Page 7 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 7
“לא תמיד .לדעתי צריך להכריע החלטות משלושה סוגים – חשוב לנו רק שישמרו שבת ,יאכלו כשר ויקפידו על צניעות ,ואז
החלטות שהתקבלו בוועידה ולא מתכננים לקיים אותן ,החלטות התוכנית ראויה לצפייה ,או שיש משהו בעייתי בכלי עצמו? זה
שהתקבלו בוועידה וכן מתכננים לקיים אותן ,והחלטות שלא
התקבלו בוועידה ובכל זאת הן מיושמות בתנועה .למשל ,יש לנו דיון מעניין ,שווה לדבר על זה”.
בבני עקיבא שבטי יובל לחניכי חינוך מיוחד .האם זה התקבל אחרי שהוועידה שינתה את חייו ,אלישיב מציע גם לאחרים
בהחלטת ועידה? אני לא בטוח .התנועה שלנו היא דינמית ,לא לקחת חלק בוועידה הקרובה“ .הוועידה היא הסמינריון הכי
כל מה שמוחלט בוועידה אפשר לקיים ולא כל מה שמתקיים טוב שיש לתנועה להציע .לוקחים את החבר’ה הכי איכותיים
ואידיאליסטים ונותנים להם מתודה טובה ,מבקשים מהם
בפועל הוחלט בוועידה. ליזום רעיונות שישנו את העולם .העולם לא תמיד משתנה,
הדינאמיות של התנועה מתבטאת בתחומים שונים .בשעתו אבל יש קריאות כיוון .הוועידה שבה השתתפתי לפני עשרים
הכנתי תכנית-אב להדרכה ,מאוד מושקעת ,עם תיקיות, שנה הוציאה את הכיוון של השקעה בעיירות הפיתוח ,שזה היה
אוגדנים ומאמרים מקצועיים למדריכים במספר נושאים נושא חדש יחסית ,ובמועצה שהתקיימה לפני שנתיים נושא
חשובים .המזכ”ל שהגיע אחריי גנז את התוכניות הללו. התקשורת היה משמעותי .החבר’ה מושפעים מזה .מי שנמצא
בהתחלה כעסתי ,אבל בסוף השלמתי עם זה והבנתי שכך היא
דרכה של התנועה .זו תנועת נוער ,לא משרד החינוך .הנוער בוועידה עצמה מרוויח”.
זז תמיד ,בתנועה מתמדת ,ואנחנו צריכים לערוך שינויים האידיאלים של בני עקיבא מתאימים גם לחבר’ה שעזבו את
כל הזמן .החלטה שבאה מהשטח מיושמת בסופו של דבר,
הלחצים שלנו מגיעים מהחיים ,מהשטח .זה סוד קסמה של התנועה לפני עשרים שנה ,כמוך? לא משתחררים מזה?
“להיפך! המטרה של בני עקיבא היא לשמור על השיח הערכי
התנועה!”. הזה עם חבר’ה שגדלו בתנועה גם בגילאים המאוחרים.
במה אתה חושב שצריך להתמקד בוועידה הקרובה? הקהילה שלי בירוחם ,למשל ,מתפללת במבנה הסניף של בני
“התנועה שלנו היא תנועה של העם ,ותנועה של העם חייבת עקיבא .אני לא מתבייש להגיד שאני מרגיש חלק מבני עקיבא
להכיל את כולם .קח את מפלגת הבית היהודי כדוגמה -הנה גם בגיל שלי ,שאני רוצה ליזום דיונים אידיאולוגיים גם בגיל
פתאום הבית היהודי נהיה כוח מרכזי בכנסת הנוכחית .איך זה שלי .יש אנשים מבוגרים שכשמתחילים לדבר לידם דיבורים
קרה? במפלגה השכילו לשלב גם אנשים שלא משתייכים בדיוק אידיאולוגיים הם אומרים‘ :טוב מה זה פה ,בני עקיבא?!’.
לציונות הדתית הקלאסית .הדבר הזה עובד ,וזו הקונספציה אני אומר שכן ,אנחנו צריכים לשמר את השיח של העשייה
של בני עקיבא. והאידיאלים ,כמו בתנועה.
בזמני הפנוי אני מתנדב מטעם ‘מעלה – המרכז לציונות דתית’. אנשים יכולים לתרום בכל מקום שהם נמצאים בו .זה יכול להיות
אנחנו עוסקים ביחד עם רבני ‘צוהר’ במפעל ‘תרגישו בבית’, סביב משימות ותחומים שונים ,בחיי הקהילה ,בחינוך ,בכל
שבמסגרתו פותחים את האורתודוקסיה לחילונים .המהפכה תחום .בני עקיבא הוא מושג שצריך לשמר .גם בעיני אנשים
שקרתה בבית היהודי ,בפוליטיקה ,מתרחשת עכשיו גם בבני רבים שאינם דתיים ,המושג שהכי מעורר אצלם חיבה בהקשר
עקיבא ובציונות הדתית בכלל .אנחנו ב’מעלה’ רוצים שגם של כיפה סרוגה זה בני עקיבא .אחד המושגים האחרונים של
לחילונים יהיה מרכז קהילתי ,להכניס גם אותם איתנו .בני
עקיבא יכולה לקחת בזה חלק חשוב ,להמשיך את המהפכה הציונות הדתית שיש סביבם קונצנזוס זה בני עקיבא”.
של הבית היהודי בסניפים ובקהילות .הבית היהודי הוא הבית
של כולם .אם תהיה איזושהי מהפכה ציונית דתית בעתיד ***
הקרוב -זה יהיה התחום”. אמנון שפירא הוא ממעצבי תנועת בני עקיבא בעשרות השנים
האחרונות .שפירא היה שותף בכיר בהנהגת התנועה וכיהן
כמזכ”ל במשך שתי קדנציות (לא רצופות) לפני כארבעים
שנה .הוא כתב חוברת משפיעה על יסודות החברה המעורבת
והמשיך עם הקשר להנהלה הארצית גם אחרי שעזב את הנהלת
התנועה“ .תשמע קוריוז אחד מוועידה ישנה .בזמן שעוד הייתי
פעיל בתנועה ,לפני שהגעתי להיות מזכ”ל ,התקיימה ועידה
בפסח של 1966או .1967אני הייתי ציר ,והגשתי הצעה
להחלטה שאומרת כך‘ :הוועידה מביעה את כמיהתה כי יבוא
יום וועידות בני עקיבא יתקיימו בירושלים השלימה’ .נדהמתי
כשלא הסכימו להעביר את ההחלטה הזו .עבורם ,בימים שלפני
מלחמת ששת-הימים ,זה היה נועז מדי .מה כבר אמרתי?!
שאני מתפלל שיום יבוא ונעשה את זה בירושלים השלימה .זה
לא היה יכול לעבור בבני עקיבא של פעם” .מאז אותה הצעה
כבר התאחדה לה ירושלים הבנויה ,ונראה שהחזון של אמנון
התקיים.
אמנון ,כל החלטות הוועידה מיושמות בסוף?
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 7