Page 7 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 7

‫פעולה לשבת ‪ #‬פעולה לשבת ‪ #‬פעולה לשבת ‪#‬‬

          ‫ידיד נפש‬

‫הפיוט “ידיד נפש” מדבר על שני הצדדים האלה של עבד ובן‪ .‬כולנו מכירים את הפיוט‪ ,‬שרים אותו בכל שבת‪ .‬ננסה לרגע להיכנס‬
                                                      ‫קצת יותר לתוך המילים‪ ,‬וננסה להבין איפה הדברים נמצאים בחיים שלנו‪...‬‬

‫שאלות‬                                                           ‫יְִדיד ֶנֶפׁש ָאב ָהַר ֲח ָמ	ן 	 וִָתיק יֱֶהמּו ַר ֲח ֶמיָ	ך 	‬

                                                                ‫וְחּו ָסה ָנא ַעל ֶּבן אֹו ֲהָבְך‬    ‫ְמׁשְֹך ַעְבָּדְך ֶאל ְרצֹוָנְך‬

                                                             ‫	 ִּכי ֶזה ַכֶּמה ִנְכסֹף ִנְכ ַס 	ף 	‬  ‫יָרּוץ ַעְבָּדְך ְּכמֹו ַאּיָ 	ל‬

‫* ב‪ 3-‬הבתים הראשונים יש חלוקה בין עבד לבין‬                      ‫ִלְראֹות ְּב ִתְפ ֶאֶרת ֻעָּזְך‬      ‫יְִׁשַּת ֲחוֶה מּול ֲהָדָרְך‬
                ‫בן‪ .‬היכן מתואר העבד והיכן הבן?‬
                                                             ‫	‬    ‫	 ָאָּנא ֵאִלי ַמ ְח ַמד ִלִּבי	‬   ‫ִּכי יֱֶעַרב לֹו יְִדידּו ָתְ	ך‬
‫* איפה מובעים הרצון והכמיהה לקב”ה בצורה‬                      ‫	‬  ‫חּוָׁשה ָּנא וְַאל ִּת ְתַעָּלם‬      ‫ִמּנֶֹפת צּוף וְָכל ַטַעם‬
                                        ‫חזקה יותר?‬           ‫	‬
                                                                ‫	 ִהָּגֶלה ָנא ּוְפרֹׂש ָחִבי 	ב‬     ‫ָהדּור ָנ ֶאה ִזיו ָהעֹוָלם	‬
‫* מה פירוש הביטוי “משוך עבדך אל רצונך”? למה‬                                                           ‫ַנְפִׁשי חֹוַלת ַא ֲהָב ָתְך‬
         ‫הוא נכתב דווקא על העבד מול המלך?‬                       ‫ָאָּנא ֵאל ָנא ְרָפא ָנא ָלּה	 	 ָעַלי ֶאת ֻסַּכת ְׁשלֹו ָמְך‬
                                                                ‫ָּת ִאיר ֶאֶרץ ִמְּכבֹוָדְך	‬
‫* ”נפשי חולת אהבתך”‪ -‬האם זה דבר טוב? אם‬                                                              ‫ְּב ַהְראֹות ָלּה נַֹעם ִזיוְָך‬
‫כן‪ -‬למה מיד אח”כ כתוב‪“ :‬אנא א‪-‬ל נא רפא‬                          ‫ָאז ִּת ְת ַחֵּזק וְ ִת ְתַרֵּפא	 	 ָנִגיָלה וְִנְׂש ְמ ָחה ָבְך‬

       ‫נא לה”?‬                                                  ‫ַמ ֵהר ָאהּוב ִּכי ָבא מֹוֵעד‬        ‫וְָהיְ ָתה ָלְך ִׁשְפ ַחת עֹוָלם‬

