Page 26 - זרעים - אדר תשע"ה
P. 26

‫מדור חדשתורה‬
                                                                                                    ‫ועבודה‬
     ‫האם המיתוג‬
 ‫החליף את האידאולוגיה?‬                                                                              ‫אנוחסשיכפוייוגעייתעהולבסייעתבקםויהעדםרתמ‪,‬נהכתויובועעוךתהגלרי‬

‫אירית קאופמן‪ ,‬מומחית למיתוג‬

‫מסבירה איך לדבר אידיאולוגיה בשפה עכשווית‬

             ‫לאחרים‪ .‬לשם כך יש להיעזר בכלי אסטרטגי‪ :‬מיתוג‪.‬‬           ‫לפעמים לאנשים עם אידיאולוגיה חזקה וברורה נדמה שהמיתוג‬
‫המיתוג עוזר לאידיאולוגיה בכך שהוא בונה מערכת יחסים עם‬
‫הצרכנים‪-‬הבוחרים‪ .‬המיתוג אורז את האידיאולוגיה למסר אחד‬                ‫החליף את האידיאולוגיה‪ .‬שבמקום לדבר על ערכים אנחנו מדברים‬
‫ברור‪ ,‬ואז הצרכנים מקבלים החלטה האם לפתח מערכת יחסים‬
‫עם מה שמוצג בפניהם‪ ,‬האם זה מתאים לאמונות ולדעות שלהם‪,‬‬                ‫בססמאות‪ ,‬בצורה שהכי מושכת את האוזן ואת המצביעים‪ .‬גם‬

                                     ‫או האם כדאי לבחון מסר אחר‪.‬‬      ‫אם לפעמים זה על חשבון כמה נקודות חשובות‪ .‬אז אפשר לומר‬
‫לפעמים אנחנו טועים לחשוב שמיתוג פוגע באידיאולוגיה‪ ,‬ובא‬
‫על חשבונה‪ ,‬אך ההיפך הוא הנכון ‪ -‬מיתוג אמתי נמצא בסופו של‬             ‫שהמיתוג החליף את האידאולוגיה‪ ,‬אבל אפשר לומר שהמיתוג‬
‫דבר היכן שיש חזון אמתי‪ .‬הצלחת מיתוג של אידיאולוגיה אמתית‬
‫היא לטווח ארוך‪ ,‬לא זבנג וגמרנו‪ .‬הצרכנים לאורך זמן הם לא‬                      ‫הוא התפאורה החדשה של הצגת האידיאולוגיה‪.‬‬
‫פראיירים‪ .‬לאחר שהם נמשכו אחרי מסר ומיתוג שדיבר אליהם‪,‬‬
‫הם יבדקו מהי ההבטחה‪ ,‬החזון והדרך שעומדים מאחורי המותג‪.‬‬               ‫שני שינויים מהותיים‬
‫רק אם הדברים האלה מתקיימים לאורך זמן‪ ,‬הם יישארו שם‪ .‬יש‬
‫לזכור שכיום‪ ,‬בעידן שבו הצרכן עומד במרכז‪ ,‬יש לו יכולת להמליך‬          ‫בשנים‬   ‫התרחשו‬
‫מלכים‪ ,‬אך גם לנטוש מהר אידאולוגיה שהתגלתה כחסרת גרעין‬
                                                                     ‫האחרונות‪ .‬ראשית‪,‬‬
                                                      ‫וליבה אמתיים‪.‬‬
‫ולכן אתם‪ ,‬מעצבי האידיאולוגיות‪ ,‬צריכים לזכור‪ :‬קודם עצבו‬               ‫הקווים הברורים בין גוש‬         ‫לפעמים אנחנו‬
‫את החזון‪ ,‬אחר כך הכינו את ליבת האידיאולוגיה‪ ,‬ולבסוף מתגו‬             ‫הימין לבין גוש השמאל‬
‫אותה‪ .‬מצאו את המסר הכי קולע והכי מושך‪ ,‬והפנו אותו לקהלי‬
‫היעד המתאימים ביותר‪ .‬אל תתביישו להשתמש במיתוג‪ ,‬זו השפה‬               ‫בשטחים‬  ‫הוחלפו‬                 ‫טועים לחשוב‬

