Page 13 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 13

‫בין האור לחושך ‪ .‬כסלו‪-‬טבת תשע"ו ‪ .‬דצמבר ‪2015‬‬

                                  ‫כמו הרצי"ה קוק כפי שמשתקף במכתב?‬            ‫צילום‪ :‬מירי צחי‬  ‫האנושות כולה ‪ -‬אנחנו כבר מבינים את הסיפור בצורה טובה יותר‪ .‬אנחנו‬
‫"אני אומר במפורש – אני לא מוכן להשאיר לצד כזה או אחר של‬                                        ‫חייבים להכיר את המציאות לאשורה‪ :‬יש סטריאוטיפים שליליים שנכונים‬
‫המפה הפוליטית את בעלות המלחמה על הצדק‪ .‬לא על זיכרון רצח ראש‬                                    ‫רק לחלק מהחברה הערבית‪ ,‬כמו שיש סטריאוטיפים שליליים שנכונים רק‬
‫הממשלה ולא על מחאה נגד גזענות‪ .‬זה שייך לי לא פחות משזה שייך להם‪.‬‬                               ‫לחלק מהמתנחלים‪ .‬אפשר להתווכח על השאלה כמה אחוזים נמצאים באור‬
‫חבל שנוצר מצב כאילו אנחנו בבני עקיבא אחראים לטפל בחלק אחד של‬                                   ‫וכמה אחוזים נמצאים בחושך‪ ,‬אבל מי שלא מבין שיש כאלה ויש כאלה‪ ,‬נתפס‬
‫הערכים‪ ,‬אבל צדק ומחאה על גזענות ואלימות הם בתחום של אחרים‪ .‬אסור‬
‫לקבל שום תופעה של אלימות‪ .‬בציונות הדתית‪ ,‬וגם בתוך בני עקיבא‪ ,‬יש‬                                                                    ‫לחשיבה שאפשר לכנות אותה 'גזענית'"‪.‬‬
‫מקום נרחב לעיסוק בשאלות הללו‪ .‬לפעמים הדבקות במטרה ובדרך שלנו‬                                   ‫"כשעשינו עצרת תפילה משותפת ליהודים ולמוסלמים אחרי הרצח‬
‫גורמת לנו לראות את האחר באור שלילי‪ ,‬ובעיניי‪ ,‬זה מצריך טיפול חינוכי‬                             ‫בכפר דומא"‪ ,‬מספר הרב יעקב נגן‪" ,‬יאיר לפיד‪ ,‬שהשתתף בתפילה‪ ,‬אמר‬
‫שורשי ומעמיק‪ .‬יש דברים שאי אפשר לעבור עליהם לסדר היום‪ .‬אחת‬                                     ‫משפט מאוד קולע‪ :‬המאבק בחברה הישראלית הוא לא בין ימין לשמאל‪ ,‬בין‬
‫הדוגמאות לזה היא אמירות פסולות שנשמעות לפעמים בריקוד דגלים ביום‬                                ‫דתיים לחילונים או בין יהודים לערבים‪ .‬המאבק הוא בין השפויים ובין הקצוות‬
‫ירושלים‪ ,‬אמירות שנשארות בדרך כלל בגדר התבטאויות בלבד‪ ,‬אבל אנחנו‬                                ‫שמנסים להסית קבוצות שונות אחת נגד השנייה‪ .‬יש חששות‪ ,‬כמובן‪ .‬גם‬
‫יודעים שהתבטאות עלולה לגרום גם למעשה‪ .‬בהחלט יש לנו מה לתקן‬                                     ‫מיעוט אלים יכול לפגוע ולהרוג‪ .‬ומתוך זה נגזרת חובת הזהירות‪ :‬אני מיגנתי‬

                                                                ‫בעניין הזה"‪.‬‬                         ‫את הרכב שלי נגד אבנים‪ ,‬והרכב אכן נרגם באבנים יותר מפעם אחת"‪.‬‬
‫בימים כאלה של טרור שמשתולל ברחובות‪ ,‬לא עדיף שנתעסק‬                                             ‫אתה לא חושב שבמצב הנוכחי צריך להפסיק להעסיק פלסטינים ולא‬

