Page 5 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 5

‫יוחנן בן יעקב‪“ :‬אני לא חושב‬                      ‫לא רק שאינו נופל ממה שהיה בדור הקמת המדינה‪ ,‬אלא‬
           ‫שזה נכון‪ .‬ידוע הפסוק בקהלת‬                         ‫שבהרבה תחומים הוא עולה עליו מאוד‪ .‬הפסוק אומר בתהילים‬
         ‫(ז’‪ ,‬י)‪“ :‬אל תאמר מה היה‪ ,‬שהימים‬                     ‫(כד‪ ,‬ג)‪“ :‬מי יעלה בהר ה’ ומי יקום במקום קודשו”‪ .‬לעתים‬
       ‫הראשנים היו טובים מאלה ‪ -‬כי לא‬                         ‫העלייה בהר ה’ היא קלה יותר מאשר הביסוס‪ ,‬ההתמדה‪ ,‬מה‬
       ‫מחכמה שאלת על זה”‪ .‬זה לא נכון‪ .‬אני‬                     ‫שהפסוק קורא ‘מי יקום במקום קודשו’‪ .‬העלייה לשם נראית‬
       ‫חושב שהלהט של הנוער היום לא רק‬                         ‫קשה‪ ,‬אבל ההיצמדות לקרקע וההישארות שם היא קשה עוד‬
        ‫שאינו נופל ממה שהיה בדור הקמת‬                         ‫יותר‪ .‬להחזיק מעמד במערכת הערכים שהניעה אותך לעלות‬
          ‫המדינה‪ ,‬אלא שבהרבה תחומים‬                           ‫זה לא פשוט‪ ,‬ואפשר להביא עשרות דוגמאות לכך‪ .‬מדינת‬
                                                              ‫ישראל מציגה בפני הנוער אתגרים אדירים‪ .‬למשל‪ ,‬לא קם‬
                 ‫הוא עולה עליו מאוד‬                           ‫יישוב יהודי חדש כבר כמה שנים טובות‪ .‬יש גופים שמנהלים‬
                                                              ‫מאבקים על מנת שיוקמו יישובים ערבים ובדווים בלבד‪ ,‬אבל‬
‫הקים שנתיים מאוחר יותר ישיבה תיכונית עם לימודי חול‬            ‫לא יישובים יהודיים‪ .‬זה דבר נורא ואיום! להקים יישוב בארץ‬
‫כאידיאולוגיה מובהקת‪ .‬לצערי‪ ,‬הנה קמים בחוגים שלנו יותר‬         ‫זה אתגר ממדרגה ראשונה‪ ,‬גם היום‪ .‬לא פחות מכך‪ ,‬חשוב‬
‫ויותר תלמודי תורה וישיבות קטנות שמצמצמות את לימודי‬            ‫גם לטפל בסוגיות חברתיות‪ .‬צריך לשמוע את הצעקה שעלתה‬
‫החול למינימום או דוחקות אותם החוצה לחלוטין‪ .‬עד כמה‬            ‫בקיץ שלפני שנה וחצי‪ ,‬העם רוצה צדק חברתי‪ .‬את הוועידה‬
‫אפשר למתוח את הגבול שנקרא ציונות דתית? באותה מידה‪,‬‬            ‫הראשונה שהובלתי בבני עקיבא בשנת תשמ”ג‪ ,‬ששמה היה‬
‫יש כיוונים שמרככים את המחויבות שלנו להלכה‪ ,‬וגם את‬             ‫ועידת הצבי והצדק‪ ,‬עסקה בנושא הצדק החברתי‪ .‬זה היה שנה‬
‫היחס אליהם צריך לבחון‪ .‬האם אנחנו מסוגלים להציע גבולות‬         ‫וחצי אחרי שנכנסתי לתפקידי כמזכ”ל‪ ,‬וזו הפעם הראשונה‬
                                                              ‫שבה נתנו שם לוועידה‪ .‬הנה‪ ,‬בני עקיבא עסקה בנושא הזה‬
                                  ‫להתנהלות ציונית דתית?”‪.‬‬     ‫כבר לפני שלושים שנה‪ ,‬ובזה הקדימה את תנועות הנוער‬
‫בן יעקב מסיים את דבריו בקריאת כיוון למשתתפי הוועידה‪“ :‬יש‬
