Page 18 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 18

‫טור אישי‬

              ‫יוקר המחיה‪:‬‬
          ‫לא רק בעיה של מפונקים‬

                                ‫אוריאל לדרברג‬

‫הציונות הדתית נטלו חלק במחאה‪ ,‬אך לא מספיק‪ .‬המגזר‬              ‫וריאל לדרברג‪ ,‬מנכ"ל עמותת‬     ‫א‬
‫כמגזר לא הצטרף למחאה הזו‪ .‬דוברים רבים במגזר ניסו שוב‬                ‫פעמונים‪ ,‬קורא לציונות‬
‫ושוב להקטין את המחאה‪ ,‬ולהצביע על מניעים פוליטיים‬
‫ואחרים של מוביליה ולהציג אותם כמפונקים‪ .‬כך נוצר מצב‬             ‫הדתית להתעורר ולהתחיל‬
‫שבו המגזר לא התחבר למחאה על נושאים שפוגעים בכל‬                   ‫לעסוק בשאלות כלכליות‪.‬‬
‫בית בישראל‪ .‬הפגיעה של יוקר המחיה בישראל אינה פוסחת‬             ‫וגם‪ :‬כמה טיפים להתנהלות‬
‫על המגזר הדתי‪-‬לאומי‪ :‬הוא זה שבחר לפסוח מעל המחאה‬
                                                                              ‫כלכלית נבונה‬
                                   ‫והעלאת הנושא לסדר היום‪.‬‬
‫לפני כמה חודשים שוב התעוררה מחאה על יוקר המחיה‪.‬‬               ‫מעת לעת מתפרסמים בחדשות ממצאים וכותרות מתוך‬
‫המחאה אכן החלה במחיר המילקי‪ ,‬ומוביליה אף הטיפו לירידה‬         ‫דו"חות‪ ,‬המתארים את המציאות הכלכלית‪-‬חברתית בישראל‪.‬‬
‫מהארץ‪ .‬גם כאן‪ ,‬ויתר המגזר הדתי‪-‬לאומי על שותפות במחאה‪.‬‬         ‫חלק מהפרסומים מופקים על ידי גופים ממשלתיים‪ ,‬וחלקם על‬
‫המחאה הפכה מיד לאנטי‪-‬ציונית ולמחאה של מפונקים‪,‬‬                ‫ידי מכוני מחקר וגופים מהחברה האזרחית‪ .‬אמנם יש הבדלים‬
‫במקום למקד את השיח בנושא הבוער של יוקר המחיה‪ .‬האם‬             ‫בין הדו"חות‪ ,‬הן באג'נדה של המפרסמים והן בתוצאות‪ ,‬אך‬
‫אי אפשר לזעוק על הנושא הזה ולהישאר ציוני? האם יוקר‬            ‫גם אם נחלוק על חלק מן המסקנות‪ ,‬הדו"חות הללו דורשים‬
                                                              ‫התייחסות ומענה‪ .‬אי אפשר לבטל אותם רק בגלל שמחבריהם‬
     ‫המחיה לא פוגע במשפחות מהמגזר הדתי? בוודאי שלא!‬
‫לסיכום‪ :‬חברותיי וחבריי מהמגזר הדתי‪-‬לאומי‪ ,‬הנושאים‬                    ‫מונעים מאג'נדה חברתית‪-‬כלכלית (שמאלית) מובהקת‪.‬‬
‫הכלכליים‪ ,‬העוני‪ ,‬יוקר המחיה וחוסר היכולת לגמור את החודש‬       ‫יש עניים במדינת ישראל‪ ,‬וכולנו מחויבים להכיר בכך‬
‫הם סוגיות ששייכות גם לנו‪ .‬המעורבות בנושא מקדמת לא רק‬          ‫ולפעול למיגור הבעיה‪ .‬העוני לא נמדד רק במדד אחד‪ ,‬כמו‬
‫את הערבות ההדדית‪ ,‬אלא גם נוגעת בכל אחת ואחד מאתנו‪.‬‬            ‫קו עוני‪ ,‬אלא בכמה מדדים ‪ -‬חלקם סובייקטיביים וחלקם‬
