Page 9 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 9
בין האור לחושך .כסלו-טבת תשע"ו .דצמבר 2015
שאין אנו צריכים להשתמש בנדון זה בדברים שאולים .בכל מה חג החנוכה אנו מציינים את הניצחון על התרבות
שנוגע לסגנונות ,לייפוי הדברים ,אין לנו כל בעיה והתנגדות היוונית ,ניצחון של "טמאים ביד טהורים ,רשעים ביד
לסגנון היווני .רואים אנו ,שגם לאחר כל המלחמות והניגודים צדיקים וזדים ביד עוסקי תורתך" .אך מעיון במקורות
הגדולים שבינינו ובין היוונים ,מצאו חכמינו הקדושים סמך מסתבר שניתן ללמוד מדברי רבותינו לא רק על האופן
בפסוק" :יפת אלקים ליפת וישכון באהלי שם" ,יפיפותו של שבו עלינו להיאבק כנגד ההשפעות של תרבות זרה,
יפת) ,אביו של יוון( ,תהא באהלי שם )מאמרי הראי"ה 476- אלא גם על מה שניתן לקבל ולאמץ מתרבות שעלולה לאיים עלינו.
דומני שהנוסחה שהתוו לנו חז"ל רלוונטית גם למאבקי התרבות בימינו.(477 .
יחד עם מאבק עיקש ובלתי מתפשר בדברים שצריך להרחיק ,אסור
היוונים ניסו להחדיר את השפעתם לתוכן של האומה ,לתוך תוכה להעלים עין מהדברים שראוי ורצוי לקבל.
מקור הדברים במדרש המספר על מלחמת האחים הקשה שפרצה של עבודת הקודש .הם לא ניסו להפסיק את העבודה ולהחריב את בית
במלכות בית חשמונאי ,כמאה שנים לאחר הניצחון על היוונים .שלומציון המקדש .כל מגמתם הייתה לטמא את השמנים -לצקת את השפעתם,
המלכה הורישה את המלכות לבנה הצעיר ,הורקנוס .אחיו אריסטובלוס שמנוגדת לערכי היהדות ,לתוך עבודת הקודש הזכה .זו הסכנה
ארגן מרד והשתלט על ירושלים .בתגובה ,הורקנוס גייס לעזרתו את שבתרבות היוונית – לא הסגנון ,כי אם התוכן .תרבות זרה המשפיעה
הצבא הרומאי שחנה בסוריה באותה העת ,ויחדיו הם צרו על ירושלים .על תוכן החיים שלנו עלולה להיות הרסנית .ברם ,אם אנו משתמשים
בתרבות המערב לסגנון החיים ,אם לוקחים את הערכים הטובים תנו רבנן :כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה היה
שבמוסר ,שבאסתטיקה ,שביצירה ,שבאמנות ועוד ,תרבות זו עשויה הורקנוס מבחוץ ואריסטובלוס מבפנים .בכל יום ויום היו
להעשיר את חיינו ,כעטיפה ססגונית לתוכן הקודש הנצחי שבלבנו. משלשלין דינרים בקופה ומעלין להן תמידים .היה שם זקן אחד
אם אנו חלילה עוזבים את התוכן של הקודש ורוצים שהיה מכיר בחכמת יוונית .לעז להם בחכמת יוונית אמר להן:
להחיות את נשמתינו היחידה ,נשמת האומה מתוכן החול – כל זמן שעוסקים בעבודה אין נמסרין בידכם .למחר שלשלו
הרי זה דבר שהיה לא יהיה .אולם ,בשעה שאנו באים לסגנן להם דינרים בקופה והעלו להם חזיר .כיון שהגיע לחצי חומה
את החיים ,לתת לחיים צורה נעץ צפרניו נזדעזעה ארץ
חיצונית ,אנחנו אומרים ,שכשם ישראל ארבע מאות פרסה.
שאין אנו נעלבים מזה שבשעה "תרבות זרה המשפיעה על תוכן החיים אותה שעה אמרו :ארור אדם
שנגש שלמה לבנות את בית שלנו עלולה להיות הרסנית .ברם, שיגדל חזירים וארור אדם
המקדש ,הוא שלח למלך חירם
בקשה לתת לו אנשים לכרות שילמד לבנו חכמת יוונית...
בעדו עצים " :כי אתה ידעת ,כי איני? )=האם באמת כך(
אין בנו איש יודע לכרות עציםאם אנו משתמשים בתרבות המערב -והאמר רבי :בארץ ישראל...
