Page 12 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 12
בודה :עיתונאית מקור ראשון ,תושבת היישוב אלון ,שתומכת בהידברות הרב יעקב נגן" :אם נקודת המוצא שלנו זהה לפתיחה של הרב צילום :הרב יעקב נגן
עם פלסטינים ברוח הרב פרומן ז"ל וטוענת שהשלום צריך לצמוח דווקא קוק לספרו 'לנבוכי הדור' ,שיסוד התורה הוא שאדם נברא
מהמתנחלים .בחודש שעבר פיטרה מלק-בודה את ַז ִּכ ָיא ,עוזרת הבית
הפלסטינית שהעסיקה במשך תקופה" .במשך שנתיים עבדה אצלי בבית בצלם אלוהים ,אם נמשיך לחזון אחרית הימים שכולל שיבה של
מנקה מיריחו .נהגתי לאסוף אותה מהצומת ולהביא אותה לבית שלי ביישוב. עם ישראל לארצו יחד עם חיים בשלום ובאחווה עם האנושות
כשהתחיל גל הטרור פתאום כל מפלס החשדנות עלה .חשבתי לעצמי :יש לי
סכינים במטבח ,יש לי תינוקת בבית ,לא ידעתי מה לעשות .החלטתי בכאב כולה -אנחנו כבר מבינים את הסיפור בצורה טובה יותר".
גדול לפטר אותה .לא היה לי לב לומר את האמת ,אז אמרתי שאנחנו מנסים
מבין את הפחד
לצמצם בהוצאות ,ואני מודה שהרגשתי מאוד רע עם עצמי".
סכנות יש כל הזמן ,בכל מקום .זה הפתרון? באזור התעשייה של קריית ארבע יש מוסך שכל תושבי הקריה מכירים –
מוסך נאהל .מנהל המוסך ,נאהל ג'ריר ,תושב שכונה בפאתי חברון ,מדווח על
"זה לא עניין של מוצדק או לא ,בסוף הפחד ממישהו על בסיס איך שהוא ירידה חדה בהיקף העסקים בעקבות גל הטרור הנוכחי .כן ,אנשים מפסיקים
נראה או מאיפה שהוא מגיע מבוסס על תחושה ,וזה כמעט תמיד גזעני .אני הרי לתקן אצלו את הרכב בגלל שהוא ערבי" .המצב משפיע לרעה ,אין ספק",
ממשיכה לאסוף טרמפיסטים יהודים בצומת ,איך אני יודעת שהם לא יאנסו אומר נהאל בעברית מצוחצחת" ,עדיין מגיעים יהודים למוסך ,אבל הרבה
אותי? אני לא יודעת ,רוב האנשים מחליטים את מי להעלות לפי איך שהם פחות .לקוחות ותיקים שלי ,שאני מכיר הרבה שנים ,ממשיכים להגיע ,אבל
נראים .הכל מבוסס על תחושת הביטחון ,אם היא קיימת או לא .גם בנושא לקוחות חדשים כבר לא מגיעים .מפחדים להגיע פה לאזור מרחוק .אנחנו
המחסומים -רוב הערבים שעוברים במחסומים לא הולכים לבצע פיגוע .אבל
בגלל שיש מספר לא מבוטל של פלסטינים שכן מנסים לבצע מעשי איבה, חיים פה ביחד ,אנחנו יודעים שזה יעבור".
מנגנון האמון נשבר ,וכל השכנים שלהם נאלצים לשלם את המחיר .זה עצוב, אתה מבין את אלה שמפחדים?
וכמובן שמדובר באקט גזעני שמעכב אנשים על בסיס המוצא שלהם ,אבל מה
לעשות שאין לנו דרך אחרת להגן על עצמנו .אז ברור שגזענות היא דבר פסול, "בטח שאני מבין .אנשים שלא מכירים את המצב בטוחים שהכול כאן
בין אם כלפי מזרחיים או כלפי ערבים .אבל לפעמים המציאות לא מותירה לנו מוות .הם חוששים לצאת החוצה .אני לא יכול לשמור על אף אחד בכבישים.
ברירה אחרת ,וכשזה קורה ,המינימום שמתבקש הוא שלפחות נרגיש לא בנוח גם לשבת חיי שרה בחברון הגיעו הרבה פחות השנה ,לדעתי משהו כמו עשרה
אחוזים .אני מכיר אנשים שמעדיפים בתקופה כזו להשבית את הרכב שלהם
עם זה .שזה לא יהיה טבעי בעינינו ושנחתור למציאות אחר “ת.
