Page 19 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 19

‫שמיטה ‪ .‬חודש ארגון ‪ .‬כסלו תשע"ה ‪ .‬דצמבר ‪2014‬‬

    ‫ובלי לפחד שיקרה להם משהו בלילה‪ .‬דיברנו המון על נתינת‬             ‫להדרכה‪ .‬במסע סוכות הראשון שלי כמדריכה קלטתי‬
    ‫כלים למדריכים כיצד להתמודד עם חניכים כבדי שמיעה‪ ,‬איך‬             ‫שלושה חניכים עם שתלים באוזניים‪ ,‬מבקשים להטעין‬
                                                                     ‫את השתלים במקום הלינה כדי שיוכלו לשמוע‪ ,‬ומסרבים‬
                                                  ‫לקבל את האחר"‪.‬‬     ‫לבקשתם‪ .‬אומרים להם שאי אפשר להטעין מכשירים‪ .‬גם‬
    ‫"קבוצת התמיכה שנבנתה במחוז יהודה עוזרת לי‪ ,‬נותנת‬                 ‫כמדריכה עשו לי בעיות בעניין ההטענה‪ .‬אמרו לי שזה מקום‬
    ‫לי הרגשה טובה‪ ,‬שיש עוד אנשים כמוני שמתמודדים עם‬                  ‫לקומונריות‪ ,‬לא למדריכות‪ .‬זה עורר בי את השאלה‪' :‬מה?‬
    ‫אותם קשיים"‪ ,‬אומרת שירה זלינגר‪ ,‬חניכה משבט הרא"ה‬                 ‫עדין בתנועה דברים לא השתנו? למה חניך כבד שמיעה צריך‬
    ‫שלומדת באולפנת צביה חפץ חיים‪" .‬בעקבות פעילות‬
    ‫הקבוצה אני מרגישה שבמפעלי התנועה נותנים לנו מענה‬                                                                         ‫לפחד?'"‬
    ‫מתאים‪ ,‬שיש שינויים ברמה הארצית בבני עקיבא‪ .‬אם כי‪,‬‬                ‫"אני ממש זוכרת‪ ,‬בתור חניכה‪ ,‬שהתלבטתי האם לצאת‬
    ‫לצערי‪ ,‬עדיין אין שינוי ברמה המקומית‪ ,‬היום‪-‬יומית‪ ,‬ששם‬             ‫למסעות או לא‪ .‬חששתי שהמכשירים ייהרסו‪ ,‬לא ידעתי‬
    ‫בעצם מתנהלת עיקר הפעילות‪ .‬אני מחכה ליום שבו אשתתף‬                ‫איפה אני אטעין אותם‪ ,‬איך אוודא שהם לא נפגעים בזמן‬
    ‫בפעולה ואבין את מה שנאמר בה בלי לבקש עזרה מאף אחד‪.‬‬               ‫ההטענה‪ ,‬ואיך אתמודד אם יהיה מסלול עם מים או מלחמת‬
    ‫בשביל זה צריך להנגיש את הסניף‪ ,‬אפילו ברמה הבסיסית של‬             ‫מים‪ .‬הגעתי למסקנה שאם אנחנו‪ ,‬כבדי השמיעה‪ ,‬לא נדבר‬