כצידונים" ,כך לא נעלב אםלסגנון החיים ,אם לוקחים את הערכים אי לשון הקודש אי לשון
הטובים שבמוסר ,שבאסתטיקה, יוונית? ...לשון יוונית לחוד
שביצירה ,שבאמנות ועוד ,תרבות זו
נצטרך להשתמש בעזרת כוחות וחכמת יוונית לחוד.
חוץ בהכנת הצורה החיצונית )מסכת סוטה מט ע"ב(
לחיים .צידונים אמנם כרתו
עצים...אבל עצם קדושת המקדש למרות המצור ,היה הסכם
של "סטטוס קוו" בין האחים.
נשארה בידינו וידענו לשמור אתעשויה להעשיר את חיינו ,כעטיפה המקדש מחוץ לתחום ,עבודת
קדושת המקדש ועבודת הקדוש"ססגונית לתוכן הקודש הנצחי שבלבנו"
)מאמרי הראי"ה ,שם(. בית המקדש תימשך כסדרה.
בכל יום היו משלשלים לרומאים
כפי שמציין הרב קוק ,את בית דינרים בתמורה לקבלת שני
המקדש הראשון הקימו פועלים כבשים ,כדי שניתן יהיה להמשיך
זרים ,לא מבני עמנו" :ויעש חירום את הכירות ואת היעים ואת המזרקות ולקיים בבית המקדש את מצוות הקרבת קרבן התמיד כסדרה.
והנה אירע מקרה שזעזע את הארץ .יהודי זקן ששלט בחכמה יוונית ,ויכל חירם לעשות את כל המלאכה אשר עשה למלך שלמה בית ה'"
הסגיר לרומאים את סוד עמידתם של הנצורים .כל עוד עוסקים הם )מלכים א ז ,מ( .סגנונות התרבות הלא-יהודית ,האופנות המשתנות -
בעבודת המקדש ,אמר משתף הפעולה ,לא יצליחו הרומאים להכניעם .ניתן לרתום את כל אלה כדי לפאר את התורה ואפילו את בית המקדש,
ביום המחר ,לאחר שקיבלו הרומאים את הדינרים ,העלו בתמורה חזיר אך כל זאת בתנאי אחד :שלעולם לא תיכנס האופנה הזרה בתור תוכן
ונזדעזעה כל ארץ ישראל .לפיכך גזרו חכמינו גזירה על לימוד חכמת ולא תחליף חלילה ולו לאחד מיסודות הקודש.
חז"ל קבעו ש"מזוזה מימין ונר חנוכה בשמאל" )מסכת שבת כב יוון .ההשפעה הקשה של התרבות היוונית המשיכה לחלחל בעם אף
לאחר הניצחון עליהם ,ולא נותרה בפני החכמים ברירה אלא להילחם ע"א( .מזוזה ,עיקר הקודש ,תמוקם תמיד בצד ימין – בתוכן החיים .אז
כנגד לימוד החכמה היוונית .עם זאת ,מסייגת הגמרא את הגזירה ורק אז נמקם את נר חנוכה לשמאלנו .האופנה החיצונית תוכל להוסיף
ואומרת" :לשון יוונית לחוד וחכמה יוונית לחוד" ,כלומר :גזירת חז"ל אור בבחינת שמאל – סגנון וצורה חיצוניים הטפלים לעיקר החיים.
הניצחון על התרבות היוונית מתבטא לא רק בהרחקתה המוחלטת של חלה רק על לימוד חכמה יוונית ולא על לימודה של השפה היוונית.
התרבות היוונית ,כי אם גם ובעיקר במתן כלים חינוכיים להתמודדות הרב קוק זצ"ל נתן פירוש רב עניין למדרש זה:
מול השפעתן של תרבויות זרות ,וההבחנה הדקה בין מה שמותר ואף דברי חז"ל עמוקים ואין להבינם כפשוטם .הכוונה בלשון
רצוי לקבל בתור כיסוי חיצוני ,לבין מה שחובה להרחיקו ,כרחוק מזרח יוונית אינה אך ורק לפירושן של מילים יווניות .ההבדל בין
ממערב. "לשון" ל"חכמה" הוא ההבדל שבין סגנון לתוכן .את התוכן ,את
בכל הקשור לתוכן ולעיקר החיים" :חכמה יוונית לחוד ולשון יוונית החכמה אין אנו צריכים לקבל אלא מתורתנו הקדושה .התוכן
לחוד". שלנו הוא עשיר ורענן ומכניס חיים אציליים ליחיד ולרבים עד
9