‫שיש בו נפש שחולת אהבה‪ .‬וכשבא שלוש סעודות‪ ,‬שהאיש‬                            ‫מדוע צריך לרפא אותה?‬
‫עוזב את כל העולם ומוסר את עצמו לד’‪ ,‬מתקרב אליו ומדבר‬
‫עמו‪ ,‬כל תשוקת הנפש ייסוריה וצעקותיה של כל השבוע באים‬            ‫הבית הרביעי בפיוט מדבר על עבודת ה’ מסוג אחר לגמרי‪.‬‬
‫ומתגלים‪ .‬פעם מרגיש תשוקה עזה‪ ,‬משוך עבדך אל רצונך‪,‬‬               ‫“ידיד נפש”‪ .‬זהו קשר בינינו לבין הקב”ה כקשר בין בעל לאשתו‪,‬‬
‫ופעם כאב עצום בקרבו‪ .‬היכוני פצעוני ואנחה מתפרצת ממנו‬
‫‘אל נא רפא נא לה’‪ .‬ואם מקשיב האיש לכל זעזועי וצעקות‬                                 ‫או כמו שמוזכר בשיר השירים‪ -‬דוד ורעיה‪.‬‬
‫נפשו בשעה זו‪ ,‬ישמע את צעקת בת המלך שנאבקת ומוכה מן‬
‫הריקים ופוחזים‪ ,‬בשעה שהיא רדופה אל אביה‪ ,‬וקוראה‪ :‬אבי‪,‬‬           ‫*מדוע דווקא הסוכה מוזכרת בתיאור עבודת ה’ של‬
                                                                ‫דוד ורעיה? מה פירוש הביטוי “ופרוס חביבי עלי‬
                                      ‫אבי‪ ,‬הצילני מהם אליך‪.‬‬     ‫את סוכת שלומך”? מה המיוחדות של עבודת ה’‬
‫שנזכה בע”ה לזכך את רצוננו לעבודתו יתברך‪ ,‬ולקדש שמו‬
                                                                                                                    ‫כזו?‬
                                       ‫בעולם בכל רגע ורגע‪.‬‬
                                                                ‫*מדוע דווקא כאן האדם מדבר בלשון רבים (“נגילה‬
                                                                ‫ונשמחה בך”‪“ ,‬וחננו כימי עולם”‪ )...‬לעומת כל‬

                                                                            ‫שאר הפיוט בו הוא מדבר בלשון יחיד?‬

                                                                ‫*והייתה לה שמחת עולם” ‪ -‬כפי שאמרנו שמחת‬
                                                                ‫עולם באה מתוך קדושה המציינת מצב שאין‬
                                                                ‫בו נפילות ונסיגות‪”...‬וחנני כימי עולם”‪ -‬קדוש‬

                                                                       ‫שאיננו מתקדש ‪ -‬האם זקוק הוא לחנינה?‬

                                                                ‫למה נהגו לשיר את הפיוט הזה דווקא בכניסתה של‬
                                                                                     ‫שבת קודש‪ ,‬וגם בסעודה שלישית?‬

                                                                ‫מתוך צו וזירוז‪ ,‬האדמו”ר מפיאסצנה‪ ,‬סעיף מז’ בסוף‪:‬‬
                                                                ‫זמן השלוש סעודות בשבת (‪-‬כינוי לזמן סעודה שלישית‬
                                                                ‫בחסידות)‪ ,‬הוא יום הכיפורים של השבוע‪ .‬כמו יום הכיפורים‬
                                                                ‫שמגלה ומטהר את הנפש מכל השנה‪ ,‬כן שלוש סעודות מגלה‬
                                                                ‫את כל התשוקות ואנחות הנפש שהיו מוסתרות בו בכל השבוע‪.‬‬
                                                                ‫בכל השבוע שואפת הנפש אל על‪ ,‬ונאבקת במסטיניה ודורסיה‪,‬‬
                                                                ‫כוחי הגוף וטרדותיה עומדים עליה רומסים אותה וסותמים את‬
                                                                ‫פיה עד שלפעמים גם קולה לא ישמע‪ ,‬ואין האדם יודע ושומע‬

‫זרעים ‪ -‬עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב ‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12