Page 10 - זרעים - טבת תשע"ה
P. 10

‫ידי"; הכוח שלנו הוא הכלי שדרכו אלוקים נותן לנו כוח‬                                   ‫מה אוכל מחר ‪ -‬מקטני אמונה‬
‫לעשות הכול (ר"ן ואברבנאל‪ ,‬שם)‪ .‬וכך מבקשים אנו אפוא‬
‫שלא נאכזב את המקור האלוקי לכוחנו‪ ,‬אלא נבין כראוי את‬              ‫הפרנסה ושאלות הממון הכרוכות בה היא אחד ממרכיבי‬
                                                                 ‫הקיום האישי המשפחתי‪ ,‬החברתי והלאומי‪ .‬ועל תחום זה‬
                         ‫משימתנו לאורו‪ ,‬ונסתער על מימושן‪.‬‬        ‫לימדונו חז"ל ש"מי שיש לו פת בסלו ואומר‪ :‬מה אוכל למחר‪,‬‬
                                                                 ‫הרי זה קטן אמונה" (סוטה מח ע"ב)‪ .‬מדוע מבקרים חז"ל את‬
                              ‫כי מי בז ליום קטנות‬                ‫מי ששואל מה יאכל למחר? וכי מובטח לו לאדם שמחר יהיה‬

