Page 10 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 10

‫לפתוח רמב”ם‪ ,‬גמרא או תנ”ך‪.‬‬                                                                                   ‫את הביקוש”‪.‬‬
‫בשנה שבה הייתי בנגב לימדתי‬                                                    ‫המודל הזה יכול להצליח גם מחוץ לצבא?‬
‫בשדה בוקר את פרשת השבוע‪.‬‬                                     ‫“בהחלט‪ .‬כתבתי על זה פעם מאמר בעולם קטן – קראתי‬
‫הגיעו חבר’ה מהקיבוצים מסביב‪,‬‬                                 ‫לרעיון הזה ‘תנועת אמנה של התודעה היהודית’‪ .‬כמו האמנה‬
‫בני ‪ 40‬ו‪ ,50-‬אנשים ברמה‪ .‬חילקתי‬                              ‫של זמביש‪ ,‬שנקים גוף כזה של תודעה יהודית‪ .‬גוף ממלכתי‪,‬‬
‫תנ”כים ולמדנו את פרשת השבוע‪.‬‬                                 ‫שלא חי מתקציבי פילנתרופיה‪ .‬אנחנו שוקדים על הרעיון הזה‬
‫קוראים פסקה‪ ,‬מדברים חופשי ואני‬                               ‫ב’בית היהודי’ כבר סך זמן‪ .‬השורה התחתונה של הגוף הזה‬
‫קצת מנווט את הדברים‪ .‬שעתיים‬                                                ‫היא לחזק את הזהות היהודית במדינה ישראל”‪.‬‬
‫בכל פעם‪ .‬והחבר’ה קוראים תנ”ך‬                                        ‫מה היא זהות? שאנשים יכירו שבת‪ ,‬חגים וכשרות?‬
‫כמו עולים חדשים! פרשת שבוע‪,‬‬                                  ‫“זהות יהודית זה הכול‪ .‬זה המסר העיקרי של ‘הבית היהודי’‪.‬‬
‫לא איוב ולא תהלים‪ .‬טעויות של ילד‬                             ‫להחזיר את הנשמה למדינה‪ .‬נפתלי (בנט) כל הזמן אמר‬
‫בגן‪ .‬בעיניי זה איום ונורא‪ .‬אנשים לא‬                          ‫את זה‪ .‬חיזוק הזהות היהודית‪ .‬יאיר לפיד שאל ‘איפה‬
                                                             ‫הכסף’‪ ,‬ואנחנו שאלנו ‘איפה הערכים’‪ .‬ערכים יהודיים‪,‬‬
           ‫מכירים‪ ,‬הם לא יודעים”‪.‬‬                            ‫לא דתיים‪ .‬הפערים שיש בין עשירים לעניים במדינה שלנו‬
‫אתה יודע שיש לך שותפים גם‬                                    ‫היום‪ ,‬שהכי גדולים בכל מדינות ה‪ , OECD‬זה לא יהודי!‬
‫בצד החילוני לאמירה הזאת‪.‬‬                                     ‫על הרעיון הזה היה סיעור מוחות בישיבת הסיעה‪ ,‬וסיפרתי‬
‫בעצם‪ ,‬אתה וח”כ רות קלדרון די‬                                 ‫סיפור‪ .‬הגיעה אליי לישיבה קבוצה של ארבעה חבר’ה ממכינה‬
‫קרובים בעניין הזה‪ .‬אתה מרגיש‬                                 ‫בדרום‪ .‬הם באו לארבעה ימים‪ ,‬שמו כיפות‪ ,‬תפילות‪ ,‬הכול‪ .‬זה‬
‫שותפות עם אנשים כאלה? אנשים‬                                  ‫קורה מידי פעם‪ .‬הם ביקשו את זה‪ ,‬ראש המכינה ביקש את‬
‫שאומרים שהיהדות היא לא רק של‬                                 ‫זה‪ .‬עשיתי שיחת סיכום בסוף‪ ,‬והחבר’ה מאוד התרשמו‪ .‬עד‬
‫הדתיים‪ ,‬שגם להם יש חלק בזה?‬                                  ‫כאן הכול בסדר‪ .‬אבל בסוף הם אמרו לי שהייתה להם הרגשה‬
‫“בוודאי‪ .‬איזו מן שאלה? שילמדו תורה‪ ,‬מצוין‪ ,‬מתוך שלא לשמה‬     ‫שכל העוצמה הזו שהם ספגו בישיבה ומה שהם ראו בה נתנה‬
‫בא לשמה‪‘ .‬המאור שבה מחזירו למוטב’‪ .‬יש המון משימות‪,‬‬           ‫להם הרגשה שהם נמצאים בחוץ לארץ‪ .‬שמעתי את הדבר‬
‫כלכלית‪ ,‬משפטית‪ ,‬תקשורתית‪ ,‬הכול חשוב‪ ,‬אבל המשימה‬              ‫הזה וזה הקפיץ אותי‪ .‬פה בישיבה‪ ,‬בארץ ישראל‪ ,‬לומדים את‬
‫העיקרית של הדור שלנו בעיניי היא לחבר את האנשים‪ ,‬את‬           ‫תורת ישראל‪ ,‬ויש להם הרגשה שהם נמצאים בחוץ לארץ! אני‬
‫העם‪ ,‬לדעת מאיפה הם באו לעם היהודי‪ ,‬ליהדות שלהם‪.‬‬              ‫נבהלתי מאוד‪ .‬לא אמרתי את זה להם‪ ,‬אבל זה היכה בי חזק‪.‬‬
                                                             ‫יכול להיות שהם היו יושבים בלאס וגאס ארבעה ימים ומרגישים‬
                                            ‫לאיפה זה הולך”‪.‬‬  ‫בבית‪ ,‬אבל פה בישיבה שלומדים בה תורה הם מרגישים בחוץ‬
                 ‫לא צריך שיקיימו מצוות? מספיק שיכירו?‬        ‫לארץ‪ .‬אני חושב שלא יכול להיות דבר כזה‪ .‬צריך שאדם‬
‫“הרב קוק אומר שיש ארבעה פרקי התחברות לתשובה‪ :‬כבוד‪,‬‬           ‫יהודי‪ ,‬ישראלי‪ ,‬יבוא לישיבה וירגיש בבית‪ .‬ישב וירגיש בנוח‬
‫ליהדות ולתורה ולמסורת‪ ,‬חיבה‪ ,‬אחר כך הכרה‪ ,‬ולבסוף קיום‪.‬‬
‫אני חושב שצריך פה את השלב של ההכרה‪ .‬מתוך חיבור כזה‪.‬‬
‫לגבי קיום‪ ,‬נכון שאנחנו רוצים שבסוף יקיימו את המצוות‪ ,‬אבל‬
‫צריך חיבור לשם שמיים‪ .‬זה דבר פנימי‪ ,‬קיום‪ ,‬אבל הוא יכול‬
‫להגיע רק מתוך הכרת התכנים‪ .‬צריך ליצור מצב שבו כל בן‬
‫של העם היהודי יהיה מחובר לציר היהדות‪ ,‬מגילאי הילדות ועד‬

