Page 20 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 20

‫פעילויות וחוגים שונים‪ .‬תלמידי הישיבה מתנדבים במסגרות‬     ‫עם‪ ,‬הרצאות אורח ייחודיות‪ ,‬שיעורים בבתים של הרבנים‪,‬‬
                                                         ‫התנדבות שבועית‪ ,‬טיולים תכופים ועוד‪ .‬מסורות מיוחדות‬
‫פנים וחוץ‪-‬ישיבתיות‪ ,‬ומדריכים בתנועת הנוער השונות‪.‬‬        ‫מעטרות את לוח השנה של הבנות – ארוחת בוקר בעלת אופי‬
                                                         ‫שונה לכלל התלמידות‪ ,‬הצגה של בנות השישית‪ ,‬מסע מים‬
‫האם המוסד נגיש לבעלי מוגבלויות? כחלק ממיתוגו של‬          ‫אל ים ושבוע בירושלים‪ .‬קשה למצוא נקודת זמן שבה אין‬
                                                         ‫אף שכבה שעסוקה בהכנות לפרויקט באולפנה‪ .‬התקציב של‬
‫המוסד כמקום 'חברתי'‪ ,‬הפנימייה וכיתות הלימוד נגישים‬
                                                                                           ‫האירועים הללו גבוה יחסית‪.‬‬
                   ‫לנכים‪.‬‬                                ‫האם המוסד נגיש לבעלי מוגבלויות? הנה סיפור מעניין‪:‬‬
                                                         ‫במסגרת לימודי אזרחות‪ ,‬משרד החינוך דורש שקבוצה של‬
‫"ייתכן שהחופש הרב‬  ‫תגובות ההורים \ התלמידים‬              ‫כמה תלמידים תתאגד ותעבוד יחד על משימה כלשהי בתחום‬
                                                         ‫לימודיה‪ .‬לפני כמה שנים‪ ,‬בחרו מספר תלמידות באולפנה‬
‫שהתלמידים זוכים לו טומן בחובו גם תגובות לא‪-‬חיוביות‪ .‬לא‬   ‫להתמקד בתחום הנגישות במוסד שלהן‪ .‬יחד עם ההנהלה‪ ,‬הן‬
                                                         ‫הנגישו את כל האולפנה לנכים‪ .‬רמפות קבועות החלו לצוץ‬
‫כל התלמידים יודעים להתנהל עם החופש בצורה מוצלחת‪.‬‬         ‫ברחבי המוסד‪ ,‬ועזרים נוספים הותקנו בכל מקום שהיה בהם‬
                                                         ‫צורך‪ .‬בעבר למדה במוסד תלמידה בעלת נכות‪ ,‬והיא הסתדרה‬
‫קשה להחליט בשלב מוקדם‪ .‬מעבר לזה‪ ,‬המסירות של הצוות‬
                                                                                                    ‫מצוין מהבחינה הזו‪.‬‬
‫והאכפתיות שהוא משדר מקפיצות את החינוך כמה רמות‬           ‫תגובות ההורים \ התלמידים "חסר אתגר אינטלקטואלי‬
                                                         ‫לבנות‪ .‬המזון הרוחני באולפנה דל ביחס ללימוד בישיבות‬
                   ‫מעל" (מקורב למוסד)‪.‬‬                   ‫תיכוניות‪ .‬מצד שני‪ ,‬הרווח שבחברה מגוונת והטרוגנית מכל‬

‫מסופר שכמה מבוגרי הישיבה נפגשו עם ראש הישיבה לאחר‬             ‫קצוות הקשת הציונית‪-‬דתית הוא עצום" (אמא לבוגרת)‪.‬‬
                                                         ‫הערות אחד מאירועי השיא של האולפנה הוא חג הסיגד‪.‬‬
‫סיום הלימודים‪" .‬עכשיו כשאנחנו בישיבה גבוהה"‪ ,‬אמרו לו‪,‬‬    ‫תלמידות הכיתה הייעודית לעולות החדשות מאתיופיה‬
                                                         ‫מקשטות את כל מתחם האולפנה‪ ,‬מכינות לכולן סעודה עם‬
‫"אנחנו רואים שיש לנו פער גדול בלימוד הגמרא ביחס לבוגרי‬   ‫מאכלי חג מסורתיים ומספרות את סיפור היציאה מאתיופיה‬

‫ישיבת אחרות!"‪ .‬ראש הישיבה חייך‪ ,‬והסביר שהגמרא היא‬                                                        ‫בהצגה ובשירה‪.‬‬

