Page 18 - זרעים - כסלו תשע"ה
P. 18

‫לשמוע קולות נוספים‬                                               ‫ב‬

                                                    ‫יעל רון‬

‫מחנות ומסעות הם צריכים להטעין את מכשירי השמיעה‪ ,‬ולהרחיק אותם ממים‪.‬‬
‫בפעולות שמתקיימות בתוך הסניף הם לא מצליחים לשמוע ולהבין את המתרחש‪,‬‬
‫בשל האקוסטיקה הלקויה וההד שבחדרים‪ .‬מה זה אומר להיות חניך כבד שמיעה‬

   ‫בתנועה‪ ,‬והאם התנועה‪ ,‬המדריכים והחניכים עושים מספיק בכדי להקל עליהם?‬

‫יכולה להשתלב כמו כולם‪ .‬הם לא הבינו שגם עם מכשירי‬           ‫הפעולה הראשונה בבני עקיבא זכורה לחניכים כדבר מהנה‪,‬‬
‫השמיעה לא תמיד שומעים טוב‪ ,‬בעיקר כשברוב הסניפים‬            ‫מרגש‪ ,‬הצעד הראשון של חייהם בתנועה‪ .‬לחניכים כבדי‬
‫יש הד ואקוסטיקה בעייתית‪ ,‬וכשחניכים נכנסים אחד לדברי‬        ‫שמיעה‪ ,‬הפעולה הראשונה השאירה רושם אחר‪ .‬זו הפעם‬
‫השני‪ ,‬אי אפשר להבין דבר‪ .‬הייתי צעירה‪ ,‬לא ידעתי להסביר‬      ‫הראשונה שבה הם השתתפו בפעולה חינוכית בלי מורת‪-‬‬
‫מה הבעיה שיש לי‪ ,‬כי עד אותו רגע לא נאלצתי להתמודד‬          ‫שמע‪ ,‬שעוזרת להם להבין את הנעשה סביבם‪ .‬זו הפעם‬
‫עם זה‪ .‬תמיד היה מישהו שליווה אותי והסביר לי מה קורה‬        ‫הראשונה שבה הם התמודדו עם חדר שהאקוסטיקה בו‬
‫סביבי‪ .‬המשכתי להיות פעילה בתנועה‪ ,‬אבל הרסתי פעולות‪,‬‬        ‫לקויה ומלווה בצעקות החניכים‪ ,‬מה שלא אפשר להם לשמוע‬
‫ובאמת הייתי צריכה יותר תשומת לב‪ .‬במחנה ניצנים‪ ,‬באמצע‬       ‫את המתרחש‪ ,‬גם בעזרת מכשירי השמיעה או השתלים‬
‫מסלול‪ ,‬אחד המדריכים ביקש לפנות בנקודה מסוימת‪ ,‬ולי‬
‫נגמרה הסוללה במכשיר השמיעה‪ .‬לא שמעתי אותו ופניתי‬                                                     ‫המורכבים לאוזניהם‪.‬‬
‫במקום אחר‪ .‬המדריך התעצבן‪ ,‬ואני הרגשתי שאני לא יכולה‬        ‫המודעות לכבדי השמיעה ולקשיים שמלווים את חייהם‬
                                                           ‫בתנועה התעוררה כששחר פריינטה בת ה‪ ,18-‬כבדת שמיעה‬
                  ‫להתמודד עם זה יותר‪ .‬עזבתי את התנועה"‪.‬‬    ‫בעצמה‪ ,‬שהדריכה בסניף שפיר‪ ,‬החליטה ליצור שינוי‪.‬‬
                                                           ‫בשיתוף פעולה עם התנועה‪ ,‬היא הקימה קבוצת תמיכה‬
                                     ‫מה החזיר אותך בחזרה?‬  ‫למדריכים ולחניכים כבדי שמיעה ממחוז יהודה‪ ,‬שם הם‬
‫"בכיתה ח' הציעו לי לצאת לביריה‪ ,‬והחלטתי ללכת על זה‪.‬‬        ‫מעלים את הקשיים שהם חווים ומשנים את המציאות בשטח‪.‬‬
‫נסעתי‪ ,‬פגשתי את המדריכים החדשים‪ ,‬הם היו בוגרים‪ ,‬גם‬         ‫"בפעם הראשונה שהגעתי לבני עקיבא‪ ,‬הרגשתי שזורקים‬
‫אני‪ ,‬והייתה לי חוויה חיובית‪ .‬בנוסף‪ ,‬גיליתי שאחת המדריכות‬   ‫אותי למים בלי מצופים"‪ ,‬מספרת פריינטה‪" ,‬המדריכים אמנם‬
‫עושה פעולות מחוץ לסניף‪ ,‬מה שיקל עליי לשמוע ולהיות‬          ‫ידעו שאני כבדת שמיעה‪ ,‬אבל הם ראו שיש לי מכשירי‬
‫שותפה בפעולות‪ .‬ואכן כך היה‪ .‬אחרי כמה שנים נכנסתי‬           ‫שמיעה‪ ,‬הם ידעו שאני לומדת בבית ספר רגיל‪ ,‬והסיקו שאני‬

                                                                                                                         ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23