Page 13 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 13
בין האור לחושך .כסלו-טבת תשע"ו .דצמבר 2015
כמו הרצי"ה קוק כפי שמשתקף במכתב? צילום :מירי צחי האנושות כולה -אנחנו כבר מבינים את הסיפור בצורה טובה יותר .אנחנו
"אני אומר במפורש – אני לא מוכן להשאיר לצד כזה או אחר של חייבים להכיר את המציאות לאשורה :יש סטריאוטיפים שליליים שנכונים
המפה הפוליטית את בעלות המלחמה על הצדק .לא על זיכרון רצח ראש רק לחלק מהחברה הערבית ,כמו שיש סטריאוטיפים שליליים שנכונים רק
הממשלה ולא על מחאה נגד גזענות .זה שייך לי לא פחות משזה שייך להם. לחלק מהמתנחלים .אפשר להתווכח על השאלה כמה אחוזים נמצאים באור
חבל שנוצר מצב כאילו אנחנו בבני עקיבא אחראים לטפל בחלק אחד של וכמה אחוזים נמצאים בחושך ,אבל מי שלא מבין שיש כאלה ויש כאלה ,נתפס
הערכים ,אבל צדק ומחאה על גזענות ואלימות הם בתחום של אחרים .אסור
לקבל שום תופעה של אלימות .בציונות הדתית ,וגם בתוך בני עקיבא ,יש לחשיבה שאפשר לכנות אותה 'גזענית'".
מקום נרחב לעיסוק בשאלות הללו .לפעמים הדבקות במטרה ובדרך שלנו "כשעשינו עצרת תפילה משותפת ליהודים ולמוסלמים אחרי הרצח
גורמת לנו לראות את האחר באור שלילי ,ובעיניי ,זה מצריך טיפול חינוכי בכפר דומא" ,מספר הרב יעקב נגן" ,יאיר לפיד ,שהשתתף בתפילה ,אמר
שורשי ומעמיק .יש דברים שאי אפשר לעבור עליהם לסדר היום .אחת משפט מאוד קולע :המאבק בחברה הישראלית הוא לא בין ימין לשמאל ,בין
הדוגמאות לזה היא אמירות פסולות שנשמעות לפעמים בריקוד דגלים ביום דתיים לחילונים או בין יהודים לערבים .המאבק הוא בין השפויים ובין הקצוות
ירושלים ,אמירות שנשארות בדרך כלל בגדר התבטאויות בלבד ,אבל אנחנו שמנסים להסית קבוצות שונות אחת נגד השנייה .יש חששות ,כמובן .גם
יודעים שהתבטאות עלולה לגרום גם למעשה .בהחלט יש לנו מה לתקן מיעוט אלים יכול לפגוע ולהרוג .ומתוך זה נגזרת חובת הזהירות :אני מיגנתי
בעניין הזה". את הרכב שלי נגד אבנים ,והרכב אכן נרגם באבנים יותר מפעם אחת".
בימים כאלה של טרור שמשתולל ברחובות ,לא עדיף שנתעסק אתה לא חושב שבמצב הנוכחי צריך להפסיק להעסיק פלסטינים ולא
בשאלות של זהירות והגנה במקום בזהירות מגזענות? לקיים אתם קשרי מסחר ,ולו רק לטובת הביטחון האישי?
"השם שלנו מחייב אותנו .כבני עקיבא ,חובה עלינו לעיין במשנתו של רבי "השאלה היא האם הפעלה של יותר כוח כלפי האוכלוסייה הפלסטינית
עקיבא .רבי עקיבא אומר :חביב אדם שנברא בצלם .הוא לא מסייג את הדברים אכן תשפר את המצב ,ואני לא בטוח שזה כך .בכל מקרה ,הדיון בשאלה
שלו רק ליהודים ,אלא אומר 'אדם' – כל אדם .אני מודע לזה שבתקופה של הזו צריך לבוא ממקום נקי ומקצועי ,ולא בהנחה אוטומטית שהפסקת כל
גל טרור ,שבה אתה לא יודע מה מצפה לך ומאיפה תבוא הסכין ,החשדנות האפשרויות הכלכליות של הפלסטינים תביא לנו יותר הגנה .לפעמים ההפך
גוברת .אבל דווקא במצב הזה ,אנחנו ,בני העם היהודי ,מחויבים להיזהר הוא הנכון .מפגש אנושי וכלכלי בין יהודים וערבים הוא מפגש שיש בו סכנה,
מאוד ולשמור על הצלם .נרדוף את האויבים שלנו בלי להתבלבל ,אבל יחד אבל מצד שני ,חיבורים אנושיים והאינטרס הכלכלי המשותף הם כוח המסוגל
עם רדיפת האויבים ניזהר שלא להגיע לכלל גזענות או להתדרדר למעשים להוריד את רף האלימות בשטח .אני חושב שיצירת מרחק ופיטורים של
שלא שייכים לתורת ישראל .שנאה או יחס לא ראוי לאדם אחר רק בגלל ערבים בהחלט ירחיקו כמה מהם מכל מפגש עם אוכלוסייה יהודית ,אבל פחות
מוצאו ,מינו או אמונתו – זו גזענות ,ולשם לא נגיע .אנחנו מתנגדים התנגדות מפגש עם יהודים אומר גם פוטנציאל לעימות גדול יותר .בכל מציאות רחבה
תמיד יש מקרים מסוכנים .יש בעלים שרוצחים את הנשים שלהם ,אז האם
רחלי מלק-בודה" :גזענות היא דבר פסול ,אבל לפעמים המציאות נגיד לאנשים לא להתחתן? יש גברים שמלמדים במסגרות נשיות ומטרידים
לא מותירה לנו ברירה אחרת ,וכשזה קורה ,המינימום שמתבקש הוא מינית ,אז נוציא את כל הגברים מהמדרשות? אין לדבר סוף .שירות צבאי
עלול להשפיע לרעה על המצב הרוחני של החייל הדתי ,אז לא נתגייס? דברים
שלפחות נרגיש לא בנוח עם זה .שזה לא יהיה טבעי בעינינו"
קורים .בקצב הזה נקבל חברה שבה כל אחד חי בהפרדה ,לבד .זה נוראי".
