Page 6 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 6

‫הרב חגי לונדין‬
                                                                             ‫רב משמעות‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                   ‫חג העצמאות של בית שני‬
                   ‫העם במסים כבדים‪ .‬לבסוף‪ ,‬כאשר כלו כל הקצין ‪ -‬מרימים‬       ‫עם כל הכבוד לכד קטן של שמן שהספיק לשמונה‬                  ‫"חג החנוכה‬
                   ‫מתתיהו ובניו את נס המרד‪ .‬אולם לאחר מאות שנים של‬          ‫ימים‪ ,‬זו אינה סיבה מספקת לפסטיגלים ולקלוריות של‬        ‫הוא חג שיבתה‬
                   ‫ניוון לאומי‪ ,‬התפיסה התודעתית היא בהתאם‪ :‬בתחילתו של‬       ‫סופגניות כל שנה‪ .‬נס פך השמן הוא דבר נפלא‪ ,‬אבל הוא בא‬
                   ‫מרד המקבים אין מדובר על דרישה לעצמאות מדינית‪ ,‬אלא‬                                                                     ‫האחרונה‬
                   ‫על מלחמה על זכויות דתיות בלבד‪ .‬אולם מכאן הדברים‬                                      ‫לבטא משהו הרבה יותר גדול‪.‬‬     ‫של המלכות‬
                   ‫מתפתחים אחרת‪ .‬מלחמת הגרילה שמוביל יהודה המקבי‬            ‫כדי להבין את מלוא משמעותו של החג‪ ,‬יש צורך להרחיב‬        ‫לישראל טרם‬
                   ‫כנגד גיסות יוון קוצרת הצלחה‪ ,‬ולפתע‪ ,‬לאחר שלוש שנות‬       ‫מעט ברקע ההיסטורי‪-‬רוחני של התקופה‪ :‬לאחר חורבן בית‬        ‫הגלות‪ .‬מכאן‬
                   ‫לחימה‪ ,‬החשמונאים מוצאים את עצמם לא רק משוחררים‬           ‫המקדש הראשון יוצא העם לגלות בבל‪ ,‬שבמהלכה נשמטת‬          ‫ואילך‪ ,‬עתידה‬
                   ‫מן הכפייה היוונית‪ ,‬אלא אוחזים בשלטון הלאומי בארץ‬         ‫ההגמוניה העולמית ממלכות בבל‪ ,‬כאשר היא נכבשת בידי‬         ‫מנורת חנוכה‬
                   ‫ישראל‪ .‬לאחר מכן‪ ,‬כאשר מגיע גיס חדש מיוון ומציע לעם‬       ‫מלכות פרס‪ .‬הצהרת כורש מאפשרת את עליית זרובבל‬           ‫להזכיר לנו את‬
                   ‫אוטונומיה דתית – המקבים לא מסתפקים בכך‪ ,‬אלא פותחים‬       ‫ולאחריה את עליית עזרא ונחמיה‪ ,‬ובעקבותיהן את כינון בית‬  ‫החלום להקים‬
                   ‫במלחמת התשה שנמשכת כעשרים וחמש שנה‪ ,‬עד סיומה‬             ‫המקדש השני ובניית חומות ירושלים‪ ,‬מה שמביא ליצירת‬
                   ‫בניצחונם המלא ובמינויו של שמעון‪ ,‬האחרון לבית חשמונאי‬     ‫אוטונומיה יהודית רוחנית בארץ ישראל תחת שלטון פרס‪.‬‬           ‫מחדש את‬
                   ‫שנותר‪ ,‬לנשיא יהודה‪ .‬כך הם מגיעים לכינונה של מלכות‬        ‫כמאה שנים מאוחר יותר זורחת שמש ּה של מלכות יוון‪,‬‬       ‫מלכות ישראל‪.‬‬
                   ‫ישראל העצמאית‪ .‬בחג החנוכה התפתחה למעשה התודעה‬            ‫והמזרח התיכון כולו‪ ,‬וירושלים בכללו‪ ,‬נכבש בסערה בידי‬
                                                                            ‫אלכסנדר מוקדון‪ .‬לאחר מותו מתעורר סכסוך ירושה מתמשך‬        ‫בימים ההם‬
                        ‫הממלכתית בפעם ראשונה מאז חורבן הבית הראשון‪.‬‬         ‫בקרב הדיאדוכים )שרי הצבא של אלכסנדר( ובסופו‪ ,‬בית‬           ‫בזמן הזה"‪.‬‬
