Page 6 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 6
הרב חגי לונדין
רב משמעות
איור :אלעד ליפשיץ
חג העצמאות של בית שני
העם במסים כבדים .לבסוף ,כאשר כלו כל הקצין -מרימים עם כל הכבוד לכד קטן של שמן שהספיק לשמונה "חג החנוכה
מתתיהו ובניו את נס המרד .אולם לאחר מאות שנים של ימים ,זו אינה סיבה מספקת לפסטיגלים ולקלוריות של הוא חג שיבתה
ניוון לאומי ,התפיסה התודעתית היא בהתאם :בתחילתו של סופגניות כל שנה .נס פך השמן הוא דבר נפלא ,אבל הוא בא
מרד המקבים אין מדובר על דרישה לעצמאות מדינית ,אלא האחרונה
על מלחמה על זכויות דתיות בלבד .אולם מכאן הדברים לבטא משהו הרבה יותר גדול. של המלכות
מתפתחים אחרת .מלחמת הגרילה שמוביל יהודה המקבי כדי להבין את מלוא משמעותו של החג ,יש צורך להרחיב לישראל טרם
כנגד גיסות יוון קוצרת הצלחה ,ולפתע ,לאחר שלוש שנות מעט ברקע ההיסטורי-רוחני של התקופה :לאחר חורבן בית הגלות .מכאן
לחימה ,החשמונאים מוצאים את עצמם לא רק משוחררים המקדש הראשון יוצא העם לגלות בבל ,שבמהלכה נשמטת ואילך ,עתידה
מן הכפייה היוונית ,אלא אוחזים בשלטון הלאומי בארץ ההגמוניה העולמית ממלכות בבל ,כאשר היא נכבשת בידי מנורת חנוכה
ישראל .לאחר מכן ,כאשר מגיע גיס חדש מיוון ומציע לעם מלכות פרס .הצהרת כורש מאפשרת את עליית זרובבל להזכיר לנו את
אוטונומיה דתית – המקבים לא מסתפקים בכך ,אלא פותחים ולאחריה את עליית עזרא ונחמיה ,ובעקבותיהן את כינון בית החלום להקים
במלחמת התשה שנמשכת כעשרים וחמש שנה ,עד סיומה המקדש השני ובניית חומות ירושלים ,מה שמביא ליצירת
בניצחונם המלא ובמינויו של שמעון ,האחרון לבית חשמונאי אוטונומיה יהודית רוחנית בארץ ישראל תחת שלטון פרס. מחדש את
שנותר ,לנשיא יהודה .כך הם מגיעים לכינונה של מלכות כמאה שנים מאוחר יותר זורחת שמש ּה של מלכות יוון, מלכות ישראל.
ישראל העצמאית .בחג החנוכה התפתחה למעשה התודעה והמזרח התיכון כולו ,וירושלים בכללו ,נכבש בסערה בידי
אלכסנדר מוקדון .לאחר מותו מתעורר סכסוך ירושה מתמשך בימים ההם
הממלכתית בפעם ראשונה מאז חורבן הבית הראשון. בקרב הדיאדוכים )שרי הצבא של אלכסנדר( ובסופו ,בית בזמן הזה".
סל ֵוקוס ,בעל שושלת האנטיוכוסים ,מקבל את השליטה
נס פך השמן אינו עומד בפני עצמו כטעם לחג החנוכה, באזור סוריה-ארץ ישראל .המשמעות המרכזית העולה מכל 6
אלא הוא ביטוי לנקודה היהודית הפנימית השורדת בכל מצב, הנתונים ההיסטוריים הללו היא שבינות לכל התהפוכות
ומביאה בסופו של דבר לניצחון ולמלכות; כדבריו של הרמב"ם העולמיות עם ישראל נותר פאסיבי ,כבוש וחסר ריבונות.
)משנה תורה ,הלכות חנוכה ,ג ,א(" :בבית שני כשמלכו היישוב היהודי בארץ ישראל זוכה לכל היותר לאוטונומיה
יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ...וצר להם לישראל דתית הנתונה בתחילה תחת שלטונה של מלכות פרס
מאד מפניהם ...עד שריחם עליהם אלוהי אבותינו והושיעם ולבסוף של מלכות יוון .כלומר ,סיפור החנוכה נרקם לאחר
מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום
והושיעו ישראל מידם והעמידו מלך מן הכוהנים וחזרה מלכות שבמשך דורות על גבי דורות אין עצמאות מדינית.
בתחילה ,המפגש בין תרבות יוון לתרבות ישראל
לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני". נראה ידידותי ,אולם עד מהרה ,הניגוד המהותי בין
חג החנוכה הוא חג העצמאות של בית שני ,חג המהפך התפיסה היוונית לבין התפיסה היהודית מביא להתנגשות.
התודעתי שנחקק בנפש האומה מתפיסה פרטית-דתית יחסם של האנטיוכוסים אל היישוב היהודי הופך להיות
לתפיסה כללית-לאומית .חג החנוכה הוא חג שיבתה מנוכר יותר ויותר ,וכאשר עולה על כס המלכות אנטיוכוס
האחרונה של המלכות לישראל טרם הגלות .מכאן ואילך, "אפיפנס" )הנאור( ,שכינויו הלא-רשמי היה "אפימנס"
עתידה מנורת חנוכה להזכיר לנו את החלום להקים מחדש )משוגע( ,מלך אחוז דיבוק להשלטת התרבות ההלניסטית
בכל שטחי מלכותו -מגפת ההתייוונות פושה בכל הארץ.
את מלכות ישראל .בימים ההם בזמן הזה. מוקם "גמנסיון" ליד בית המקדש ,אחד מן המתייוונים
אגב ,מידע חשוב להורי החניכים :המושג "מתנות הקיצוניים ביותר -מנלאוס -מתמנה לכהן גדול ועושק את
חנוכה" לילדים אינו מנהג יהודי ,אלא חיקוי של מתנות חג
המולד שחל באותו זמן .לגזור ולשמור למקרה שהילדים
מעצבנים לפני חנוכה.