Page 15 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 15

‫כמה זה עולה לנו? על כלכלה וצרכנות נבונה ‪ .‬טבת תשע"ה ‪ .‬ינואר ‪2015‬‬

    ‫לבקש ולקבל בלי לחשוב על המחיר והאם זה‬
    ‫בסדר מבחינת ההורים שלי‪ .‬פעם הלכתי עם‬
    ‫חברות לקניון‪ ,‬וכל אחת הביאה מאה שקלים‬
    ‫שההורים נתנו לה לבזבוזים‪ ,‬ואני הבאתי‬
    ‫כסף מעצמי‪ ,‬אז הבאתי רק עשרים‬
    ‫שקלים‪ ,‬כדי לא לבזבז יותר מדי‪.‬‬
    ‫כשהגענו לקניון הרגשתי ממש‬
    ‫רע‪ .‬לא היה לי חשק לקנות כלום‪,‬‬
    ‫וחזרתי הביתה בהרגשה נוראית‪.‬‬
    ‫אבל למחרת דיברתי עם חברות‪,‬‬
    ‫והבנתי שאני במצב הרבה יותר‬
    ‫טוב מהן‪ ,‬גם אם היום יותר קל‬
    ‫להן‪ .‬הן מתרגלות שיש להן סכומים‬
    ‫בלתי מוגבלים‪ ,‬ולא תמיד זה יהיה‬
    ‫להן ככה‪ ,‬ואני לומדת איך להתמודד עם‬

                                              ‫כסף"‪.‬‬

    ‫את רואה הבדל בינך לבין חברות שלך שלא‬                            ‫בניהול כספי הבית‪ .‬ההתנהלות הזו מביאה לעיוות‪ ,‬שכן הילד‬
                                               ‫עובדות?‬              ‫מתרגל רק לקבל כסף‪ ,‬כמתנות או כדמי כיס‪ ,‬ולהוציא אותו‬
                                                                    ‫רק על דברים מהנים‪ .‬המציאות הזו יוצרת מסר חינוכי מסולף‪.‬‬
    ‫"ברור! ההבדל מתבטא לא רק בכסף‪ .‬אני חושבת שבנות‬                  ‫במשך שנים הילד מתרגל שמישהו אחר אחראי להוצאות‬
    ‫שעובדות מתלוננות פחות מבנות שלא עובדות‪ .‬יש לי חברה‬              ‫שלו‪ ,‬והתפקיד שלו מסתכם רק בבזבוז הכספים שמגיעים‬
    ‫שהיא עצמאית אפילו יותר ממני‪ ,‬והיא גם יותר רגישה‬                 ‫לידו‪ .‬לכן אני רואה ערך בעבודה‪ ,‬אפילו מועטה‪ .‬זאת הן למען‬
    ‫ממני‪ .‬היא תמיד בודקת כמה אנשים השקיעו לפני שהיא‬                 ‫עצם החינוך לעמל‪ ,‬והן למען החינוך לנשיאה באחריות בכל‬
    ‫שופטת אותם‪ .‬יש לה ראייה הרבה פחות שופטת‪ ,‬והרבה יותר‬
                                                                                                                     ‫הקשור לכסף"‪.‬‬
                                                          ‫מעריכה"‪.‬‬
    ‫נראה שאין מחלוקת בין בני הנוער על אודות התרומה‬                  ‫אבל האם הדרישה הזו מצד ההורים לא עלולה ליצור אצל‬
    ‫של העבודה לפיתוח האישיות שלהם‪ .‬המחלוקת היא על‬                                                            ‫הנער תחושת מחסור?‬

