Page 18 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 18

‫"השנים הכי יפות שלי היו כשהדרכתי בסניף חוץ‪.‬‬        ‫יש קומונריות שהציבו לעצמן יעד ברור של הכשרת‬              ‫אברהם ליפשיץ‪" :‬אני‬  ‫צילום‪ :‬סטודיו אפונים‬
‫אני יכולה להגיד בפה מלא שסניף החוץ שלי הוא‬         ‫מדריכי פנים‪ ,‬ועשו להם קורס מנהיגות‪ ,‬הצליחו לייצר‬            ‫לא יכול לשמוע‬
‫הבית שלי‪ ,‬אפילו יותר מהסניף שבו גדלתי"‪ ,‬אומרת‬      ‫מציאות כזאת‪ ,‬אבל לצערנו המקרים האלה מעטים‪.‬‬
‫נעה‪ ,‬מדריכת חוץ לשעבר בסניף שילוב במרכז הארץ‪.‬‬      ‫כדי להצמיח מדריכי פנים יש להתחיל את התהליך‬              ‫שרוצים לסגור סניף‬
‫"אני רואה חשיבות מאוד גדולה בהדרכת חוץ‪ ,‬בשביל‬      ‫משבט מעפילים‪ .‬לאתר את ה'עתודה להדרכה'‪ .‬בגלל‬          ‫בני עקיבא בגלל שאין‬
‫המדריך לא פחות מאשר בשביל החניכים‪ .‬הרבה‬            ‫ההשקעה בגילאים הקטנים‪ ,‬בכיתה ז' הם מתחילים‬
‫סניפים חיים בבועה של עצמם‪ ,‬רואים את אותה‬           ‫להיעלם לנו‪ .‬ובגלל שהם עתידים להדריך‪ ,‬צריך‬                 ‫נכונות של מדריכי‬
‫אוכלוסייה כל הזמן ומסתגרים בתוך המורכבות של‬        ‫להשקיע בהם מאמצים כבדים בקורסי מנהיגות‪,‬‬               ‫פנים‪ .‬הסיבה היחידה‬
‫עצמם‪ .‬בהדרכת חוץ יש משהו שפותח אותך החוצה‪,‬‬         ‫לחשוף אותם לדברים משמעותיים ולכלי הדרכה‪,‬‬              ‫לסגירה של סניף כזה‬
‫בונה אצלך רבדים נוספים בנפש ומעביר אותך תהליך‬      ‫להפגיש אותם עם מודלים לחיקוי מתוך מציאות‬             ‫היא כשאין חניכים‪ .‬כל‬
‫התבגרות שעושה טוב בשנות הנעורים‪ .‬גם החניך‬          ‫החיים שלהם‪ .‬בנוסף‪ ,‬צריך לתת להם משימות בתוך‬          ‫עוד יש חניכים‪ ,‬חובתנו‬
‫וגם המדריך עוברים תהליך זהה של יציאה מהבועה‬        ‫הסניף ולהפוך את ההדרכה ליוקרתית בעיניהם‪ .‬חייבים‬
‫וחשיפה לכל החברה הישראלית‪ ,‬וזה תהליך חשוב‪.‬‬         ‫להבין שהליווי לא מסתיים כשנכנסים להדרכה‪ .‬צריך‬               ‫היא להיות שם"‬
‫זה מעבר לנתינה לחניך‪ ,‬להפצת ערכי התנועה‪ ,‬שהם‬       ‫לתת להם מעטפת וליווי בהדרכה ובכל תחומי חייהם‪,‬‬
‫דברים חשובים מאוד לכשעצמם‪ ,‬אבל מדובר כאן על‬                                                                     ‫תהלה קארו‪" :‬מי‬
‫אחדות העם שלנו‪ .‬הקשר שנבנה עם המדריך שמגיע‬                                ‫כי אצלם אין את הברור מאליו"‪.‬‬    ‫מחליט מי תותח ומי‬
‫אליך הביתה בשבתות לאכול ולישון שונה מיחסי‬          ‫קארו מוסיפה‪" :‬אנחנו תקועים ביום‪-‬יום‪ ,‬חיים‬             ‫לא? אנחנו לא הקדוש‬
‫מדריך וחניך אחרים‪ .‬השיחות בשעות הקטנות של‬          ‫מפעולה לפעולה‪ ,‬משבת לשבת‪ ,‬בין מסעות וחודש‬