‫רק לפני כמה ימים פגשנו את הפטרת שבת חנוכה‪ ,‬בנבואתו‬                              ‫לו מה לאכול? וכי אין אנו צריכים לדאוג לכך?‬
‫של זכריה ‪ -‬פרקים ב וג ‪ -‬ואף הבחנו בהמשך בדברי הנביא‬              ‫האמירה הזו מופיעה גם במדרש מכילתא בקשר לסוגיית‬
‫בשם ה'‪ .‬אלא שזרובבל הוא ראש הדרך המדיני ‪" -‬ידי זרובבל‬            ‫ירידת המן‪ ,‬שם נחשב האומר "מה אוכל מחר" למחוסר אמונה‬
‫תבצענה" ‪" -‬ומי בז ליום קטנות"‪ .‬כאשר ההשתדלות היא‬                 ‫(שמות טז‪-‬יז)‪ .‬הרי ציוותה התורה בעשרת הדיברות "ששת‬
‫הרצון והחפץ ליישם את המשימות האלוקיות‪ ,‬או אז אין לבוז‬            ‫ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך"‪ .‬ובכך נסמך ציווי העשייה‬
                                                                 ‫לפסוקים הבאים העוסקים במצוות השבת (שמות כ)‪ .‬לפיכך‪,‬‬
                                      ‫גם למעשה שנראה קטן‪.‬‬        ‫לא נראה שרצו חכמים להחליש את עצם העשייה והאחריות‪.‬‬
‫נהפוך הוא‪ .‬בפנימיות של מושג זה בנבואה‪ ,‬הראו חז"ל‬
‫בסוגיה הנ"ל בסוטה את עומק קטנות האמונה‪ :‬כאשר אני לא‬                    ‫"מי שיש לו פת בסלו ואומר‪ :‬מה אוכל‬
‫נפתח כראוי לגודל המהלך האלוקי והמשמעויות ל"חובתו‬                       ‫למחר‪ ,‬הרי זה קטן אמונה" (סוטה‬
                                                                       ‫מח ע"ב)‪ .‬מדוע מבקרים חז"ל את מי‬
       ‫בעולמי"‪ ,‬אלא נשאר בעמדה הפאסיבית של הדאגות‪.‬‬                     ‫ששואל מה יאכל למחר? וכי מובטח לו‬
                                                                       ‫לאדם שמחר יהיה לו מה לאכול? וכי‬
                             ‫חברתי‪ -‬תורני‪ -‬לאומי‬
                                                                            ‫אין אנו צריכים לדאוג לכך?‬
‫בימיו של בית המקדש השני‪ ,‬כאשר מתוקנת העיר ירושלים‪,‬‬
‫ומושלמת חומתה‪ ,‬ומשוקמים בתיה ורחובותיה‪ ,‬מבואר בספר‬                    ‫מי שברא את היום ‪ -‬ברא משימתו ופרנסתו‬
‫נחמיה פרק ה‪ ,‬באמצע הבנייה‪ ,‬כיצד פערי מעמדות ואפליה‬
‫כלכלית‪ ,‬הם בעצם קלקול לאומי‪-‬אמוני‪ ,‬והתיקון לכך במחיקת‬            ‫בתיאור ירידת המן מופיע הביטוי "דבר יום ביומו"‪ ,‬ועל כך‬
‫הפערים‪ ,‬ובנתינת הזדמנות מחודשת שווה לכולם‪ .‬יש בעצם‬               ‫אומר רבי אליעזר‪" :‬מי שברא את היום ברא את פרנסתו"‪.‬‬
‫תיקון של יראת אלוקים (מלבי"ם נחמיה פרק ה)‪ ,‬והופעה‬                ‫בריאת היום היא "המחדש בטובו בכל יום מעשי בראשית"‪.‬‬
                                                                 ‫זהו חידוש החיים ומשימותיהם‪ ,‬ומתוך כך גם חידוש הכלים‬
       ‫נכונה של התורה בבניין החיים הלאומיים של ישראל‪.‬‬            ‫שעל ידם עוזר אלוקי ישראל לממש את החיים ומשימותיהם‪.‬‬
‫חזרת חדוות היצירה‪ ,‬והעמקת תודעת השליחות‬                          ‫אשר על כן‪" ,‬בראשית היתה המחשבה"‪ ,‬אמורה ההשתדלות‬
‫והאחריות‪ ,‬נבחנים אפוא גם בעמל הפרנסה‪ ,‬ביצירת סדר‬                 ‫לברוא את תוכן המשימות למחר‪ .‬ורק מתוך כך‪ ,‬להתפלל‬
‫החיים הנכון‪ ,‬הערכי‪ ,‬הפנימי‪ ,‬שהוא היוצק תוכן בכל מטרת‬             ‫ולהשתדל שיהיו כלים שיתאימו לביצוען של המשימות‪ .‬לא‬
                                                                 ‫רק "מה אוכל מחר"‪ ,‬אלא "למה נשלחתי מחר"‪" ,‬מה אעשה‬
                                      ‫הפרנסה‪ ,‬ואופני השגתה‪.‬‬
                                                                                            ‫מחר"‪ ,‬ורק לאחר מכן פרנסת היום‪.‬‬
          ‫נשאת ונתת באמונה ‪ ...‬ציפית לישועה‬
                                                                                             ‫ולא נבוש כי בך בטחנו‬
‫את האופן הטהור של העיסוק בממון יתבעו מאתנו‪ ,‬מכל אחת‬
‫ואחד‪ ,‬בסופו של פרק השליחות בעולם הזה‪ .‬וכך אומרים‬                 ‫בתקנתם של אנשי כנסת הגדולה מופיעה המילה 'עלינו'‬
‫לאביהם בדין‪" :‬נשאת ונתת באמונה" (מסכת שבת דף לא)‪.‬‬                ‫בסופה של רשימה מכובדת‪" :‬על הצדיקים‪ ,‬ועל החסידים‪ ,‬ועל‬
‫לאמור‪ :‬האם נהגת בהגינות וביושר‪ ,‬מתוך גדלות של אמונה‪,‬‬             ‫זקני עמך"‪ .‬בקשתנו שם היא בקשה למשענת‪ .‬זו המשענת‬
‫גם ביחס לממון‪ .‬ולא בכדי כוללות השאלות הללו גם את‬                 ‫שהנביא זכריה מתפעל ממנה בפרק ח‪" :‬עוד ישבו זקנים‬
‫"קבעת עתים לתורה"‪ ,‬ואת עניין הקמת הבית והסיוע לכך‬                ‫וזקנות ברחובותיה ואיש משענתו בידו מרוב ימים"‪ .‬אך לא‬
                                                                 ‫מדובר במשענת במובן הפאסיבי‪ ,‬אלא אדרבה‪ :‬מדובר בעמל‬
                                                   ‫בעתו ובזמנו‪.‬‬  ‫ומאמץ מצדנו‪ ,‬שמסתייעים בעזר של המשענת‪ .‬בענווה‬
‫וברביעית‪" :‬ציפית לישועה"‪ ,‬וכהארתם של ראשונים‬                     ‫אמתית אנחנו אמורים להרגיש "כי ה' הוא הנותן לנו כח‬
‫(רש"י ור"ן) ‪ -‬האם ציפינו להתקיימות דברי הנביאים בימינו‪.‬‬          ‫לעשות הכל" (דברים ח)‪ ,‬ולא שחלילה נאמר "כוחי ועוצם‬
‫הבה נחבר בטהרה ובכנות את מרכיבי החיים הלאומיים‬
‫והאישיים וכל מה שביניהם אל מהלך גאולה אמתי‪ ,‬מוסרי‪,‬‬
‫שבו מכוונת האנרגיה של כוחות החיים להיות כלים לגלות‬
‫את האור החדש על ציון‪ .‬נקיים כולנו באופן ממשי את‬
‫הנבואות הנ"ל על השחרור מהשעבוד להישגים ולכישרונות‪,‬‬
‫ובענווה גדולה ננוע ונניע ללכת בעקבות פרק הגאולה‬
‫השלישית על פי תלמידי הגר"א‪" :‬שיר המעלות בשוב ה' את‬
‫שיבת ציון‪ ...‬הזורעים בדמעה ברינה יקצורו‪ ...‬בוא יבוא ברינה‬

                                               ‫נושא אלומותיו"‬

                                                                                                                            ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15