‫השתתפות בשיח הזה יכולה לסייע לקידום מדיניות ממשלתית‪,‬‬          ‫אובייקטיביים‪ .‬יש משפחות רבות שמצויות במצוקה כלכלית‬
                                                              ‫חמורה‪ ,‬אף שהן נמצאות מעל לקו העוני‪ .‬הן מתמודדות בקושי‬
                                  ‫מתוך ראייה ציונית וחברתית‪.‬‬  ‫רב עם אתגרי הפרנסה‪ ,‬ולא מצליחות 'לגמור את החודש'‬
‫אנו בארגון פעמונים מאמינים שבנוסף לקריאה כלפי‬
‫הממשלה והמגזר העסקי לקבל אחריות על נושא יוקר‬                                               ‫אפילו כאשר שני בני הזוג עובדים‪.‬‬
‫המחיה‪ ,‬נדרשים כולנו לאחריות אישית‪ .‬השינוי לא יגיע רק‬          ‫העוני בישראל אינו נחלת מגזרים מסוימים; הוא נוכח‬
‫אם הממשלה תתנהל באחריות כלפי האזרחים‪ ,‬וגם לא רק‬               ‫בכל החברה הישראלית‪ .‬טעות נפוצה היא לסמן את המגזר‬
‫אם המגזר העסקי כולו יתנהל בצורה אחראית כלפי הלקוחות‪.‬‬          ‫החרדי והמגזר הערבי כעניים‪ ,‬ולחשוב ש"אצלנו במגזר" אין‬
‫יש צורך באחריות אישית‪ ,‬בניהול הכספים תוך שיקול דעת‬            ‫עניים‪ .‬אמת‪ ,‬אחוז המשפחות המוגדרות כעניות על פי מדד קו‬
                                                              ‫העוני גדול יותר במגזרים מסוימים‪ ,‬אך גם במגזר שלנו חיות‬
            ‫ובהימנעות מהשתתפות בתרבות הצריכה העודפת‪.‬‬
‫בדקו תמיד האם אתם באמת צריכים את הבגד שבו אתם‬                                                     ‫משפחות מתחת לקו העוני‪.‬‬
‫חושקים‪ .‬בחנו את הצורך בשדרוג הטלפון הנייד שלכם‪ ,‬לא‬            ‫במחקר עומק שערכנו בארגון פעמונים‪ ,‬בחנו את מקומו‬
‫תמיד הדגם החדש (והיקר‪ )...‬הכרחי‪ .‬הקפידו תמיד להשוות‬           ‫של הציבור הדתי‪-‬לאומי ביחס לכלל האוכלוסייה‪ .‬התברר שאין‬
‫מחירים – גם עבור מוצרים ושירותים 'גדולים'‪ ,‬אך גם עבור‬         ‫אפיון שמבדיל את הציבור הדתי‪-‬לאומי משאר האוכלוסייה‪,‬‬
‫המצרכים שקונים ביום‪-‬יום‪ .‬ולבסוף – עקבו אחר ההכנסות‬
‫וההוצאות שלכם‪ ,‬ובדקו שאתם תמיד מצליחים לחסוך קצת‬                ‫והחלוקה בין עשירונים‪ ,‬נכונה גם כלפי הציבור הדתי‪-‬לאומי‪.‬‬
                                                              ‫בקיץ ‪ 2011‬הרחובות בישראל התמלאו בציבור גדול שזעק‬
                                 ‫לטובת הוצאות גדולות בעתיד‪.‬‬   ‫על 'יוקר המחיה'‪ ,‬והצורך בצדק חברתי‪ .‬כמובן שלא מעט מבני‬

                                                                                                                            ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23