                    ‫בשאלות של זהירות והגנה במקום בזהירות מגזענות?‬                                             ‫לקיים אתם קשרי מסחר‪ ,‬ולו רק לטובת הביטחון האישי?‬
‫"השם שלנו מחייב אותנו‪ .‬כבני עקיבא‪ ,‬חובה עלינו לעיין במשנתו של רבי‬                              ‫"השאלה היא האם הפעלה של יותר כוח כלפי האוכלוסייה הפלסטינית‬
‫עקיבא‪ .‬רבי עקיבא אומר‪ :‬חביב אדם שנברא בצלם‪ .‬הוא לא מסייג את הדברים‬                             ‫אכן תשפר את המצב‪ ,‬ואני לא בטוח שזה כך‪ .‬בכל מקרה‪ ,‬הדיון בשאלה‬
‫שלו רק ליהודים‪ ,‬אלא אומר 'אדם' – כל אדם‪ .‬אני מודע לזה שבתקופה של‬                               ‫הזו צריך לבוא ממקום נקי ומקצועי‪ ,‬ולא בהנחה אוטומטית שהפסקת כל‬
‫גל טרור‪ ,‬שבה אתה לא יודע מה מצפה לך ומאיפה תבוא הסכין‪ ,‬החשדנות‬                                 ‫האפשרויות הכלכליות של הפלסטינים תביא לנו יותר הגנה‪ .‬לפעמים ההפך‬
‫גוברת‪ .‬אבל דווקא במצב הזה‪ ,‬אנחנו‪ ,‬בני העם היהודי‪ ,‬מחויבים להיזהר‬                               ‫הוא הנכון‪ .‬מפגש אנושי וכלכלי בין יהודים וערבים הוא מפגש שיש בו סכנה‪,‬‬
‫מאוד ולשמור על הצלם‪ .‬נרדוף את האויבים שלנו בלי להתבלבל‪ ,‬אבל יחד‬                                ‫אבל מצד שני‪ ,‬חיבורים אנושיים והאינטרס הכלכלי המשותף הם כוח המסוגל‬
‫עם רדיפת האויבים ניזהר שלא להגיע לכלל גזענות או להתדרדר למעשים‬                                 ‫להוריד את רף האלימות בשטח‪ .‬אני חושב שיצירת מרחק ופיטורים של‬
‫שלא שייכים לתורת ישראל‪ .‬שנאה או יחס לא ראוי לאדם אחר רק בגלל‬                                   ‫ערבים בהחלט ירחיקו כמה מהם מכל מפגש עם אוכלוסייה יהודית‪ ,‬אבל פחות‬
‫מוצאו‪ ,‬מינו או אמונתו – זו גזענות‪ ,‬ולשם לא נגיע‪ .‬אנחנו מתנגדים התנגדות‬                         ‫מפגש עם יהודים אומר גם פוטנציאל לעימות גדול יותר‪ .‬בכל מציאות רחבה‬
                                                                                               ‫תמיד יש מקרים מסוכנים‪ .‬יש בעלים שרוצחים את הנשים שלהם‪ ,‬אז האם‬
 ‫רחלי מלק‪-‬בודה‪" :‬גזענות היא דבר פסול‪ ,‬אבל לפעמים המציאות‬                                       ‫נגיד לאנשים לא להתחתן? יש גברים שמלמדים במסגרות נשיות ומטרידים‬
‫לא מותירה לנו ברירה אחרת‪ ,‬וכשזה קורה‪ ,‬המינימום שמתבקש הוא‬                                      ‫מינית‪ ,‬אז נוציא את כל הגברים מהמדרשות? אין לדבר סוף‪ .‬שירות צבאי‬
                                                                                               ‫עלול להשפיע לרעה על המצב הרוחני של החייל הדתי‪ ,‬אז לא נתגייס? דברים‬
    ‫שלפחות נרגיש לא בנוח עם זה‪ .‬שזה לא יהיה טבעי בעינינו"‬
                                                                                                   ‫קורים‪ .‬בקצב הזה נקבל חברה שבה כל אחד חי בהפרדה‪ ,‬לבד‪ .‬זה נוראי"‪.‬‬
‫נחרצת למצעד הגאווה ולמה שהוא מייצג‪,‬‬
‫אבל אם אדם מרשה לעצמו לקחת את‬                                                                                  ‫הבעלות על הצדק‬
‫החירות לפעול בשם האל לכאורה ולפגוע‬
‫באדם אחר‪ ,‬להיות השופט והמבצע‪ ,‬הוא‬                                                                  ‫"היום בשעות שלפני הצהריים‪ ,‬בעברי על פני בית הספר‬
‫פועל בניגוד לתורה‪ .‬אסור לנו לשנוא את‬                                                               ‫והלאה לרחוב יפו‪-‬בן‪-‬יהודה‪ ,‬ראיתי כי מתוך חבורת ילדים יוצאי‬
                                                                                                   ‫בית הספר פגעו איזה מהם‪ ,‬פעמים ופעם‪ ,‬פגיעה שבגוף והתגרות‬
                       ‫מי שחושב אחרת"‪.‬‬                                                             ‫גסה בערבים רוכלי‪-‬רחוב שעברו אז שם‪ .‬פעמיים ‪ -‬יחד בשני‬