‫הלילה‪ ,‬התחושה שהמדריך חי אתך‪ ,‬שהמדריך הוא‬          ‫ארגון‪ ,‬ובגלל זה אנחנו שוכחים את המטרה הכללית‬               ‫ברוך הוא‪ .‬מישהו‬
‫אח‪ .‬יש בזה משהו עוצמתי מאוד‪ .‬כמובן שחשוב לעודד‬     ‫שלנו‪ :‬באנו לייצר הנהגה מקומית‪ .‬הקומונרית צריכה‬           ‫שגדל ביישוב שמנת‬
‫הדרכת פנים‪ ,‬חשוב שסניפים לא יהיו תלויים בסניפים‬    ‫לדעת את זה וכך גם כל צוות ההדרכה‪ ,‬וזה הקו שצריך‬
‫אחרים‪ ,‬אבל זה לא סותר את החשיבות הגדולה שיש‬        ‫להנחות אותם‪ .‬צריך להכין את 'מיועדי ההדרכה'‬                 ‫ולא בחר בחירות‬
                                                   ‫שאנחנו רוצים שהם יהיו כאלה‪ ,‬כי אם לא‪ ,‬הם פשוט‬             ‫משמעותיות‪ ,‬אלא‬
                   ‫בהדרכת חוץ ואת מה שנלווה לכך"‪.‬‬  ‫לא מצפים לכך‪ .‬צריך להעביר להם את השרביט‬               ‫הוריו עשו זאת עבורו‪,‬‬
‫שרה פנטה‪ ,‬קומונרית לשעבר בסניף כפר סבא‬                                                                    ‫מוגדר כתותח‪ ,‬ואילו‬
‫יוספטל‪ ,‬סניף עם מדריכי פנים וחוץ‪ ,‬הייתה בעצמה‬        ‫ולהראות להם שהם המנהיגים הבאים של השכונה"‪.‬‬            ‫מישהו שמתמודד כל‬
‫מדריכת פנים בסניף‪" .‬אי אפשר להגיד שהדרכת חוץ‬       ‫את חושבת שסניפים שלא מצליחים לרומם את‬                  ‫יום עם קונפליקטים‬
‫היא לגמרי שלילית"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬למדריכי חוץ יש אש‬                                                         ‫בחברה שלו‪ ,‬כמו האם‬
‫בעיניים‪ ,‬מרץ‪ ,‬הם באים מתוך שליחות‪ .‬אם לסניף אין‬              ‫עצמם בלי מדריכי חוץ צריכים להתקיים?‬          ‫ללבוש כיפה ולשמור‬
‫מדריכים מבפנים‪ ,‬אז צריך מדריכים מבחוץ אבל עם‬       ‫"חד משמעית לא‪ .‬הבעיה היא שאנחנו לא עושים‬                  ‫שבת‪ ,‬נחשב פחות‬
‫תכנית להמשך‪ ,‬שהחניכים שלהם ימשיכו את עבודתם‬        ‫מאמצים כדי לחפש את המדריכים מבפנים‪ .‬יש בבני‬            ‫תותח מנער השמנת"‬
‫כמדריכים‪ .‬צריך להיות עם יד על הדופק‪ ,‬לראות עד‬      ‫עקיבא שתי צורות‪ :‬סניפים שרק רוצים להיכנס בהם‬
‫כמה צריך הדרכת חוץ‪ ,‬לא לחשוב על הדרכת חוץ‬          ‫להדרכה‪ ,‬וסניפים שאנשים לא רוצים להדריך בהם‪,‬‬
‫בתור אפשרות ראשונה‪ ,‬והכי חשוב‪ ,‬שכולם ידעו שזה‬      ‫אבל אפשר לקחת אותם ולהכשיר אותם‪ .‬אם רוצים‬
‫זמני‪ .‬בתור מדריכת פנים‪ ,‬דווקא העובדה שאתה מגיע‬     ‫היום לפתוח סניף חדש‪ ,‬ויש בני נוער בגילאי הדרכה‪,‬‬
‫מהשכונה עוזרת מאוד להדרכה‪ ,‬ואין ספק שפעילות‬        ‫לפני שפותחים את הסניף צריך לגייס מדריכים משם‬
‫כזאת מצמיחה את המדריך‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬מדריך חוץ‬        ‫ולעשות להם קורס של פיתוח מנהיגות‪ .‬זו טעות‪ ,‬כשיש‬