                                                                            ‫סל ֵוקוס‪ ,‬בעל שושלת האנטיוכוסים‪ ,‬מקבל את השליטה‬
                   ‫נס פך השמן אינו עומד בפני עצמו כטעם לחג החנוכה‪,‬‬          ‫באזור סוריה‪-‬ארץ ישראל‪ .‬המשמעות המרכזית העולה מכל‬                               ‫‪6‬‬
                   ‫אלא הוא ביטוי לנקודה היהודית הפנימית השורדת בכל מצב‪,‬‬     ‫הנתונים ההיסטוריים הללו היא שבינות לכל התהפוכות‬
                   ‫ומביאה בסופו של דבר לניצחון ולמלכות; כדבריו של הרמב"ם‬    ‫העולמיות עם ישראל נותר פאסיבי‪ ,‬כבוש וחסר ריבונות‪.‬‬
                   ‫)משנה תורה‪ ,‬הלכות חנוכה‪ ,‬ג‪ ,‬א(‪" :‬בבית שני כשמלכו‬         ‫היישוב היהודי בארץ ישראל זוכה לכל היותר לאוטונומיה‬
                   ‫יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם‪ ...‬וצר להם לישראל‬      ‫דתית הנתונה בתחילה תחת שלטונה של מלכות פרס‬
                   ‫מאד מפניהם‪ ...‬עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו והושיעם‬       ‫ולבסוף של מלכות יוון‪ .‬כלומר‪ ,‬סיפור החנוכה נרקם לאחר‬
                   ‫מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום‬
                   ‫והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכוהנים וחזרה מלכות‬             ‫שבמשך דורות על גבי דורות אין עצמאות מדינית‪.‬‬
                                                                            ‫בתחילה‪ ,‬המפגש בין תרבות יוון לתרבות ישראל‬
                               ‫לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני"‪.‬‬     ‫נראה ידידותי‪ ,‬אולם עד מהרה‪ ,‬הניגוד המהותי בין‬
                   ‫חג החנוכה הוא חג העצמאות של בית שני‪ ,‬חג המהפך‬            ‫התפיסה היוונית לבין התפיסה היהודית מביא להתנגשות‪.‬‬
                   ‫התודעתי שנחקק בנפש האומה מתפיסה פרטית‪-‬דתית‬               ‫יחסם של האנטיוכוסים אל היישוב היהודי הופך להיות‬
                   ‫לתפיסה כללית‪-‬לאומית‪ .‬חג החנוכה הוא חג שיבתה‬              ‫מנוכר יותר ויותר‪ ,‬וכאשר עולה על כס המלכות אנטיוכוס‬
                   ‫האחרונה של המלכות לישראל טרם הגלות‪ .‬מכאן ואילך‪,‬‬          ‫"אפיפנס" )הנאור(‪ ,‬שכינויו הלא‪-‬רשמי היה "אפימנס"‬
                   ‫עתידה מנורת חנוכה להזכיר לנו את החלום להקים מחדש‬         ‫)משוגע(‪ ,‬מלך אחוז דיבוק להשלטת התרבות ההלניסטית‬
                                                                            ‫בכל שטחי מלכותו ‪ -‬מגפת ההתייוונות פושה בכל הארץ‪.‬‬
                                    ‫את מלכות ישראל‪ .‬בימים ההם בזמן הזה‪.‬‬     ‫מוקם "גמנסיון" ליד בית המקדש‪ ,‬אחד מן המתייוונים‬
                   ‫אגב‪ ,‬מידע חשוב להורי החניכים‪ :‬המושג "מתנות‬               ‫הקיצוניים ביותר ‪ -‬מנלאוס ‪ -‬מתמנה לכהן גדול ועושק את‬
                   ‫חנוכה" לילדים אינו מנהג יהודי‪ ,‬אלא חיקוי של מתנות חג‬
                   ‫המולד שחל באותו זמן‪ .‬לגזור ולשמור למקרה שהילדים‬

                                                       ‫מעצבנים לפני חנוכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11