Page 7 - זרעים - כסלו תשע"ב
P. 7
פעולה לשבת #פעולה לשבת #פעולה לשבת #
ידיד נפש
הפיוט “ידיד נפש” מדבר על שני הצדדים האלה של עבד ובן .כולנו מכירים את הפיוט ,שרים אותו בכל שבת .ננסה לרגע להיכנס
קצת יותר לתוך המילים ,וננסה להבין איפה הדברים נמצאים בחיים שלנו...
שאלות יְִדיד ֶנֶפׁש ָאב ָהַר ֲח ָמ ן וִָתיק יֱֶהמּו ַר ֲח ֶמיָ ך
וְחּו ָסה ָנא ַעל ֶּבן אֹו ֲהָבְך ְמׁשְֹך ַעְבָּדְך ֶאל ְרצֹוָנְך
ִּכי ֶזה ַכֶּמה ִנְכסֹף ִנְכ ַס ף יָרּוץ ַעְבָּדְך ְּכמֹו ַאּיָ ל
* ב 3-הבתים הראשונים יש חלוקה בין עבד לבין ִלְראֹות ְּב ִתְפ ֶאֶרת ֻעָּזְך יְִׁשַּת ֲחוֶה מּול ֲהָדָרְך
בן .היכן מתואר העבד והיכן הבן?
ָאָּנא ֵאִלי ַמ ְח ַמד ִלִּבי ִּכי יֱֶעַרב לֹו יְִדידּו ָתְ ך
* איפה מובעים הרצון והכמיהה לקב”ה בצורה חּוָׁשה ָּנא וְַאל ִּת ְתַעָּלם ִמּנֶֹפת צּוף וְָכל ַטַעם
חזקה יותר?
ִהָּגֶלה ָנא ּוְפרֹׂש ָחִבי ב ָהדּור ָנ ֶאה ִזיו ָהעֹוָלם
* מה פירוש הביטוי “משוך עבדך אל רצונך”? למה ַנְפִׁשי חֹוַלת ַא ֲהָב ָתְך
הוא נכתב דווקא על העבד מול המלך? ָאָּנא ֵאל ָנא ְרָפא ָנא ָלּה ָעַלי ֶאת ֻסַּכת ְׁשלֹו ָמְך
ָּת ִאיר ֶאֶרץ ִמְּכבֹוָדְך
* ”נפשי חולת אהבתך” -האם זה דבר טוב? אם ְּב ַהְראֹות ָלּה נַֹעם ִזיוְָך
כן -למה מיד אח”כ כתוב“ :אנא א-ל נא רפא ָאז ִּת ְת ַחֵּזק וְ ִת ְתַרֵּפא ָנִגיָלה וְִנְׂש ְמ ָחה ָבְך
נא לה”? ַמ ֵהר ָאהּוב ִּכי ָבא מֹוֵעד וְָהיְ ָתה ָלְך ִׁשְפ ַחת עֹוָלם
שיש בו נפש שחולת אהבה .וכשבא שלוש סעודות ,שהאיש מדוע צריך לרפא אותה?
עוזב את כל העולם ומוסר את עצמו לד’ ,מתקרב אליו ומדבר
עמו ,כל תשוקת הנפש ייסוריה וצעקותיה של כל השבוע באים הבית הרביעי בפיוט מדבר על עבודת ה’ מסוג אחר לגמרי.
ומתגלים .פעם מרגיש תשוקה עזה ,משוך עבדך אל רצונך, “ידיד נפש” .זהו קשר בינינו לבין הקב”ה כקשר בין בעל לאשתו,
ופעם כאב עצום בקרבו .היכוני פצעוני ואנחה מתפרצת ממנו
‘אל נא רפא נא לה’ .ואם מקשיב האיש לכל זעזועי וצעקות או כמו שמוזכר בשיר השירים -דוד ורעיה.
נפשו בשעה זו ,ישמע את צעקת בת המלך שנאבקת ומוכה מן
הריקים ופוחזים ,בשעה שהיא רדופה אל אביה ,וקוראה :אבי, *מדוע דווקא הסוכה מוזכרת בתיאור עבודת ה’ של
דוד ורעיה? מה פירוש הביטוי “ופרוס חביבי עלי
אבי ,הצילני מהם אליך. את סוכת שלומך”? מה המיוחדות של עבודת ה’
שנזכה בע”ה לזכך את רצוננו לעבודתו יתברך ,ולקדש שמו
כזו?
בעולם בכל רגע ורגע.
*מדוע דווקא כאן האדם מדבר בלשון רבים (“נגילה
ונשמחה בך”“ ,וחננו כימי עולם” )...לעומת כל
שאר הפיוט בו הוא מדבר בלשון יחיד?
*והייתה לה שמחת עולם” -כפי שאמרנו שמחת
עולם באה מתוך קדושה המציינת מצב שאין
בו נפילות ונסיגות”...וחנני כימי עולם” -קדוש
שאיננו מתקדש -האם זקוק הוא לחנינה?
למה נהגו לשיר את הפיוט הזה דווקא בכניסתה של
שבת קודש ,וגם בסעודה שלישית?
מתוך צו וזירוז ,האדמו”ר מפיאסצנה ,סעיף מז’ בסוף:
זמן השלוש סעודות בשבת (-כינוי לזמן סעודה שלישית
בחסידות) ,הוא יום הכיפורים של השבוע .כמו יום הכיפורים
שמגלה ומטהר את הנפש מכל השנה ,כן שלוש סעודות מגלה
את כל התשוקות ואנחות הנפש שהיו מוסתרות בו בכל השבוע.
בכל השבוע שואפת הנפש אל על ,ונאבקת במסטיניה ודורסיה,
כוחי הגוף וטרדותיה עומדים עליה רומסים אותה וסותמים את
פיה עד שלפעמים גם קולה לא ישמע ,ואין האדם יודע ושומע
זרעים -עלון תנועת בני עקיבא בישראל | כסלו תשע"ב 7