Page 4 - זרעים - ניסן תשע"ג
P. 4

‫ועידות בני עקיבא‬

                                                          ‫מאת‪ :‬צוריאל הורוביץ‬

   ‫בפרונט של הוועידה‪ .‬זו דעתי‪ ,‬וכך נהגתי כשהייתי מזכ”ל“‪.‬‬  ‫התנועה כולה כבר מתכוננת לוועידה הכ”ג‬
‫כשבן יעקב כיהן כמזכ”ל בתנועה הוא לקח חלק בשתי ועידות‬      ‫של התנועה‪“ ,‬ועידת האמת והאמונה”‬
‫שבהן התקבלו כמה החלטות חשובות‪“ .‬הרעיון שבני עקיבא‬         ‫שתתקיים בקרוב‪ .‬החלטנו לבדוק איך ועידות‬
‫תעלה כל שנה לביריה הוא רעיון שדחפנו בתקופתי‪ ,‬והוא‬
‫אושר בוועידה‪ .‬המושג “שבת תנועה” התקבע בוועידה שלנו‪,‬‬                ‫בני עקיבא נראו בעבר הלא‪-‬רחוק‪.‬‬
‫וגם סמינריון חנוכה לשבט החדש הוא חידוש של הוועידה‬
‫מתקופת היותי מזכ”ל התנועה‪ .‬כל אלו דברים שקבענו אז והם‬     ‫“הוועידה מביאה לידי ביטוי חלק גדול מהיפה והטוב שבתנועה”‪,‬‬
                                                          ‫אומר בריאיון לזרעים יוחנן בן יעקב‪ ,‬מי שהיה מזכ”ל התנועה‬
              ‫מטביעים את חותמם על בני עקיבא עד היום”‪.‬‬     ‫לפני למעלה משלושים שנה‪“ .‬פעילים צעירים מקיימים דיונים‬
                    ‫אילו סוגי החלטות מתקבלות בוועידה?‬     ‫מעמיקים‪ ,‬אמיתיים מאוד‪ ,‬עם הרבה התלהבות והתרגשות‬

‫“יש כל מיני סוגים‪ .‬היו החלטות שעסקו בתכנית ההדרכה של‬                   ‫והמון אמת פנימית‪ .‬זו בהחלט חוויה מרוממת”‪.‬‬
‫התנועה‪ ,‬בחינוך לקראת הגשמה‪ ,‬ביעדי הגשמה‪ .‬החלק של‬          ‫מה כל כך מיוחד בוועידה? מה ההבדל בין החלטותיה ובין‬
‫התנועה הוא בעיקר חינוכי‪ .‬אמנם כבר מאז שמדינת ישראל‬
‫הייתה צעירה קיים להט של קבוצות מסוימות לעשות אבל‬                           ‫ההחלטות שמתקבלות בהנהלה הארצית?‬
‫העם היהודי מעולם לא הלך ככה‪ .‬אצלנו אומרים ‘סוף מעשה‬       ‫“לפי הבנתי‪ ,‬תפקידה של ההנהלה הארצית בתנועת נוער‬
‫במחשבה תחילה’‪ .‬העשייה מגיעה מתוך לימוד‪ ,‬עיון ובירור‪.‬‬      ‫הוא בסך הכול כמו תפקידם של השוליים בכביש מהיר‪ .‬הם‬
‫בדרך זו הנהגנו לימוד של יחידות בנושאים שונים במהלך‬        ‫מורים לכוון קצת את הדרך ולהדריך מעט‪ ,‬אבל את הכיוון עצמו‬
‫הוועידה עצמה‪ ,‬הקפדנו ללמוד את התחום לפני שניגשנו‬          ‫מתווים הצעירים‪ .‬נכון‪ ,‬לא תמיד הצעירים רואים למרחק או‬
‫להחליט החלטות לגביו‪ .‬לא צריך למקד הכול ומהר מהר לרוץ‬      ‫חושבים על כל ההשלכות‪ ,‬ולכן טוב שיש צוות מצומצם של‬
‫לעשייה‪ .‬תנועת נוער צריכה להיות מונעת מהרבה מחשבה‪,‬‬         ‫אנשים בוגרים שדואגים לשמור על הגבולות‪ .‬אנשים כמו הרב‬
‫הרבה דיונים ודיבורים‪ .‬כך קמו כל התנועות הגדולות‪ .‬זה היה‬   ‫חיים דרוקמן‪ ,‬שמלווה את התנועה כבר עשרות שנים ומתמסר‬
‫אחד מהמאפיינים שלהן – עסקו הרבה בבירורים‪ ,‬בשיחות‬          ‫לתנועה בכל מאודו‪ ,‬הוא עוזר לנווט‪ .‬זה תפקידם של המבוגרים‪.‬‬
                                                          ‫אני אומר את זה לשבח הצעירים – את הדברים הגדולים באמת‬
      ‫נפש‪ ,‬בבירור האידאולוגיה‪ ,‬וזה דבר חשוב מאין כמוהו”‪.‬‬  ‫בעם ישראל עשו צעירים! את העלייה לארץ פרצו צעירים‪,‬‬
‫תחושה רווחת בקרב הנוער היום היא שהדברים אינם כמו‬          ‫לא מבוגרים‪ .‬מרד גטו ורשה הובל על ידי צעירים‪ ,‬מלחמת‬
‫פעם ‪ -‬בעבר הנוער היה חלוץ‪ ,‬מקים יישובים‪ ,‬משקיע‪ .‬היום‬      ‫העצמאות גם‪ .‬יש יתרון גדול מאוד לנוער צעיר‪ .‬התנועה צריכה‬
                                                          ‫לזרום בכח הנוער‪ ,‬באנרגיות של הנוער‪ ,‬בלהט של הנוער‪,‬‬
                      ‫אנחנו לא מוצאים אתגרים כאלו לנוער‪.‬‬  ‫והוועידה מביאה זאת לידי ביטוי בצורה הכי דרמטית שיש‪.‬‬
‫“אני לא חושב שזה נכון‪ .‬ידוע הפסוק בקהלת (ז‪ ,‬י)‪“ :‬אל תאמר‬  ‫ברב המקרים ההשפעה של המבוגרים צריכה להיות בצד‪ ,‬לא‬
‫מה היה‪ ,‬שהימים הראשנים היו טובים מאלה ‪ -‬כי לא מחכמה‬
‫שאלת על זה”‪ .‬זה לא נכון‪ .‬אני חושב שהלהט של הנוער היום‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | ניסן תשע"ג‬          ‫‪4‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9