Page 17 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 17

‫בין האור לחושך ‪ .‬כסלו‪-‬טבת תשע"ו ‪ .‬דצמבר ‪2015‬‬

‫חוצניקים‬

‫השבת מאות מחניכי שבט ציון יבלו בסמנריוני הדרכה‪ .‬בניהם ניתן למצוא גם חלק‬
‫שלא חוזר להדריך בבית‪ ,‬בסניף המוכר והאהוב שלו‪ ,‬אלא יוצא למסע היכרות עם‬
‫סניף חדש לחלוטין‪ .‬קוראים להם "מדריכי חוץ"‪ ,‬ויש להם אתגרים שונים לחלוטין‬
‫משל מדריכים רגילים‪ .‬האם הדרכת חוץ עדין רלוונטית לימינו? האם מדריכים‬
‫חוצניקיים מצליחים לעודד להדרכת פנים‪ ,‬והאם המטרה הזו ניצבת למול עיניי‬

                                     ‫הפועלים בסניפי החוץ? <<< רעות דודלס‬

                 ‫אנחנו שואלים אותה על הדרכת חוץ‪.‬‬     ‫הם צריכים לנסוע באוטובוס כדי להגיע לסניף‬
‫"החניכים רואים את מדריכי החוץ שמגיעים‬                ‫שלהם‪ ,‬לפעמים שניים‪ .‬הם מתייצבים בסניף בכל‬
‫מהאולפנה ומהישיבה הסמוכה ומבינים שהם לא‬              ‫יום שלישי ובכל שבת שנייה‪ ,‬לא לפני שדאגו מראש‬
‫יוכלו להיות מדריכים כמוהם‪ ,‬כי אין בסניף מדריכים‬      ‫למשפחות שאצלן הם יאכלו וישנו במהלך השבת‪ .‬הם‬
‫שמגיעים מהמקום שבו הם גרים ולומדים‪ .‬נכון‪ ,‬לא כל‬      ‫נפרדים מהסניף שבו גדלו‪ ,‬לעתים גם מהמחוז שאתו‬
‫אחד יכול להיות מנהיג‪ ,‬אבל לכל קהילה יכול להיות‬       ‫יצאו במשך חמש שנים למחנות ולמסעות‪ ,‬נפרדים בכל‬
‫אחד כזה‪ .‬בתנועה שלנו יש לפעמים מין פטרונות כזו‪,‬‬      ‫שבת שנייה מהמשפחה ומהאוכל של אמא‪ ,‬מהחיים‬
‫כאילו יש אנשים שלא מתאימים להוביל את התנועה‪.‬‬         ‫שהם היו רגילים אליהם‪ ,‬והכול למען פרויקט אחד‪,‬‬
‫יש לנו בראש מדריך דוס ובחורה אידיאליסטית‪ ,‬והם‬
‫אלה שמייצגים את בני עקיבא בעינינו‪ .‬לעומת זאת‪,‬‬                                     ‫מטרה אחת ‪ -‬הדרכת חוץ‪.‬‬
‫בחור שגדל בשכונה‪ ,‬שבוחר כל יום לשמור מצוות‬           ‫אין ספק שבהדרכת חוץ יש אידיאל גדול‪ :‬לקיים‬
‫בניגוד לכל הסביבה שלו‪ ,‬הוא לא המודל שלנו למדריך‬      ‫סניף‪ ,‬פעילות של חניכים‪ ,‬העברת מסרים חשובים‬
‫תותח‪ ,‬כי הוא לא הולך עם חולצה לבנה מכופתרת‬           ‫לטובת החברה הישראלית במקום שבו היא צריכה‬
‫בשבת אלא עם חולצת פסים‪ .‬יש לנו המון חניכים‬           ‫אותך‪ ,‬במקום שבו אין‪ .‬אך לצד האידיאל הגדול‪,‬‬
‫שמגיעים ממגוון שבטי ישראל‪ ,‬ויש חבר'ה שההשפעה‬         ‫מתחילות להישאל שאלות קשות‪ :‬למה סניפי החוץ לא‬
‫שלהם בשכונות יכולה להיות הרבה יותר גדולה מזו של‬      ‫מצליחים להצמיח שדרה של מדריכים מבפנים? האם‬
‫מדריך חוץ‪ ,‬אבל הם לא יכולים לעשות עם זה משהו‪,‬‬        ‫מקום שלא מצליח לייצר הדרכה מבפנים לאורך שנים‪,‬‬
                                                     ‫ראוי שיתקיים בו סניף? והאם בהדרכת חוץ רואים את‬
                     ‫אם הם נשארים בעמדת נחיתות"‪.‬‬     ‫האידיאל הגדול בהכנסת הדרכת פנים ופועלים למען‬
‫אז מה עדיף ‪ -‬מדריך תותח מבחוץ‪ ,‬או מדריך‬              ‫המטרה הזו‪ ,‬או שהיא נבלעת בתוך שלל מטרות אחרות?‬
                                                     ‫האם לא צריך להציב את המטרה הזו בראש הרשימה?‬
                   ‫מבפנים שיש על מה לעבוד אתו?‬
‫"מי מחליט מי תותח ומי לא? אנחנו לא הקדוש‬                ‫לכל קהילה יכול להיות מנהיג‬
‫ברוך הוא‪ .‬זו בדיוק התפיסה של בני עקיבא‪ ,‬מי תותח‬
‫ומי לא‪ .‬מישהו שגדל ביישוב שמנת ולא בחר בחירות‬        ‫"בני עקיבא הכריזה על עצמה כ'תנועה של עם'‪,‬‬
‫משמעותיות‪ ,‬אלא הוריו עשו זאת עבורו‪ ,‬מוגדר כתותח‪,‬‬     ‫תנועה שמגיעה למגוון קהלים בחברה הישראלית‪.‬‬
‫ואילו מישהו שמתמודד בכל יום עם קונפליקטים‬            ‫בפועל‪ ,‬רק סוג מסוים של אנשים מוביל את התנועה‪,‬‬
‫בחברה שלו‪ ,‬האם ללבוש כיפה ולשמור שבת‪ ,‬פחות‬           ‫והם אלו שמשרתים אנשים אחרים‪ .‬האפשרות היחידה‬
                                                     ‫ליצירת תנועה הכוללת את כל שבטי ישראל היא‬
                                  ‫תותח מנער השמנת"‪.‬‬  ‫שאדם יהיה תורם ונתרם‪ .‬אדם שרק נתרם ולא תורם‪,‬‬
                        ‫מה צריך לעשות בפועל?‬         ‫לא יזכה להיות חלק ממשהו"‪ .‬את המילים הקשות‬
‫"הרבה סניפים שבהם פועלים מדריכי חוץ אומרים‬           ‫האלו אומרת תהלה קארו‪ ,‬שמסיימת בימים אלו את‬
‫שצריך להעביר את הסניף תהליך לכניסת מדריכי‬            ‫תפקידה כראש מחלקת מעורבות חברתית‪ ,‬כאשר‬
‫פנים‪ ,‬אבל הם עדיין נשארים באותו מקום‪ ,‬ובמשך‬
‫שנים רבות הסניף ממשיך להיות בנוי על מדריכי חוץ‪.‬‬

‫‪17‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22