Page 10 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 10

‫גל הטרור שתוקף אותנו מציף שוב את שאלת יחסינו עם שכנינו הערבים‪ .‬כיצד עלינו‬
 ‫להגיב למצב הנוכחי‪ ,‬וכיצד הוא משפיע על היחסים בין שני העמים? האם‪ ,‬למשל‪ ,‬מותר‬
‫וצריך לפטר עובדים ערבים‪-‬ישראלים בתקופה של טרור? צוריאל הורוביץ יצא לבחון את‬

                     ‫הנושא המורכב‪ ,‬וחזר עם סימני שאלה ‪ //‬צוריאל הורוביץ‬

‫הוא ראיית צלם האלוהים באדם שמולנו‪ .‬זו לא סתם 'ערבייה'‪ ,‬זו סאמר – היא‬        ‫רעשי היריות שהשתוללו בתוך אוטובוס קו ‪ 78‬בארמון הנציב בירושלים‬
‫עובדת בבית הספר כבר תקופה ארוכה‪ ,‬היא שכנה שלנו מאבו‪-‬טור‪ ,‬היא אם‬             ‫החרידו את בית הספר היסודי הממלכתי‪-‬דתי בשכונה‪ ,‬מכיתה א' עד כיתה ו'‪.‬‬
‫חד‪-‬הורית לשני ילדים‪ ,‬וגם היא מפחדת‪ .‬חשוב להאניש אותה‪ ,‬להראות שהיא‬           ‫בכיתות חזרו התלמידים על סדר פעולות חשבון ודקלמו שאין מוקדם ומאוחר‬
                                                                            ‫בתורה‪ .‬פחות ממאה מטרים משם דקרו וירו מחבלים באזרחים תמימים‪.‬‬
                                                                  ‫אנושית"‪.‬‬  ‫דיווחים ראשוניים על הפיגוע התחילו לזרום ברשתות החברתיות ובקבוצות‬
‫האנשה היא דבר חשוב‪ ,‬אבל מה בינה ובין שמירה על הביטחון‬                       ‫הוואטסאפ למיניהן‪ ,‬ותוך דקות ספורות הגיעו גם לקבוצת הוואטסאפ של‬
                                                                            ‫הורי התלמידים‪ .‬אחרי בירור קצר שהעלה שכל התלמידים בריאים ושלמים‪,‬‬
                                              ‫האישי בתקופה הקשה הזו?‬        ‫העלה אחד ההורים הצעה‪ :‬על בית הספר לפטר את המנקה הערבייה‪" .‬כן‪,‬‬
‫"נכון‪ ,‬האנשה לא תענה על כל האיומים‪ .‬אבל היא בהחלט מסוגלת‬                    ‫בדחיפות"‪ ,‬הייתה ההודעה הבאה בתור‪ .‬זו שעה מסוכנת‪ ,‬טרור משתולל‬
‫להרגיע‪ .‬יש סיכונים ביטחוניים‪ ,‬ואי אפשר לדעת בוודאות מה בטוח ומה לא‪,‬‬         ‫ברחובות‪ .‬הדבר האחרון שנרצה הוא התקפה רצחנית בבית הספר שלנו‪ .‬אך‬
‫אבל דווקא בתקופה כזו אסור לנו לאבד את עמוד השדרה המוסרי שלנו‪ .‬זה‬
‫מה שמבדיל בינינו ובין הגרועים שבאויבינו‪ .‬שאלת הגבול בין ביטחון לגזענות‬                       ‫מה היחס בין חשדנות בריאה וזהירות לבין גזענות פסולה?‬
‫היא שאלה קשה‪ ,‬אבל הייתי מרחיב את היריעה ומביא אותה בין שאלות‬                ‫"הבנות שלי לומדות בבית הספר הזה‪ .‬כשאני העברתי שיעור בצפון‬
‫אחרות של אמון‪ .‬יש שומרים בבתי הספר שהם פדופילים‪ .‬אולי נוציא את‬              ‫וקיבלתי עדכונים בוואטסאפ‪ ,‬הן ראו את הפיגוע מחלון הכיתה שלהן"‪ ,‬מספר‬
‫השומר מבית הספר? יש רבנים שמתעללים בילדים‪ .‬אולי נעיף את הרב?‬                ‫הרב מישאל ציון‪ ,‬רב קהילת עמיתי ברונפמן ומרצה ליהדות במסגרות שונות‪,‬‬
‫אנחנו מפקידים את ילדינו בכל מיני מצבים וכבר היו דברים מעולם‪ .‬ובכל‬           ‫"היו שם שלוש אמירות שונות‪ .‬אמירה אחת הייתה מטרידה ביותר‪ :‬צריך‬
‫זאת – אני לא אדיר את כל הרבנים רק בגלל שאחד מהם התעלל בילדים‪.‬‬               ‫להעיף את המנקה הערבייה‪ ,‬אין אמונה בגויים‪ ,‬אסור לסמוך על אף אחד‬
‫העובדה שפלסטיני שלף סכין לא מתירה לי מבחינה חוקית‪ ,‬מוסרית והלכתית‬           ‫מהם‪ .‬האמירה השנייה התנגדה לפיטורים‪ ,‬וטענה שלא צריך לעשות דבר‪.‬‬
‫להעניש את סאמר‪ .‬בכלל‪ ,‬ההאנשה עובדת לשני הכיוונים‪ :‬ילדי בית הספר‪,‬‬            ‫האמירה השלישית היא שאמנם אנחנו צריכים להיזהר מגזענות‪ ,‬אבל היא‬
‫שלמדו להכיר את סאמר‪ ,‬פגשו בתקופה האחרונה בצורה משמעותית יותר‬                ‫עדיין ערבייה‪ ,‬ולכן צריך להיזהר ממנה‪ .‬נכון‪ ,‬כולנו הומאנים וכולנו ליברלים‪,‬‬
‫גם את יאן‪ ,‬מאבטח בית הספר‪ .‬עכשיו שהם יודעים שלמנקה קוראים סאמר‬              ‫אבל ביטחון הילדים שלנו חשוב לנו מאוד‪ .‬המנהלת ואני הבנו שבמקרה הזה‬
‫ושלשומר קוראים יאן‪ ,‬אולי יביאו לו כוס קפה או מטרייה בגשם‪ ,‬כשהם‬              ‫נדרשת שיחה בקול יהודי‪ ,‬כזה שמבין שחלק ממימוש צלם האלוהים שבנו‬
‫מבינים שהוא זה ששמר עליהם כשבחוץ היו שני רוצחים עם רובה‪ .‬דווקא‬

                                                                            ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15