‫לכם הזדמנות להתמודד עם כל השאלות הרציניות‪ ,‬הקשות‪,‬‬                                                                ‫האחרות”‪.‬‬
‫האידיאולוגיות‪ ,‬המעשיות‪ .‬זהו לבה הפועם של התנועה ‪ -‬זו‬          ‫ישנם כמה נושאים שעומדים על הפרק‪ ,‬אבל בן יעקב חושב‬
                                                              ‫שבוועידה הקרובה יש להקדיש עיסוק נכבד דווקא לשאלת‬
                                                   ‫הוועידה”‪.‬‬  ‫גבולות הציונות הדתית‪“ .‬בוועידה הקרובה אנחנו צריכים‬
                                                              ‫לברר לעצמנו את גבולות המסגרות הציוניות‪-‬דתיות שאנו‬
                   ‫***‬                                        ‫חיים בהם‪ .‬אסביר למה אני מתכוון‪ .‬יש בציבור שלנו קבוצות‬
                                                              ‫ואנשים שהולכים ומתרחקים מהערכים הכי מכוננים של‬
‫הוא אלוף‪-‬משנה במילואים‪ ,‬שימש כיו”ר החברה לשיקום‬               ‫הציונות הדתית‪ .‬אני מאוד מכבד את אותן הקבוצות‪ ,‬אבל‬
‫ופיתוח הרובע היהודי‪ ,‬ממלא מקום של ראש מועצת מטה‬               ‫חולק מאוד על דרכן‪ .‬מהי ציונות דתית בשנת תשע”ג? מהי‬
‫בנימין ועכשיו גם חבר כנסת טרי – אבל קודם כול מדובר‬            ‫משמעותה? הציונות הדתית נבנתה בשעתו על שני עמודים‪.‬‬
‫במזכ”ל בני עקיבא לשעבר‪ .‬מוטי יוגב‪ ,‬שזכה בחודש האחרון‬          ‫עמוד אחד היה לאומיות‪ ,‬מדינה‪ ,‬צבא‪ ,‬שיתוף פעולה עם ציבור‬
‫לשבת בכנסת ישראל‪ ,‬מספר לנו קצת על הוועידה שהיה שותף‬           ‫גלויי הראש‪ ,‬אלו דברים חשובים מאוד‪ .‬אבל אסור לנו לשכוח‬
                                                              ‫את העמוד השני‪ ,‬שהוא חיבור מאוד עמוק לתרבות המערב‪,‬‬
                                                 ‫לה כמזכ”ל‪.‬‬   ‫לחזרה של עם ישראל להיסטוריה ולמשפחת העמים‪ .‬כל זה‪,‬‬
‫“זה היה אירוע רציני מאוד”‪ ,‬הוא משחזר‪“ .‬הכנו חוברת‪,‬‬            ‫כמובן‪ ,‬בכפוף לגדרי ההלכה והמחויבויות היהודיות שלנו‪.‬‬
‫הצבנו לעצמנו יעדים‪ ,‬הכול היה מסודר‪ .‬מה שהכי העסיק‬             ‫הרב ריינס‪ ,‬שייסד את הציונות הדתית בשנת ‪ 1902‬בווילנה‪,‬‬
‫אותי בשעתו היה הנושא של חבריא ב’‪ ,‬מה עושים עם חבריא‬
‫ב’‪ ,‬איך מחזקים את המדריכים‪ ,‬איך מחזקים את הקומונריות‪.‬‬
‫קיימתי את הוועידה בשנה הראשונה שלי כמזכ”ל כי הרגשתי‬
‫שיש צורך לקבע את הדברים הללו בסדרי העדיפויות של בני‬

                                                     ‫עקיבא”‪.‬‬
‫באותה התקופה‪ ,‬לפני ‪ 13‬שנים‪ ,‬הוקמה גם הנהגת הנוער‪.‬‬
‫“הקמת הנהגת הנוער‪ ,‬שהחלה לפעול בתוך חודשים ספורים‪,‬‬
‫הוציאה מתוכה דברים מאוד יפים‪ .‬הם התנדבו בקריית שמונה‬
‫כשהמצב שם היה מסובך‪ ,‬ירדו לעזור לנוער ביישוב נצרים‬
‫כשהמצב היה מתוח‪ ,‬התנדבו במסגרת גרעיני נחשון‪ ,‬ערכו‬
‫ערבי מלווה מלכה בכיכר ציון בירושלים תוך חיזוק נוער זרוק‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10