‫צריך זמן להתחבר‪ ,‬ואין מה לעשות – אחרי השנתיים‬
                                                         ‫מקום שיש בו בני נוער והם לא מדריכים בסניף"‪.‬‬
   ‫שהוא מדריך‪ ,‬הוא חוזר למקום מגוריו‪ ,‬ולא לסניף"‪.‬‬
                                                   ‫הדרכת חוץ ‪ -‬גם בשביל המדריכים‬
  ‫הדרכת חוץ זאת לא מילה גסה‬
                                                   ‫בקרב בוגרי התנועה שהדריכו בסניפי חוץ הדעה‬
‫הדרכת החוץ החלה לפני עשרים שנה‪ .‬אברהם‬              ‫הרבה פחות נחרצת‪ ,‬ויש דעות לכאן ולכאן‪ .‬איש לא‬
‫ליפשיץ‪ ,‬היום יושב ראש החמ"ד ואז מזכ"ל תנועת בני‬    ‫מתכחש לחשיבות הגדולה שבהדרכת פנים‪ ,‬והרבה‬
‫עקיבא‪ ,‬מספר על ההחלטה האמיצה לפתוח בפרויקט‬         ‫מבוגרי התנועה שהיו חניכים בסניפי חוץ המשיכו‬
                                                   ‫בהדרכת פנים‪ ,‬בעקבות המדריכים שלהם שעודדו‬
  ‫הדרכת חוץ‪ ,‬ועל הרלוונטיות שיש לה גם בתקופתנו‪.‬‬    ‫אותם לכך‪ .‬אולם יחד עם זאת‪ ,‬הם רואים את החשיבות‬
‫"באותה תקופה פעלנו בגישה שאמרה שצריך‬
‫להקים סניפי בני עקיבא בכל שכונה ובכל אתר"‪,‬‬                                     ‫הגדולה שיש בהדרכת חוץ‪.‬‬
‫הוא אומר‪" ,‬שלא יהיה מקום שאין בו בני עקיבא‪,‬‬        ‫"מבחינתי‪ ,‬הדרכה שמשלבת בין הדרכת חוץ‬
‫מתוך הנחה שהתנועה צריכה להגיע דווקא למקומות‬        ‫להדרכת פנים היא הקונספט האידיאלי"‪ ,‬אומרת גל‬
‫המאתגרים‪ ,‬וזאת חובתנו כלפי עם ישראל‪ .‬היינו אצל‬     ‫מסניף כפר יונה‪ ,‬שהמשיכה בעצמה בהדרכת פנים‬
‫הרב הראשי דאז‪ ,‬הרב אברהם שפירא‪ .‬התחיל ויכוח‬        ‫בסניף‪" .‬בסופו של דבר‪ ,‬הדרכת חוץ צריכה לתמוך‬
‫האם לפתוח סניפים חדשים‪ ,‬ושאלנו את דעת הרב‬          ‫ולהצמיח דור עתיד מהיישוב‪ .‬אני מאוד מעריכה את‬
‫בנושא‪ .‬הוא פנה אלינו בתמיהה‪' :‬הייתכן שיש מקום‬      ‫המדריכה שלי ואת התרומה שלה ושל כל המדריכים‬
‫בארץ שאין בו בני עקיבא?'‪ .‬באופן טבעי עלתה השאלה‬    ‫שבאו לסניף שלנו ותרמו מזמנם‪ .‬זו תקופה שזכורה‬
‫מי ידריך את הסניפים החדשים‪ ,‬לדוגמא בכפר שלם‬        ‫לי כחוויה מעצימה‪ .‬למדתי המון על מנהיגות‪ ,‬אחריות‪,‬‬
‫שבתל אביב‪ ,‬ואני הצעתי שסניף גבעתיים‪ ,‬שיש בו‬        ‫ערכים‪ .‬אני זוכרת חיבור טוב בין המדריכים לחניכים‪,‬‬
                                                   ‫חבר'ה צעירים ואיכותיים שהגיעו להדריך במקום זר‬

                                                                    ‫עם המון מוטיבציה ותרומה לקהילה"‪.‬‬

                                                                                                        ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23