אחת הטענות נגד פיטורי ערבים בתקופות מתוחות היא שאותם ערבים מאשר לתקן אותו אצלי".
מפוטרים יתמרמרו ויהפכו לתומכי-טרור בעצמם .במקרה של העוזרת של ובעיניך ,זו לא גזענות?
מלק-בודה ,היא לא צופה שזה יקרה" :זכיה נמצאת במקום מאוד פגיע ,אני "לא .גזענות היא משהו אחר .זה הגיוני שאדם מפחד להגיע למוסך .כולנו
מאמינה שהיא נלחמת על כל שקל .די ברור לי שאם ארים עליה טלפון היא מפחדים .אני יכול להגיד ללקוחות שלא יפחדו ושהמצב בסדר ,אבל אני לא
תחזור לעבודה הזו בכל מחיר .זה באמת עצוב ,אנחנו באמת הצד החזק בכל באמת רוצה לשקר להם .מי שאומר שהוא לעולם לא מוכן לתקן אצל ערבים,
הסיפור הזה .ביום שאדע שבטוח לי להעסיק אותה אחזיר אותה לעבודה .אני מי שמפרסם שאסור לעבוד אתנו או להשתתף אתנו בשום דבר – הוא גזען.
לעומת זאת ,החשש עכשיו הוא זמני; אנשים חוששים שידקרו אותם .אבל
מאמינה שלכל אחד יש זכות להתפרנס ,והיא באמת לא אשמה" רוב הלקוחות שלי יחזרו כשהמצב יירגע .מי שמפסיק לתקן את הרכב שלו
"לפני כמה זמן הלכתי לפגוש בחורה ערבייה-ישראלית ,לשוחח אתה על אצל ערבים עושה מעשה גזעני .יש סיפורים על ערבים שדקרו יהודים שעבדו
המצב" ,מספרת מלק-בודה" ,קיבלתי תגובות מכל מיני סוגים למפגש הזה אתם ,אבל לא מזמן הייתה גם דוגמה הפוכה ,של יהודי שדקר ערבים שהוא
– היו שחשבו שזה בסדר שנפגשתי אתה והיו שאמרו שזה לא בסדר .אני עבד אתם בדימונה .גם הוא גזען".
אומרת דבר כזה – הגיע הזמן שנפסיק להפקיר בידי השמאלנים את נושא
ההידברות עם הערבים .אם יש איזה סיכוי להסדר ,הוא יגיע מהמתנחלים ,לא מקום לזהירות
מתל-אביבים שיושבים בבתי קפה ורק מדברים על ערבים .אני מאמינה בזה,
ומקווה שיצוצו יותר ויותר קבוצות הידברות עם ערבים .הרבה אנשים מבינים לא את כל היהודים שמעדיפים להפסיק לעבוד עם ערבים בגלל המצב
היום שהרוח של הרב פרומן היא לא איזו הזיה או משהו חריג – יש כאן שני הביטחוני אפשר לאפיין במובהק כ'גזענים' .קחו למשל את רחלי מלק-
עמים שלא הולכים היעלם מהנוף ,והגיע הזמן שהם ילמדו לדבר ביניהם".
צלם אלוהים
אחד האישים הבולטים שעוסק בהידברות בין מתנחלים לפלסטינים הוא
הרב יעקב נגן ,ראש תכנית ההלכה בישיבת ההסדר בעתניאל ופעיל בין-דתי
נמרץ" .קודם כול ,אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה לגבי היחס המהותי לבני
אדם בכלל .אם נקודת המוצא שלנו זהה לפתיחה של הרב קוק לספרו 'לנבוכי
הדור' ,שיסוד התורה הוא שאדם נברא בצלם אלוהים ,אם נמשיך לחזון אחרית
הימים שכולל שיבה של עם ישראל לארצו יחד עם חיים בשלום ובאחווה עם
נאהל ג'ריר" :אם אדם מפחד להגיע למוסך – הגיוני ,כולנו מפחדים.
מי שאומר שהוא לעולם לא מוכן לתקן את הרכב שלו אצל ערבים –
הוא גזען .החשש עכשיו הוא זמני; אבל רוב הלקוחות שלי יחזרו"
12