Page 5 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 5
יוחנן בן יעקב“ :אני לא חושב לא רק שאינו נופל ממה שהיה בדור הקמת המדינה ,אלא
שזה נכון .ידוע הפסוק בקהלת שבהרבה תחומים הוא עולה עליו מאוד .הפסוק אומר בתהילים
(ז’ ,י)“ :אל תאמר מה היה ,שהימים (כד ,ג)“ :מי יעלה בהר ה’ ומי יקום במקום קודשו” .לעתים
הראשנים היו טובים מאלה -כי לא העלייה בהר ה’ היא קלה יותר מאשר הביסוס ,ההתמדה ,מה
מחכמה שאלת על זה” .זה לא נכון .אני שהפסוק קורא ‘מי יקום במקום קודשו’ .העלייה לשם נראית
חושב שהלהט של הנוער היום לא רק קשה ,אבל ההיצמדות לקרקע וההישארות שם היא קשה עוד
שאינו נופל ממה שהיה בדור הקמת יותר .להחזיק מעמד במערכת הערכים שהניעה אותך לעלות
המדינה ,אלא שבהרבה תחומים זה לא פשוט ,ואפשר להביא עשרות דוגמאות לכך .מדינת
ישראל מציגה בפני הנוער אתגרים אדירים .למשל ,לא קם
הוא עולה עליו מאוד יישוב יהודי חדש כבר כמה שנים טובות .יש גופים שמנהלים
מאבקים על מנת שיוקמו יישובים ערבים ובדווים בלבד ,אבל
הקים שנתיים מאוחר יותר ישיבה תיכונית עם לימודי חול לא יישובים יהודיים .זה דבר נורא ואיום! להקים יישוב בארץ
כאידיאולוגיה מובהקת .לצערי ,הנה קמים בחוגים שלנו יותר זה אתגר ממדרגה ראשונה ,גם היום .לא פחות מכך ,חשוב
ויותר תלמודי תורה וישיבות קטנות שמצמצמות את לימודי גם לטפל בסוגיות חברתיות .צריך לשמוע את הצעקה שעלתה
החול למינימום או דוחקות אותם החוצה לחלוטין .עד כמה בקיץ שלפני שנה וחצי ,העם רוצה צדק חברתי .את הוועידה
אפשר למתוח את הגבול שנקרא ציונות דתית? באותה מידה, הראשונה שהובלתי בבני עקיבא בשנת תשמ”ג ,ששמה היה
יש כיוונים שמרככים את המחויבות שלנו להלכה ,וגם את ועידת הצבי והצדק ,עסקה בנושא הצדק החברתי .זה היה שנה
היחס אליהם צריך לבחון .האם אנחנו מסוגלים להציע גבולות וחצי אחרי שנכנסתי לתפקידי כמזכ”ל ,וזו הפעם הראשונה
שבה נתנו שם לוועידה .הנה ,בני עקיבא עסקה בנושא הזה
להתנהלות ציונית דתית?”. כבר לפני שלושים שנה ,ובזה הקדימה את תנועות הנוער
בן יעקב מסיים את דבריו בקריאת כיוון למשתתפי הוועידה“ :יש
לכם הזדמנות להתמודד עם כל השאלות הרציניות ,הקשות, האחרות”.
האידיאולוגיות ,המעשיות .זהו לבה הפועם של התנועה -זו ישנם כמה נושאים שעומדים על הפרק ,אבל בן יעקב חושב
שבוועידה הקרובה יש להקדיש עיסוק נכבד דווקא לשאלת
הוועידה”. גבולות הציונות הדתית“ .בוועידה הקרובה אנחנו צריכים
לברר לעצמנו את גבולות המסגרות הציוניות-דתיות שאנו
*** חיים בהם .אסביר למה אני מתכוון .יש בציבור שלנו קבוצות
ואנשים שהולכים ומתרחקים מהערכים הכי מכוננים של
הוא אלוף-משנה במילואים ,שימש כיו”ר החברה לשיקום הציונות הדתית .אני מאוד מכבד את אותן הקבוצות ,אבל
ופיתוח הרובע היהודי ,ממלא מקום של ראש מועצת מטה חולק מאוד על דרכן .מהי ציונות דתית בשנת תשע”ג? מהי
בנימין ועכשיו גם חבר כנסת טרי – אבל קודם כול מדובר משמעותה? הציונות הדתית נבנתה בשעתו על שני עמודים.
במזכ”ל בני עקיבא לשעבר .מוטי יוגב ,שזכה בחודש האחרון עמוד אחד היה לאומיות ,מדינה ,צבא ,שיתוף פעולה עם ציבור
לשבת בכנסת ישראל ,מספר לנו קצת על הוועידה שהיה שותף גלויי הראש ,אלו דברים חשובים מאוד .אבל אסור לנו לשכוח
את העמוד השני ,שהוא חיבור מאוד עמוק לתרבות המערב,
לה כמזכ”ל. לחזרה של עם ישראל להיסטוריה ולמשפחת העמים .כל זה,
“זה היה אירוע רציני מאוד” ,הוא משחזר“ .הכנו חוברת, כמובן ,בכפוף לגדרי ההלכה והמחויבויות היהודיות שלנו.
הצבנו לעצמנו יעדים ,הכול היה מסודר .מה שהכי העסיק הרב ריינס ,שייסד את הציונות הדתית בשנת 1902בווילנה,
אותי בשעתו היה הנושא של חבריא ב’ ,מה עושים עם חבריא
ב’ ,איך מחזקים את המדריכים ,איך מחזקים את הקומונריות.
קיימתי את הוועידה בשנה הראשונה שלי כמזכ”ל כי הרגשתי
שיש צורך לקבע את הדברים הללו בסדרי העדיפויות של בני
עקיבא”.
באותה התקופה ,לפני 13שנים ,הוקמה גם הנהגת הנוער.
“הקמת הנהגת הנוער ,שהחלה לפעול בתוך חודשים ספורים,
הוציאה מתוכה דברים מאוד יפים .הם התנדבו בקריית שמונה
כשהמצב שם היה מסובך ,ירדו לעזור לנוער ביישוב נצרים
כשהמצב היה מתוח ,התנדבו במסגרת גרעיני נחשון ,ערכו
ערבי מלווה מלכה בכיכר ציון בירושלים תוך חיזוק נוער זרוק
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג 5