Page 15 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 15
כמה זה עולה לנו? על כלכלה וצרכנות נבונה .טבת תשע"ה .ינואר 2015
לבקש ולקבל בלי לחשוב על המחיר והאם זה
בסדר מבחינת ההורים שלי .פעם הלכתי עם
חברות לקניון ,וכל אחת הביאה מאה שקלים
שההורים נתנו לה לבזבוזים ,ואני הבאתי
כסף מעצמי ,אז הבאתי רק עשרים
שקלים ,כדי לא לבזבז יותר מדי.
כשהגענו לקניון הרגשתי ממש
רע .לא היה לי חשק לקנות כלום,
וחזרתי הביתה בהרגשה נוראית.
אבל למחרת דיברתי עם חברות,
והבנתי שאני במצב הרבה יותר
טוב מהן ,גם אם היום יותר קל
להן .הן מתרגלות שיש להן סכומים
בלתי מוגבלים ,ולא תמיד זה יהיה
להן ככה ,ואני לומדת איך להתמודד עם
כסף".
את רואה הבדל בינך לבין חברות שלך שלא בניהול כספי הבית .ההתנהלות הזו מביאה לעיוות ,שכן הילד
עובדות? מתרגל רק לקבל כסף ,כמתנות או כדמי כיס ,ולהוציא אותו
רק על דברים מהנים .המציאות הזו יוצרת מסר חינוכי מסולף.
"ברור! ההבדל מתבטא לא רק בכסף .אני חושבת שבנות במשך שנים הילד מתרגל שמישהו אחר אחראי להוצאות
שעובדות מתלוננות פחות מבנות שלא עובדות .יש לי חברה שלו ,והתפקיד שלו מסתכם רק בבזבוז הכספים שמגיעים
שהיא עצמאית אפילו יותר ממני ,והיא גם יותר רגישה לידו .לכן אני רואה ערך בעבודה ,אפילו מועטה .זאת הן למען
ממני .היא תמיד בודקת כמה אנשים השקיעו לפני שהיא עצם החינוך לעמל ,והן למען החינוך לנשיאה באחריות בכל
שופטת אותם .יש לה ראייה הרבה פחות שופטת ,והרבה יותר
הקשור לכסף".
מעריכה".
נראה שאין מחלוקת בין בני הנוער על אודות התרומה אבל האם הדרישה הזו מצד ההורים לא עלולה ליצור אצל
של העבודה לפיתוח האישיות שלהם .המחלוקת היא על הנער תחושת מחסור?
המחירים שהם מוכנים לשלם על התרומה הזו. "להפך .אם עושים זאת בצורה מדורגת ומושכלת ,הנער
"עבדתי במלצרות ,לא נהניתי מזה יותר מדי ,אבל עשיתי לומד לשאת בעצמו באחריות ושמח בהצלחותיו .הוא לומד
את זה בשביל העצמאות שלי" ,אומר אוריאל ,בן " .19אני שמי שמבזבז נשאר בלי כלום ,וכך לומד את ערכו של חיסכון
חושב שעבודה בגיל הזה נותנת המון .היא גורמת לנער להיות לשם צורכי העתיד .במקביל ,צריך לדבר אתו ולחנכו ליראת
אחראי ועצמאי ,להעריך כסף ולא להיות מפונק .עם המון שמים ,להביא אותו להבנה שהפרנסה מגיעה בעזרתו של ה'
מחשבה ואפילו עזרה חיצונית של הורים וחברים ,אפשר יתברך ,ושחלק מהכסף שמגיע לידיי אינו שלי ,ואינני אלא
לשלב בין לימודים ,חיי חברה ועבודה .זה גיל שיוצאים המון שליח כדי להעבירו לאדם נזקק ,שהוא עצמו שליח שמאפשר
עם חברים ויש הרבה הוצאות ,וגם אם בבית לא חסר כסף,
תמיד נחמד יותר שלא צריך לבקש כסף ,ושאפשר להיות לי לזכות במצוות הצדקה".
"הורה חייב להגיד לפעמים 'לא' ,גם אם מבחינה טכנית
עצמאי יותר". יש לו אפשרות כלכלית להיענות לבקשה .דווקא בדור שלנו,
מצד שני ,לא כולם מצליחים לשלב את עבודה יחד עם שבו מבחינה כלכלית ההורה יכול לאפשר לעצמו לפעמים
לימודים ,תנועת נוער ופעילויות נוספות" .עבודה בגיל צעיר לקנות לילד את הצעצוע האלקטרוני שביקש או את המותג
תורמת למוסר העבודה של האדם ,לעצמאות ולאחריות שלו, החדש ,נדרשת סמכות הורית שמגלה הבנה לרצון הילד ,אך
אבל ברגע שהעבודה באה על חשבון דברים אחרים ,עדיף לא
לעבוד .אני אישית לא הצלחתי לשלב בין כל הדברים שאני יודעת להשיב 'לא' ,גם אם הדבר אפשרי מבחינה כלכלית".
עושה ,ולא מצאתי זמן נוסף לעבוד" ,אומרת חמוטל ,בת 16
הדרישה מצד ההורים לעבוד לא תמיד קלה לבני הנוער;
מפתח תקווה. היא עלולה ליצור הבדלים בינם לבין חבריהם .לצד החינוך
לסיכום ,שאלנו את בני הנוער האם הם שמחים על החינוך לאחריות ,נדמה שחשוב לבני הנוער לדעת שיש מי שעומד
שקיבלו ,והאם יחנכו את ילדיהם באותו אופן" .אני חושבת
שכן ,אבל לא באותה רמה" ,אומרת יפעת" ,לילד צריך להיות מאחוריהם ,ועוזר להם להתמודד עם האתגר.
ביטחון שאם הוא ייכשל יעזרו לו ,והרבה פעמים הרגשתי "המון פעמים קנאתי בחברות שלי" ,אומרת יפעת ,בת
שאם אני אכשל ,אצטרך להתמודד לבד .קשה לי לבקר את 17מכפר סבא" ,אני לא יודעת אם זה ספציפית בגלל שאני
ההורים שלי ,בכל זאת הם אבא ואמא שלי ,והם באים עם עובדת והן לא ,אבל לפעמים אני רוצה לשכוח מהאחריות,
החסרונות שלהם .אני לא מצליחה לדמיין את החינוך שלהם
בלי הפן הזה ,ואני חושבת שהם עשו עבודה נפלאה".
15