                      ‫בימינו‪ ,‬אך זכרו כי הוא כלי‪ ,‬ולא התוכן עצמו‪.‬‬    ‫אפורים בין הגושים‪,‬‬
‫ערב בחירות‪ ,‬חשבו על המיתוג של המפד"ל כמפלגה דתית‬
‫לאומית‪ ,‬שהוחלף למיתוג הבית היהודי‪ .‬האם הוחלפה רק‬                     ‫וכדי להגדיר היכן אתה‬           ‫שמיתוג פוגע‬
                                                                     ‫נמצא‪ ,‬עליך למתג‬
                                         ‫התפאורה‪ ,‬או גם התסריט?‬                                     ‫באידיאולוגיה‪ ,‬ובא‬
                                                                     ‫את עצמך על המפה‬                   ‫על חשבונה‪ ,‬אך‬
 ‫אירית קאופמן מומחית למיתוג אישי ומיתוג‬                              ‫התפיסתית באופן יחסי‬
 ‫מופשט‪ .‬דוקטורנטית במנהל עסקים‪ ,‬מרצה‬                                 ‫למתחרים שלך‪ .‬שינוי‬             ‫ההיפך הוא הנכון ‪-‬‬
 ‫לשיווק ומיתוג במכללה האקדמית נתניה‬                                  ‫נוסף הוא התפתחות‬
 ‫ובמכללת תלפיות‪ .‬חברת הפורום העסקי של‬                                ‫העולם הווירטואלי‪ ,‬שבו‬
 ‫בוגרי בני עקיבא‪ .‬אמא לקומונרית‪ ,‬מדריכי‬
 ‫התנועה וחניכיה‪ .‬פועלת בעשייה עסקית למען‬                             ‫אנשים חולקים דעות‬              ‫מיתוג אמתי נמצא‬
                                                                     ‫ורגשות בקלות עם כולם‬
                                   ‫החברה והקהילה‪.‬‬
                                                                     ‫ונהפכים למעין מעצבי‬            ‫בסופו של דבר היכן‬
                                                                     ‫דעות ובעלי השפעה‪,‬‬

                                                                     ‫מכיוון שכולם יכולים‬            ‫שיש חזון אמתי‬
                                                                       ‫לכתוב הכול על הכול‪.‬‬

                                                                     ‫המיתוג הוא דרך‬

                                                                     ‫חדשה ליצור דו‪-‬שיח עם‬

                                                                     ‫הבוחרים או השותפים‬

                                                                     ‫לדרך האידאולוגית‪ .‬בגלל‬

                                                                     ‫נגישים יותר ויותר למידע‪ ,‬הם‬    ‫שהיום האנשים‬

                                                                     ‫על אידאולוגיה‪ ,‬אלא הם למעשה‬    ‫כבר פחות 'גדלים'‬

                                                                     ‫הם מנהלים אתה דו שיח‪ ,‬ומכירים‬  ‫צרכני אידיאולוגיה‪.‬‬

                                                                     ‫במקביל גם אידיאולוגיות אחרות‪ .‬לכן קובעי האידאולוגיה‬

                                                                     ‫בעידן האינטרנט חייבים לקחת בחשבון את מה שיש לאנשים‬

                                                                     ‫ולשותפים לדרך לומר‪ ,‬היות והתהליך הוא לא רק של ייצור וחוויית‬

                                                                     ‫האידיאולוגיה‪ ,‬אלא גם תהליך של שיווק ומכירת האידאולוגיה‬

                                                                                                                                                                  ‫‪26‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31