Page 17 - זרעים - טבת תשע"ו
P. 17
בין האור לחושך .כסלו-טבת תשע"ו .דצמבר 2015
חוצניקים
השבת מאות מחניכי שבט ציון יבלו בסמנריוני הדרכה .בניהם ניתן למצוא גם חלק
שלא חוזר להדריך בבית ,בסניף המוכר והאהוב שלו ,אלא יוצא למסע היכרות עם
סניף חדש לחלוטין .קוראים להם "מדריכי חוץ" ,ויש להם אתגרים שונים לחלוטין
משל מדריכים רגילים .האם הדרכת חוץ עדין רלוונטית לימינו? האם מדריכים
חוצניקיים מצליחים לעודד להדרכת פנים ,והאם המטרה הזו ניצבת למול עיניי
הפועלים בסניפי החוץ? <<< רעות דודלס
אנחנו שואלים אותה על הדרכת חוץ. הם צריכים לנסוע באוטובוס כדי להגיע לסניף
"החניכים רואים את מדריכי החוץ שמגיעים שלהם ,לפעמים שניים .הם מתייצבים בסניף בכל
מהאולפנה ומהישיבה הסמוכה ומבינים שהם לא יום שלישי ובכל שבת שנייה ,לא לפני שדאגו מראש
יוכלו להיות מדריכים כמוהם ,כי אין בסניף מדריכים למשפחות שאצלן הם יאכלו וישנו במהלך השבת .הם
שמגיעים מהמקום שבו הם גרים ולומדים .נכון ,לא כל נפרדים מהסניף שבו גדלו ,לעתים גם מהמחוז שאתו
אחד יכול להיות מנהיג ,אבל לכל קהילה יכול להיות יצאו במשך חמש שנים למחנות ולמסעות ,נפרדים בכל
אחד כזה .בתנועה שלנו יש לפעמים מין פטרונות כזו, שבת שנייה מהמשפחה ומהאוכל של אמא ,מהחיים
כאילו יש אנשים שלא מתאימים להוביל את התנועה. שהם היו רגילים אליהם ,והכול למען פרויקט אחד,
יש לנו בראש מדריך דוס ובחורה אידיאליסטית ,והם
אלה שמייצגים את בני עקיבא בעינינו .לעומת זאת, מטרה אחת -הדרכת חוץ.
בחור שגדל בשכונה ,שבוחר כל יום לשמור מצוות אין ספק שבהדרכת חוץ יש אידיאל גדול :לקיים
בניגוד לכל הסביבה שלו ,הוא לא המודל שלנו למדריך סניף ,פעילות של חניכים ,העברת מסרים חשובים
תותח ,כי הוא לא הולך עם חולצה לבנה מכופתרת לטובת החברה הישראלית במקום שבו היא צריכה
בשבת אלא עם חולצת פסים .יש לנו המון חניכים אותך ,במקום שבו אין .אך לצד האידיאל הגדול,
שמגיעים ממגוון שבטי ישראל ,ויש חבר'ה שההשפעה מתחילות להישאל שאלות קשות :למה סניפי החוץ לא
שלהם בשכונות יכולה להיות הרבה יותר גדולה מזו של מצליחים להצמיח שדרה של מדריכים מבפנים? האם
מדריך חוץ ,אבל הם לא יכולים לעשות עם זה משהו, מקום שלא מצליח לייצר הדרכה מבפנים לאורך שנים,
ראוי שיתקיים בו סניף? והאם בהדרכת חוץ רואים את
אם הם נשארים בעמדת נחיתות". האידיאל הגדול בהכנסת הדרכת פנים ופועלים למען
אז מה עדיף -מדריך תותח מבחוץ ,או מדריך המטרה הזו ,או שהיא נבלעת בתוך שלל מטרות אחרות?
האם לא צריך להציב את המטרה הזו בראש הרשימה?
מבפנים שיש על מה לעבוד אתו?
"מי מחליט מי תותח ומי לא? אנחנו לא הקדוש לכל קהילה יכול להיות מנהיג
ברוך הוא .זו בדיוק התפיסה של בני עקיבא ,מי תותח
ומי לא .מישהו שגדל ביישוב שמנת ולא בחר בחירות "בני עקיבא הכריזה על עצמה כ'תנועה של עם',
משמעותיות ,אלא הוריו עשו זאת עבורו ,מוגדר כתותח, תנועה שמגיעה למגוון קהלים בחברה הישראלית.
ואילו מישהו שמתמודד בכל יום עם קונפליקטים בפועל ,רק סוג מסוים של אנשים מוביל את התנועה,
בחברה שלו ,האם ללבוש כיפה ולשמור שבת ,פחות והם אלו שמשרתים אנשים אחרים .האפשרות היחידה
ליצירת תנועה הכוללת את כל שבטי ישראל היא
תותח מנער השמנת". שאדם יהיה תורם ונתרם .אדם שרק נתרם ולא תורם,
מה צריך לעשות בפועל? לא יזכה להיות חלק ממשהו" .את המילים הקשות
"הרבה סניפים שבהם פועלים מדריכי חוץ אומרים האלו אומרת תהלה קארו ,שמסיימת בימים אלו את
שצריך להעביר את הסניף תהליך לכניסת מדריכי תפקידה כראש מחלקת מעורבות חברתית ,כאשר
פנים ,אבל הם עדיין נשארים באותו מקום ,ובמשך
שנים רבות הסניף ממשיך להיות בנוי על מדריכי חוץ.
17