נחרצת למצעד הגאווה ולמה שהוא מייצג,
אבל אם אדם מרשה לעצמו לקחת את הבעלות על הצדק
החירות לפעול בשם האל לכאורה ולפגוע
באדם אחר ,להיות השופט והמבצע ,הוא "היום בשעות שלפני הצהריים ,בעברי על פני בית הספר
פועל בניגוד לתורה .אסור לנו לשנוא את והלאה לרחוב יפו-בן-יהודה ,ראיתי כי מתוך חבורת ילדים יוצאי
בית הספר פגעו איזה מהם ,פעמים ופעם ,פגיעה שבגוף והתגרות
מי שחושב אחרת". גסה בערבים רוכלי-רחוב שעברו אז שם .פעמיים -יחד בשני
דני הירשברג בתוך עמו יושב: הערבים אחד צעיר ואחד זקן ,שהיו משותפים בעניינם כנראה,
כמתנחל מהיישוב טלמון שבחבל בנימין, התחל בצעיר והמשך בזקן בגסות מיוחדת .זה היה מרחק קטן מן
דני נפגש מקרוב לא-פעם בנפגעי טרור שער החצר של בית הספר .אחר-כך שוב בצעיר אחד ,במדרכת
ובמשפחותיהם .על החברה הדתית יש לו רחוב יפו לצד תחילת רחוב בן-יהודה .נצטערתי ונתבישתי מאוד
בעיקר דברים טובים להגיד" .רוב רובה של למראה-עיני זה .מתוך מרוצת הילדים והשתובבותם לא עלה
החברה שאני חי בתוכה היא חברה סבלנית בידי להשיגם להעירם על כך .איני יודע מי הם הילדים האלה,
וסובלנית .בחברות אחרות שהיו מיידים מי הוריהם ומוריהם .יודע אני רק זה ,שהם היו יוצאי בית הספר.
עליהן אבנים ,היו נוהגים בצורה הרבה לא כולם -כל חבורת הילדים יוצאי בית הספר -עסקו באותה
פחות מתונה .תושבי יש"ע נוהגים באיפוק ובגבורה שראוי לציין אותם .תראה, פגיעת-התגרות מגונה ,אלא איזה מהם ,וכמדומני שגם מי מהם
אני מדריך מסעות לפולין .אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שאני מדבר מחה נגד זה .אף על פי כן מציאות העובדה הזאת ,שהכאיבתני
עליו לאורך המסע ,בכמה מקומות ,הוא נושא העמידה מנגד .אסור לנו לעמוד והעליבתני ,כאמור ,מחייבת אותי להעירכם על הצורך בשימת-
מהצד .זה קרא לפני כמה חודשים באלנבי ,40כשבחורה נפגעה ואנשים עמדו לב חינוכית יתירה ומיוחדת לבטול אפשרויות שכאלה ,גם
מהצד .אני קורא לחברי בני עקיבא :אל תעמדו מהצד .אם אתם רואים עוול – מצד עצמה של תורת היהדות ומוסרה וגם מצד הערך המעשי
תעצרו אותו .אל תעמדו מנגד". היישובי והמדיני ,של משמרת דרכי שלום ויחסי שכנים".
את הדברים המצוטטים לעיל לא כתב 'עוכר ישראל' ,כי אם דמות ציונית-
דתית מוכרת מאוד :הרב צבי יהודה קוק זצ"ל ,ראש ישיבת מרכז הרב ובנו
של הרב קוק .הרב צבי-יהודה ,שלחם למען יישוב ארץ ישראל והשתתף
בהקמת יישובים חדשים ,כתב בשנת תש"ז למנהל בית ספר יסודי בירושלים
שתלמידיו פגעו בערבים חפים-מפשע.
דני הירשברג ,מזכ"ל תנועת בני עקיבא – אתה גם מרגיש לפעמים
13