְר ֶּתם ַא ֶּתם ֶאת ֻח ּקֹ ַתי ְו ֶאת ִמ ׁ ְש ָּפ ַטי ְול ֹא ַת ֲעשׂוּ‬        ‫התבוננות‪ .‬ימים‬

                                           ‫ישראל היום‪.‬‬        ‫ִמ ּכֹל ַה ּת ֹו ֵעבֹת ָה ֵא ֶּלה ָה ֶא ְז ָרח ְו ַה ֵּגר ַה ָּגר ְּבת ֹו ְכ ֶכם‪:‬‬       ‫שבהם אנו‬
‫ראשית‪ ,‬ריסון האדם על פני האדמה נמצא‬                     ‫ִּכי ֶאת ָּכל ַה ּת ֹו ֵעבֹת ָה ֵאל ָעשׂוּ ַא ְנ ׁ ֵשי ָה ָא ֶרץ ֲא ׁ ֶשר‬                ‫נדרשים להטות‬
‫בתחום הפרטי ביותר – בבית‪ .‬אפילו בבית אני איני‬           ‫ִל ְפ ֵני ֶכם ַו ִּת ְט ָמא ָה ָא ֶרץ‪ :‬ול ֹא ָת ִקיא ָה ָא ֶרץ ֶא ְת ֶכם‬
‫אדון‪ .‬החשש מסוג של אדנות שמבטא השתררות של‬                                                                                                           ‫אוזן ולפתוח‬
‫האדם הוא ראשית החורבן‪ .‬כנגד זה יוצאת התורה‪ .‬גם‬            ‫ְּב ַט ַּמ ֲא ֶכם אֹ ָת ּה ַּכ ֲא ׁ ֶשר ָק ָאה ֶאת ַה ּג ֹוי ֲא ׁ ֶשר ִל ְפ ֵני ֶכם‪:‬‬        ‫עין גם אל‬
‫במחוזות המשפחה האינטימית שלך לא אתה השולט‬               ‫הדימוי של הארץ המקיאה את יושביה נועד‬
‫ולא אתה האדון‪ .‬כשתודעת הענווה תהיה נוכחת‬                ‫לתאר את הקשר הרוחני בין הגיאוגרפיה ובין התורה‪.‬‬                                            ‫תוככי החברה‬
                                                        ‫רש"י דימה זאת במשל ל"מלך שהאכילוהו דבר מאוס‪,‬‬                                                 ‫הישראלית‪,‬‬
                ‫בבית‪ ,‬היא תתפשט על פני כל הארץ‪.‬‬         ‫שאין עומד במעיו אלא מקיאו‪ ,‬כך ארץ ישראל אינה‬
‫מהבית מתפשטת ההכרה של הענווה אל הסביבה‬                  ‫מקיימת עוברי עבירה"‪ .‬על פי המשל הזה‪ ,‬הארץ‬                                                ‫ולדעת שהמשך‬
                                                        ‫היא המלוכה והיושבים בה הם האוכל‪ ,‬שיכול לערוב‬                                                ‫חזון הגאולה‬
     ‫הקרובה‪ ,‬אל השכונה‪ ,‬אל העיר ואל כל המדינה‪.‬‬          ‫ל ִח ָּכה של המלוכה או להידחות ממנה‪ .‬כך‪ ,‬על פי‬                                               ‫ובניין הבית‬
‫ימי בין המצרים בכלל ותשעה באב בפרט הם‬                   ‫הנמשל‪ ,‬הארץ שייכת לאלוהים וישראל חיים עליה‬                                                 ‫השלישי אינו‬
‫ימים של התבוננות‪ .‬ימים שבהם אנו נדרשים להטות‬            ‫על תנאי שיתנהלו בארץ על פי קוד מוסרי מחייב‪ .‬לא‬                                              ‫מובן מאליו"‬
‫אוזן ולפתוח עין גם אל תוככי החברה הישראלית‪,‬‬             ‫הארץ שייכת לעם אלא העם צריך להיות שייך לארץ‪.‬‬
‫ולדעת שהמשך חזון הגאולה ובניין הבית השלישי לא‬           ‫המחשבה שהאדמה ניתנה לנו ועלינו להיאחז בה בלי‬
‫מובן מאליו‪ .‬מדינת ישראל היא מתנה שנתן לנו ה'‪,‬‬           ‫קשר להתנהלות שלנו עליה היא מחשבה שנובעת‬
                                                        ‫מפגאניות‪ ,‬והיא כופרת בעיקרי התורה‪ .‬מעבר לכך‪,‬‬
                         ‫אך המשך תקומתה תלוי בנו‪.‬‬       ‫זו מחשבה מסוכנת שעלולה להוביל אותנו לעיוורון‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20