Page 16 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 16

‫רה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הזי‬

    ‫לההאיוםתמ"דהרימכביוגםרבהתיאכוחןריאיכו"ליעםל‬
    ‫חניכים צעירים במחנות הקיץ?‬

    ‫נגד‬                                                         ‫>>‬  ‫בעד >>‬

     ‫פריאל מנשה‪ ,‬שבט דביר‪ ,‬סניף קדימה‬                                   ‫זוהר פרידמן‪ ,‬שבט אחיה‪ ,‬סניף רעננה‬

‫מחנה הקיץ של תנועת בני עקיבא הוא אחד מנקודות השיא‬                   ‫אין ספק‪ ,‬אסור להקל ראש בנושא הבטיחות במחנות הקיץ‬
‫עבור כל חניך בתנועה‪ .‬בכל שנה‪ ,‬בכל שכבת גיל‪ ,‬המחנה הוא‬               ‫ובטיולים‪ .‬כל מדריך שיוצא למחנה חייב לעבור הדרכה‪ ,‬יותר‬
‫מקור נוסף לגיבוש השבט‪ .‬החניכים מגיעים למספר ימים של‬                 ‫מעזרה ראשונה בסיסית‪ .‬בנוסף‪ ,‬חשוב לוודא שהמדריך מבין‬
‫פעילויות וטיולים עם חברים‪ ,‬ישנים בשקי שינה‪ ,‬רחוק מתנאי‬              ‫את גודל האחריות המונחת על כתפיו‪ ,‬וצריך לשים לב שיהיו‬
‫הבית‪ ,‬שוברים שגרה ומרגישים את הוויית החופש הגדול‪.‬‬                   ‫מספיק מדריכים ושהיחס בין מדריך לחניך הוא הגיוני‪ .‬אבל‬
                                                                    ‫לאחר שטיפלנו בעניינים האלו‪ ,‬אין שום סיבה שמי שמלווה‬
                                                       ‫איזה כיף!‬    ‫את הילדים כל השנה וכבר יצר אתם קשרים של אמון וחינוך‬
‫לצד החניכים הנרגשים‪ ,‬ישנם גם המדריכים‪ .‬במחנה‬                        ‫לא ימשיך במשימה הזו במהלך אחד מאירועי השיא במעגל‬
‫יותר מבימי השגרה מחויב המדריך לשמש דוגמה אישית‬
‫אולטימטיבית לחניכיו‪ :‬להוביל בעליות‪ ,‬לתמוך בירידות‪ ,‬גם‬                                                               ‫השנה התנועתי‪.‬‬
‫כשקשה וחם ולא בא לו‪ .‬הבה לא נשכח שאותו מדריך‪ ,‬בוגר‬                  ‫מבחינה פרקטית‪ ,‬אם רוצים שמשהו באמת יקרה‪,‬‬
‫ככל שיהיה‪ ,‬גדול מחניכיו רק בכמה שנים‪ .‬ספק אם הוא באמת‬               ‫בהרבה מצבים הגורם שיפעיל את החניכים במחנה בצורה‬
‫מוכשר להתמודד עם האחריות שמונחת על כתפיו במחנה‪,‬‬                     ‫היעילה ביותר הוא המדריך‪ .‬מבחינת אידיאלים‪ ,‬יש ערך בכך‬
‫ודאי כשמדובר בילדים ונערים בכיתות ד'‪-‬ט' שנמצאים מחוץ‬                ‫שתנועת נוער מובלת על ידי הנוער‪ .‬כשמטילים את האחריות‬
                                                                    ‫על המדריכים‪ ,‬בדרך כלל אין להם ברירה אלא לקבל אותה‪,‬‬
                                       ‫לבית ורחוקים מההורים‪.‬‬        ‫וכך הם הופכים לבוגרים ואחראיים יותר‪ .‬ההבנה שחינוך‬
‫אף על פי שהמדריך השתתף בהכנות שהתנועה מציעה‪,‬‬                        ‫הוא לא עבודה של שעה וחצי ואיננו קשור רק לפעולות‬
‫האם הוא יוכל להתמודד בצורה נכונה עם מצבי לחץ ‪ -‬כשחניך‬               ‫מוכנות מראש‪ ,‬אלא להתנהלות כוללת‪ ,‬גורמת למדריכים‬
‫בוכה באמצע מסלול כי נפל‪ ,‬או כשחניך סובל מחום באמצע‬                  ‫להתנהל בצורה נבונה יותר ולהיות אישיות לדוגמה עבור‬
‫הלילה? אמנם יש מבוגרים באזור‪ ,‬אך הם לא תמיד זמינים‪.‬‬                 ‫החניכים שלהם‪ .‬השהות ביחד ‪ 24/7‬והחוויות שהם עוברים‬
‫במצבים מסוימים יכול המדריך להחליט על דעת עצמו החלטה‬                 ‫ביחד מעמיקות את החיבור ואת הכימיה בין המדריך לבין‬
‫שייתכן שאדם מבוגר היה מחליט באופן שונה לחלוטין‪ ,‬קרוב‬                ‫החניכים שלו‪ ,‬ומשליכות על המשך העבודה החינוכית לאורך‬
                                                                    ‫כל השנה‪ .‬לכן‪ ,‬לדעתי‪ ,‬חשוב שהמדריכים ימשיכו להיות‬
                                     ‫לוודאי באופן מושכל יותר‪.‬‬
‫זו ההחלטה שלכם‪ ,‬ומה שתחליטו ‪ -‬עשו טובה‪ ,‬שמרו על‬                                          ‫אחראיים על חניכיהם גם במחנות הקיץ‪.‬‬
‫עצמכם וזכרו להשאיר את השטח נקי‪ ,‬כדי שגם אחרים יוכלו‬

                               ‫ליהנות מהטבע‪ .‬חופשה נעימה‪.‬‬

‫ירה* ‪6‬ה‪1‬זירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * הז‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21