Page 27 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 27

‫זהות דתית ‪ .‬סיוון תשע"ה ‪ .‬מאי ‪2015‬‬

                                                                                               ‫יעל קגם‬

                                                                      ‫לוחות ושברי לוחות ‪ /‬הרב שג"ר‬
      ‫הרב שג"ר (‪ ,)1949-2007‬ראש ישיבת שיח יצחק‪ ,‬היה מן המקוריים שבהוגי הדעות שצמחו‬
      ‫בציונות הדתית‪" .‬לוחות ושברי לוחות"‪ ,‬שיצא אחרי מותו‪ ,‬הוא ניסיון כן ואמתי להתמודד עם‬
      ‫שאלות של אמונה ודתיות בעולם פוסטמודרני‪ ,‬שבו האמתות הנוקשות מתנפצות ועולה קרנם‬
      ‫של הנרטיבים (סיפורים) השונים‪ .‬הפרקים בספר דנים בחינוך דתי פוסטמודרני‪ ,‬באמונה בעידן‬
      ‫של ספק‪ ,‬בתופעת הדתל"שיות‪ ,‬בבריחה מהגדרות ועוד‪ .‬טענתו המרכזית של הרב שג"ר‪ ,‬שאותה‬
      ‫הציג לראשונה בספרו "כלים שבורים"‪ ,‬היא שהעידן הפוסטמודרני איננו מאיים על העולם‬
      ‫הדתי‪ ,‬אלא להיפך‪ :‬הוא פותח בפניו אפשרויות דתיות מלהיבות‪ ,‬שקודם לכן‪ ,‬בעולם המודרני‪ ,‬לא‬
      ‫הצליחו להשתלב‪" .‬לוחות ושברי לוחות" מומלץ לאלו שמבקשים זווית ראייה דתית עמוקה על‬
      ‫העולם שבו אנו חיים‪ .‬הגותו של הרב שג"ר‪ ,‬בספר הזה כמו בספריו האחרים שמתפרסמים בשנים‬
       ‫האחרונות‪ ,‬מציבים אתגר לאדם המאמין ומבססים קיום דתי רציני ומחויב בעולם פוסטמודרני‪.‬‬

                                                          ‫שלם יותר מלב שבור ‪ /‬אבי רט והודיה בונן‬
      ‫זוהר‪ ,‬בלונדינית מהרצליה פיתוח; אדיסה‪ ,‬בת לעדה האתיופית ונגנית מוכשרת; נריה‪ ,‬מדריך‬
      ‫בתנועת בני עקיבא מהיישוב אלקנה; וליאוניד‪ ,‬עולה חדש מרוסיה שעובר להתגורר בדירה‬

                                     ‫חדשה – כל אלה נפגשים יחד בספר הזה ומכירים אחד את השני‪.‬‬
      ‫בתחילת הדרך הם מדביקים זה לזה ולעצמם תוויות‪ ,‬אך ככל שעובר הזמן והם חווים קשיים‬
      ‫ולבטים של גיל הנעורים‪ ,‬הם משילים מעצמם את ההגדרות‪ ,‬מגלים מי הם באמת מאחורי‬
      ‫הקליפה החיצונית‪ ,‬ומבינים שהדומה ביניהם רב על השונה‪ ,‬והייחוד של כל אחד הופך את האדם‬

                                                                                                 ‫למי שהוא‪.‬‬
      ‫זהו סיפור התבגרות והתפכחות‪ ,‬שמלמד שאין לשפוט אדם על פי החיצוניות שלו‪ ,‬אלא יש‬

                                                  ‫להתמיד ולנסות לגלות את ה"אני" הפנימי שבכל אחד‪.‬‬

     ‫דור (בפרט בהקשריו התנ"כיים) הוא מושג טעון מאוד ויהודי מאוד‪ ,‬בשונה מן המושג‬
     ‫'היסטוריה'‪ ,‬שהנו מושג ניטרלי‪ .‬מי שעוסק ב'דור' אינו מתייחס ל'דברים שקורים'‪ ,‬ואינו‬
     ‫מסתכל על האנשים כעל 'הדמויות הפועלות' ‪ -‬ניסוח המעלה בדמיון מין מריונטות מופעלות‬
     ‫במשחק בין כוחות עצומים ‪ -‬אלא רואים את האנשים כבעלי תפקיד‪ ,‬וכנשפטים לפני ה'‬
     ‫אם ממלאים הם את תפקידם‪ .‬ובעיקר‪ ,‬דור הנו מושג הקובע‪ ,‬כי המצע לכל אפיון יהודי של‬
     ‫תקופה ותפקידיה‪ ,‬הוא תלותם ושותפותם בשלשלת הדורות המגיחה מן העבר הקדום אל‬

                                                                                           ‫עתיד פלאי"‪.‬‬

         ‫נחשו מאיזה ספר לקוח הציטוט הזה‪ ,‬וכיצד הוא קשור לנושא הגיליון?‬
                              ‫תשובות יש לשלוח לכתובת‪zraim31@gmail.com :‬‬
                                                                                   ‫>> הציטוט בגיליון הקודם לקוח מתוך ספרו של בנימין זאב הרצל‪" ,‬מדינת היהודים"‪.‬‬

‫‪27‬‬
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32