‫לא חזות הכול‪ :‬כושר לימוד בגמרא אפשר לרכוש בהמשך‪,‬‬                  ‫ישיבת אמי"ת‬
                                                             ‫'בלבב שלם' ירוחם‬
‫אולם את ערכי השילוב והחיים המשותפים שקיבלו בישיבה‪,‬‬
                                                         ‫רקע על המוסד הישיבה‬
‫לא יקנו בקלות בעולם שבחוץ‪ .‬לדברי ראש הישיבה‪ ,‬הרווח‬       ‫התיכונית אמי"ת 'בלבב‬
                                                         ‫שלם' בירוחם הוקמה לפני‬
‫שלהם מן החיבור לרבדים השונים של האוכלוסייה שווה את‬       ‫תשע שנים‪ ,‬והיא בין המוסדות הצעירים המוזכרים בכתבה‪.‬‬
                                                         ‫היא מונה כיום ‪ 280‬תלמידים מכיתה ז עד יב‪ .‬הפנימייה‬
                   ‫הפער בגמרא‪.‬‬                           ‫בישיבה פעילה מכיתה ט‪ .‬הקו החינוכי המרכזי של הישיבה‬
                                                         ‫הוא נתינת אמון וחופש פעולה לתלמיד‪ ,‬יחד עם הקשבה‬
‫הערות הישיבה מצטיינת ברמת לימודים גבוהה‪ ,‬וכמה‬            ‫וקשר אישי ככלים מרכזיים בתהליך החינוכי‪ .‬המוסד מושך‬
                                                         ‫אליו תלמידים מכל רחבי הדרום‪ ,‬וכמעט כל תלמיד שמעוניין‬
‫מתלמידיה זכו להוקרה על כך‪ .‬בשנת תשע"ב הוכתר תלמיד‬        ‫להתקבל למוסד יגיע אליו בסוף‪ .‬האינטגרציה היא מאבני‬
                                                         ‫היסוד של הישיבה‪ ,‬ובין כתליו שוהים גם תלמידים מבתים‬
‫הישיבה אלחנן בלוך כחתן התנ"ך העולמי‪ .‬נבחרת הרובוטיקה‬     ‫מסורתיים יותר‪ .‬הישיבה שמה דגש מיוחד על חיבור בין‬

‫של הישיבה טסה שלוש פעמים בשנים האחרונות להשתתף‬                           ‫חלקים שונים בחברה‪ ,‬ופחות על לימוד גמרא‪.‬‬
                                                         ‫גובה התשלום שכר הלימוד בישיבה משתנה מדי פעם‪,‬‬
‫בתחרויות בינלאומיות ברחבי העולם‪ .‬בשנתיים האחרונות‬        ‫אך הוא לא עולה על סכום של ‪ 1,150‬ש"ח בחודש‪ .‬זה נתון‬
                                                         ‫מרשים ביותר‪ ,‬בהתחשב בעובדה שמדובר במוסד הפנימייתי‬
‫זכתה הישיבה ל‪ 100%-‬זכאות לבגרות בקרב תלמידיה‪ .‬בשנה‬       ‫הזול ביותר שבחנו‪ ,‬וככל הנראה אחד הזולים במגזר‪ .‬מלגות‬
                                                         ‫למשפחות נצרכות ניתנות בעיקר דרך עליית הנוער והמנהל‬
‫שעברה זכה בית הספר להיכלל ברשימת 'בתי הספר הערכיים‬       ‫לחינוך התיישבותי‪ ,‬אולם הישיבה עושה מאמצים לסבסד את‬
                                                         ‫העלות אף יותר עבור התלמידים שמבקשים זאת‪ .‬רוב המלגות‬
‫ביותר בארץ'‪ ,‬יחד עם שאר המוסדות הדתיים בירוחם‪.‬‬           ‫מגיעות לסכומים גבוהים של כמה אלפי שקלים בחודש‪ ,‬כולל‬

            ‫אולפנית טבריה‬                                             ‫מימון מלא של שכר הלימוד לחלק מהתלמידים‪.‬‬
                                                         ‫מה כולל סל התרבות? במסגרת הפנימייה מתקיימים‬
‫רקע על המוסד אחד המוסדות‬
‫הגדולים ביותר בציבור הדתי‪.‬‬
‫אולפנית טבריה קולטת אליה‬
‫מאות תלמידות מכל רחבי הצפון‪.‬‬
‫אל המוסד מגיעות תלמידות מרקע מגוון במיוחד‪ ,‬ובסך הכול‬
‫לומדות בו ‪ 870‬תלמידות‪ .‬עד לאחרונה ניהל את האולפנית‬
‫הרב ד"ר אברהם ליפשיץ‪ ,‬כיום ראש החמ"ד‪ .‬השמועה אומרת‬
‫שליפשיץ הכיר את כל ‪ 870‬התלמידות במוסד בשמן הפרטי‪.‬‬

                        ‫הליך הקבלה למקום הוא סמלי בלבד‪.‬‬
‫גובה התשלום האולפנית היא אחד המוסדות החסכניים‬
‫ביותר במגזר‪ ,‬ושכר הלימוד השנתי עומד על ‪ 3,000‬ש"ח לכל‬
‫היותר‪ .‬אמנם מדובר במוסד ללא פנימייה‪ ,‬ולכן הוא זול יותר‪,‬‬
‫אך גם ביחס למוסדות ללא פנימיה מדובר במקום זול יחסית‪.‬‬
‫בנוסף‪ ,‬משפחות שזקוקות לעזרה כלכלית יכולות להסתייע‬
‫באפשרות המימון החדשה של האולפנית‪' ,‬קרן שפע'‪.‬‬
‫במסגרת הקרן‪ ,‬נקראים תושבי האזור להלוות לתלמידות‬
‫כספים מסכום שכר הלימוד‪ ,‬ובסוף השנה לזכות במצוות‬
‫שמיטת כספים ולוותר על הסכום‪ .‬מעבר לכך‪ ,‬באולפנית‬
‫משתדלים לעזור בהענקת מלגות רשמיות של משרד החינוך‪.‬‬
‫מה כולל סל התרבות? התרבות הרווחת באולפנית היא‬

                                                                                                                        ‫‪20‬‬
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25