‫דני הירשברג בתוך עמו יושב‪:‬‬                                                                         ‫הערבים אחד צעיר ואחד זקן‪ ,‬שהיו משותפים בעניינם כנראה‪,‬‬
‫כמתנחל מהיישוב טלמון שבחבל בנימין‪,‬‬                                                                 ‫התחל בצעיר והמשך בזקן בגסות מיוחדת‪ .‬זה היה מרחק קטן מן‬
‫דני נפגש מקרוב לא‪-‬פעם בנפגעי טרור‬                                                                  ‫שער החצר של בית הספר‪ .‬אחר‪-‬כך שוב בצעיר אחד‪ ,‬במדרכת‬
‫ובמשפחותיהם‪ .‬על החברה הדתית יש לו‬                                                                  ‫רחוב יפו לצד תחילת רחוב בן‪-‬יהודה‪ .‬נצטערתי ונתבישתי מאוד‬
‫בעיקר דברים טובים להגיד‪" .‬רוב רובה של‬                                                              ‫למראה‪-‬עיני זה‪ .‬מתוך מרוצת הילדים והשתובבותם לא עלה‬
‫החברה שאני חי בתוכה היא חברה סבלנית‬                                                                ‫בידי להשיגם להעירם על כך‪ .‬איני יודע מי הם הילדים האלה‪,‬‬
‫וסובלנית‪ .‬בחברות אחרות שהיו מיידים‬                                                                 ‫מי הוריהם ומוריהם‪ .‬יודע אני רק זה‪ ,‬שהם היו יוצאי בית הספר‪.‬‬
‫עליהן אבנים‪ ,‬היו נוהגים בצורה הרבה‬                                                                 ‫לא כולם ‪ -‬כל חבורת הילדים יוצאי בית הספר ‪ -‬עסקו באותה‬
‫פחות מתונה‪ .‬תושבי יש"ע נוהגים באיפוק ובגבורה שראוי לציין אותם‪ .‬תראה‪,‬‬                               ‫פגיעת‪-‬התגרות מגונה‪ ,‬אלא איזה מהם‪ ,‬וכמדומני שגם מי מהם‬
‫אני מדריך מסעות לפולין‪ .‬אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שאני מדבר‬                                     ‫מחה נגד זה‪ .‬אף על פי כן מציאות העובדה הזאת‪ ,‬שהכאיבתני‬
‫עליו לאורך המסע‪ ,‬בכמה מקומות‪ ,‬הוא נושא העמידה מנגד‪ .‬אסור לנו לעמוד‬                                 ‫והעליבתני‪ ,‬כאמור‪ ,‬מחייבת אותי להעירכם על הצורך בשימת‪-‬‬
‫מהצד‪ .‬זה קרא לפני כמה חודשים באלנבי ‪ ,40‬כשבחורה נפגעה ואנשים עמדו‬                                  ‫לב חינוכית יתירה ומיוחדת לבטול אפשרויות שכאלה‪ ,‬גם‬
‫מהצד‪ .‬אני קורא לחברי בני עקיבא‪ :‬אל תעמדו מהצד‪ .‬אם אתם רואים עוול –‬                                 ‫מצד עצמה של תורת היהדות ומוסרה וגם מצד הערך המעשי‬

                                              ‫תעצרו אותו‪ .‬אל תעמדו מנגד"‪.‬‬                                 ‫היישובי והמדיני‪ ,‬של משמרת דרכי שלום ויחסי שכנים"‪.‬‬
                                                                                               ‫את הדברים המצוטטים לעיל לא כתב 'עוכר ישראל'‪ ,‬כי אם דמות ציונית‪-‬‬
                                                                                               ‫דתית מוכרת מאוד‪ :‬הרב צבי יהודה קוק זצ"ל‪ ,‬ראש ישיבת מרכז הרב ובנו‬
                                                                                               ‫של הרב קוק‪ .‬הרב צבי‪-‬יהודה‪ ,‬שלחם למען יישוב ארץ ישראל והשתתף‬
                                                                                               ‫בהקמת יישובים חדשים‪ ,‬כתב בשנת תש"ז למנהל בית ספר יסודי בירושלים‬

                                                                                                                                     ‫שתלמידיו פגעו בערבים חפים‪-‬מפשע‪.‬‬
                                                                                               ‫דני הירשברג‪ ,‬מזכ"ל תנועת בני עקיבא – אתה גם מרגיש לפעמים‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18