Page 22 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 22

‫מחיר‪ .‬באמת יש תחושה שהם מביאים חידוש לעולם" (אמא‬                  ‫לחדר האוכל ניתן להגיע בכיסא גלגלים‪ ,‬וכך גם לחלק‬
                                                         ‫לבוגר)‪.‬‬  ‫מפנימיות‪ .‬גם חלק מכיתות הלימוד נגישות‪ ,‬אך בית המדרש‪,‬‬
                                                                  ‫שהוא לבו של המוסד ובו מתקיימים הלימוד והתפילות‪ ,‬נעול‬
‫הערות תהליך הקבלה לישיבה נחשב מסתורי‪ .‬מלבד ראש‬                    ‫בפני תלמידים נכים‪ .‬טקס הנחת אבן הפינה למבנה הקבע של‬
‫הישיבה וחלק מהמורים‪ ,‬איש אינו מבין באמת את הקריטריון‬              ‫הישיבה התקיים בסוכות האחרון‪ ,‬ויש להניח שכשייבנה‪ ,‬הוא‬
‫לקבלה במוסד‪ .‬לא תעודה מוצלחת או רמה תורנית גבוה‪,‬‬
‫כי למרות היות המוסד אליטיסטי יחסית‪ ,‬ניתן למצוא בו‬                                                      ‫יהיה נגיש לנכים‪ ,‬כנדרש‪.‬‬
‫גם תלמידים בינוניים או חלשים מבחינה דתית‪ .‬הרב זינגר‪,‬‬              ‫תגובות ההורים \ התלמידים "יש בישיבה הזו המון עבודת‬
‫ראש הישיבה‪ ,‬מגדיר את הקריטריון "מדד היוצמ"ח – יכולת‬               ‫השם‪ .‬במקומות אחרים זה כמעט מונח שלא נשמע‪ ,‬וכאן זה‬
‫צמיחת מקור חיים"‪ ,‬במובן של היכולת של התלמיד להפיק‬                 ‫לוז העניין‪ .‬גם הרבה מקום לפיתוח אישי‪ .‬מנגד‪ ,‬האליטיזם‬
                                                                  ‫שולט‪ .‬הרבה בנים של רבנים‪ ,‬הרבה שמות מוכרים‪ .‬כשהם‬
                                  ‫את המרב מן השהות במוסד‪.‬‬         ‫מגדירים עצמם 'סיירת' הם מייחדים את עצמם‪ ,‬אבל משלמים‬

                ‫חדירתה של תרבות הצריכה לעולם החינוך‬

                   ‫שמואל שטח‪ ,‬מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'‬

‫יש הרבה סיבות ליוקר החינוך הדתי‪ ,‬אולם אחת מהן בידינו לשנותה‪ :‬ריבוי המוסדות‬
‫הקטנים‪ .‬אם בחינוך הכללי ניתן למצוא ממוצע של ‪ 654‬תלמידים בית ספר‪ ,‬הרי שבחינוך‬
‫הדתי הממוצע יעמוד על ‪ 306‬תלמידים במוסד‪ .‬פחות מחצי‪ .‬ולמה זה משנה? כי אם‪,‬‬
‫למשל‪ ,‬יש רק שתי כיתות בשכבה‪ ,‬אז יהיה תקצוב רק לשתי הקבצות ולשתי מגמות‪.‬‬
‫אם תרצו עוד הקבצה ועוד מגמה‪ ,‬תצטרכו לשלם הרבה‪ .‬יתרה מכך‪ :‬כל פעילות תורנית‬
‫ותרבותית ‪ -‬טיולים‪ ,‬מעבדות‪ ,‬בית מדרש‪ ,‬כיתות מחשבים‪ ,‬ספריות ‪ -‬כל אלה יהיו יקרים‬
‫יותר‪ ,‬משום שהם מתחלקים על פני פחות תלמידים‪ .‬שמא תאמרו שבמוסד קטן יש יותר‬
‫יחס אישי? התשובה היא שיחס אישי תלוי בהרבה משתנים‪ ,‬ודווקא מוסד גדול שיש‬
‫בו מגוון של אנשי חינוך‪ ,‬ייעוץ והדרכה‪ ,‬יכול לתת יחס אישי לא פחות טוב‪ ,‬ואולי אף‬

                                                                                ‫מוצלח יותר‪.‬‬
‫כיצד קרה אם כן שדווקא בחינוך הדתי יש מוסדות כל כך קטנים? הסיבה המרכזית‬
‫נעוצה בתרבות הצריכה שחדרה עמוק אל תוכנו‪ .‬תרבות הצריכה המערבית מנסה לשכנע‬
‫אותנו כל הזמן שלא טוב לנו‪ ,‬ושאם רק נקנה מותג מסוים כבר נרגיש הרבה יותר טוב‪.‬‬
‫וכך‪ ,‬דווקא בגלל הנכונות שלנו להשקיע את כל מרצנו וכספנו בחינוך הילדים‪ ,‬אנו‬
‫מתפתים להקים כל העת מוסדות חדשים שמצטיינים בעיקר במיתוג שלהם‪ :‬אולפנה‬
‫מוסיקלית‪-‬חקלאית‪-‬נשמתית‪ ,‬ישיבה תורנית ‪ XL‬ועוד‪ .‬המוסדות החדשים האלו‪,‬‬
‫שפורחים כפטריות אחרי הגשם‪ ,‬אינם טובים יותר‪ .‬אך הכמיהה למשהו אפנתי‪ ,‬למשהו‬
‫ייחודי‪ ,‬או למוסד שאדם כריזמטי עומד בראשו‪ ,‬גורמת לנו להתפתות כל הזמן לפתוח‬
‫עוד ועוד מוסדות במקום לצמצמם‪ .‬הוסיפו לכך את קנאת הסופרים שקיימת בציבור‬
‫שלנו‪ ,‬את מגמת הפיצול שמכריחה כל תת‪-‬זרם לפתוח מוסדות רוחניים משלו‪ ,‬ואת‬
‫הרצון של הורים רבים לחנך את ילדיהם במקום שבו הם ייפגשו רק עם ילדים של אנשים‬
‫כמוהם – וכך תבינו כיצד המוסדות שלנו קטנים בחצי‪ .‬וכשהמוסד כל כך קטן‪ ,‬צריך‬
‫לשלם הרבה‪ .‬כן‪ ,‬בסופו של דבר אנו נאלצים לשלם יותר‪ ,‬אך בפועל אנו מקבלים פחות‪.‬‬
‫במוסד גדול היינו יכולים לקבל הרבה יותר שעות‪ ,‬הרבה יותר פעילויות חברתיות‪ ,‬הרבה‬
‫יותר מגמות ומגוון רחב יותר של שיעורי תורה ופעילות תורנית‪ .‬אם רק היינו מתפצלים‬
‫פחות‪ ,‬פחות מחפשים מוסד אליטיסטי ומסתפקים בתיכון הדתי הסמוך‪ ,‬פחות מחפשים‬

                          ‫מותגים חינוכיים חדשים‪ ,‬היינו משלמים פחות ומרוויחים יותר‪.‬‬

  ‫תנועת 'נאמני תורה ועבודה' עורכת‪ ,‬בין*‬

 ‫היתר‪ ,‬מחקרים רבים בנושא החינוך הדתי‪.‬‬

                                                                                                                                ‫‪22‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27