      ‫אקוסטיקה‪ ,‬ולקיים הסברה מתאימה למדריכים ולחניכים"‪.‬‬                                       ‫על הדברים‪ ,‬אז לא יקרה כאן שינוי"‪.‬‬
    ‫"לפני כמה שבועות התרוקנו לי הסוללות של מכשירי‬
    ‫השמיעה במהלך פעולה"‪ ,‬מוסיפה זלינגר‪" ,‬לא שמעתי את‬                       ‫"בתור חניכה‪ ,‬היתה לי התלבטות האם‬
    ‫הנעשה בפעולה‪ ,‬והייתי מאוד מבולבלת ונסערת כשלא‬                          ‫לצאת למסעות או לא‪ ,‬התלבטתי‬
    ‫שמעתי את המדריכות שלי מדברות‪ ,‬ולא הצלחתי לקרוא‬                         ‫האם מכשירי השמיעה יהרסו‪ ,‬איפה‬
    ‫את השפתיים שלהן‪ .‬להיות חניכה כבדת שמיעה זה לא דבר‬                      ‫אני אטעין אותם‪ ,‬איך אוודא שהם לא‬
    ‫פשוט‪ ,‬זה אומר להרגיש מחוץ לעניינים כשעושים חזרות‬                       ‫נפגעים בזמן ההטענה ואיך אתמודד‬
    ‫לדגלנות או פויקה בחושך‪ ,‬כי אין לך את האפשרות לקרוא‬
    ‫שפתיים‪ .‬זה להיות מנותקת מכולם כשיורד גשם או במקלחות‬                           ‫אם יהיה מסלול עם מים"‬
    ‫של המחנה‪ ,‬בגלל שאסור להרטיב את מכשירי השמיעה‪,‬‬
                                                                                                  ‫להיות מנותקת מכולם‬
       ‫ובנוסף‪ ,‬לא להבין מה קורה בפעולות בגלל ההד שבחדר"‪.‬‬
                                                                     ‫פריינטה פרסמה הודעה בקבוצת הפייסבוק של תנועת‬
                                           ‫יד על הדופק‬               ‫בני עקיבא‪ ,‬שבה הזמינה חניכים ומדריכים כבדי שמיעה‬
                                                                     ‫במחוז יהודה לקחת חלק בקבוצת תמיכה‪ .‬עשרה חניכים‬
    ‫גם לירון‪ ,‬חניכה כבדת שמיעה ממושב ראם‪ ,‬מעידה שפעילות‬              ‫ומדריכים נענו לקריאה והגיעו לפגישה הראשונה‪ ,‬שבה‬
    ‫הקבוצה הביאה לידי שינוי‪ ,‬אך עדיין יש נקודות שדורשות‬
    ‫חיזוק‪" .‬הייתי רוצה שתהיה היום יותר נגישות ומודעות‬                       ‫השתתפה הרכזת הארצית של שבטי יובל‪ ,‬אורית חזן‪.‬‬
    ‫לקשיים שחווה חניך כבד שמיעה‪ .‬אם יש צעקות בסניף של‬                ‫"אנחנו נפגשים אחת לחודשיים‪ ,‬כל פעם במקום אחר‬
    ‫ילדים‪ ,‬אני לא שומעת כלום‪ ,‬ולא תמיד מתאפשר לי לקרוא‬               ‫מונגש‪ .‬במפגשים אנחנו משתפים אחד את השני בחוויות‬
    ‫את השפתיים של המדריכים‪ .‬אני שמחה שהקמנו את קבוצת‬                 ‫אישיות שאנחנו נתקלים בהן בתנועה‪ ,‬נותנים אחד לשני‬
    ‫התמיכה שפועלת למען מטרה אחת‪ :‬נגישות‪ .‬מאז שהיא‬                    ‫עצות‪ .‬בנוסף‪ ,‬יש לנו גם קבוצת וואטסאפ שבה אנחנו שומרים‬
    ‫קמה הרבה דברים יותר מונגשים בתנועה‪ ,‬אבל עדיין יש לאן‬             ‫על קשר יום‪ -‬יומי"‪ ,‬מסבירה פריינטה‪" .‬בפגישות הראשונות‬
                                                                     ‫של הקבוצה השתתפה הרכזת הארצית של שבטי יובל‪ ,‬אורית‬
                                                            ‫לשאוף"‪.‬‬  ‫חזן‪ ,‬שאמרה שהתנועה רוצה לעזור בנושא ושזה תלוי בנו‪.‬‬
    ‫"בימים אלו‪ ,‬אנחנו מנסים להסדיר את עניין האקוסטיקה‬                ‫הכנו רשימה של דברים שצריך לשפר כדי להקל על כבדי‬
    ‫בסניפים"‪ ,‬מוסיפה פריינטה‪" .‬רוב הסניפים לא מונגשים‬                ‫השמיעה‪ ,‬ובאמת התחוללו שינויים‪ .‬במסעות ובמחנות יש‬
    ‫לכבדי שמיעה‪ .‬יש היום חוק שקובע שיש להנגיש מקומות‬                 ‫היום אפשרות להטעין את השתלים והמכשירים בלי בעיות‪,‬‬
    ‫ציבוריים‪ ,‬אבל עולה השאלה האם סניף הוא מקום ציבורי‪,‬‬
    ‫האם המדינה צריכה להנגיש אותו או לא‪ .‬אנחנו בקשר עם‬

                                             ‫משרד החינוך בנושא"‪.‬‬

    ‫בתור חניכה כבדת שמיעה‪ ,‬איזה מסר היית רוצה להעביר‬
                                                           ‫לתנועה?‬

    ‫"אני רוצה לומר למדריכים‪ :‬אם יש לכם חניך שהוא שונה‪,‬‬
    ‫תתעניינו בו‪ ,‬תשאלו אותו איך הוא מתמודד עם הדברים‪ .‬גם‬
    ‫אם נראה לכם שהכול בסדר‪ ,‬תהיו עם יד על הדופק‪ .‬חוץ מזה‪,‬‬
    ‫אני מרגישה שקבוצת התמיכה במחוז יהודה עושה טוב ומאוד‬
    ‫עוזרת‪ .‬הייתי רוצה שגם במחוזות אחרים יהיו קבוצות תמיכה‪,‬‬

                 ‫כדי לתמוך בכמה שיותר כבדי שמיעה בתנועה"‪.‬‬

‫‪19‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24