                         ‫סיום מערכות החינוך‪ ,‬וגם אחר כך”‪.‬‬
‫ואז מה? הוא ידע שיש חגים‪ ,‬שיש שבת‪ ,‬שיש טהרת‬

                                    ‫המשפחה? ומה הלאה?‬
‫“זה מחבר אותו‪ .‬מחבר אותו לעם ולארץ‪ .‬מחבר אותו‬
‫למי שהוא‪ .‬אמרתי‪ ,‬ואני חוזר ואומר‪ ,‬יש חוסר חיבור לה’‪,‬‬
‫אבל השכינה נמצאת בעם ישראל‪ .‬אם נחבר לזה את העם‪,‬‬
‫הוא יתחבר גם לקב”ה‪ .‬שכינה נמצאת בתוך עם ישראל‪.‬‬
‫ראש השב”כ הקודם (יובל דיסקין) סיפר לי שפעם הוא נכנס‬
‫לצפות בחקירה של מחבל בכיר‪ .‬הוא ישב בצד‪ .‬המחבל עם‬
‫אזיקים בידיים וברגליים‪ ,‬והחוקרים שואלים אותו שאלות‪.‬‬
‫באמצע‪ ,‬המחבל אומר לדיסקין ‘תסתכל לי בעיניים’‪ .‬באמצע‬
‫החקירה! והוא אומר ‘אין לכם סיכוי‪ .‬כמה תהיו פה? ‪ 50‬שנה?‬
‫‪ 100‬שנה? ‪ 150‬שנה? לנו יש זמן’‪ .‬אם מחבל חמאס אומר כך‪,‬‬
‫קל וחומר שהישראלי הממוצע צריך לדבר ככה‪ .‬אם המחבל‬
‫אמר על העם שלו דבר כזה‪ ,‬אז בטח שלעם ישראל צריך שיהיה‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג‬             ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15