                  ‫המחירים שהם מוכנים לשלם על התרומה הזו‪.‬‬            ‫"להפך‪ .‬אם עושים זאת בצורה מדורגת ומושכלת‪ ,‬הנער‬
    ‫"עבדתי במלצרות‪ ,‬לא נהניתי מזה יותר מדי‪ ,‬אבל עשיתי‬               ‫לומד לשאת בעצמו באחריות ושמח בהצלחותיו‪ .‬הוא לומד‬
    ‫את זה בשביל העצמאות שלי"‪ ,‬אומר אוריאל‪ ,‬בן ‪" .19‬אני‬              ‫שמי שמבזבז נשאר בלי כלום‪ ,‬וכך לומד את ערכו של חיסכון‬
    ‫חושב שעבודה בגיל הזה נותנת המון‪ .‬היא גורמת לנער להיות‬           ‫לשם צורכי העתיד‪ .‬במקביל‪ ,‬צריך לדבר אתו ולחנכו ליראת‬
    ‫אחראי ועצמאי‪ ,‬להעריך כסף ולא להיות מפונק‪ .‬עם המון‬               ‫שמים‪ ,‬להביא אותו להבנה שהפרנסה מגיעה בעזרתו של ה'‬
    ‫מחשבה ואפילו עזרה חיצונית של הורים וחברים‪ ,‬אפשר‬                 ‫יתברך‪ ,‬ושחלק מהכסף שמגיע לידיי אינו שלי‪ ,‬ואינני אלא‬
    ‫לשלב בין לימודים‪ ,‬חיי חברה ועבודה‪ .‬זה גיל שיוצאים המון‬          ‫שליח כדי להעבירו לאדם נזקק‪ ,‬שהוא עצמו שליח שמאפשר‬
    ‫עם חברים ויש הרבה הוצאות‪ ,‬וגם אם בבית לא חסר כסף‪,‬‬
    ‫תמיד נחמד יותר שלא צריך לבקש כסף‪ ,‬ושאפשר להיות‬                                                      ‫לי לזכות במצוות הצדקה"‪.‬‬
                                                                    ‫"הורה חייב להגיד לפעמים 'לא'‪ ,‬גם אם מבחינה טכנית‬
                                                      ‫עצמאי יותר"‪.‬‬  ‫יש לו אפשרות כלכלית להיענות לבקשה‪ .‬דווקא בדור שלנו‪,‬‬
    ‫מצד שני‪ ,‬לא כולם מצליחים לשלב את עבודה יחד עם‬                   ‫שבו מבחינה כלכלית ההורה יכול לאפשר לעצמו לפעמים‬
    ‫לימודים‪ ,‬תנועת נוער ופעילויות נוספות‪" .‬עבודה בגיל צעיר‬          ‫לקנות לילד את הצעצוע האלקטרוני שביקש או את המותג‬
    ‫תורמת למוסר העבודה של האדם‪ ,‬לעצמאות ולאחריות שלו‪,‬‬               ‫החדש‪ ,‬נדרשת סמכות הורית שמגלה הבנה לרצון הילד‪ ,‬אך‬
    ‫אבל ברגע שהעבודה באה על חשבון דברים אחרים‪ ,‬עדיף לא‬
    ‫לעבוד‪ .‬אני אישית לא הצלחתי לשלב בין כל הדברים שאני‬                ‫יודעת להשיב 'לא'‪ ,‬גם אם הדבר אפשרי מבחינה כלכלית"‪.‬‬
    ‫עושה‪ ,‬ולא מצאתי זמן נוסף לעבוד"‪ ,‬אומרת חמוטל‪ ,‬בת ‪16‬‬
                                                                    ‫הדרישה מצד ההורים לעבוד לא תמיד קלה לבני הנוער;‬
                                                      ‫מפתח תקווה‪.‬‬   ‫היא עלולה ליצור הבדלים בינם לבין חבריהם‪ .‬לצד החינוך‬
    ‫לסיכום‪ ,‬שאלנו את בני הנוער האם הם שמחים על החינוך‬               ‫לאחריות‪ ,‬נדמה שחשוב לבני הנוער לדעת שיש מי שעומד‬
    ‫שקיבלו‪ ,‬והאם יחנכו את ילדיהם באותו אופן‪" .‬אני חושבת‬
    ‫שכן‪ ,‬אבל לא באותה רמה"‪ ,‬אומרת יפעת‪" ,‬לילד צריך להיות‬                             ‫מאחוריהם‪ ,‬ועוזר להם להתמודד עם האתגר‪.‬‬
    ‫ביטחון שאם הוא ייכשל יעזרו לו‪ ,‬והרבה פעמים הרגשתי‬               ‫"המון פעמים קנאתי בחברות שלי"‪ ,‬אומרת יפעת‪ ,‬בת‬
    ‫שאם אני אכשל‪ ,‬אצטרך להתמודד לבד‪ .‬קשה לי לבקר את‬                 ‫‪ 17‬מכפר סבא‪" ,‬אני לא יודעת אם זה ספציפית בגלל שאני‬
    ‫ההורים שלי‪ ,‬בכל זאת הם אבא ואמא שלי‪ ,‬והם באים עם‬                ‫עובדת והן לא‪ ,‬אבל לפעמים אני רוצה לשכוח מהאחריות‪,‬‬
    ‫החסרונות שלהם‪ .‬אני לא מצליחה לדמיין את החינוך שלהם‬

            ‫בלי הפן הזה‪ ,‬ואני חושבת שהם עשו עבודה נפלאה"‪.‬‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20